MSI DKA790GX Phenom II 940 OC

Pagina: 1
Acties:

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:24
Hee jongens!

Misschien een beetje Noob topic.

Luister:
Ik heb gister mijn PC in elkaar gezet en kwam tot de verbazing dat er een oude Bios op staat. Namelijk Bios versie 1.2. Nu is 1.6 uit en die ondersteunt ook mijn CPU ( PHII 940 ). Nu zegt hij namelijk Unknown.

Ik ben geen held met het updaten van de BIOS.

Stappen die ik heb ondernomen:

Manuel gekeken: Staat helemaal niks overin
Site gekeken. Daar krijg je de keuze tussen 2 dingen: MSI Online updaten. en MSI Live update 3

Ervaring MSI Online:
Werkt niet. Tijdens het zoeken naar de updates gaf hij een aantal fouten aan. Misschien zal ik even moeten kijken in de BIOS voor de BIOS protection.

Ervaring: MSI Live update 3.
Dit ging al een stuk beter. Het werkte en ik kreeg 1.6 zelfs gedownload. Daarna kon ik kiezen of ik het via een Floppy of via Windows wilde doen. Dus ik koos Windows. Daarna ben je verplicht een aantal programma's af te sluiten.
Bij mij stond er bij programma's "Start"
Als ik dan doe om die af te sluiten. Krijg ik het scherm of ik wil Afsluiten of sluimerstand of opnieuw opstarten. Hier loop ik eigenlijk een beetje vast. Ik weet niet of ik Start gewoon moet laten lopen of dat ik Sluimerstand moet kiezen of hoe dan ook.

Mijn besturings systeem is: Vista Enterprise 64 Bit.

Zou iemand mij kunnen helpen: Ik heb geen Floppy.

De bestanden die bij de 1.6 zaten zijn:

MSI Setup = toepassing
AMIFIh = toepassing
A7550AMS.160 = Gemeenschappelijke DLL bestand.

Zou iemand mij kunnen helpen? Want het updaten van mijn bios zou al een stuk schelen voor mijn CPU. Daarnaast gaat mijn geheugen dan waarschijnlijk op normale snelheden draaien.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daarna ben je verplicht een aantal programma's af te sluiten.
Bij mij stond er bij programma's "Start"
Kan je die niet negeren en gewoon doorgaan? Indien ja, gewoon doen.

March of the Eagles

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in de bios bij M-Flash. Gewoon updaten vanaf een USBstick, makkelijker kan bijna niet.

• Kuhr89
Ik heb het genegeert en de Bios staat er nu op.

Hij herkent de CPU nu gewoon als PHII 940
Het enige wat ik nog steeds raar vindt is dat hij mijn geheugen: OCZ GOLD PC8500 niet ziet als PC8500 maar als PC6400. Dat is toch raar?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Heb je al geprobeerd het geheugen in de bios op PC8500 te zetten?

March of the Eagles

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:08:
Ik heb het genegeert en de Bios staat er nu op.

Hij herkent de CPU nu gewoon als PHII 940
Het enige wat ik nog steeds raar vindt is dat hij mijn geheugen: OCZ GOLD PC8500 niet ziet als PC8500 maar als PC6400. Dat is toch raar?
Als je alles auto laat instellen is dat niet raar, want in de SPD staat het waarschijnlijk als PC6400. Stel het handmatig eens in.

• Kuhr89
Ja dat had ik bij de Bios 1.2 gedaan. Handmatig op 1066 gezet. Maar toen kreeg ik een melding dat hij Windows niet kon opstarten door bepaalde hardware fouten.

Met versie 1.2 draaide ik net mijn PHII op 3.5ghz maar geheugen bleef op 440..

• Kuhr89
Opstarten lukt nu wel op 1066. Overclock op 3.5ghz lukt dan alleen niet.. ook heb ik de spanning op 2.1 gezet van geheugen aangezien dat normaal is?

Denk dat ik gewoon geheugen op 800mhz zet. Dan clock ik cpu op 3.6 ghz dat is meer winst neem ik aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 16:37 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Hoe doe je het overclocken? Door de HTT te verhogen of de Multiplier ? Als je de HTT verhoogt, dan ga je automatisch ook het geheugen overclocken tenzij je het laat limiteren tot een bepaalde snelheid

• Kuhr89
Ik heb de HTT en de multiplier.

3.5 had ik gehaald met 219HT en 16 multiplier. Als ik alleen multiplier doe dan gaat die te hoog.

Dat locken gaat volgens mij niet echt.
Als ik instel dat het geheugen bij 3000Mhz ( stock) op 1066 moet lopen en ik stel daarna gewoon de HT en de Multiplier in gaat het geheugen wel gewoon mee.

Op de site van OCZ staat dat geheugen op 2.1V moet lopen dus dat heb ik al handmatig gedaan. Als ik geheugen op Auto zet gaat ie weer naar 800 toe. Wat ik toch wel raar vind.

[ Voor 58% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 16:40 ]

• THE_FIREFOX
Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:38:
Ik heb de HTT en de multiplier.

3.5 had ik gehaald met 219HT en 16 multiplier. Als ik alleen multiplier doe dan gaat die te hoog.
Ik zou alleen met de mutliplier gaan spelen in begin. Dit is om eerst grof weg uit te zoeken wat de processor kan. Pas bij fijn tunen de HTT aangaan passen voor het beste resultaat anders zit je telkens met het geheugen te klooien die te hoog word overgeklokt.

EDIT:
Was ik al bang voor. Bij m'n DFI mobo is het wel mogelijk om een limiet op te geven voor het overclocken van het geheugen.

[ Voor 11% gewijzigd door THE_FIREFOX op 10-04-2009 16:42 ]

• Kuhr89
Ik heb de PC nu opgestart met 1066mhz geheugen en de multiplier op 17.5.

Dit komt op een 3500mhz. Daarnaast is het op mijn mobo FSB niet HTT.

Ik draai C&Q. Hierdoor is onder normaal gebruik de clock niet zo hoog. Bespaard hitte

[ Voor 23% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 16:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Loop je alleen tegen dit soort dingen aan met OCen, of ook als je alles op default zet? In het eerste geval dan hoort dit topic in OC :)

• Kuhr89
Alles op Default doet hij 1066 sowieso nu wel.

OC met alleen multiplier staat nu op 17.5. Dus dat is dan 3500mhz.

Ja inderdaad. Dit moet eigenlijk in OC :$

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

> OC + titelchange :)

• Kuhr89
Thanks. misschien zijn er meer mensen met die Mobo.. Kunnen jullie vertellen hoe jullie hebben overgeclocked? Ik tast een beetje in het duister.

Net klapte hij eruit bij de installatie van GTAIV. Nu opnieuw opgestart onder dezelfde settings en niks aan de hand.

Daarnaast: Voltage verandering in de bios. Staat nu op Auto. Als je deze veranderd. wat gebeurt er dan met C&Q? Gaat hij dan naar dat voltage toe als hij load doet en zakt weer terug bij idle?

[ Voor 27% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 17:11 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:10:
Thanks. misschien zijn er meer mensen met die Mobo.. Kunnen jullie vertellen hoe jullie hebben overgeclocked? Ik tast een beetje in het duister.

Net klapte hij eruit bij de installatie van GTAIV. Nu opnieuw opgestart onder dezelfde settings en niks aan de hand.

Daarnaast: Voltage verandering in de bios. Staat nu op Auto. Als je deze veranderd. wat gebeurt er dan met C&Q? Gaat hij dan naar dat voltage toe als hij load doet en zakt weer terug bij idle?
Als het goed is kan je met de MSI gewoon c&q gebruiken met overclocken.
Mijn MSI K9A2 platinum doet dat ook en het is nog wel een veel ouder bordje dus ik neem aan dat de nieuwe msi mobo's het ook wel kan :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Kuhr89
Hmmz. Ben beetje teleurgestelt in de OC van de CPU.

Ik draaide net geheugen op 800 weer. Daarbij een Multiplier op 16 en de FSB op 220. Dat is dus 3520Mhz. Aan het einde van de installatie van GTAIV klapt hij eruit. Zeer vervelend. Kan ik dat nog een keer gaan doen ( en dat duurt lang :( )

Ik heb nu geheugen weer op 1066 stock. Daarbij de FSB op 200 en de Multi op 17.. duss--> 3400mhz

• THE_FIREFOX
Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:40:
Hmmz. Ben beetje teleurgestelt in de OC van de CPU.

Ik draaide net geheugen op 800 weer. Daarbij een Multiplier op 16 en de FSB op 220. Dat is dus 3520Mhz. Aan het einde van de installatie van GTAIV klapt hij eruit. Zeer vervelend. Kan ik dat nog een keer gaan doen ( en dat duurt lang :( )

Ik heb nu geheugen weer op 1066 stock. Daarbij de FSB op 200 en de Multi op 17.. duss--> 3400mhz
Waarschijnlijk heeft je processor meer volt nodig.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarom test je dan niet eerst als de CPU wel stabiel is met bijvoorbeeld Orthos, OCCT, Prime95 of IntelBurnTest?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Kuhr89
Moet ik ook nog gaan doen ;)

Een vriend van me kwam alleen ff checken hoe het eruit zag enzo. Dus wilde even een vergelijking maken met mn oude pc en nieuwe. GTAIV vooral. Ik lees overal op fora dat GTAIV een overgeclocke GPU niet zo leuk vind:P

ik ga ook nog Prime95,OCCT draaien

NB: Is het trouwens een ramp als je alleen maar overclocked met de Multiplier? Zeg maar als je 3.8ghz wil halen dat je dat alleen met Multiplier doet?

Edit: Mijn doel is om 3.5ghz tehalen.

Ik ben nu bezig met Prime95. Hij staat op 3500Mhz. Puur op de multiplier. Geheugen staat op 1066. 2.1V

Net getest op 1.38v. Crashte al redelijk snel met een Blauwscherm. Wat houdt dat in? Is dat erger dan alleen crashen zonder scherm?

Ik test nu met 1.40V

[ Voor 46% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 19:44 ]

• THE_FIREFOX
Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:59:
Moet ik ook nog gaan doen ;)

Een vriend van me kwam alleen ff checken hoe het eruit zag enzo. Dus wilde even een vergelijking maken met mn oude pc en nieuwe. GTAIV vooral. Ik lees overal op fora dat GTAIV een overgeclocke GPU niet zo leuk vind:P

ik ga ook nog Prime95,OCCT draaien

NB: Is het trouwens een ramp als je alleen maar overclocked met de Multiplier? Zeg maar als je 3.8ghz wil halen dat je dat alleen met Multiplier doet?

Edit: Mijn doel is om 3.5ghz tehalen.

Ik ben nu bezig met Prime95. Hij staat op 3500Mhz. Puur op de multiplier. Geheugen staat op 1066. 2.1V

Net getest op 1.38v. Crashte al redelijk snel met een Blauwscherm. Wat houdt dat in? Is dat erger dan alleen crashen zonder scherm?

Ik test nu met 1.40V
Bij het overclocken is het volgende altijd belangrijk -> TEMPERATUUR!. Zodra deze een bepaalde temperatuur bereikt met een te lage voltage knalt hij eruit of wordt de pc onstabiel.

• Kuhr89
Klopt dat weet ik.
Ik heb mijn pc nu stabiel op 3500Mhz met 1.40V. Hij draait alle games zonder vast te lopen. Aangezien ik alleen maar games speel is dat prima. De temperatuur blijft binnen de perken: max 48graden met stock cooler.

Verwijderd

Kuhr89 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:10:
Klopt dat weet ik.
Ik heb mijn pc nu stabiel op 3500Mhz met 1.40V. Hij draait alle games zonder vast te lopen. Aangezien ik alleen maar games speel is dat prima. De temperatuur blijft binnen de perken: max 48graden met stock cooler.
Je core temps of de CPU temp?

• Kuhr89
Core temps komen niet boven de 50graden uit.
Ik zag inderdaad dat er wat verschil gaf vooral bij speedfan wat nou de core was. Ik heb toen bij Everest en Hardware monitor gekeken. Die gaven per core aan hoeveel graden die was. Gek genoeg zag je dat er bij de Core temps de temps hoger lagen dan bij de al omvattende CPU temp.

Pagina: 1