Cooling HP Proliant ML350 G4p

Pagina: 1
Acties:

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Wij hebben 2 servers van HP, de Proliant ML350 G4p en
deze wordt in de zomer veel te warm.
Deze 2 worden zo warm dat ze regelmatig uit slaan.
Nu heb ik HP al gebeld om te vragen of er meer fans in kunnen, er zit er
maar 1 in, en deze zit aan de achterkant. Volgens HP was dit niet uit te breiden.
Ik heb er al een airco op staan, maar dit helpt niet veel.
Volgens het programma speedfan wordt de hd0 nu al 45 graden
Bij 50 graden slaat hij weer dicht.
De kamer waar hij in staan is ongeveer 5 bij 5 met een deur en een klein raampje.
Wat kunnen wij er aan doen om de servers draaiend te houden
(deze moeten namelijk dag en nacht aan staan vanwege de kassa's, back-up en communicatie)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

gaat het hier om de rack mounted versie of om de tower ?

en met een zaag kun je overal fans in krijgen ^^

Signature

• martijneshuis
Het gaat om de Tower.
De een heeft Windows Server 2003 R2
De ander heeft Unix
Volgens HP zat er nog een half jaar garantie op, dus het was beter
om er tot die tijd niet in te gaan breken of slopen.
(Tenzij het coolingsprobleem op gelost zou kunnen worden)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Hoe warm is het in de ruimte ? Kan je het zijpaneel verwijderen zonder dat er een zegel gebroken word ?

EDIT:
Draait de case fan nog wel? en hoeveel ruimte is er om de kast heen ?

[ Voor 28% gewijzigd door THE_FIREFOX op 10-04-2009 16:34 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

je kunt misschien proberen ergens een beetje provisorisch wat fan's er bij plaakken door middel van de materialen in mijn sub :P

Signature

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Als je zulke kritieke diensten op een server draait, zou het dan niet verstandig zijn om deze in wat anders dan een kamertje van 5x5 te plaatsen?
Normaal wordt dit meegenomen in het ontwerpplan als je zulke dingen gaat plaatsen.

Kan je een omschrijving geven van de airflow (met en zonder airco) van de kamer? want ik neig hier te denken dat de servers zichzelf warmstoken doordat ze dezelfde (warme) lucht blijven gebruiken.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 10:58
Als je disks zo warm worden in een ruimte met airco, is je airflow waarschijnlijk gewoon te klein. Zorg dus voor een goede doorstroming van de lucht (zorg dus dat de koude lucht aan de voorzijde de server in kan en dat de airco unit niet koude lucht aan de achterzijde van je machines blaast).

Je hoeft geen McGyver te heten om er gewoon even een huis/tuin/keuken ventilatortje voor de servers te zetten die de lucht er doorheen blaast :)

Succes!

Edit: gelijktijdige gedachtes over airflow zie ik aan de reactie boven mij ;)

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmA-X op 10-04-2009 16:40 ]

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

als al je fans gewoon draaien (waarschijnlijk fullspeed inmiddels) en de kast niet vol met stof zit is er structureel iets mis met de opstelling:
hebben de servers zelf een aanvoer van verse koude lucht en een afvoer van de warme lucht?
heeft de ruime een aanvoer van verse koude lucht en een afvoer van de warme lucht?

probeer eens de temperatuur van ruimte waar ze staan op te nemen, boven de 25 graden is sowieso foute boel, maar onder de standaard kamertemperatuur is eigenlijk altijd een must

ik heb zelf een tijdje terug gaten in de muur gezaagd met van die wandventilatoren de koude lucht uit de WC naar de serverruimte doorgevoerd, wat werke

[edit: hivemind alom ^_^ ]

Simplicity is de bom...

• martijneshuis
Wat leuk dat jullie allemaal zo snel reageren, en wat een goede reacties.
De ruimte is idd te klein, maar lang geleden hebben ze besloten om hier alle lan kabels heen te trekken.
Om de servers nou ergens anders neer te zetten is haast onmogelijk.
We zitten op de 4e verdieping (op een soort zolder) met onder ons 4 winkels.
De kast hebben we ook al eens open gehad, maar toen werd hij nog veel warmer.
Ook een ventilator of airco erop helpt ook haast niet. En er zit dus maar 1 fan aan de achterkant in.
Het hok is op dit moment al 25 graden (dus eigenlijk nog niet zo heel warm.)
Maar de warme lucht kan haast niet weg. Grote gaten in de muur gaan boren is misschien ook een oplossing.

• wagenveld
  • Niet online
25 graden zou toch geen probleem moeten zijn, nou weet ik toevallig dat bij deze serie de fan in 90% van de systemen niet goed functioneert, ik zou eens checken:
- is de BIOS up to date?
- gaat de fan daadwerkelijk harder blazen als het warmer wordt?

Als het laatste niet het geval is na een BIOS update kun je HP contacteren aangezien er nog garantie op zit.

• EnigmA-X
martijneshuis schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:06:
Wat leuk dat jullie allemaal zo snel reageren, en wat een goede reacties.
De ruimte is idd te klein, maar lang geleden hebben ze besloten om hier alle lan kabels heen te trekken.
Om de servers nou ergens anders neer te zetten is haast onmogelijk.
We zitten op de 4e verdieping (op een soort zolder) met onder ons 4 winkels.
De kast hebben we ook al eens open gehad, maar toen werd hij nog veel warmer.
Ook een ventilator of airco erop helpt ook haast niet. En er zit dus maar 1 fan aan de achterkant in.
Het hok is op dit moment al 25 graden (dus eigenlijk nog niet zo heel warm.)
Maar de warme lucht kan haast niet weg. Grote gaten in de muur gaan boren is misschien ook een oplossing.
25 vierkante meter is niet klein. 25 graden is wél te warm!

Op onze kantoren hebben we meerdere van dat soort "bezemhokken". Ik weet niet watvoor airco je gebruikt, maar wij hangen overal een zgn. "split" op. Dit is een airco waarvan je het binnendeel boven de deur kunt hangen, hij blaast koude lucht (schuin) naar beneden en slurpt de warme lucht aan het plafond op en blaast die weg naar buiten. Buiten hangt een unit met een grote fan, de warmtewisselaar en de verdamper.

Een hok van 25 vierkante meter is bij ons gevuld met een stuk of 4 / 5 servers, UPS en een zootje netwerkapparatuur. Of het buiten 20 of 35 graden is, binnen is het gewoon altijd 19 - 20 graden. Zo'n unit kost overigens nog geen 3000 EUR.

Kortom, check je airco unit :)

• martijneshuis
Zou de bios update helpen?
Ik heb nu de D19 van 15-02-2006 erop staan.
De nieuwste update is van 15-07-2007.
Als het warmer wordt gaat de enige fan niet harder blazen,
soms als je de computer opnieuw opstart, maar ook niet altijd.
Misschien is de split-airco een oplossing.(helaas is dit niet de goedkoopste oplossing)
Nu hebben we een eenvoudige kleine mobiele airco, met een halve meter slang.

Maar toch alvast bedankt voor jullie goede hulp

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Herkenbaar, bij me vriendin thuis staat ook de ML350 G4 in de kamer (stom stom stom, veels te veel herrie) en die valt in de zomer ook wel eens uit. Vaak helpt stof eruit halen wel een poosje, maar zodra het erg warm weer is, is het zo weer voorbij met de pret.

Een klein half jaar/jaar geleden heb ik um eens schoon gemaakt van binnen en toen viel mij op dat de airflow/koeling binnen de server niet echt optimaal is. Er zit geen intake fan in, en er is geen mooi open gat om lucht aan te zuigen, achter de hdd's zit een printplaat wat airflow blokkeert.

Daarnaast is het ontwerp van de kast nog van de tijd van de pentium 3 (xeon) en die verbruikte een stuk minder dan de p4 xeon cpu's en die hitte moet ook weg kunnen.

Een mogelijkheid: haal de 5¼ frontjes weg en zet daar een 12cm fan in, die naar binnen blaast.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• EnigmA-X
martijneshuis schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:17:
Zou de bios update helpen?
Ik heb nu de D19 van 15-02-2006 erop staan.
De nieuwste update is van 15-07-2007.
Als het warmer wordt gaat de enige fan niet harder blazen,
soms als je de computer opnieuw opstart, maar ook niet altijd.
Misschien is de split-airco een oplossing.(helaas is dit niet de goedkoopste oplossing)
Nu hebben we een eenvoudige kleine mobiele airco, met een halve meter slang.

Maar toch alvast bedankt voor jullie goede hulp
Die update zeker doen. De enige fan hoort als een opstijgend vliegtuig te klinken als die machine het warm krijgt. Je kan ook even in je bios checken of hij niet vast staat op een bepaald toerental o.i.d.
Pagina: 1