Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-03-2020

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zit helaas met een groot probleem: ik heb de Core 2 Duo E8400 gekocht en zodra ik die erin zet start mijn computer niet op. Volgens BIOS zit hij namelijk op 92 graden!!
Mijn moederbord: http://www.abit.com.tw/pa...NAME=I-N73V&fMTYPE=LGA775

Ik snap er niks van, de fan zit goed gemonteerd, zit klein laagje standaard koelpasta op van de koeler etc.

Ik zou het heel erg waarderen als iemand voor mij een oplossing zou hebben!

Alvast bedankt!

Tom

PS. BIOS is up-to-date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 08:38
misschien overbodige vraag, heb je je bios ook al gereset?

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-08 12:04
Welke revisie van de e8400 heb je? Ze zijn nog niet allemaal op de CPU support list
Core 2 Duo E8400(E0) 1333 All 一 Test
Core 2 Duo E8400(C0) 1333 All 13 OK

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik zat ook met zo'n probleem. Ten eerste: Flash je bios naar de NIEUWSTE versie. De E8400 is een hele nieuwe generatie, namelijk de 45nm. Je moederbord ondersteunt hem wel, dus het MOET werken. Werkt het niet, dan heb je misschien de kat in de zak gekocht, maar zo snel gaan ze niet kapot. Wat ik dus zeg:
- clear cmos
Als het niet werkt dan dit:
- Bios flashen met de allernieuwste bios. (gaat tegenwoordig heel makkelijk met een USB stick)

Ik zou zeggen begin hier eens mee. Werkt het niet, dan kijken we natuurlijk graag verder voor je.
Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

maar is je cpu ooko echt zo heet ?, voel eens aan de heatsink om dat na te gaan .. en weet je echt heel erg zeker dat je koeler goed zit ?

en als uit niks blijkt dat het echt zo heet is dan zo als de rest hier de bios wantrouwen

ik denk touwens dat je hulp vraagt ipv. help ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
muppet99 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:27:
misschien overbodige vraag, heb je je bios ook al gereset?
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:33:
Hmm, ik zat ook met zo'n probleem. Ten eerste: Flash je bios naar de NIEUWSTE versie. De E8400 is een hele nieuwe generatie, namelijk de 45nm. Je moederbord ondersteunt hem wel, dus het MOET werken. Werkt het niet, dan heb je misschien de kat in de zak gekocht, maar zo snel gaan ze niet kapot. Wat ik dus zeg:
- clear cmos
Als het niet werkt dan dit:
- Bios flashen met de allernieuwste bios. (gaat tegenwoordig heel makkelijk met een USB stick)

Ik zou zeggen begin hier eens mee. Werkt het niet, dan kijken we natuurlijk graag verder voor je.
Groet,
Mijn BIOS heeft de nieuwste update (versie 13).
En nee ik heb nog niet mijn BIOS/CMOS ge-reset, omdat ik op zich geen verstand heb van de BIOS instellingen, dus hoopte daar ook niet te hoeven komen.
Dus dan denk ik dat ik maar van elke BIOS pagina een foto moet maken :'(

@Door: asfaloth_arwen: de E0 versie... :'(
BGB4rn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:40:
maar is je cpu ooko echt zo heet ?, voel eens aan de heatsink om dat na te gaan .. en weet je echt heel erg zeker dat je koeler goed zit ?

en als uit niks blijkt dat het echt zo heet is dan zo als de rest hier de bios wantrouwen

ik denk touwens dat je hulp vraagt ipv. help ;)
Nee, wordt niet heet. Maarja de PC durf ik ook eerlijk gezegd niet langer aan te houden dan 10 seconden ofzo.

En ik bedoelde ook hulp ja, maar je kan niet de titel editten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-08 12:04
Indien mogelijk even contact opnemen met Abit, vragen om test bios of wanneer support verwacht wordt. Om te testen of er niets defect is even processor en mobo los testen met ander proc/mobo. Lijkt erop dat het support nog niet goed is voor deze CPU.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:45
Als je koelblok niet heet wordt, moet je misschien de pinnetjes wat beter indrukken of aandraaien. Waarschijnlijk heb je de koeler te voorzichtig erop gedrukt, ik weet dat ik mij verbaasde over hoeveel kracht ik moest zetten om de pinnetjes goed door het moederbord heen te kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:53:
Indien mogelijk even contact opnemen met Abit, vragen om test bios of wanneer support verwacht wordt. Om te testen of er niets defect is even processor en mobo los testen met ander proc/mobo. Lijkt erop dat het support nog niet goed is voor deze CPU.
Ja, dat is 'n idee. Ik zal ze proberen te bereiken.
Vatt schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:53:
Als je koelblok niet heet wordt, moet je misschien de pinnetjes wat beter indrukken of aandraaien. Waarschijnlijk heb je de koeler te voorzichtig erop gedrukt, ik weet dat ik mij verbaasde over hoeveel kracht ik moest zetten om de pinnetjes goed door het moederbord heen te kunnen drukken.
Als ik de fan probeer te bewegen zit ie behoorlijk vast.
Ik zal dan maar proberen om mijn moederbord los te koppelen en de fan toch maar beter controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:59:

Als ik de fan probeer te bewegen zit ie behoorlijk vast.
Ik zal dan maar proberen om mijn moederbord los te koppelen en de fan toch maar beter controleren.
hij moet echt muurvast zitten dat je m niet los van de mobo kan bewegen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:03
Vatt schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:53:
Ik raad je aan de pootjes niet door het moederbord HEEN te drukken ;)

Ontopic: met alle respect, maar als je zo'n schrik hebt om iets stuk te maken of wat dan ook, is het dan niet verstandig een medetweaker even mee te laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
Oke, ik heb mijn moederbord er eindelijk uit gehaald en de fan zat er goed in. Helemaal doorgedrukt in het moederbord en zit zo vast als het maar kan.

Ik heb dus nog steeds hetzelfde probleem :'(
Ik hou mijn PC gewoon aan in BIOS voor een tijdje en blijf aan mijn heatsink voelen.
Als het niet heet wordt (beetje warm mag misschien wel?) dan zou ik de thermische beveiliging uit kunnen zetten, toch?

PS. in BIOS staat dat ie echt op 92C/198F blijft, hij verschilt niet eens voor een seconde van temperatuur. Zou het niet gewoon aan mijn BIOS kunnen liggen?

[ Voor 16% gewijzigd door Nicasus op 10-04-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

of je hebt een kapotte sensor(in je CPU) > RMA'en of een gekke BIOS > updaten :)
en volgens mij kun je die beveiliging niet uitzetten, het is in principe ook niet nodig hem uit te kunnen zetten ten slotte.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
BGB4rn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:32:
of je hebt een kapotte sensor(in je CPU) > RMA'en of een gekke BIOS > updaten :)
en volgens mij kun je die beveiliging niet uitzetten, het is in principe ook niet nodig hem uit te kunnen zetten ten slotte.
Nee, want als ik een andere processor erin doe (Pentium Dual Core E2160) dan geeft mijn BIOS keurig 36 graden aan.

En onder opties heb ik in mijn BIOS "CPU Shutwodn Temperature" en dan kan ik Disabled selecteren.

Tenminste, ik ga er van uit dat dat het is.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Denk dat de sensor vastzit / stuk is inderdaad, van je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

wat thijszor zegt, waarschijnlijk de cpu dus, nog even in een ander mobo testen en als dat het zelfde resultaat geeft gewoon RMA'en of ruilen bij de winkel waar je m hebt gekocht

EDIT: het kan net zo goed aan de bios liggen aangezien die pentium dualcore een stuk ouder is en in de bios wel goed wordt ondersteunt.

[ Voor 28% gewijzigd door BGB4rn op 10-04-2009 17:47 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
Ja het ligt aan mijn BIOS.

Ik heb de PC Shutdown temperature uitgezet en ben nu gewoon in Windows.
Volgens Everest blijft ie 92 graden maar mijn heatsink is niet eens warm.

Plus, in de BIOS is de CPU multiplier verdwenen en volgens CPU-z blijft ie standaard op 6x staan waardoor ie uitkomt op 2.0GHz i.p.v. 3.0GHz waar die op zou moeten zitten.

Andere woorden, ik ga op zoek naar een nieuw moederbord, want de processor vind ik qua prijs/kwaliteit uitstekend (wat betreft specs).

Harstikke bedankt iedereen voor jullie hulp!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

hoezo eigenlijk een niew bord ? of heb je dit met de laatste versie van je BIOS ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
BGB4rn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:30:
hoezo eigenlijk een niew bord ? of heb je dit met de laatste versie van je BIOS ?
Ja, ik heb de nieuwste versie.
En die laatste update was eind 2007 (in december) en heb dus het gevoel dat ze niet meer de moeite nemen voor mijn huidige bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 19:36
Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:50:
En nee ik heb nog niet mijn BIOS/CMOS ge-reset,
Inmiddels al wel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
daan! schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:45:
[...]

Inmiddels al wel geprobeerd?
Nee, want ik weet niet zeker hoe het gaat.
Ik weet wel dat ik een kapje van de jumper moet schuiven, en dan weer terug. En dan de CMOS batterij eruit halen.

Maar als je dan weer je PC aan zet, moet je dan weer instellingen wijzigen voordat je weer in het BIOS kan komen? Want ik heb er echt geen verstand van wat betreft de BIOS.
Moet je ook weer opnieuw drivers installeren? (gok van niet..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:50:
Wat zijn je coretemps dan? Is uit te lezen met bijvoorbeeld CoreTemp. :)
40 graden, alle twee :D
Dat is dan wel goed denk ik he :D
Ben ik echt blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nicasus, ik woon ook in Almere, en kan vanavond tussendoor wel even langskomen als je wilt.

edit:
Lees net dit
Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:58:
[...]

Ben ik echt blij mee.
Denk niet dat een BIOS reset hiervoor gaat helpen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:58:
[...]

Ben ik echt blij mee.
Dan lijkt het me wel duidelijk het moederbord leest de Tcase temp verkeerd uit.
De Tjunction sensors hebben namelijk niks met het moederbord nodig. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:00:
Nicasus, ik woon ook in Almere, en kan vanavond tussendoor wel even langskomen als je wilt.
Echt helemaal super dat je het aanbied, maar er hoeft verder niks meer te gebeuren :D
Ik ga op zoek naar een nieuw moederbord die gewoon wat meer aan kan (de mijne kan ook maar max. 800MHz DDR2 geheugen aan, en ik wil liever sneller geheugen omdat ik met Photoshop werk, en die maakt zeker gebruik van die extra snelheid).
En het is duidelijk dat Abit niet meer met nieuwe BIOS updates komt voor mijn model, en als ie al mijn E8400 niet wil accepteren, laat staan een nieuwere processor in de toekomst.

Maar werkelijk waar; nogmaals bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschil tussen 800MHz en 1066MHz geheugen is te verwaarlozen ook in Photoshop. ;)
Meer geheugen daarentegen kan wel een groot verschil zijn. :Y

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
het lijkt mij beter om eerst abit te contacteren ivm een nieuw bios

volgens http://www.cpu-upgrade.com/mb-ABIT/I-N73V.html zijn er wel oudere versies die goed werken, misschien kan je de cpu gewoon ruilen voor een oudere stepping?

tenzij je nog naar een quad core wil upgraden is het s775 platform dood qua upgraden, dus een beetje zonde om nu nog een nieuw mobo te kopen als je al een goed mobo hebt
verschil in geheugensnelheid ga je nooit merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicasus

Nicasus

Beta testing human race

Topicstarter
catfish schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 20:59:
het lijkt mij beter om eerst abit te contacteren ivm een nieuw bios

volgens http://www.cpu-upgrade.com/mb-ABIT/I-N73V.html zijn er wel oudere versies die goed werken, misschien kan je de cpu gewoon ruilen voor een oudere stepping?

tenzij je nog naar een quad core wil upgraden is het s775 platform dood qua upgraden, dus een beetje zonde om nu nog een nieuw mobo te kopen als je al een goed mobo hebt
verschil in geheugensnelheid ga je nooit merken
Ik heb een e-mail gestuurd naar Abit.
Ik wacht wel af wat hun te zeggen hebben.
Maarja, aangezien hun laatste BIOS update DEC 2007 was, en de laatste keer dat ze de CPU support list hebben ge-update was JAN 2008. Weet dus bijna zeker dat ze niet meer de moeite nemen voor een nieuwe update.
En de winkel waar ik mijn processor heb gekocht is helaas niet meer de oudere stepping te verkrijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
hebben ze ook geen oudere stepping van een E8500 of een Q9300, kwestie dat de opleg voor een iets snellere cpu nog altijd veel goedkoper zal zijn dan een nieuw mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:05:
[...]

Echt helemaal super dat je het aanbied, maar er hoeft verder niks meer te gebeuren :D
Ik ga op zoek naar een nieuw moederbord die gewoon wat meer aan kan (de mijne kan ook maar max. 800MHz DDR2 geheugen aan, en ik wil liever sneller geheugen omdat ik met Photoshop werk, en die maakt zeker gebruik van die extra snelheid).
En het is duidelijk dat Abit niet meer met nieuwe BIOS updates komt voor mijn model, en als ie al mijn E8400 niet wil accepteren, laat staan een nieuwere processor in de toekomst.

Maar werkelijk waar; nogmaals bedankt! :)
Daar zijn we tweakers voor hea ;) Maar ik ben blij dat het gelukt is, succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nicasus schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:56:
Maar als je dan weer je PC aan zet, moet je dan weer instellingen wijzigen voordat je weer in het BIOS kan komen? Want ik heb er echt geen verstand van wat betreft de BIOS.
Dan lees je de manual toch even? Bios instellen is een eitje als je gewoon doet wat in het boekje staat :)

Verder krijgt dit topic een titelfix. Iedereen heeft hulp nodig, dus dat hoeft niet in de topictitel.
Pagina: 1