Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] gemeenschappelijke kolomwaardes kopiëren*

Pagina: 1
Acties:

• M.Alderliesten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 02:35
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb in excel 2 kolommen met getallen.

Deze kolommen zeg A en B, bevatten dus getallen.
Een voorbeeld zegt soms meer dan 1000 woorden.

10013 10008
10013 10009
10014 10009
10016 10010
10019 10010
10019 10011
10021 10012
10022 10013
10023 10013
10024 10014

De bedoeling is dat wanneer A en B gelijk zijn (maar niet perse op dezelfde rij hoogte) het getal naar kolom C weg wordt geschreven. Wanneer echter in kolom B 3x 10012 staat en in kolom A 2x moet deze wel 3x worden weggeschreven.

Groet Mark

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je al een voorbeeld geeft, dan is het handig om een werkend voorbeeld te geven ;) Je rij met rummers zullen nu niks opleveren!

Daarbovenop zijn je regels niet zuiver en in contradictie met elkaar. Als ik het goed begrijp wil je de waarde van B opzoeken in de lijst A, komt ie daarin voor, dan moet die waarde in kolom C komen. Maar als die waarde niet voorkomt moet ie ook worden weggeschreven.

Schrijf eens je regels duidelijk uit en geef een voorbeeld + beoogd resultaat van wat je wilt bereiken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 23:01
Als ik het goed begrijp klopt zijn voorbeeld wel, in de rechter kolom staat 10013 en die staat ook in de linker kolom, zelfde met 10014.

Daarnaast wil hij volgens mij dat wanneer een getal rechts 3 keer voorkomt, en er in ieder geval een match is met de linker kant, dat hij ook gewoon in kolom C neergezet wordt. Het maakt dan dus niet uit of ie links 1,2 of n keer voorkomt zolang die maar voorkomt.

edit: helaas ben ik zelf bij lange na geen ster in excell waardoor ik even niet weet hoe dit precies moet. Maar ik heb deze constructie een keer eerder werkend gezien.. ik zal eens zoeken of ik dat voorbeeldje nog heb.

[ Voor 21% gewijzigd door denyos op 10-04-2009 11:49 ]

Strava

• M.Alderliesten
Dit is een simpele copy paste van een gedeelte van het bestand, het zijn 30.000 records wil ze best hier wegschrijven, maar dat lijkt mij een beetje onzin.

Eigenlijk staat het er precies zoals ik wil, als de waarde van B niet in A staat hoeft hij ook niet te worden weggeschreven. Wanneer echter in B 3x het getal 1000 staat en in A 2x 1000, moet er 3x 1000 worden weggeschreven.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Zoals ik het begrijp: Als, voor elke getal in kolom B, het minstens 1 keer voor komt in kolom A, dan moet het getal in kolom B naar kolom C gekopieerd worden, voor elke keer dat het in kolom B voorkomt.

Klinkt mij als een "Vertikaal zoeken" probleem...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• M.Alderliesten
@mbsaerens juist dat is precies het probleem!

Verwijderd

in dat geval is ook de oplossing van mbsaerens vert.zoeken (vlookup) correct.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je zegt:"Wanneer echter in kolom B 3x 10012 staat en in kolom A 2x moet deze wel 3x worden weggeschreven."

Moet dit ik ook andersom gelden? dus 3x in A en 2x in B, dan 3x in C?

Waarom? Omdat het kan!!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Dit is met Access zo simpel op te lossen!

* twee tabelletjes (tabel1 en tabel2)
* twee queries om te groeperen en te tellen (SELECT W, Count(W) AS Aantal1 FROM Tabel1 GROUP BY W)
* een query waarin je eerst genoemde queries koppelt en bepaalt welk aantal het grootste is.

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 10-04-2009 12:10 ]

Houdoe

• M.Alderliesten
Ik heb het geheel opgelost via een reactie op hardware.info. Ik moet zeggen dat ik de term vertikaal zoeken wel ken, maar ermee werken vind ik nog lastig.

Ik zit met nog een probleem het is een variant op de volgende.

Ik heb 2 werkbladen waar gegevens uit moeten komen.

Ik noem het ene even AL en het andere BA.

In werkblad Al staat een tabel catnummer.
In werkblad BA staat ook een tabel catnummer.

Wanneer in AL een nummer staat dat voorkomt in BA moet 0,005 worden geschreven naar een kolom in werkblad AL met de naam folie.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:39
zelfde verhaal: zet in die kolom folie een formule als:
=als(isfout(vert.zoeken("cel op dezelfde rij met het nummer";"rij met de nummers in BA";1;ONWAAR));"";0,005)

Oftewel: Zoek naar het nummer in BA met de vert.zoeken methode. Als dat een fout genereert (omdat het nummer niet in BA staat) zal de "isfout" (iserror in het engels) formule WAAR teruggeven, anders ONWAAR.
De Als formule kijkt of het eerste argument (de isfout formule) WAAR of ONWAAR is en geeft resp. het tweede of derde argument terug.
Pagina: 1