Software 'uitleveringsprocedure'...anyone?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:35
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten of er zogenaamde software 'uitleveringsprocedures' zijn.
Hiermee doel ik op bijvoorbeeld een bepaalde methode (zoals een ontwikkelmethode), maar waar specifiek naar het 'einde' van de cyclus wordt gekeken, dus wanneer je de software aan de klant gaat uitleveren.

Graag geen reacties als op een DVDtje branden, gezipped over de schutting gooien e.d. Ben echt opzoek naar een procedure vanaf zeg maar product technisch 'af' tot opgeleverd aan klant.

Aan welke tussenstappen moet ik dan denken of bestaat er al een bepaalde methode/procedure voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:35
Wat wil je weten? Welke stappen er worden genomen in de test (intern/klant), acceptatie en productie fase? Welke documenten meegeleverd worden? Of de installatie zelf wordt gedaan of niet? Welk soort software gaat het om. Een (kleine) update of bugfix is natuurlijk heel anders dan een volledig nieuwe applicatie. Ook bijvoorbeeld een SharePoint omgeving die gehost wordt op een omgeving die beheert wordt door de zelfde firma als de ontwikkelclub opleveren verschild behoorlijk van een applicatie die draait bij een klant op een omgeving waar geen externe toegang toe is.

Over het algemeen zijn er afspraken met een klant en komen de wensen voor aflevering van een klant af... hier kun je natuurlijk wel in sturen. Het is ook gebruikelijk om de applicatie eerst op een test/acceptatie omgeving beschikbaar te stellen, en indien de klant akkoord gaat dit over te zetten naar productie.

[ Voor 21% gewijzigd door asfaloth_arwen op 10-04-2009 09:11 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik zou denk aan bijvoorbeeld ITIL (Release Management) of ASL (programmabeheer en -distributie).

Let er daarbij op dat ITIL en ASL geen wegenkaart is, maar een verzameling best practices waauit je moet kiezen en die je moet aanpassen aan je eigen organisatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waar zit je precies naar te zoeken? Bedoel je ook training van medewerkers, of zit je meer te denken aan escrow overeenkomsten en support-contracten? En is het geheel ook niet afhankelijk in hoeverre het maatwerk is, wat voor type software en wat er is afgesproken?

[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 10-04-2009 14:11 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo