Toon posts:

externe exchange server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,middag, morgen,

Situatieschets:
2 DC, 2 verschillende domeinen, 2 verschillende locaties.
1 exchange server externe locatie niet gekoppeld aan 1 van de domeinen.
De gebruikers halen hun profielen van de eigen DC op locatie.
De exchange server zit niet in 1 van de domeinen.
Uiteraard is er wel een VPN verbinding mogelijk.

vraag:

Is het mogelijk om als je ingelogt bent op server 1, verbinding te maken met de exchange server welke dus op een andere locatie staat, en hier de mail vandaan te halen?
Dus zowel locatie 1 als 2 logt in op hun eigen server, en zouden de mail van de exchange server af moeten halen.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
Ja kan,

Maar dan moet je die Exchange server of in hun domein doen, zodat die kan authenticeren of de gebruikers mogen inloggen.
Of je moet met de hand bijhouden. Dus dat gebruikers inloggen met hun inlog gegevens, maar als zij hun wachtwoord wijzigen, dan zul jij dat ook op de exchange server moeten doen.
Of je zegt tegen de gebruikers; "We hebben een mail server op dat adres, maak maar een account aan "
Dus in feite beheer je die server niet, je kunt ook niet troubleshooten etc etc.

kortom, ja het is mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de exchange server niet in 1 van de domeinen plaatsen.. want dan zouden de andere domeinen er geen gebruik van kunnen maken. Toch? of zie ik dit verkeerd?

deze snap ik even niet: Of je moet met de hand bijhouden. Dus dat gebruikers inloggen met hun inlog gegevens, maar als zij hun wachtwoord wijzigen, dan zul jij dat ook op de exchange server moeten doen.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 01:13:
Ik kan de exchange server niet in 1 van de domeinen plaatsen.. want dan zouden de andere domeinen er geen gebruik van kunnen maken. Toch? of zie ik dit verkeerd?

deze snap ik even niet: Of je moet met de hand bijhouden. Dus dat gebruikers inloggen met hun inlog gegevens, maar als zij hun wachtwoord wijzigen, dan zul jij dat ook op de exchange server moeten doen.
Nou, heel simpel

Op domein A is er een gebruiker met gebruikersnaam Piet
Dus moet er op de exchange server een gebruikersnaam Piet aangemaakt worden, met hetzelfde wachtwoord natuurlijk.
Vervolgens verwijs je hem naar het adres van de exchange server. Maar dit is niet te doen met veel gebruikers.

Kortom, ik zou ze verwijzen en hun zelf een account aan laten maken en zeggen dat jij het niet beheerd, want je kunt het niet beheren.
Vraagje, wat voor partij bied de exchange server aan? waarom komen zij niet met dit soort oplossingen aan?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

peak schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 01:22:
[...]
Op domein A is er een gebruiker met gebruikersnaam Piet
Dus moet er op de exchange server een gebruikersnaam Piet aangemaakt worden, met hetzelfde wachtwoord natuurlijk.
Ligt aan je Exchange versie. Met exchange 2007 is het nl. mogelijk om middels een "linked mailbox" useraccounts uit een ander forest dan waar de Exchange server staat een mailbox te geven. Authenticatie gebeurd dan met hun eigen useraccount. Randvoorwaarde is wel dat er een trust tussen beide omgevingen ligt en dat er minimaal één Domain Controller met Windows 2003 sp1 is.

Dus ja, wat TS wil kan wel maar is afhankelijk van de omgeving en versies van de gebruikte software.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03-2025
Kan je niet met Outlook RPC connection werken? Of heb je dan echt een front-end en back-end exchange nodig? Dan kun je in het outlook account toch gewoon naar die exchange server connecten? Dit kan ook met exchange 2003. Zie: Outlook rpc over http

[ Voor 18% gewijzigd door SneezyThunder91 op 10-04-2009 09:38 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geef eens wat meer informatie inderdaad, welke Exchange versie het hier over gaat bijvoorbeeld, en wat je zelf al geprobeerd hebt om dit probleem opgelost te krijgen :)

Verwijderd

Niet om het een of het ander, maareh..we hebben het hier gewoon over een resource forest. Dat is een vrij algemene manier van werken en er is veel info over. Je maakt een trust tussen de forests en geeft het user account permissies op de (gedisablede) resource mailbox en klaar. In E2003 gaat het met wizard en al..
Question Mark schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 09:25:
[...]

Ligt aan je Exchange versie. Met exchange 2007 is het nl. mogelijk om middels een "linked mailbox" useraccounts uit een ander forest dan waar de Exchange server staat een mailbox te geven. Authenticatie gebeurd dan met hun eigen useraccount. Randvoorwaarde is wel dat er een trust tussen beide omgevingen ligt en dat er minimaal één Domain Controller met Windows 2003 sp1 is.

Dus ja, wat TS wil kan wel maar is afhankelijk van de omgeving en versies van de gebruikte software.
Met E2003 kun je ook gewoon external accounts gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 22:31 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:23:
Wist ik niet. Thx. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier over 8x 2003 enterprise DC welke van 1 organisatie zijn. Op verschillende locaties staan en niet met elkaar in verbinding staan. Dit hoeft ook niet. Dit omdat het 8 verschillende domeinen zijn.
De exchange server draait ook op 2003 enterprise, exchange 2003.

Zoals aangegeven zijn alle locaties aangesloten bij de zelfde organisatie. Nu heeft iedere lokatie zijn eigen email. @lokatie1.nl, @lokatie2.nl enz
Het zou mooi zijn als dat @organisatie.nl wordt. Vandaar ook deze vraag.

Ik heb her en der wel wat gelezen, maar kwam er nog niet helemaal uit.
Vandaar mijn vraag of dit mogelijk was. Dit is volgens mij beantwoord.
elevator schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:31:
Geef eens wat meer informatie inderdaad, welke Exchange versie het hier over gaat bijvoorbeeld, en wat je zelf al geprobeerd hebt om dit probleem opgelost te krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:23:
Niet om het een of het ander, maareh..we hebben het hier gewoon over een resource forest. Dat is een vrij algemene manier van werken en er is veel info over. Je maakt een trust tussen de forests en geeft het user account permissies op de (gedisablede) resource mailbox en klaar. In E2003 gaat het met wizard en al..

[...]

Hier ga ik verder op zoeken.
Bedankt. Als ik er niet uit mag komen zal ik weer in de lucht komen.

Verwijderd

Als je het resource account disabled krijg je de optie om een associated external account toe te voegen via de exchange tools in AD. Door de trust kun je een account opgeven uit een ander forest en klaar is kees. :)
Uiteraard kan het ook via de AD security opties van het object alleen op een of andere manier werkte dat niet altijd waar ik dat gebruikt heb. Zou wel moeten opzich.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 16:39 ]

Pagina: 1