• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik ben een servertje / htpc aan het bouwen en daar voor had ik besteld een chenbro es34069 behuizing tesamen met een intel m-itx dg45fc moederbord.

nu weet ik inmiddels dat de northbridge , gpu/southbridge ( weet niet precies of dit in 1 chip zit ? ) en proc. uiteraard erg heet worden.

na veel lees werk blijkt namelijk dat de northbridge makkelijk de 90 graden haalt , en de gpu/southbridge ook gemakkelijk na de 80 graden oploopt , met name bij hd films hetgeen dat ik dus veel achtig wil gaan afspelen.

nu is deze kast met de afmeting van l260xh260xb140 niet geschikt voor de betere heatpipe koelers.
dus ik hen een ander idee bedacht.

1, water koeling

2, ik monteer de heat sinks zoals op foto ( zie hieronder ) op de NB en SB . deze zijn kwa afmeting 54x54 h=27 en dan maak ik een mooi fan duct van zeg 55+ naar 120mm , dus alwaare een trechter ( die ik dan dus ook uit alu. draai ) die ik half over het heatsink monteer en monteer aan de zijkant van de kast met een 120mm fan.
dit wil ik dan voor zowel de NB en SB doen.

wat denken jullie dat het beste gaat werken ?

de proc. ga ik sowieso water koelen met een vrij eenvoudige setup , dit wil echter wel loshouden van de chipset.

graag jullie mening hierover.

* hier dus de foto van het heatsink in kwestie

Afbeeldingslocatie: http://www.rhw.hu/feltoltes/cikkszam/NQ-3881.jpg

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
om mijn topic dan maar zelf af te maken.

alles is binnen , de proc , NB en gpu lopen idd zonder koeler ( bij opzet dus ) makkelijk op na 80+ graden.
met de bijgeleverde cpu koeler om en nabij 60 graden ( stressed )

met de heatsinks er op en mijn zelf gedraaide ducts 58x1.5 naar 122x1.5 de volgende resultaten :

cpu stressed & hd films max 44* (xeon 3080 inmiddels )
gpu bij hd .264 max 40* af en toe twijfel naar 41
de NB max 40. alleen bij zippen soms 42/43/44 echt maximaal.

( er van uit gaande dat Everest betrouwbaare temps uit leest )
al met al naar tevredenheid.

al ga ik wel eens zacthes aan met WC aan de gang. volgens mij met dit nog wel beter kunnen.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Maar het maakt helemaal niet uit als je NB 80+ graden is, die van mij zal het ook gemakkelijk draaien.
Ze zijn er tegen bestand, dus je hoeft je daar echt helemaal geen zorgen over te maken.

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
ja ik had idd gelezen dat het niet zo'n probleem zou mogen zijn maar me gevoel zegt dat het gewoon te warm is ... vind een graad of of 40 / 50 mooi zat eerlijk gezegd.

wat wel leuk is om te vertellen misschien.
ik heb nu met dit weer een paar keer de airco in de huiskamer aangehad.
normaal zet ik die een graad of 8 kouder dan buiten ( zeg 18c - 20c op de airco )

nu is dat opzich niet heel gek , het verkoelt gewoon goed genoeg zonder een klap voor je hoofd te krijgen als je na buiten gaat.

maar ! de computer schijnt hier wel heel hard op te reageren , als de kamer zeg een graad of 5 kouder is
en de luchtvochtigheid wel hard zakt ( naar 30% of minder ) dan koelen de chipset en cpu niet 5 graden mee , maar zomaar 10 /15 graden ..

nouja ..misschien was dat even heel offtopic , maar k vond het leuk om even mijn ervaring te delen ;)

edit .. ff me typfouten gecorrigeerd

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Als je de CPU al met waterkoeling gaat koelen, pak dan meteen je north/soth bridge erbij.
Die fans met airduct is een mooi idee.Maar een HTPC moet tog zo stil mogelijk zijn.Dan lijkt me de water koeling de beste oplossing.