Toon posts:

Android programmeren: de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben een brave programmeur :) wiens abonnement van z'n mobiele telefoon binnenkort afloopt.

Dus tijd voor een nieuwe telefoon, en omdat het me leuk leek om er ook wat voor te gaan programmeren en het concept van Android me wel aansprak, ben ik me een klein beetje gaan verdiepen in het programmeren er van. Zo ook een beetje in Java en ik moet zeggen: dat beviel wel :)

Maarrrrr... brave vrienden, toen kwamen er wat barstjes in het moreel... Het begon al met dat warrige, en ook wat traag reagerende programma Eclipse, waarvan ik de details nog even achterwege zal laten. Maar vooral ook de manier van coderen komt me niet erg intuitief over, terwijl dat bij alleen Java wel het geval is. Nu is het misschien een kwestie van wennen, maar het maakt allemaal een wat omslachtige induk.. Leuk dat je de layout in xml kan verzorgen, maar waarom niet gewoon een object voor bijv. een knop, met bepaalde eigenschappen als x en y positie, grootte, kleur etc. Gewoon helder en duidelijk, in plaats van dat lange geraaskal :O

Er zitten ook wat voorbeeldprogrammaatjes bij, waaronder een simpel spelletje Lunar Lander, maar ik schrik nogal van de lange code van het programma en merk nog weinig van de gestructureerde manier van code die OOP zou moeten bieden. In plaats daarvan een lange brei aan code, die eerlijk gezegd eerder procedureel overkomt dan OO. In de meeste talen zou iets dergelijks volgens mij toch wel zeker met de helft aan code minder kunnen. Constant moet je bepaalde classes "overriden" om iets te bewerkstelligen.

Nu weet ik niet hoe dit is bij andere programmeer talen voor smartphones. Symbian schijnt niet alles te zijn, objective C voor de iphone ziet er ook nogal omslachtig uit, behalve dan programmeren voor Windows :? 8)7

Het programmeren lijkt wel redelijk in orde in C#.. Android zelf en het open source gebeuren vind ik erg sympathiek, maar het programmeren voelt tot nog toe niet echt lekker aan.

Maar goed, ik ben nog maar net begonnen en misschien is het een kwestie van wennen.. Dus wie kan mij er nog van overtuigen dat Android programmeren wel in orde is? Of anders toch maar een andere smartphone, zodat het programmeren leuk blijft?

Ben benieuwd hoe jullie er over denken :)

[ Voor 2% gewijzigd door NMe op 10-04-2009 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Terwijl ik juist zo'n hekel heb aan dat slechte besturingssysteem
Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn (en dit eigenlijk niet meer dan een troll is), kun je 1 ding over MS niet zeggen: slechte development tools. Het is een softwarebedrijf in hart en nieren, en dat zie je duidelijk terug in hun API's, documentatie en tools.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 00:20:
[...]

Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn (en dit eigenlijk niet meer dan een troll is), kun je 1 ding over MS niet zeggen: slechte development tools. Het is een softwarebedrijf in hart en nieren, en dat zie je duidelijk terug in hun API's, documentatie en tools.
_/-\o_ Klopt, hun devtools zijn altijd van upper topper kwaliteit. Zie hoe Visual Studio en .NET in elkaar zit. Respect hoor :) Wel vaak jammer van het OS waar het op moet draaien (Vista) maar met 7 trekt dat wel weer bij.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik moet zeggen dat ik jouw mening deel. Ik ben C# programmeur, dus hoopte Android wel vlotjes onder de knie te krijgen aangezien java goed genoeg daarop lijkt, maar werd ook afgeschrikt door de xml layout. Nu moet gezegd worden dat WPF ook gebruikt maakt van xml layout, maar Microsoft levert tenminste leuke tools mee om je layout grafisch te ontwerpen, en net dat ontbreekt nog in de Android SDK. Het is trouwens wel mogelijk om je GUI elementen aan te maken door ze in je programmacode te creeren als je de juiste classes kent, maar de talloze online tutorials ontmoedigen het nogal en uiteindelijk blijft het veel trial en error.
Kortom, als ze nu gewoon eens een leuke GUI designer zouden uitbrengen zou het voor mij al veel uitmaken. Je moet inderdaad ook voor vrij elementaire zaken weten welke classes je MOET overriden, en dat ligt lang niet altijd voor de hand. Iets eenvoudig als gebruikersinvoer van het toetsenbord accepteren deed me al een halfuur zoeken op google.
Desondanks kan ik wel de sterke punten van Android inzien: De verschillende componenten van je telefoon zijn zeer eenvoudig aan te spreken en het is mogelijk om complete applicaties te recycleren voor gebruik in jouw app.

En ja, Eclipse is een traaaaaaaaaag gedrocht :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Jammer, ik droomde vandaag nog over m'n nieuwe Android phone. ;)

> wat vinden jullie van Palm's Webos? het inelkaar zetten van een gui moet dan relatief eenvoudig zijn dacht ik.

[ Voor 26% gewijzigd door iBurger op 10-04-2009 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 00:20:
[...]

Goed, alleen jammer dat ze met diezelfde development tools dan niet in staat zijn om een wat sneller, gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en gewoon tig keer beter besturingssysteem af te leveren... Ik heb al jaren windows, ken ook niks anders, behalve Dos dan, en is ook geen kwestie van een mening, maar een feit. Ik spreek namelijk puur als gebruiker en ga binnenkort maar eens 64bit linux proberen.. Misschien is het ook niet alles, wellicht even slecht als windows, maar slechter dan windows is in mijn ogen niet mogelijk.

Ik word ook niet geleid door sentimenten vanuit een soort van windows haat, OS x neurose, Linux hobby of iets dergelijks en kraak, zoals je gemerkt hebt, net zo goed Eclipse af, als het programmeren voor android, mocht ik het onhandig blijken te vinden.

Maar goed, in dit geval gaat het om het programmeren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:52
Het is bijna alsof TS eventjes geprobeerd heeft te knutselen zonder deze link te raadplegen oid. Er staan nl gewoon tutorials, code samples/voorbeeldapps, de complete API en een architectureel overzicht van de building blocks van een app. Ook is het prima mogelijk de xml-based GUI achterwege te laten en gewoon java code te klussen. Waarom je dit zou willen weet ik echter niet, t levert alleen maar onnodige code bloat op.

En dan Eclipse nog: Ja Eclipse is niet het lichtste programma in de wereld, maar dat is geen enkele IDE. Op een machine met een recente cpu (C2D en beter) en 2GiB main mem zou het vlekkeloos moeten draaien (dat heeft het bij mij in ieder geval altijd gedaan). Daar moet wel een kanttekeningetje bij: Ik draai Linux, geen windows, wat natuurlijk flink in benodigde systeemresources scheelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanpaul145 op 10-04-2009 01:00 ]

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boeboe schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 00:32:
Ik moet zeggen dat ik jouw mening deel. Ik ben C# programmeur, dus hoopte Android wel vlotjes onder de knie te krijgen aangezien java goed genoeg daarop lijkt, maar werd ook afgeschrikt door de xml layout. Nu moet gezegd worden dat WPF ook gebruikt maakt van xml layout, maar Microsoft levert tenminste leuke tools mee om je layout grafisch te ontwerpen, en net dat ontbreekt nog in de Android SDK. Het is trouwens wel mogelijk om je GUI elementen aan te maken door ze in je programmacode te creeren als je de juiste classes kent, maar de talloze online tutorials ontmoedigen het nogal en uiteindelijk blijft het veel trial en error.
Kortom, als ze nu gewoon eens een leuke GUI designer zouden uitbrengen zou het voor mij al veel uitmaken. Je moet inderdaad ook voor vrij elementaire zaken weten welke classes je MOET overriden, en dat ligt lang niet altijd voor de hand. Iets eenvoudig als gebruikersinvoer van het toetsenbord accepteren deed me al een halfuur zoeken op google.
Desondanks kan ik wel de sterke punten van Android inzien: De verschillende componenten van je telefoon zijn zeer eenvoudig aan te spreken en het is mogelijk om complete applicaties te recycleren voor gebruik in jouw app.

En ja, Eclipse is een traaaaaaaaaag gedrocht :p
Als de kneep 'm alleen in die XML zou zitten, zou ik dat nog wel trekken. Maar wat je zegt, dat overriden van die classes en ook die op het eerste gezicht omslachtige code, doen me dus even peinzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeanpaul145 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 00:49:
Het is bijna alsof TS eventjes geprobeerd heeft te knutselen zonder deze link te raadplegen oid. Er staan nl gewoon tutorials, code samples/voorbeeldapps, de complete API en een architectureel overzicht van de building blocks van een app. Ook is het prima mogelijk de xml-based GUI achterwege te laten en gewoon java code te klussen. Waarom je dit zou willen weet ik echter niet, t levert alleen maar onnodige code bloat op.
Die link ken ik al wel, maar eigenlijk geef je in wezen een soort antwoord op mijn topic over de vraag of Android goed te programmeren is:

*Zonder die XML levert het onnodige code bloat op.*
Daar moet wel een kanttekeningetje bij: Ik draai Linux, geen windows, wat natuurlijk flink in benodigde systeemresources scheelt.
Dat verbaast me niks als ervaren windows gebruiker ;)

Maar verder hoop ik dat je gelijk hebt en dat het meevalt, want Android heeft mijn inziens verder ook een hoop voordelen. Zels zoveel voordelen dat ik er een iets minder gestructureerde en minder intelligente programmeertaal voor over zou hebben, maar het moet wel leuk blijven...

Ik heb er een hekel aan als dingen moeilijk worden gedaan terwijl het makkelijk kan. windows is daar een voorbeeld van ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 00:49:
en is ook geen kwestie van een mening, maar een feit.
Het enige dat hier een feit is is dat het jouw mening is :). En daar heb je recht op natuurlijk, maar ga het niet presenteren als feiten, want dan krijg je er opmerkingen over, wat alleen maar ruis geeft in je eigen topic, zoals deze post.

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 10-04-2009 01:58 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb de startpost ontdaan van die onnodige trolls (want dat zijn het inderdaad). Als je wil afgeven op een besturingssysteem zonder onderbouwing dan moet je dat zelf weten, maar doe het dan niet op GoT. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Persoonlijk vind zogenaamde panel based layouts (zoals KDE of WPF(/E)) dan pixel based layouts. Als je wel al bekend bent met C# en Visual Studio raad ik je eigenlijk aan om even te wachten op Windows Mobile 7. Ook maakt de XML het gemakkelijk om je presentatie echt van je code (presenter/controller) te scheiden.

Als je kunt leven met de negatieve eigenschappen van Windows (Mobile), dan is het .NET framework een heerlijke development omgeving. Het probleem is echter dat Windows een echt concurrent mist.

5 jaar lang hebben we moeten leven met MSIE6 tot er eindelijk een echte concurrent ten tonele verscheen, Firefox. Omdat sommige developers geen concurrent meer hadden verwacht zijn zij bepaalde IE6-only optimalisaties gaan doorvoeren in hun websites. Ik vind het zelfs knap de sprongen die Microsoft heeft gemaakt met IE7 en nu IE8. Ik heb enkele podcasts gezien over programmeren voor WM7. Dat zag er niet slecht uit. Aangezien ik ook echt toe ben aan een nieuwe telefoon (ik heb nu een Phillips Diga uit 1997!) wacht ik tot WM7.

En zoals altijd, elke OS heeft z'n voor- en nadelen.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Ik zag laatst op de androidmarket de applicatie MONO for Android staan.

Heeft iemand hier al een mee gespeeld?

In de beschrijving staat alleen dat het meer een proof of concept is maar ik zie verder niet veel informatie.
Het programmeren in C# voor Android zou natuurlijk ideaal zijn voor bestaande C# proggers.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er zelf ook aan te denken om een Andriod telefoon te kopen (mijn abbo van Vodafone is ook bijna voorbij). En het open source gedoe staat mij ook heel erg aan. Ik ben het zelf een beetje tegen de iPhone aan het leggen. Het programmeren voor de iPhone is niet al te vrij, je moet bijvoorbeeld 100$ neerleggen om enkel je applicatie in de appstore te krijgen. En dat is ook niet alles want je moet tegenwoordig geluk hebben om beetje lang in de appstore te blijven. (ik werk bij het bedrijf dat iThrown heeft gemaakt)

Het vrije staat mij dus heel erg veel aan. Maar is het dan ook zo dat je een executable kan maken en die laten downloaden op de telefoon? Vooral omdat het een nieuw platform is, is het zeker interessant om wat simpele programmatjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vincenz0 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:45:
Ik zag laatst op de androidmarket de applicatie MONO for Android staan.

Heeft iemand hier al een mee gespeeld?

In de beschrijving staat alleen dat het meer een proof of concept is maar ik zie verder niet veel informatie.
Het programmeren in C# voor Android zou natuurlijk ideaal zijn voor bestaande C# proggers.
Onzin.

Ja, het is zo dat Android applicaties in java geschreven worden, maar daar is dan alles ook mee gezegd. Bij google hebben ze from the ground up een compleet nieuwe omgeving opgebouwd. Je hebt dus weinig aan je oude api-kennis mbt gui en web ed. Het enige wat een .NET-er extra moet 'leren' is dat hij z'n methode namen met een kleine letter schrijft, z'n getters en setters uitschrijft en dat je met eclipse moet werken ipv VS.

Het meeste werk zit hem in het je eigen maken van de android api, maar vooral de filosofie achter het platform en de 'nieuwe' manier waarop je een applicatie samenstelt. Dat is gelijk voor javanen en voor .netters.

Voor mensen die met android willen beginen kan ik ten sterkste de notepad tutorial aanraden. Installeer eerst eclipse met de ADT plugin:
http://developer.android....veloping/eclipse-adt.html

Probeer vervolgens even de hello world tutorial (om te kijken hoe het ongeveer in elkaar steekt):
http://developer.android....utorials/hello-world.html

En doe vervolgens de hele notpad tutorial:
http://developer.android....orials/notepad/index.html

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Je hebt het er de hele tijd over dat je gewone knopjes wil, gewoon OO, een framework dat je al kent en dat je overweg kan met C#. Waarom ga je ipv voor de android niet voor Windows Mobile programmeren, daar draait gewoon het .Net Compact Framework op.

Als je Eclipse trouwens iritant vind kan ik je Netbeans van harte aanraden, draait bij mij een stuk beter, en komt veel meer over met VS, en heeft een fijne interface.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

roy-t schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 13:37:
Als je Eclipse trouwens iritant vind kan ik je Netbeans van harte aanraden, draait bij mij een stuk beter, en komt veel meer over met VS, en heeft een fijne interface.
Dat zou opgaan bij gewone java development. Het punt is echter dat de ADT plugin voor eclipse je nogal veel werk uit handen neemt. De vraag is of de voordelen van NetBeans opwegen tegen het gemis van een goede plugin. Aan de andere kant kan ik nu ook enorme onzin praten aangezien ik geen idee heb over de beschikbaarheid van goede android ontwikkel plugins voor NetBeans of IntelliJ.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens geen ervaring met c#, ik denk dat sommige posters hier even door elkaar werden gehaald :) .

Windows mobile 7 duurt nog eventjes voordat het uitkomt, maar wellicht biedt 6.5 dezelfde mogelijkheden..?
Alleen vond ik WM 7 in een demonstratie filmpje niet heel soepeltjes overkomen..

Naast de verschillende resoluties die veel windows mobile telefoons ondersteunen, begreep ik dat een ander nadeel is, dat het niet geheel vanzelfsprekend is dat een applicatie ook daadwerkelijk goed draait op de telefoon zelf? Wat zijn nog meer nadelen van programmeren voor windows mobile?

Het is dus misschien kiezen tussen een soepel lopend besturingssysteem, Android, of de betere ontwikkelings methoden van Windows mobile. Alleen begreep ik dat juist in Android sommige dingen weer makkelijker te programmeren zijn?

Misschien handig om wat code te vergelijken.

Eén van de leuke dingen van progrrammeren voor mobiele telefoons, is het touchscreen.

Een simpel programmaatje:

Zet een plaatje neer op het touchscreen en laat bijv. het woordje "hallo" onder het plaatje verschijnen wanneer je met je vingers op het plaatje drukt.

Ik ben wel benieuwd hoe dat in de verschillende programmeertalen wordt gedaan (ook symbian of objective C), mocht je er zin in hebben om het hier te plaatsen. Of zijn er ergens goede vergelijkingen te vinden?

In android gaat het zoiets:

@Override public boolean onTouchEvent(MotionEvent event) {
int action = event.getAction();

switch (action) {
case (MotionEvent.ACTION_DOWN)
case (MotionEvent.ACTION_UP)
case (MotionEvent.ACTION_CANCEL)
case (MotionEvent.ACTION_MOVE)
}

return super onTouchEvent(event);
}

En x en y positie opvragen:

int xPos = (int)event.getX ();
int yPos = (int)event.getY();

Maar om het vervolgens te koppelen aan een plaatje waar je op klikt? Moet je dan puur de x en y coordinaten van het plaatje opgeven, of kan het handiger?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat je de x en y van een afbeelding hebt. Dan kan je toch de width en height pakken van die image, dan heb je alles wat je nodig hebt. Dat nog simpeler maken gaat denk iets te ver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo bedoelde ik het ook met het opgeven van de x en y coordinaten :)

Alleen vroeg ik me ook af of je er bepaalde event listeners aan kan koppelen.

Inmiddels lukt het al wel om wat op het scherm te tekenen, in mijn ogen nogal wat gedoe met overriden. Maar goed, komt misschien omdat ik de architectuur van het android platform nog niet goed begrijp.

Toen kwam ik wat interessants tegen over SurfaceViews met OpenGL. Nodig voor snelle graphische toepassingen, bijv. games. Allemaal interessant totdat je de onoverzichtelijke brei aan code ziet, nog voordat er uberhaupt maar iets op het scherm is getekend pfffffff..

Ik zeg zelfs meer : pffffffffffffffffffffffffff.. wat een zootje!! 8)7

Zijn er hier mensen die wel meer structuur in die waas aan code kunnen onderscheiden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat ligt niet zozeer aan android maar aan de OpenGL api, toch? Ik ben niet familiair met 3D rendering, maar dat het niet zo voor de hand liggend is (zichtbaarheid, collision detectie) lijkt me wel logisch.
@Override public boolean onTouchEvent(MotionEvent event) {
Dit is nog vrij normaal wanneer je klasses gaat afleiden hoor. Wanneer je intends gebruikt gaat hij ook bestaande klasses hergebruiken, hoe wou je dan anders gedrag herdefinieren. Ik denk dat je de hekelpunten op verkeerde gebieden aan het zoeken bent ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds afgelopen maandag een G1 en ben enthousiast aan het devven geslagen in Android. Ben zelf ook "van huis uit" een .NET developer, en een aantal concepten uit Android spreken me wel aan. Bovendien, en dat vind ik een stuk sterker dan in Windows Mobile met het Compact Framework in zijn huidige staat, biedt de SDK je toegang tot eigenlijk alle componenten van je telefoon, wat je in Windows Mobile een stuk meer moeite kost (of je moet additionele SDK's installeren cq. kopen).

Het enige nadeel is dat het je als ontwikkelaar best moeite (en frustratie) kost om "op nul" te beginnen in een nieuw platform, maar hey, dat is toch juist een leuke uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:48:
Zo bedoelde ik het ook met het opgeven van de x en y coordinaten :)

Alleen vroeg ik me ook af of je er bepaalde event listeners aan kan koppelen.

Inmiddels lukt het al wel om wat op het scherm te tekenen, in mijn ogen nogal wat gedoe met overriden. Maar goed, komt misschien omdat ik de architectuur van het android platform nog niet goed begrijp.

Toen kwam ik wat interessants tegen over SurfaceViews met OpenGL. Nodig voor snelle graphische toepassingen, bijv. games. Allemaal interessant totdat je de onoverzichtelijke brei aan code ziet, nog voordat er uberhaupt maar iets op het scherm is getekend pfffffff..

Ik zeg zelfs meer : pffffffffffffffffffffffffff.. wat een zootje!! 8)7

Zijn er hier mensen die wel meer structuur in die waas aan code kunnen onderscheiden??
No offence hoor, maar: misschien moet je zelf ook nog wat groeien in het vak/deze discipline. ;)

Ik kan me voorstellen dat het soms onoverzichtelijk over komt als je nog niet zo thuis bent in ontwikkelen voor een mobiel platform en OpenGL (en Java, OOP?), maar 'dat gedoe met overriden' heeft toch echt een functie, en als je met 3d bezig gaat zul je bijna altijd zelf moeten stoeien met je textures, backbuffers, render settings, etc etc (en dan begin je nog maar net), dus ja, dan krijg je al snel flinke lappen code.

Daarmee wil ik nog geen waardeoordeel aan de Android API geven of aan het (on)gemak van het werken met OpenGL in Android, maar daar ga je zelf inhoudelijk ook nog niet echt op in. Ik denk dat je bij een ander platform tegen dezelfde problemen aan gaat lopen, maar misschien ken je daar de tools wat beter van.

Nogmaals: NOFI, maar ik hoor nog niet echt overtuigende technische argumenten van je waarom Android de moeite niet waard zou zijn. Het lijkt me zelf altijd nog best interessant. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Pagina: 1