Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
Ik schiet met mijn pentax K10d altijd in RAW, kleurruimte sRGB. In Lightroom hebben foto's een veel gelere look in vergelijking met wanneer ik ze naar het web publiceer. Hoe komt dit? Ik exporteer naar jpg met profiel sRGB.

Zie hieronder voor een vergelijking tussen de raw in LR en de webversie die ik vanuit LR upload naar m'n webruimte:

Afbeeldingslocatie: http://home.solcon.nl/vandermark-idzinga/LRkleur.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Zie je hetzelfde in een andere browser of alleen Firefox? En als je de foto in een andere programma (XnView, IrfanView, Windows Gallery etc) opent? Is je monitor correct gekalibreerd en/of gebruikt de juiste ICC profile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het is bekend dat verschillende browsers de kleuren verschillend weergeven.
Meestal geeft een uitgebreid foto-programma zoals Photoshop de correcte kleuren weer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

Spikey

Making the web accessible!

ik heb gelukkig een beeldscherm dat, voor een niet gecalibreerd scherm, de kleuren aardig goed weer geeft.

echter toen ik mijn nieuwe ati in mijn machine stopte werden om de een of andere reden de drivers van mijn monitor geinstalleerd. in eerste instantie viel me dit niet op, totdat ik een aantal dagen later wat foto's moest verwerken. de kleuren in lightroom waren toen geheel anders dan op de camera of in firefox.

kijk dus eens of je beeldscherm drivers geinstalleerd hebt.
zo ja: de-installeer ze eens en kijk wat het effect is
zo nee: probeer dit eens en kijk wat het doet

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Lightroom en PS CS4 zijn gelijk qua kleuren, alleen Firefox wijkt erg af van die twee. Internet Explorer is weer gelijk aan Firefox qua kleuren: de twee browsers hebben andere kleuren dan LR en PS CS4.

Het rare is: de versie in FF en IE klopt voor mijn gevoel beter: In LR heb ik met de witbalans pipet het wit van de bloem aangeklikt: dat zou echt wit moeten zijn. In FF en IE is het wit van de bloem ook echt wit; in LR en PS is het veel geliger.

Zie hieronder een plaatje met bovenaan FF en IE en onderaan LR 2.3 en PS CS4:

Afbeeldingslocatie: http://home.solcon.nl/vandermark-idzinga/LRkleuren2.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door vandermark op 10-04-2009 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Lightroom werkt in ProPhoto RGB colorspace. Photoshop kun je zelf instellen, dus kijk voor de zekerheid op welke colorspace die staat ingesteld. Heb je de drivers van je beeldscherm geïnstalleerd?

Heb je ook een linkje naar de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
wolver1ne schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 07:42:
Lightroom werkt in ProPhoto RGB colorspace. Photoshop kun je zelf instellen, dus kijk voor de zekerheid op welke colorspace die staat ingesteld. Heb je de drivers van je beeldscherm geïnstalleerd?

Ik zal kijken waarin PS werkt. Ik heb de drivers van mijn beeldscherm (samsung 204B) geinstalleerd. Hier een linkje naar de foto:

http://home.solcon.nl/vandermark-idzinga/tulpenboom/images/IMGP8003.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wolver1ne schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 07:42:

Inderdaad, hoewel je LR ook als AdobeRGB kan instellen afaik. Laat maar, klopt niet wat ik zei. Je kan instellen waarin Photoshop de foto's opent.

edit: als je in RAW werkt maakt het ook niet uit in watvoor kleurruimte je werkt op je camera. De uiteindelijke kleurruimte wordt toch door je RAW-converter (Lightroom in jouw geval) bepaald.

[ Voor 26% gewijzigd door sOid op 10-04-2009 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, aan een RAW bestand hangt nooit een kleurprofiel. Je eerste zin klopt dus al niet. Daarnaast adviseer ik om altijd te werken in Adobe RGB aangezien deze een grotere kleurrruimte heeft dan sRGB. Kortgezegd gooi je in sRGB dus wat kostbare info weg. Ze ze pas om naar sRGB wanneer je ze voor beeldschermzaken zoals websites of presentaties wil gaan gebruiken. De afdrukboer op de hoek heeft ook graag sRGB, maar de betere afdrukcentrales werken liever met Adobe RGB.

Even terug naar je vraag; je vergelijkt je foto tussen Lightroom (die icc-profielen ondersteunt) en Firefox (die geen profielen ondersteunt). Daarin zit het verschil. Als je je foto zonder kleurprofiel (of in sRGB) exporteert en opent in bijv. Photoshop zou deze er exact hetzelfde uit moeten zien als in Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Laatst online: 18-09 17:09
Er is duidelijk gewoon een verschil aanwezig in de gebruikte kleurprofielen. Waarschijnlijk werk je in Lightroom in een ander profiel dan je denkt. Het beste kan je de foto even bewerken in Photoshop, waarbij je het kleurprofiel op AdobeRGB hebt staan en 16-bit (als je dus echt RAW schiet). Vervolgens maak je wat aanpassingen en doe je een on-screen profiling in sRGB om te zien of het afwijkt voor het web. Zo ja, dan pas je onder het sRGB profiel de kleuren nog wat aan en bewaar je die aanpassingen in een 8-bit jpeg. De aanpassingen voor je raw bestand bewaar je dan onder weer een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Bedankt voor jullie tips. Maar ik wil graag vanuit LR direct uploaden naar m'n website. Dat werkt gewoon heel prettig. Maar hoe zorg ik ervoor dat de foto's die LR naar mijn website exporteert er hetzelfde uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 09:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat voor beeldscherm heb je? Ik heb onlangs een SyncMaster van Samsung gekregen, en had het probleem dat sommige afbeeldingen gelig waren in de standaard fotoviewer van Windows Vista. Dat had te maken met het kleurenprofiel dat standaard staat ingesteld. Iemand op de IRC van t.net gaf me de tip het kleurenprofiel te veranderen. Ik heb het toen moeten veranderen naar "sRGB IEC61966-2.1".

Het kan natuurlijk zijn dat het om heel iets anders gaat bij jou, maar ik zou toch even kijken of er misschien ook problemen zijn met jouw beeldscherm. Als je toevallig ook een SyncMaster hebt kun je proberen om je kleurenprofiel naar het eerdergenoemde profiel te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

Spikey

Making the web accessible!

heb je de drivers van je beeldscherm 'net' (nav dit topic) geinstalleerd of voordat je het verschil zag in kleur. anders zou ik ze namelijk eens deinstalleren en kijken of dat helpt. (anders gebruik windows/firefox namelijk het profiel van je monitor terwijl photoshop/lightroom een ander profiel gebruikt (of net andersom, iig kan er dan verschil in zitten wat jou probleem verklaard))

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Patriot schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:50:
Wat voor beeldscherm heb je? Ik heb onlangs een SyncMaster van Samsung gekregen, en had het probleem dat sommige afbeeldingen gelig waren in de standaard fotoviewer van Windows Vista. Dat had te maken met het kleurenprofiel dat standaard staat ingesteld. Iemand op de IRC van t.net gaf me de tip het kleurenprofiel te veranderen. Ik heb het toen moeten veranderen naar "sRGB IEC61966-2.1".

Het kan natuurlijk zijn dat het om heel iets anders gaat bij jou, maar ik zou toch even kijken of er misschien ook problemen zijn met jouw beeldscherm. Als je toevallig ook een SyncMaster hebt kun je proberen om je kleurenprofiel naar het eerdergenoemde profiel te veranderen.
Held :)

Dat is de oplossing, ik heb het profiel van samsung (was enige ICC profiel) aangevuld met het door jou genoemde sRGB profiel en die als standaard ingesteld: nu is er geen enkel verschil meer tussen de kleuren in LR en in FF of IE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:00:
Eh, aan een RAW bestand hangt nooit een kleurprofiel. Je eerste zin klopt dus al niet. Daarnaast adviseer ik om altijd te werken in Adobe RGB
Speciaal voor jou:
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

If you use Adobe RGB you will have to remember to convert back to sRGB for sending your prints out or sharing them on the Internet. Otherwise they look duller than sRGB!

If you have the right software to re-expand the colors you theoretically might have a slightly broader range of colors. However, if at any point in the chain you don't have the right software and haven't attached the Adobe RGB profile you'll get the duller colors as recorded!
Kan prima met LR, lekker aRGB gebruiken dus vanwege de grotere kleurruimte.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:00:
[...]

Even terug naar je vraag; je vergelijkt je foto tussen Lightroom (die icc-profielen ondersteunt) en Firefox (die geen profielen ondersteunt). Daarin zit het verschil. Als je je foto zonder kleurprofiel (of in sRGB) exporteert en opent in bijv. Photoshop zou deze er exact hetzelfde uit moeten zien als in Firefox.
Firefox 3 biedt volgens mij wel colormanagement: https://developer.mozilla...lor_correction_in_Firefox

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Even voor duidelijkheid. Nogmaals, Lightroom gebruikt ProPhoto RGB kleur ruimte om je fotos weer te geven en te bewerken. Waarom? Omdat het groter dan Adobe RGB en sRGB (zie pikka onder). Voor JPEGs maakt het niets uit, maar als je met RAW bestanden werkt dan zou je in praktijk veel data verliezen als je NIET in ProPhoto RGB werkt. Deze kleur ruimte dekt zo goed als al de data wat van je camera sensor afkomt in vorm van RAW bestand. Dus als je een RAW bestand zou in Adobe RGB bewerken, dan zou je data genomen door de sensor simpelweg verliezen wat dan niet erg veel nut heeft om in RAW te schieten. Verlies van zo'n data heet op z'n Engels 'clipping' en is vaak te zien op de histogram.

Afbeeldingslocatie: http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_87/PP-Ektaspace-A-s.jpg

Hier wat links over ProPhoto RGB kleur ruimte met voor- en nadelen (nadelen zijn meer technisch gezien) en waarom het zo belangrijk is.

http://blogs.oreilly.com/...nt-for-a-prophoto-rg.html
http://www.outbackphoto.c...nagement/cm_06/essay.html
http://luminous-landscape.com/tutorials/prophoto-rgb.shtml

Dus...
Pagina: 1