Sinds kort heb ik een servertje gebouwd, deze draait op Ubuntu 8.10 en doet dienst als fileserver / download bak etc. Ik heb deze guide gevolgd voor het in elkaar knutselen van een leuke smb.conf: http://tech.waltco.biz/2008/01/26/pr...-securityuser/. Werkt prima wat betreft shares alleen heb ik vanaf alle Windows machines in huis slechte performance wanneer ik share benader (een public of een share met password); Het browsen door shares gaat prima, connecten gaat ook rap maar als ik een avi, DVD oid wil streamen krijg ik ontzettende 'hickups', het openen van een file gaat bijvoorbeeld ook erg langzaam. En zoeken in een avi kan amper. Echter wanneer ik met mijn Ubuntu 8.10 workstation deze share benader heb ik geen enkel probleem. Heb overigens geen concrete snelheids metingen gedaan wat betreft file tranfers ofzo; even dom gezegt, ubuntu-ubuntu gaat snel windows-ubuntu niet.
Overigens als ik op mijn ubuntu workstation via Virtualbox XP Pro een film stream gaat dit wel gewoon goed.
Uiteraard flink wat gegoogled etc, kom oplossingen tegen als het Windows registry editen (tcp handshakes etc
). Toch meer het gevoel dat het aan de smb.conf ligt. Lijkt me onwaarschijnlijk dat op alle Windows pc's eerst een aantal registry keys zouden moeten worden aangepast voordat het fatsoenlijk werkt? (Overigens nog geen oplossing gevonden).
Ik heb zowel met een 'default' smb.conf gedraait als een 'kale' om het zo maar te zeggen. Mijn huidige smb.conf ziet er zo uit:
Is het overigens wel verstandig om op deze manier als root in de pc files te managen?
Heb een aantal machines draaien hier in het netwerk:
Server met Ubuntu 8.10
Workstation draait Ubuntu 8.10
HTPC draait XP MCE
Laptop draait Vista Ultimate
Andere pc draait XP Pro
Heb met 'iperf' de snelheden van mijn netwerk getest. Ik heb twee routers; wanneer ik op dezelfde router als de server zit haal ik 90-95 mbitps, als ik daarintegen via de andere router verbinding maak heb ik slechts 60mbitps. Met de notebook haal ik ongeveer 20mbitps. Maar in principe moet dit toch ruim voldoende zijn om een simpel filmpje te streamen?
Wat wel gek is, is dat ik voorheen met de HTPC films vanaf mijn workstation streamde, waar ik ook met samba mappen gedeeld had (welleenswaar via het nautilus context menu dingetje 'share this folder') en toen nooit problemen had. Dus ik ga straks even kijken of dit nogsteeds zo is, anders een smb.conf's vergelijken.. Overigens waren dit NTFS partities. Nu share ik via de server ext3 partities.
Een ander probleempje wat heb ik is dat sommige mappen in mijn shares rare namen hebben, zoals:
'CRNAV4~1' en 'HQY9GD~7' die ik lokaal gewoon zie als 'Carlito's Way (1993)' en 'How High (2001)', om maar een voorbeeld te geven. Deze mappen zijn overigens wel recentelijk toegevoed. De permissies zijn identiek met andere mappen op de share.
Overigens als ik op mijn ubuntu workstation via Virtualbox XP Pro een film stream gaat dit wel gewoon goed.
Uiteraard flink wat gegoogled etc, kom oplossingen tegen als het Windows registry editen (tcp handshakes etc
Ik heb zowel met een 'default' smb.conf gedraait als een 'kale' om het zo maar te zeggen. Mijn huidige smb.conf ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| [global] netbios name = server server string = %h (Samba) security = user encrypt passwords = true map to guest = bad user disable spoolss = yes log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 [movies] comment = Movies path = /media/sto3/movies browseable = yes read only = yes guest only = yes guest ok = yes [watched] comment = watched path = /home/daniel/downloads/watched browseable = no read only = no guest only = yes guest ok = yes [root] comment = root path = / browseable = no read only = no |
Is het overigens wel verstandig om op deze manier als root in de pc files te managen?
Heb een aantal machines draaien hier in het netwerk:
Server met Ubuntu 8.10
Workstation draait Ubuntu 8.10
HTPC draait XP MCE
Laptop draait Vista Ultimate
Andere pc draait XP Pro
Heb met 'iperf' de snelheden van mijn netwerk getest. Ik heb twee routers; wanneer ik op dezelfde router als de server zit haal ik 90-95 mbitps, als ik daarintegen via de andere router verbinding maak heb ik slechts 60mbitps. Met de notebook haal ik ongeveer 20mbitps. Maar in principe moet dit toch ruim voldoende zijn om een simpel filmpje te streamen?
Wat wel gek is, is dat ik voorheen met de HTPC films vanaf mijn workstation streamde, waar ik ook met samba mappen gedeeld had (welleenswaar via het nautilus context menu dingetje 'share this folder') en toen nooit problemen had. Dus ik ga straks even kijken of dit nogsteeds zo is, anders een smb.conf's vergelijken.. Overigens waren dit NTFS partities. Nu share ik via de server ext3 partities.
Een ander probleempje wat heb ik is dat sommige mappen in mijn shares rare namen hebben, zoals:
'CRNAV4~1' en 'HQY9GD~7' die ik lokaal gewoon zie als 'Carlito's Way (1993)' en 'How High (2001)', om maar een voorbeeld te geven. Deze mappen zijn overigens wel recentelijk toegevoed. De permissies zijn identiek met andere mappen op de share.