Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] OS wil niet meer starten na verwijderen ATI drivers

Pagina: 1
Acties:

• MasteRoDisastr
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dag beste mensen,

Ik zat vandaag op de homepage van tweakers te kijken en ik dacht, hey een nieuwe ati driver. Nou heb ik al een aantal maanden mijn drivers niet geupdate dus ik denk, moeten we maar weer eens doen.

Als eerste download ik de nieuwe drivers, en uninstall ik de oude dmv de ati removal setup via het configuratiescherm. Na rustig te wachten tot de setup klaar is krijg ik een melding of ik de computer opnieuw wil opstarten zodat de setup zichzelf kan voltooien. Ik klik op 'Ja' en wacht weer rustig af tot de computer zichzelf afsluit en weer opnieuw opstart. Maar helaas... daar heeft hij niet zo'n zin in.

Ik krijg de volgende melding:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix this problem:

1. Insert your Windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings, and then click "next."
3. Click "repair your computer."

Verder kan ik nog de volgende opties kiezen, starten in:

Safe mode
Safe mode with networking
Safe mode with command prompt
Last know good configuration (advanced)
Start windows normally

Nou heb ik dit wel eens vaker meegemaakt (alleen niet na het uninstalleren van de ati drivers) wanneer er eigenlijk niks aan de hand was, dus ik koos als eerste voor windows normaal starten. Helaas geen succes. Nou dan maar safe mode proberen, wederom geen succes. Ook last know good configuration wil niet baten.

Dus vervolgens besluit ik het advies om de windows cd te gebruiken en vista te reparen op te volgen.

Ik stop de vista cd in de drive, stel wat bios functies in zodat ik het cd scherm te voorschijn krijg.

Vervolgens krijg ik de volgende info op mijn scherm:

Choose an operation system to start, or pres tab to select a tool.

Nou heb ik verder niet zoveel aan een windows mermory diagnostic tool dus die besluit ik niet te gebruiken. Ook kan ik hier kiezen om vista opnieuw normaal op te starten, maar helaas wil dit ook weer niet werken.
Maar ik mag nog wel op f8 drukken om meer opties tevoorschijn te krijgen.

Hierdoor krijg ik weer het eerste scherm met bootopties. Alleen krijg ik er nu een aantal opties bij, maar helaas niet repair vista. Ik kan opstarten in debuggin mode (geprobeerd geen succes), disable driver signature enforcement(geprobeerd geen succes), Directory services restore mode (geprobeerd geen succes), enable boot logging, enalbe low resolution video (640x480), last know good configuration en start windows normally.

Verder krijg ik dus geen vista installatie setup. Ik heb hierna mijn vista ultimate upgrade cd geprobeerd, zelfde resultaten en zelfs een windows 7 cd geprobeerd die ik even van iemand geleend heb. Helaas nog steeds geen succes en met de windows 7 cd krijg ik verder helemaal geen opties.

Ik heb verder geen idee hoe ik dit zou kunnen oplossen. De meest voor de hand liggende optie was voor mij Vista opnieuw installeren, maar ik krijg de setup er ook helemaal niet meer voor(al moet ik toegeven dat ik vergeten ben hoe ik dit eerder gedaan heb.)

Verder nog informatie over mijn pc voor als dit handig is:

Gigabyte ud4 moederbord oid(kan de doos even niet zo snel vinden)
Amd Phenom II 940 X4 processor op 3.0ghz
4 stripjes Crucial Ballistix DDR2 geheugen van allemaal 1 Gig
2 Samsung 1TB HDD's die in raid 0 staan, waar ook vista op staat.
1 Seagate van ongeveer 250GB
1 Samsung van ongeveer 320GB
Club 3d HD4870 1 GIG overclocked edition met pci-express

Ik heb dit systeem nu ongeveer 2 maanden draaien en wel al eerder 3 onverklaarbare blue screens gehad, maar verder eigenlijk nooit problemen.

Heeft iemand misschien een oplossing voor mij, ik zit een beetje met de handen in het haar aan het begin van mijn lange weekend. ;)

Alvast hartelijk bedankt en zowieso voor het lezen van mijn lange verhaal, ik hoop dat ik in ieder geval genoeg informatie heb gegeven. Ook heb ik ook op de tweaker os faq gekeken bij opstart problemen maar ben nog niet iets dergelijks tegengekomen. Op het forum idem dito.

Nou komt het waarschijnlijk door het uninstallen van de Ati drivers, maar ik kan nu helemaal niks meer met mijn computer. Niet opnieuw opstarten, vista reparen of uberhaupt opnieuw installeren.

Ik wacht jullie reacties af! Nogmaals bedankt :P

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb je ook de default BIOS settings geprobeerd? Of even de CMOS wissen.

En weet je zeker dat de cd-rom/dvd als eerste staat ingesteld in de bios?...Ik herken jouw opties namelijk niet vanaf mijn DVD,Ik krijg eerst een taal en tijdzone keuze met vervolgens de installatie keuzes(met daaronder repareer windows).

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Ik zou eventueel de Fail-safe defaults of de load optimized defaults van de bios kunnen proberen, maar ik heb dat verder nooit geprobeerd. Verder heb ik de de First boot device op cd-rom staan, maar ik moet toegeven dat ik een wat aparte bios hebt. Je kunt er verschrikkelijk veel mee, maar als ik ook echt wil dat ik die opties krijg die ik eerder heb vermeld, dan moet ik op een gegeven moment steeds snel op F12 drukkken waarna ik nogmaals de first boot device moet kiezen in een apart schermpje.

Ik ben alleen een beetje huiverig met het veranderen van settings in de bios waar ik niet precies van weet wat ze doen. Nou weet ik het verder niet zeker maar als je de CMOS wist, gooi je dan niet je bios eraf, of is dat wat ze flashen noemen? Maar ik zal zelf wel even op onderzoek gaan. In ieder geval bedankt voor je reactie. :)

edit:
Ik heb trouwens nu ook het het moederbord boekje gevonden, ga ik dat maar eens goed doorspitten om misschien wat opties te ontluiken.

Het is een Gigabyte MA790X-UD4 AM2+ moederbord. En CMOS wissen is dus dat je alle instellingen verwijderd?

edit2:
Ik heb nu de load fail-safe defaults geprobeerd... maar nu is hij mijn raid0 constructie ook kwijt. En daarmee ben ik bang, al mijn gegevens. Plus dat ik nu nog minder kan dat ik eerst kon. ;(

[ Voor 20% gewijzigd door MasteRoDisastr op 10-04-2009 11:25 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
probeer eens het volgende:

zonder cd opstarten
op F5 drukken na de POST en voor Vista probeert te starten
dan op F8 drukken voor meer opties te krijgen
en krijg je daar niet de optie in de zin van "opstarten met VGA-modus" of zo (juiste naam kwijt).

Misschien dat Vista dan wel opstart?

Oeps, zal nu niet meer werken na het verwijderen van de Raid vrees ik...

MISSCHIEN als je de raidoptie weer aanzet dat hij hem weer herkent... (staat in het boekje wat je waar moet instellen)

[ Voor 25% gewijzigd door Simke op 10-04-2009 11:31 ]

Simke

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Ja dat hoopte ik ook, ik baal echt verschrikkelijk hiervan.. Ik zat ook te denken dat als ik nu bijvoorbeeld die raid0 configuratie nu weer aan kan zetten. En ik windows op een extra hdd zet, die ik dan nog in mijn pc moet zetten. Dat ik dan in ieder geval misschien weer bij die gegevens zou kunnen. Maar dat ben ik die wanhopig nadenkt hoe dit op te lossen.

En het is voor mij wel behoorlijk belangrijk dat ik deze gegevens terug krijg. *benadrukt bij zichzelf weer eens het belang van backups maken* maar ja als je 2TB aan gegevens hebt doe je dat als arm studentje niet zo makkelijk. :P

Ik zal in ieder geval even langs de plaatselijke it shop om daar ook eens raad te vragen en eventueel die extra hdd aan te schaffen. Hoop dat iets van 250 gig voldoende is, want zoveel extra schijfruimte heb ik nu niet nodig aangezien ik dus 2 maanden geleden een extra TB erin gezet heb.

edit:
Ik heb de raid0 stand weer enigsinds in elkaar, in ieder geval van de primaire schijven waar vista op staat geinstalleerd en het meeste van mijn data. Maar ik zit nu nog steeds bij hetzelfde probleem als eerst, kan geen windows setup bereiken.

Verder heb ik ook nog alle harde schijven losgekoppeld behalve mijn 2 schijven die in een JBOD functie stonden, maar destijds niet meer. Toen kon ik wel weer in de vista setup komen, maar met de raid functie aan kan ik hier niet komen.

edit2:
Nou ik heb vista weer aan de praat!~ :*) Na 2 dagen kl**en en een hele boel gestress ben ik erachter gekomen dat mijn bios mijn dvd speler niet als standaard cdrom herkende, maar als een apart sata apparaat. Blijkbaar moest ik die als first boot device aan zetten en dat nogmaals in mijn 2de bootscherm van mijn moederbord. Helaas heb ik in de tijd hiervoor nog mijn 2 schijven die in BSOD stonden wel geformatteerd, maar daar stond niet zo verschrikkelijk veel belangrijke bestanden op. Dus de rest heb ik (gelukkig!!) weer terug.

Ik moest tijdens het repareren wel weer de raid drivers van mijn moederbord op een usb zetten en laden wou hij mijn vista installatie herkennen.

Het probleem was eigenlijk, dat mijn bios deze dvd speler niet meteen weergaf in het lijstje van bootpriority, maar deze helemaal beneden stond. Ik was in de veronderstelling dat hij gewoon de cdrom moest hebben. 8)7

Dus voor de mensen die misschien ook eens dit soort problemen tegenkomen en die een sata dvd speler hebben, kijk eens goed naar je bios 1st boot device lijstje. Had mij een hele hoop stress, tijd en wanhoop bespaard.

[ Voor 69% gewijzigd door MasteRoDisastr op 11-04-2009 14:30 . Reden: Oplossing! :D ]