Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag met betrekking tot deze camera.

Ik heb 'm nu ongeveer 3/4 jaar en in het begin kon ik scherpe foto's maken terwijl mensen bewogen. Ik heb bijvoorbeeld in het begin test foto's gemaakt waarop mijn moeder ergens aan het eten is, of van mijzelf en iemand anders in een rijdende auto, en die zijn compleet scherp. Nu heb ik de laatste tijd problemen met de scherpte. Als iemand die op de foto gezet gaat worden ook maar IETS beweegt dan is de foto onduidelijk. Ook als ik zelf compleet stil sta, dan nog is de foto onduidelijk.

Iemand anders hier ook last van? Of iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik heb naar mijn weten geen instellingen verandert. Kan het misschien liggen aan dat er iets in de camera kapot is of niet meer goed werkt?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Groetjes Nienke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het kan inderdaad zijn dat er iets 'uit het lood' is geschoten, maar dat lijkt me eigenlijk sterk. Ik zou in de handleiding zoeken om te kijken er een manier is om de camera te resetten. Probeer daarna nog eens een foto te maken om te kijken of het is opgelost.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord! Had daar zelf al naar gekeken en kan niets vinden.. zowel in boekje als op camera zelf niet :/

Heb ook al gekeken naar een supportmail van Sony maar kan dat op de website niet vinden, krijg elke keer als ik support zoek gewoon een handleiding en tja.. die heb ik natuurlijk al! :*)

Heb ondertussen ook de winkel gemaild waar ik 'm gekocht heb.. misschien dat die me verder kunnen helpen! Vind het namelijk zo wel heeeeel irritant foto's nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je hier een voorbeeld van zo'n mislukte foto zet kunnen we aan de hand van de EXIF gegevens zien of dit door een verkeerde instelling komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, bekijk met name de ISO waarde even bij de foto's die goed en bij de foto's die mislukt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/04/09/9810bf56541db106fa4f9fb121ac8799/tGroteFoto-ANU77YMW.jpg

Foto genomen met camera op normale stand.. degene die op de foto gezet is heeft op dat moment dus bewogen. En de foto is scherp. Toen deed ie het dus nog prima..

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/04/09/bcfacd2806245c0be0beedb77d67ba03/tGroteFoto-CYSQDI3A.jpg

En toen deed ie het ineens niet meer goed.. 1 persoon bewoog namelijk tijdens het nemen van de foto, en die staat er dus ook onscherp op.

Weet trouwens niet of je de gegevens die je nodig hebt bij deze 2 foto's kunt zien.. heb deze namelijk niet vanaf camera op comp gezet. Ja eerst wel, maar toen was die computer gecrashed en moest ik ze dus terug halen van de website waar ik ze had opgeslagen. Maar hopelijk snap je iig wat ik bedoel! Zal kijken of ik op mijn comp nog foto''s heb die ik direct vanaf camera op computer heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
En ik maar denken dat er geen ergere site is dan mijnalbum.nl

Deze platen bevatten geen exif meer. Mijn eerste indruk is dat de sluitertijd te lang is. Dus... beelstabilisatie misschien defect?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. denk dat je het daarmee niet kunt zien. Moet ik even op zoek naar 2 foto's waarvan er eentje niet scherp is en een ander wel.

Deze is wel scherp:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/04/09/00183105182c66cb187f81384668292f/tDSC00219.JPG

En deze dus weer niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/04/09/90b3372a3cc6f0505578e2d9e5a23eea/tDSC01109.JPG

Beide zijn foto's van mensen die bewegen. Past ie de ISO automatisch aan? Want deze hebben wel beide een verschillende ISO. Maar dat hebben zowat al mijn foto's terwijl ik niet eens zou weten waar ik het moet aanpassen.. haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beeldstabilisatie zou het ook aan kunnen liggen.. Ik heb namelijk een supersteady shot ofzoiets op/bij mijn camera en zelfs als ik de camera ergens op leg, dus heel stil neer leg, en dan op het knopje druk geeft ie nog aan dat ie niet stil ligt :-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beeldstabilisator stabiliseert alleen beweging van de camera. Dat betekent dat je alleen stilstaande objecten stabiliseert. Voor het scherp fotograferen van bewegende onderwerpen heb je een maximale sluitertijd nodig van bijv 1/125 sec. Kijk even na of bij jouw bewogen foto's de sluitertijd korter of langer was dan deze tijd. Overigens zie ik geen exif info in je foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik de sluitertijd vinden?

En de exif info van de eerste foto in 2de post.. dus mijn gapende nichtje .. die is 0221
En bij de 2de foto, die van de achtertuin met mensen is ook 0221
Pagina: 1