Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pc gebouwd monitor en toetsenbord springen niet aan

Pagina: 1
Acties:

• sven020182
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-02-2023
Beste mede-tweakers,

Ik heb vandaag eindelijk mijn onderdelen voor mijn pc binnen gekregen. Heb inmiddels alles stap voor stap (zoals de handleiding voorschrijft) geinstalleerd. Wilde voor het eerst opstarten maar mijn monitor springt niet aan. Ook mijn toetsenbord gaat niet branden (0f knipperene) bij het opstarten. Wat kan het probleem zijn?

Wat ik al gedaan heb:
- alles los gekoppeld en alles weer op nieuw stap voor stap aangesloten.
- met 1 geheugen bankje in verschillende sloten opgestart
- dvd drive en frontpannel ontkoppelt zodat ik alleen een hd aangesloten heb staan.
- vga kabel nagekekenen en opnieuw aangesloten.
- verschillende jumpersets geprobeerd
- Bios batterij eruit en er in gedaan

systeem specs:

moederbord: Asus M3A78 PRO
processor: AMD phenom || X3 720 BE
geheugen: OCZ platinum Dual Channel ocz2p8004GK (staat in de QVL van het moederbord)
HD: Hitachi Deskstar model HDS 722516 VLAT80
Kast+voeding: HKC 7062NB (voeding die er in zit is deze)
CPU koeler: Arctic Freezer 64
DVDR: Samsung Writemaster SH-S223F
Monitor: LG studioworks 700s

Wie kan mij helpen? Is er iets dat ik verkeerd ingesteld heb? Zijn er dingen niet compatible met elkaar? Heb ik misschien een DOA?

Groeten Sven

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik vermoed meer dat je gewoon op een verkeerde manier een stekkertje steekt... Heb het ook eens voorgehad...

Oow, en natuurlijk! Even overheen gelezen... Je hebt een B-merk voeding van 400W???

Normaalgezien zou hij het moeten net kunnen trekken, maar het kan zijn dat hij het toch niet doet...
Heb je geen extra graka? Dan zou het raar zijn, indien wel, zou het wel kunnen kloppen...

[ Voor 44% gewijzigd door Dima_2005 op 09-04-2009 18:03 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• sven020182
[b][

Oow, en natuurlijk! Even overheen gelezen... Je hebt een B-merk voeding van 400W???

Normaalgezien zou hij het moeten net kunnen trekken, maar het kan zijn dat hij het toch niet doet...
Heb je geen extra graka? Dan zou het raar zijn, indien wel, zou het wel kunnen kloppen...
Had een krap budget, en heb besloten een kast incl voeding te nemen.

Ik hoop idd dat ik wat verkeerds heb aangesloten, maar ja wat?

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

sven020182 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:13:
[...]

Had een krap budget, en heb besloten een kast incl voeding te nemen.

Ik hoop idd dat ik wat verkeerds heb aangesloten, maar ja wat?
Vaak heb je 20+4 pins moederbord aansluiting (of was het nu 24+4)... En dan sluit je de eerste aan en de 2de steek je in de 4-pins van de CPU...

Heb je een foto van je opstelling (liefst >3MP), zo kan ik eens zien of alles wel juist aangesloten is...

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 20:04

pythagorasABC

A²+B²=C²

kijk even of het geheugen en het moederbord compatible zijn met elkaar, ik heb daar nu even geen tijd voor, maar ik vermoed dat het daar in zit.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Dima_2005 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:14:
[...]

Vaak heb je 20+4 pins moederbord aansluiting (of was het nu 24+4)... En dan sluit je de eerste aan en de 2de steek je in de 4-pins van de CPU...

Heb je een foto van je opstelling (liefst >3MP), zo kan ik eens zien of alles wel juist aangesloten is...
nee moderne ATX standaard is 24 pins voor de moederbord connector. Daarnaast nog een extra 4 of 8 pins connector voor de power van de processor. Die 4 pins op de processor moet twee gele draadjes en twee zwarte hebben (12V en ground). Voor een 8-pins cpu connector zijn het dus 4 gele en 4 zwarte, waarbij de gele draadjes aan de kant van het haakje zitten.

zo'n cpu stekker: Afbeeldingslocatie: http://www.techaddicts.net/reviews/gp550/gp550.10.jpg

edit:
Dit is dus de 20+4 pins moederbord connector (past maar op 1 manier in het moederbord)
Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/compreviews/1/0/S/5/AntecTP2EPS-24pin.jpg

Mocht je trouwens een multimeter hebben, meet je voeding dan even na, en kijk gelijk op de achterkant van de voeding of het eventuele jumpertje op europees 220V staat en niet amerikaans 110V.

Verder ook eventjes kijken of je niet te veel afstandsbusjes gebruikt hebben, als die dingen op de verkeerde plek zitten kunnen ze kortsluiting veroorzaken.

Eventueel proberen in een geaard stoptcontact.

[ Voor 30% gewijzigd door M2M op 09-04-2009 18:24 ]

-_-

• sven020182
pythagorasABC schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:17:
kijk even of het geheugen en het moederbord compatible zijn met elkaar, ik heb daar nu even geen tijd voor, maar ik vermoed dat het daar in zit.
Geheugen staat in de lijst van type geheugen dat het moederbord ondersteund, de zogenoemde QVL. Voor bestellen heb ik het nagekeken of ze wel compatible zijn. Volgens Asus dus van wel.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

M2M schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:18:
[...]

nee moderne ATX standaard is 24 pins voor de moederbord connector. Daarnaast nog een extra 4 of 8 pins connector voor de power van de processor. Die 4 pins op de processor moet twee gele draadjes en twee zwarte hebben (12V en ground). Voor een 8-pins cpu connector zijn het dus 4 gele en 4 zwarte, waarbij de gele draadjes aan de kant van het haakje zitten.

zo'n cpu stekker: [afbeelding]

edit:
Dit is dus de 20+4 pins moederbord connector (past maar op 1 manier in het moederbord)
[afbeelding]
Volledig correct!
Ik wil maar zeggen dat als je enkel 20 pinnetjes aansluit en dan de 4 pinnetjes op CPU-power dat hij het niet gaat redden...

• sven020182
M2M schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:18:
[...]

Jep D die 24 pins heb ik en daarnaast een 4 pins connector zwart/geel voor de processor (past maar op 1 manier, dus die kan niet fout zitten) 24 pins zit er ook helemaal in.

Voeding bevat geen jumpers dus kan niet zijn dat hij door een jumpersetting te weinig stroom levert.

Momenteel krijgt de computer stroom van een geaarde stekkerdoos.

Heb zoals je voorstelde ook de afstandhouders veranderd, heb er 3 van de 9 uitgehaald.

Daarna alles weer aangeloten en weer geprobeerd maar beeldscherm en toetsenbord (als ook usb muis) gaan niet aan.

• sven020182
Als ik opstart gaan de fans aan en hoor je een soort van klink van het moederbord, Dvd drive word wel van spanning voorzien kan ook gewoon open en dicht....HD draait trouwens ook gewoon. Dus het is niet dat de voeding het niet doet...

Wat kan het zijn? Iemand ideen of het zelfde gehad?

edit:
Klik komt niet van het moederbord maar is de hardeschijf!

[ Voor 11% gewijzigd door sven020182 op 09-04-2009 23:56 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je de monitor op het mobo aangesloten, of gebruik je ook nog een graka?

Vaak moet muis & tobo via USB nog aangezet worden in het BIOS. Kwestie van opstarten met een PS/2 tobo en dan de juiste BIOS instellingen wijzigen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 20:13
Kabel van je monitor?
Misschien even een andere proberen.

Zucht...

• sven020182
Edmin schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:01:
Heb je de monitor op het mobo aangesloten, of gebruik je ook nog een graka?

Vaak moet muis & tobo via USB nog aangezet worden in het BIOS. Kwestie van opstarten met een PS/2 tobo en dan de juiste BIOS instellingen wijzigen.
Ja heb de monitor op het mobo aangesloten idd. Heb een onboard VGA . Momenteel beschik ik niet over een losse videokaart, komt misschien nog in de nabije toekomst. Maar doe het voorlopig even met de onboard. Mits ik hem werkend krijg natuurlijk... :'(

Toetsenbord is aangesloten met een usb-ps2 verloopje...

• sven020182
SgtElPotato schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:03:
Kabel van je monitor?
Misschien even een andere proberen.
Kan helaas niet de vga kabel zit vast aan de monitor is geen losse (nog een oud beestje). Hij heeft trouwens vorige week nog gewerkt op mijn oude pc. Dus de monitor en kabel zijn gewoon goed

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bios?

Op de CPUsupport:
Phenom IIX3 720 (HDZ720WFK3DGI),2.8GHz,95W,rev.C2,SocketAM3,Triple-Core ALL 0801

Moet versie 0801 opstaan voor jouw CPU, bij mij op het moederbord zat eerst 0105,

Verwijderd

zie dat je voeding 1x +12v lijn heeft, heeft het AM2+ bordje niet minimaal 2x +12v lijnen nodig ?

geheugen zit er ook goed ingeklikt ?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zonder high-end discrete graphics heb je aan een enkele 12V lijn genoeg. Licht helemaal aan het aantal A op de lijn.

• sven020182
Vorkie schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:21:
Bios?

Op de CPUsupport:
Phenom IIX3 720 (HDZ720WFK3DGI),2.8GHz,95W,rev.C2,SocketAM3,Triple-Core ALL 0801

Moet versie 0801 opstaan voor jouw CPU, bij mij op het moederbord zat eerst 0105,
Ik weet idd dat het versie 0801 moet zijn maar hoe kan ik hem updaten zonder dat ik iets kan zien via mijn monitor?

edit:

De phenom ||X3 is volgens mij alleen compatable met versie 0801 toch? Kan dit de reden zijn waarom hij niet verder wil?

En zo ja hoe krijg ik in gods naam die nieuwe bios versie er op. Ik heb hier geen andere processor liggen die er in kan....

[ Voor 22% gewijzigd door sven020182 op 09-04-2009 20:36 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

sven020182 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:32:
[...]

Ik weet idd dat het versie 0801 moet zijn maar hoe kan ik hem updaten zonder dat ik iets kan zien via mijn monitor?

edit:

De phenom ||X3 is volgens mij alleen compatable met versie 0801 toch? Kan dit de reden zijn waarom hij niet verder wil?

En zo ja hoe krijg ik in gods naam die nieuwe bios versie er op. Ik heb hier geen andere processor liggen die er in kan....
even een oproep hier doen (en eventueel in Vraag & aanbod) naar iemand die wel een gesupporte processor heeft liggen om even je mobo te flashen.

Mocht je 'm bij een shop (geen webshop) besteld hebben, dan kun je daar natuurlijk ook even bij terug gaan.

Als je de gehele combo gekocht heb bij een webshop dan zou je op hun kosten kunnen vragen of ze je mobo flashen, omdat ze dat van te voren eigenlijk hadden moeten checken. (vind ik teminste)

-_-

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
als je hem alleen hoort spinnen dan is je mobo of proc r.i.p. 8)7

• sven020182
M2M schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:43:
[...]

even een oproep hier doen (en eventueel in Vraag & aanbod) naar iemand die wel een gesupporte processor heeft liggen om even je mobo te flashen.

Mocht je 'm bij een shop (geen webshop) besteld hebben, dan kun je daar natuurlijk ook even bij terug gaan.

Als je de gehele combo gekocht heb bij een webshop dan zou je op hun kosten kunnen vragen of ze je mobo flashen, omdat ze dat van te voren eigenlijk hadden moeten checken. (vind ik teminste)
Het zou best is kunnen dat omdat de bios nog niet versie 0801 (de versie waarvan asus zegt de phenom || x3 processoren te ondersteunen) het hele zaakje nog niet werkt... Tenminste klinkt mij logisch in de oren dacht ik zo.

Bedankt voor je tip in iedergeval!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
sven020182 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:50:
[...]

Het zou best is kunnen dat omdat de bios nog niet versie 0801 (de versie waarvan asus zegt de phenom || x3 processoren te ondersteunen) het hele zaakje nog niet werkt... Tenminste klinkt mij logisch in de oren dacht ik zo.

Bedankt voor je tip in iedergeval!
Nou heb dit al een paar keer meegemaakt met de Phenom II x4 940 moederborden, De computer start dan evengoed op maar herkend processor niet (geeft wel beeld en laat AMD Phemon zien alleen niet het type) tenzij je gewoon een foute mobo hebt uitgezocht. 8)7

Het kunnen drie dingen zijn.

1. Je Proc
2. Je Mobo
3. Je voeding als die niet sterk genoeg is.

de rest is uitgesloten want dan hoor je piepjes of zie je een led combinatie etc......

[ Voor 12% gewijzigd door powerboat op 09-04-2009 21:00 ]

• sven020182
ljarutten schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:59:
[...]

Nou heb dit al een paar keer meegemaakt met de Phenom II x4 940 moederborden, De computer start dan evengoed op maar herkend processor niet (geeft wel beeld en laat AMD Phemon zien alleen niet het type) tenzij je gewoon een foute mobo hebt uitgezocht. 8)7

Het kunnen drie dingen zijn.

1. Je Proc
2. Je Mobo
3. Je voeding als die niet sterk genoeg is.

de rest is uitgesloten want dan hoor je piepjes of zie je een led combinatie etc......
Pc gaat ook gewoon aan, hd, fan, en dvd draaien gewoon. Moederbord heeft een ingebouwde LED en die brand ook gewoon. Dus moederbord lijkt me dan niet dood. Voeding is welliswaar een B merk (400watt) maar zou de proc gewoon moeten kunnen trekken aangezien ik geen losse videokaart, extra schijven of dvd drives geinstalleerd heb staan.

Geen error piepjes vanaf het moederbord, (mic wel aangesloten). Meestal als er iets defect is gaat je systeempje wel piepen, maar dat doet het nu ook niet.

Aangezien het moederbord AM2+ de phenom II X3 720 niet (standaard) ondersteunt omdat het een AM3 socket proc is zou het kunnen dat hier het probleem zit toch? Vanaf bios versie 0801 zegt ASUS (bij cpu support van het moederbord) de II X3 720 te ondersteunen. Aangezien mijn mobo waarschijnlijk niet de laatse bios versie heeft meegekregen in de fabriek, zou het kunnen dat het mobo en proc nog niet compatible zijn....lijkt mij??

Iemand daar ideeen over?

[ Voor 26% gewijzigd door sven020182 op 10-04-2009 11:37 ]

• sven020182
Jongens,

Problemen zijn opgelost! Was toch de oude biosversie op het moederbord. Vandaag een amd x2 processor van iemand geleent en daar de bios update mee gedaan, daarna de phenom II x3 720 er weer in gestopt en start nu gewoon op in de bios. Windows geinstalleerd en nu nog even de boel tweaken etc..

Bedankt voor jullie imput!

Gr Sven

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Goed om te horen... d:)b
Pagina: 1