Ik gebruik al een tijdje LaTeX als mijn hoofd tekstverwerker maar zit sinds 2 dagen met een probleem. Ik moet een brief maken in Amerikaanse nieuwe stijl (vb layout: http://www.onzetaal.nl/advies/brief.php) en zou dit ook graag netjes in LaTeX doen. Nu kan ik hier geen standaard template voor vinden dus probeer ik een bestaande template zo te wijzigen dat hij goed komt te staan. Een standaard template voor Nederlandse brieven is
Nu komen alleen je eigen adres en de datum rechts uitgelijnd in plaats van links uitgelijnd te staan. Ik heb al lopen zoeken hoe ik dit zou kunnen aanpassen. Helaas ben ik niet veel verder gekomen. Wat ik heb geprobeerd is:
//edit
Een link naar een goede template mag natuurlijk ook
.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| \documentclass[12pt]{brief}
\usepackage[dutch]{babel}
% Zet afzender
\address{mijn naam\\ mijn adres\\ mijn postcode + plaats\\}
% Datum overschrijven
\date{09 april 2009}
% Ondertekenen
\signature{mijn naam}
%!------------------ Document start ------------------------
\begin{document}
%!------------------ Letter start ------------------------
\begin{brief}{Jan Student\\
IBB 1023/12345\\
3501 XY Utrecht}
%!------------------ aanhef ------------------------
\opening{aanhef,}
hier komt je brief tekst
%!------------------ Slotformule ------------------------
\closing{Hoogachtend,}
%!------------------ Brief eind ------------------------
\end{brief}
%!------------------ Document eind ------------------------
\end{document} |
Nu komen alleen je eigen adres en de datum rechts uitgelijnd in plaats van links uitgelijnd te staan. Ik heb al lopen zoeken hoe ik dit zou kunnen aanpassen. Helaas ben ik niet veel verder gekomen. Wat ik heb geprobeerd is:
- Gewoon even zonder nette \adress en vervolgens een \vfill gebruiken om het boven aan de pagina te zetten, echter geeft adress dan nog steeds problemen. vb code:
code:1 2 3
\large Mijn naam \\ Mijn adres \\ Mijn plaats + postcode \vfill % forces letterhead to top of page
- proberen een \def of \global\def regel te maken die hem naar links zet, dit is mij echter niet gelukt.
- gekeken of het met een flushleft commando te doen is, helaas ook niet veel mee opgeschoten
//edit
Een link naar een goede template mag natuurlijk ook
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming