Toon posts:

Controleren van services.msc (op afstand)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ls,

Kan iemand mij misschien even een goeie tip geven? Ik beheer voor 1 klant, via een VPN, op afstand, een paar servers en pc's. Niet noemenswaardig qua aantal, wel qua functie, gaat om belangrijke documenten en faxen. Nu hebben ze daar een speciaal faxsysteem geïnstalleerd op 1 server, welke gekoppeld zit aan een exchange-connector e.d., echter gebeurt het weleens dat die service(s) down gaan (ja rechten user waarmee service wordt gestart is goed / ja ik heb 'm al op 3 retry's staan). Nu wil ik dit eigenlijk gaan monitoren, op afstand, maar dan zoek ik eigenlijk een soort tooltje, liefst freeware ofzo (want het is een tijdelijk iets), waarmee ik services kan monitoren en dan kan zorgen dat er bijvoorbeeld naar mijn EIGEN mailadres een mailtje wordt gegenereerd met: 'Service huppeldepup Exchange-connector is down...'.

Weten jullie / kennen jullie zoiets?

:)

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 09:02

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Da's toch iets wat ieder remote monitoring tooltje wel kan, al ff een google search gedaan?
Zelfs de meeste commerciele pakketten geven wel een 30 dagen trial die je kunt gebruiken.

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Hans.Solo schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:52:
Da's toch iets wat ieder remote monitoring tooltje wel kan, al ff een google search gedaan?
Zelfs de meeste commerciele pakketten geven wel een 30 dagen trial die je kunt gebruiken.
Of je gebruikt een mail.exe (zijn er heel wat van) of een VBS scriptje om via diezelfde mail server je een mail te laten versturen, Je kan deze automagich laten runnen bij de 3rde fail.

Dit is alleen natuurlijk symptomen bestrijding, Wat zeg het eventlog over de service crash.

[ Voor 8% gewijzigd door TeGek op 09-04-2009 16:00 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Verwijderd

Topicstarter
Hans.Solo schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:52:
Ik snap dat er veel van dat soort pakketjes zijn zoals SERVICES+ enzo, maar goed vroeg me nog af of er freeware alternatieven zijn enzo...

Verwijderd

Topicstarter
TeGek schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:58:
[...]

Dit is alleen natuurlijk symptomen bestrijding, Wat zeg het eventlog over de service crash.
"The Faxination MS Exchange Connector service failed to start due to the following error:
The service did not start due to a logon failure."

Probleem is onbekend, ook met leverancier gekeken naar een mogelijk rechtenissue, maar dat is het niet.
Als ik zie dat de service down is moet ik met een rotgang opnieuw de service + user + wachtwoord opnieuw
ingeven en starten.

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:04:
[...]

"The Faxination MS Exchange Connector service failed to start due to the following error:
The service did not start due to a logon failure."

Probleem is onbekend, ook met leverancier gekeken naar een mogelijk rechtenissue, maar dat is het niet.
Als ik zie dat de service down is moet ik met een rotgang opnieuw de service + user + wachtwoord opnieuw
ingeven en starten.
Heeft de user waarmee je de service runt "log on as service" rechten? the logon failure melding is best nog wel basic en op meerdere manieren op te lossen; heb je al een lokaal systeem account geprobeert? of een 2de domain admin account? voer je wel de username goed in(Domain.local\useraccount), heb je het"Allow to interact with desktop" vinkje aan staan als dit nodig is?

[ Voor 4% gewijzigd door TeGek op 09-04-2009 16:15 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meh.
als ie zo regelmatig eruit dondert zou ik toch eens kijken naar je Security policies voor die Server OU.
Maar scripten is op zich niet zo lastig te doen.
http://www.microsoft.com/...os/services/ossvvb19.mspx
http://www.microsoft.com/...gs/eventlog/lgevvb17.mspx

Failende service EventID weet je ook, dus die kun je combineren met de bovenstaande eventueel met een automail subroutine.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
TeGek schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:12:
[...]

Heeft de user waarmee je de service runt "log on as service" rechten? the logon failure melding is best nog wel basic en op meerdere manieren op te lossen; heb je al een lokaal systeem account geprobeert? of een 2de domain admin account? voer je wel de username goed in(Domain.local\useraccount), heb je het"Allow to interact with desktop" vinkje aan staan als dit nodig is?
Jep, allemaal al gechecked, user waarmee ik het run HEEFT 'log on as a service'-rechten in GPO, ook heb ik het met een domain-admin account geprobeerd, op zich heb ik daar geen clear test van, want ook met het huidige account gebeurt het sporadisch, maar áls het gebeurd moet ik wel snél actie (kunnen) ondernemen.

Ik heb trouwens alleen een user account met 'veel' rechten in AD gemaakt dus alsware een Local Service-account, geen Local System-account (dus met de optie allow to interact..), dit alles vanwege het feit dat wij een normaal 'user'-account nodig hebben/hadden om het hele faxsysteem te kunnen gebruiken, geen local admin.
alt-92 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:31:

http://www.microsoft.com/...os/services/ossvvb19.mspx
http://www.microsoft.com/...gs/eventlog/lgevvb17.mspx

Failende service EventID weet je ook, dus die kun je combineren met de bovenstaande eventueel met een automail subroutine.
Top, dan ga ik dit even proberen ;) _/-\o_

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
(ja rechten user waarmee service wordt gestart is goed / ja ik heb 'm al op 3 retry's staan)
Je kunt de reset fail count op 0 days zetten, dan hoef je niet na 3x in te grijpen.

Het is niet echt netjes of wenselijk, maar als dit zo'n bekend probleem is.

[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 09-04-2009 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben moet ik zeggen ECHT NIET thuis in scripting, kan iemand mij een beetje op weg helpen hiermee?

Volgens mij moet ik dit verder uitbouwen?

Use the Win32_Service class to check the state of all of the services. The state property lets you know if a service is stopped or running.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
strComputer = "." 
Set objWMIService = GetObject( _
    "winmgmts:\\" & strComputer & "\root\CIMV2") 
Set colItems = objWMIService.ExecQuery( _
    "SELECT * FROM Win32_Service",,48) 
For Each objItem in colItems 
    Wscript.Echo "Service Name: " & objItem.Name & VBNewLine _
        & "State: " & objItem.State
Next

Of juist deze:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
    & "{impersonationLevel=impersonate, (Security)}!\\" & _
        strComputer & "\root\cimv2")

Set colMonitoredEvents = objWMIService.ExecNotificationQuery _    
    ("Select * from __instancecreationevent where " _
        & "TargetInstance isa 'Win32_NTLogEvent' " _
            & "and TargetInstance.EventCode = '533' ")

Do
    Set objLatestEvent = colMonitoredEvents.NextEvent
     strAlertToSend = objLatestEvent.TargetInstance.User _ 
         & " attempted to access DatabaseServer."
     Wscript.Echo strAlertToSend
Loop

of:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
    & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set colServices = objWMIService. _ 
    ExecNotificationQuery("Select * from __instancemodificationevent " _ 
        & "within 30 where TargetInstance isa 'Win32_Service'")
i = 0

Do While i = 0
    Set objService = colServices.NextEvent
    If objService.TargetInstance.State <> _ 
        objService.PreviousInstance.State Then
        Wscript.Echo objService.TargetInstance.Name _ 
            &  " is " & objService.TargetInstance.State _
                & ". The service previously was " & _
                    objService.PreviousInstance.State & "."
    End If
Loop

help help ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet het dan op z'n minst tussen [ code ] tags alsjeblieft...

En wat is nou precies je vraag?
levert een van die bovenstaande scripts een begrijpelijk resultaat op? Ga daar dan mee verder.
Zelf doen leer je (echt waar) nog het meeste van :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Overigens zou ik zelf voor Powershell gaan, je krijgt dan gewoon een leesbaarder script imho:

C#:
1
2
3
if ((Get-Service spooler).Status -ne "Running") { 
  ... send mail ....
}
Pagina: 1