Toon posts:

Lanparty Switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen, ik ben al een tijdje opzoek naar een goede switch voor een lanparty waar een man of 20 aan zal deelnemen. Ik heb hier een budget van zo'n 300 euro voor over (of er moet een veel betere optie zijn voor een paar tientjes meer).

Nu heb ik de nodige websites bekeken alleen zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Nu begrijp ik dat een switch naarmate hij een poort of 24 heeft voor bedrijven bedoelt is en dus veel voor lanpartys onnodige mogelijkheden heeft.

Wat raden jullie mij aan? ( hoop dat ik dit trouwens niet eerder in een games gerelateerd deel van het forum had moeten posten, zo wel excuus :P )

Alvast bedankt! O-)

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-02 16:05

NeHoX

Gamer + PV

Heb je zelf al één en ander gevonden? Wil je 100Mbit of Gbit poorten? Komen je servers op diezelfde switch?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47

chromeeh

the Gnome

NeHoX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:15:
Heb je zelf al één en ander gevonden? Wil je 100Mbit of Gbit poorten? Komen je servers op diezelfde switch?
Daarbij: wil je VLANs kunnen aanmaken? Kunnen Trunken? Monitoren? Etc etc?
Iets meer input mag wel...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
NeHoX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:15:
Gbit is wel noodzakelijk omdat er idd ook servers op aangesloten gaan worden.

Een switch waar ik wel een goed gevoel bij heb is de Cisco SR2024.

Cisco Small Business Unmanaged Switch SR2024 - Switch - 24 poorten - EN, Fast EN, Gigabit EN - 10Base-T, 100Base-TX, 1000Base-T
The Cisco SR2024 24-Port 10/100/1000 Gigabit Switch provides nonblocking, wire-speed switching for your 10-, 100-, and 1000-Mb network clients. Use this switch to replace your current workgroup hub or switch, and you can upgrade your high-requirement workstations to full Gigabit ..Volledige omschrijving >>>
The Cisco SR2024 24-Port 10/100/1000 Gigabit Switch provides nonblocking, wire-speed switching for your 10-, 100-, and 1000-Mb network clients. Use this switch to replace your current workgroup hub or switch, and you can upgrade your high-requirement workstations to full Gigabit speeds as necessary, while continuing to service other clients at their current speeds. Or build your network from the ground up, with appropriate link speeds for each user's requirements. Either way, it's perfect for graphics, multimedia, and other applications that have to move large files across the network quickly. And when you need to expand your network even further, the two mini Gigabit Interface Converter (mini-GBIC) ports let you add fiber-optic capability easily and cost-effectively.

With the Cisco SR2024, you can connect your existing 10/100 Ethernet network to a Gigabit server backbone without any additional equipment. All ports have automatic medium dependent interface (MDI) and MDI crossover (MDI-X) cable detection, so you don't have to worry about the cable type. Each port independently and automatically negotiates for best speed and determines whether to run in half- or full-duplex mode. Address Learning and Aging are supported, as well as 802.3x flow control with head-of-line blocking prevention to keep your high-speed clients from bogging down in lower-speed traffic. Fast store-and-forward switching prevents damaged packets from being passed on to the network.

World-famous Cisco reliability gives you peace of mind, and the rack-mount form factor integrates smoothly into your network infrastructure. Let the Cisco SR2024 24-Port 10/100/1000 Gigabit Switch kick your network into high gear.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-03 20:28

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Daar kun je redelijk wat switches in je budget vinden. Let er wel op dat het waarschijnlijk handiger is om 2x16 poorts te hebben dan om een 1x24 poorts switch te kopen ivm je netwerk layout en de hoeveelheid kabels die je nodig hebt en de poorten die je over wil houden. Het beste waar je op kan letten is dat hij unmanaged is, dan heb je al een stuk minder mogelijkheden.

Voor 20 man in een lanparty zou ik rekenen op 30 poorten; 20 poorten voor de directe computers, een aantal zullen laptops meenemen, en die rechtstreeks willen aansluiten, of via wireless willen internetten, vervolgens wil je ook een link naar het internet en verbindingen tussen de switches (indien noodzakelijk), dus in totaal kom je dan snel uit op een stuk of 5-6 'extra' poorten bovenop de standaard 20. Dus dan kun je wel een 24 poorts nemen, en daar een simpele 8 poorts aanhangen, dat werkt ook wel.

Het goedkoopste is om even rond te vragen bij de mensen die komen, als die zelf switches hebben (8 poorts ofzo) en die meenemen kun je op een makkelijke manier een stuk of 5 8 poorts switches aanelkaar knopen (ik zou voor een ster structuur gaan); op die manier heb je zo al 31 poorten vrij te gebruiken, en zit elke gebruiker relatief dicht bij een switch.

Bij een typische lan party heb je vaak groepen gebruikers, dus 'eilanden' met 4-6 computers, je zou dan per eiland een switch neer kunnen zetten, zodat je niet met 20 meter lange netwerkkabels hoeft te werken maar gewoon kabels van 1 meter; vervolgens knoop je alle eilanden aan 1 centrale switch en klaar. Voor 20 man hoef je echt niet een industrial switch te kopen.

Je zou zelf ook 5x 8 poorts switches kunnen kopen, met de goedkopere (d-link, netgear) zit je dan op zo'n 200-250 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees op 09-04-2009 15:42 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03

PoweRoy

funky!

Voor een man of 20 zal het niet zo boeien of je VLAN kan aanmaken en monitoren. Denk dat je 2 losse switches moet pakken (of 1 switch en router met lan poorten)

Bv:
2x 16 http://tweakers.net/pricewatch/132756/netgear-gs116ge-(16x1gbps-rj-45).html Dan nog een DHCP server nodig

of 1x 16 en een router met 4 lanpoorten. Nadeel is dat de router poorten meestal 100Mbit zijn en de switch 1Gbit

[This space is for rent]

• ReyhZhao
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-02 19:08
Voor rond de 200 euro kun je vaak alwel een 3com switch hebben met 24 poorten gigabit .... dus echt duur hoeft het allemaal niet te zijn....

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zie idd in dat twee kleinere switches door praktische overwegingen mogelijk een betere keus zou zijn. Nu is het zo dat ik een grote ruimte en 12 kabels van 10 meter heb liggen dus denk dat ik met een 24 poort switchs wel uit de voeten kan. Ook mooi dat ik hem dan in mijn 19 inch flightcase kan vastdraaien.

Door mijn ouders bedrijf kan ik iig btw aftrekken dus dat maakt een switch zoals de Cisco SR2024 een stuk aantrekkelijker. Is dit een goede keus?

Nu is het wel zonde dat ik een Speedtouch 780 als router heb en dus maar 10/100mbit poortjes. Nu kan ik natuurlijk altijd een oude pentium 4 kast die ik heb staan een extra 10/100/1000mbit netwerkkaart geven en er router/dhcp sofware opgooien. Dan maar een paar dagen niet internetplus bellen.. of is daar ook software voor? :P

Zie ik verder nog iets over het hoofd :P

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 16:25 ]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 14:31

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:04:
Nu is het wel zonde dat ik een Speedtouch 780 als router heb en dus maar 10/100mbit poortjes. Nu kan ik natuurlijk altijd een oude pentium 4 kast die ik heb staan een extra 10/100/1000mbit netwerkkaart geven en er router/dhcp sofware opgooien. Dan maar een paar dagen niet internetplus bellen.. of is daar ook software voor? :P
Dit is allemaal niet nodig, want DHCP en DNS hebben totaal geen bandbreedte nodig. Je computers communiceren ook niet via de DHCP server of iets dergelijks, die is er puur om wat IP adressen en instellingen uit te delen. Dat is een tiental KB per dag, niet echt de moeite ;)
Dus gewoon die Speedtouch 780 op een poort koppelen aan je gigabit switch, geen noodzaak om een andere DHCP server of iets dergelijks op te zetten. Daarna computers en LAN server op gigabit aansluiten en dan loopt alle game en filesharing verkeer direct van computer naar computer op gigabit snelheid. Dat je dan slechts met 1x100Mbit aan je router vastzit is niet erg, dat is vast een stuk sneller dan de internetverbinding die daarachter hangt.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Topicstarter
Bas van der Doorn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:49:
[...]

Dit is allemaal niet nodig, want DHCP en DNS hebben totaal geen bandbreedte nodig. Je computers communiceren ook niet via de DHCP server of iets dergelijks, die is er puur om wat IP adressen en instellingen uit te delen. Dat is een tiental KB per dag, niet echt de moeite ;)
Dus gewoon die Speedtouch 780 op een poort koppelen aan je gigabit switch, geen noodzaak om een andere DHCP server of iets dergelijks op te zetten. Daarna computers en LAN server op gigabit aansluiten en dan loopt alle game en filesharing verkeer direct van computer naar computer op gigabit snelheid. Dat je dan slechts met 1x100Mbit aan je router vastzit is niet erg, dat is vast een stuk sneller dan de internetverbinding die daarachter hangt.
Point taken! :P
Pagina: 1