Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

I-Mode / WAP GPRS enz enz

Pagina: 1
Acties:

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-11 12:52

Yoda

Can you feel it?

Topicstarter
ik kom ff ergens niet uit,..misschien dat iemand me kan helpen.

GSM is een netwerk.
over dit netwerk kan data verstuurd worden via een protocol --> WAP.
GPRS is een extra laag op het GSM netwerk waardoor deze data sneller verstuurd kan worden (packet switched, altijd online, billing op dataverkeer). echter het protocol is nog steeds WAP (in europa dan).

WAP werkt op basis van CSD (circuit switched data)

in japan is I-Mode helemaal HOT.
I-Mode gaat in japan over het GSM netwerk. zelfde snelheid als WAP. Maar het is packet switched,...en gebruikers zijn altijd online.(+billing op dataverkeer)

Nu is mijn vraag: waar zit hem dat in, dat I-Mode packet switched is (kan een protocol wel packet switched zijn?? het netwerk is toch CSD of PSD??)

Is het GSM netwerk in japan anders?? of zit daar ook al een soort van exrta laag op (zoals hier dus straks GPRS).

kheb aardig wat dingen gelezen enzo, maar hier ben ik het spoor toch ff bijster,...wie helpt???

thnx alvast

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoort dit niet in Internet & Telefonie?

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
sjezus...weet ik veel
tis carnaval man !!!! :) :)

Verwijderd

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 14:00 schreef Tekenpotlood het volgende:
Ehm.. www.docomo.jp

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lekker antiek topic, maar dat maakt niet uit.
Het gaat om de info:
Op dinsdag 27 februari 2001 16:20 schreef Yoda het volgende:
ik kom ff ergens niet uit,..misschien dat iemand me kan helpen.

GSM is een netwerk.
over dit netwerk kan data verstuurd worden via een protocol -->bijvoorbeeld WAP.
SMS is ook een protocol.
GPRS is een extra laag op het GSM netwerk waardoor deze data sneller verstuurd kan worden (packet switched, altijd online, billing op dataverkeer).
echter het protocol is nog steeds WAP (in europa dan).
GPRS zit wel ff iets anders in elkaar....

Kijk voor de gein eens op

http://www.gsmworld.com/technology/gprs.html
http://www.gsmworld.com/technology/yes2gprs.html

"voordeel" van GPRS is dat het IP based is ipv CS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Een paar punten:

zover ik weet is WAP niet PER SE CSD. het WAP werkt net als HTML in principe op elke internetverbinding. Zelfs de internetbrowser Opera heeft zo bijvoorbeeld WAP compatibiliteit, zodat je op je desktop zou kunnen wappen als je dat zou willen. (Waarom zou je, maar goed.)

I-Mode gaat zover ik weet NIET over op GSM. Die slaan ze gewoonweg over. Waarom zouden ze I-Mode vervangen door GSM? I-Mode is zelfs geadvanceerder, en ALS ze dan gaan overstappen op een totaal ander systeem, dan doen ze het gelijk goed: naar UMTS, de opvolger van GSM.

I-Mode is zover ik weet package switched en altijd al always on geweest. Mensen betalen daar per MB, net zoals straks hier met GPRS. GPRS is inderdaad een upgrade voor GSM om het package switched/always on mogelijkheden te geven, en daarmee tevens een hogere bandbreedte. Dan is er nog EDGE, net als GPRS een upgrade op het bestaande GSM net, maar dan nog wat beter (NOG sneller).

En daarna is het de bedoeling dat UMTS het zal overnemen. De communicatie binnen UMTS zal ook weer package switched zijn (zowel voice, video als data) en op een hogere frequentie opereren (ruim boven 2GHz dacht ik), en een veel hogere bandbreedte moeten gaan leveren. Dit zal dus echt een NIEUWE generatie telefonie zijn, t.o.v. GSM. Daarom wordt er met UMTS ook wel van derde generatie mobiele telefonie, of kortweg "3G" gesproken.

Oh ja: omdat UMTS een totaal ander systeem is dan GSM, en ook op andere frequenties opereert, is het natuurlijk logisch dat daarvoor weer een heel nieuw netwerk (met nieuwe antennes en andere infrastructuur) zal moeten worden uitgebouwd. Dat zal VEEL investering nodighebben. Daarom zijn de telco's zo blij met GPRS en EDGE, omdat dat hun GSM netwerk nog redelijk up to date houdt met slechts een geringe aanpassing aan de huidige netwerken (hoofdzakelijk alleen software updates).
Pagina: 1