Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste mensen,

Er is een issue waar ik m'n nek nu al bijna een maand over breek. Ik had een paar weken na de release van een (gigabyte) AM3 moederbord een nieuwe computer gekocht met deze socket. Hierbij had ik een Zalman koeler gekocht, omdat op de site stond dat AM3 Phenom II processors ondersteund werden. Toen ik deze koeler erop wilde plaatsen, bleek deze helemaal niet te passen. Toen ik nog eens goed op de site keek, stond er ook duidelijk dat ie de PROCESSOR wel ondersteunde, maar niet de AM3 socket. Gelukkig kon ik zonder problemen deze koeler terugsturen.

Maar nu lees ik toch regelmatig mensen die bijvoorbeeld deze koeler op een AM3 moederbord zetten:

http://www.zalman.co.kr/Eng/product/Product_Read.asp?Idx=333

Hier hetzelfde verhaal: AM3 processors worden ondersteund, maar niet de AM3 socket. Hoe krijgen deze mensen hem dan toch werkend op hun AM3 socket?

Even voor de duidelijkheid, hij past niet omdat er geen goeie 'backpane' (of hoe heet dat ding?) bijgeleverd wordt.

Kan iemand mij hier iets meer duidelijkheid in verschaffen?

Bvd!

Moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij moet je er zo'n clipje tussen plaatsen om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:34:
volgens mij moet je er zo'n clipje tussen plaatsen om het te laten werken.
Onderaan Zalman pagina staat:

Components for Intel Socket 1366
Components for Intel Socket 775
Component for AMD Socket AM2+/AM2/754/939/940

dus wat voor clipje moet ik waar plaatsen? Geen van de volgende componenten lijkt ook op een 'backpane' van een AM3 (die van AM3 is rechthoekig, en niet vierkant zoals deze alle3):

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/productinfo/CNPS9900_img01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
AM3 kent enkel 2 pinnen minder als AM2/AM2+ en ik wil niet geloven dat de vormgeving van het socket daarmee anders is geworden omdat AM3 processors ook in AM2+ sockets passen en ook compatible met die koelers moeten zijn.

Geef eens aan welk moederbord en welke CPU je hebt, exacte types dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:48:
AM3 kent enkel 2 pinnen minder als AM2/AM2+ en ik wil niet geloven dat de vormgeving van het socket daarmee anders is geworden omdat AM3 processors ook in AM2+ sockets passen en ook compatible met die koelers moeten zijn.

Geef eens aan welk moederbord en welke CPU je hebt, exacte types dus.
Moederbord: GigaByte GA-MA790XT-UD4P (AM3)
CPU: AMD Phenom II X3 720 (AM3)

Overigens ben ik er nu na lang zoeken achter gekomen dat er inderdaad geen backpane bijgeleverd wordt voor AM2+, maar dat je enkel dat lange zilverachtige clipje hoeft te gebruiken.

Enige vraag die dus nog resteerd: heeft een AM2+ 'backpane' exact dezelfde afmetingen als AM3? Dit kan ik ook helaas nergens vinden :(

Bedankt voor alle reacties overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
Lijkt me wel. Tis toch dezelfde socket met 2 pinnetjes meer?
Volgens mij zit er sowieso geen enkel verschil in, maargoed. Volg het niet helemaal meer, maar logischerwijs is het natuurlijk hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Als je Googelt op AM2 bracket en in een ander tabblad op AM3 bracket en voor beide een duidelijk plaatje uitzoekt, kun je geen enkel verschil ontdekken Hooguit dat er een ander moederbord of zelfs geen moederbord onder zit ;) . Is IMHO zou het moeten passen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
TKing schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 07:37:
Als je Googelt op AM2 bracket en in een ander tabblad op AM3 bracket en voor beide een duidelijk plaatje uitzoekt, kun je geen enkel verschil ontdekken Hooguit dat er een ander moederbord of zelfs geen moederbord onder zit ;) . Is IMHO zou het moeten passen.
ah okay tx, Zalman praat namelijk over "backplates" vandaar dat ik om AM2 en AM3 backplates googlde... kwam niet veel soeps uit :) Nu ik op bracket heb gezocht lijkt het inderdaad wel of ze identiek zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De AM2/AM2+ AM3 hebben idd. dezelfde mounting brackets.En zoals vermeld heeft de AM3 socket alleen 2 pinnen minder zodat de AM2/AM2+ CPU's niet gaan passen in AM3.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
kendo schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:26:
De AM2/AM2+ AM3 hebben idd. dezelfde mounting brackets.En zoals vermeld heeft de AM3 socket alleen 2 pinnen minder zodat de AM2/AM2+ CPU's niet gaan passen in AM3.
Okay, er vanuitgaande dat je weet waar je over praat waag ik de gok om deze aan te schaffen :> Bij deze kan er dan een slotje op dit topique
Pagina: 1