Toon posts:

Installatie client pc's SBS 2008 Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie

Locatie A
- Zyxel VPN Modem/Router (192.168.1.253 / dhcp disabled)
- Small Business Server 2008 (192.168.1.2 / dhcp enabled)
- 6x Client pc's (Windows XP)

Locatie B
- Draytek VPN Router (192.168.2.1 / dhcp enabled)
- 2x Client pc's (Vista 64bits)

Locatie C
- Draytek VPN Router (192.168.3.1 / dhcp enabled)
- 4x Client pc's (Windows XP)

Locatie B en locatie C hebben een permanente site-to-site verbinding met de Zyxel router op locatie A.

Probleem
Om de client pc's op locatie B en C op te nemen in het 'sbs 2008' netwerk dient er 'connect' in de browser geladen te worden (of via een USB stick met daarop het connect programma). Dit werkt helaas niet omdat (dat is wat ik denk althans) de ip range van de locaties niet in de sbs range zit (192.168.1.*). Ik kan de sbs server op beide locaties (b en c) wel gewoon bereiken, via remote desktop of via ip. Ik heb dus wel gewoon toegang tot het complete netwerk. Echter momenteel zijn de pc's op locatie B en C nog 'standalone' omdat er dus eerst het 'connect' programma gedraaid dient te worden.

Probeersels
Ik ben absoluut geen expert maar heb wel het volgende al geprobeerd:
- handmatig ip settings in de range 192.168.1.* (dns server op 192.168.1.2)
- host file aangepast om 'http://connect' naar 192.168.1.2 te verwijzen (dan is het programma wel benaderbaar maar krijg ik een error dat het connectie programma niet gestart kan worden.
- gegoogled als een dolle, maar letterlijk niets hierover kunnen vinden.

Aangezien ik op alle locaties wel toegang heb tot het gehele netwerk verwacht ik dat ik iets simpels over het hoofd zie. Maar zoals eerder gezegd ik ben geen expert en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mocht er meer gegevens nodig zijn, just ask! :>

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:20
Is dit niet gewoon een kwestie van een route toevoegen?
De client moet natuurlijk wel weten via welke route hij locatie A kan bereiken...

iets in de trent van
route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.2(of 3).1

dit zul je wel op alle locaties moeten doen, dus op iedere locatie moet de route 2x worden toegevoegd, 1x naar iedere locatie (hopelijk is dit nog te begrijpen :D)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nog beter: maak een tunnel aan en laat je routers die meuk afhandelen?

Daar zijn ze namelijk voor.
(beetje op elk werkstation een harde routing entry aanmaken, kom op zeg. Dat doet je VPN router dus vóór je.)

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 09-04-2009 14:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06-2025
Is dit geen name-resolving probleem?

Stap 1: DNS-suffix op je werkstations gelijk trekken met je AD-domein.
(Dit kan met een DHCP-optie zodat het nu & altijd goed blijft gaan)
Stap 2: DNS-server op je werkstations instellen op het IP van je server (Again -> DHCP optie)
Stap 3: connect intikken in adresbalk

:)

[ Voor 6% gewijzigd door Pinyin op 09-04-2009 14:50 . Reden: Stap 2 nader toelichten ]

Verwijderd

Topicstarter
drugsbunny schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:48:
Is dit geen name-resolving probleem?

Stap 1: DNS-suffix op je werkstations gelijk trekken met je AD-domein.
(Dit kan met een DHCP-optie zodat het nu & altijd goed blijft gaan)
Stap 2: DNS-server op je werkstations instellen op het IP van je server (Again -> DHCP optie)
Stap 3: connect intikken in adresbalk

:)
Ik begrijp nog niet helemaal hoe ik dat moet gaan instellen, maar het klinkt wel logisch :)

Kun je me misschien iets uitgebreidere info hierover geven of heb je zoiets van, google maar? O+

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:40:
Nog beter: maak een tunnel aan en laat je routers die meuk afhandelen?

Daar zijn ze namelijk voor.
(beetje op elk werkstation een harde routing entry aanmaken, kom op zeg. Dat doet je VPN router dus vóór je.)
Ik denk dat je doelt op het bericht van 'Sjengcity' anders volg ik je niet helemaal :)

De routers hebben in ieder geval een directe site-to-site vpn verbinding (de router handelt dat stuk dus helemaal af en dat werkt ook helemaal naar behoren).

Het is nu nog een kwestie van de clients op locatie b en c in het netwerk zien te krijgen.

• digital-IMEI
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:03:
[...]
Ik denk dat je doelt op het bericht van 'Sjengcity' anders volg ik je niet helemaal :)

De routers hebben in ieder geval een directe site-to-site vpn verbinding (de router handelt dat stuk dus helemaal af en dat werkt ook helemaal naar behoren).

Het is nu nog een kwestie van de clients op locatie b en c in het netwerk zien te krijgen.
Het was inderdaad een reactie op mij.

Als je de VPN inderdaad al actief hebt lijkt het probleem bij name-resolving te zitten zoals drugsbunny al zegt.

Wat doet dat 'connect' programma eigenlijk? (ben verder niet bekend met SBS)

Verwijderd

Topicstarter
Sjengcity schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:09:
[...]
Het was inderdaad een reactie op mij.

Als je de VPN inderdaad al actief hebt lijkt het probleem bij name-resolving te zitten zoals drugsbunny al zegt.

Wat doet dat 'connect' programma eigenlijk? (ben verder niet bekend met SBS)
Het 'connect programma' voegt de pc toe aan het 'sbs2008' netwerk, wat het exact doet weet ik niet. Maar wat ik zie gebeuren is dat er wat ip/dns/etc settings worden gezet (je moet ook de admin gebruikersnaam/wachtwoord opgegeven). Vervolgens reboot het, dan logt het automatisch in met het admin account. Dan worden de settings 'applied' en reboot ie nog een keer, dan issie klaar en opgenomen in het sbs netwerk.

• digital-IMEI
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:14:
[...]
Het 'connect programma' voegt de pc toe aan het 'sbs2008' netwerk, wat het exact doet weet ik niet. Maar wat ik zie gebeuren is dat er wat ip/dns/etc settings worden gezet (je moet ook de admin gebruikersnaam/wachtwoord opgegeven). Vervolgens reboot het, dan logt het automatisch in met het admin account. Dan worden de settings 'applied' en reboot ie nog een keer, dan issie klaar en opgenomen in het sbs netwerk.
Wat je dan eens kunt proberen is of je kunt pingen naar de computernaam van je server vanaf een andere lokatie. Als dat goed gaat zal de computernaam worden omgezet naar een ipadres, krijg je een timeout terug weet je in ieder geval zeker dat het in de dns zit en daar verder moet zoeken.

Ik durf zelf niet te zeggen hoe je dat moet aanpassen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:14:
Het 'connect programma' voegt de pc toe aan het 'sbs2008' netwerk, wat het exact doet weet ik niet.
In short, het joint je werkstation aan het SBS domain en verricht een heleboel geautomatiseerde handelingen om je PC setup te vereenvoudigen. ;)

Maar om dat te doen is de Connect(computer) wizard volgens mij nog wel afhankelijk van de correcte netbios naamresolutie.

dat gebeurt weliswaar over TCP/IP, maar WINS gaat niet over subnets heen zonder extra configuraties - ik zou het daarin zoeken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels weer op locatie...

Heb het ip adres van de sbs2008 server (192.168.1.2) bij zowel dns als bij wins toegevoegd. Computer herstart en kan nu pingen naar 'sbs2008server' (naam server), dat resolvt ie nu netjes naar 192.168.1.2. Weer een stap verder zou je verwachten maar helaas... Het connect programma doet het nog steeds niet... :-(

Wat nu? :'(

Verwijderd

Topicstarter
Fixed! :)

Oplossing: DNS/WINS ip ingevoerd van de sbs 2008 server en de DNS suffix op xxxxx.local ingesteld. Dat laatste '.local' bij de domeinnaam was de fix, je moet het maar weten :-)

Iedereen bedankt voor de hulp! O+

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:19
ik weet dat het een oud topic is, maar ik zit met het zelfde probleem
en ExovAAi kan ik ook niet mailen, anders had ik dat wel gedaan.

maar waar moet je je oplossing invullen? bn al een tijdje bezig, maar kom er niet uit :? |:(

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 14:41

Cai

Renegade666 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:11:
ik weet dat het een oud topic is, maar ik zit met het zelfde probleem
en ExovAAi kan ik ook niet mailen, anders had ik dat wel gedaan.

maar waar moet je je oplossing invullen? bn al een tijdje bezig, maar kom er niet uit :? |:(
Hoogstwaarschijnlijk in de routers op locatie en dan in het DHCP server gedeelte.
Pagina: 1