[8600GT] Artifacts & piep

Pagina: 1
Acties:

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 20:04
Betreft een Point of View geforce 8600GT, even een korte historie.
De kaart gaf strepen/artifacts in bios en in windows (XP), kaart is getest in ander systeem: zelfde probleem.
Toen is hij teruggebracht naar de retailer, deze heeft hem getest (geen problemen volgens hen)
Bij thuiskomst blijkt kaart goed te werken: geen rare strepen meer, maar hij piept nu wel (VRM?).

Bij nader onderzoek blijkt dat de heatsink helemaal geen contact maakt met de GDDR3 geheugenchips? Het lijkt me toch noodzakelijk dat deze gekoeld moeten worden? (ATITool geeft delta of 23 in 2 pixels)
Mijn vraag: is er een tweaker met dezelfde kaart, zoja kan deze bevestigen dat het geheugen wel of niet contact maakt met de heatsink (dmv thermalpads oid).

My favorite programming language is solder.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 00:52

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij een 8600GT lijkt me het niet echt nodig om de geheugenmodules te koelen, mocht het zo zijn dat je koeling er wel voor bedoeld is om het geheugen ook aan te raken kun je zelf de koeling opnieuw bevestigen en kijken of je hem contact kan laten maken met het geheugen met wat koelpasta of pads er tussen.

Streep artifacts hebben vaak ook niet te maken met het geheugen maar met de GPU zelf, als je geheugen niet goed zou zijn zou je texture fouten krijgen, modellen die niet meer kloppen qua vorm etc.

Ik weet niet op wat voor clocksnelheid de kaart nu loopt (even hier posten dmv. GPU-z ofzo?), je kunt hem met EVGA Precision Tool (link: http://www.evga.com/precision/) of Rivatuner, net wat je fijn vind, de kaart even wat terug clocken en kijken of de strepen weg gaan, als dat het geval is dan kun je je bios flashen met de nieuwe clocksnelheden met nvflash en Nibitor.

.. Ohja en hij piepte? Wat voor piep is het precies, een hoge constante piep?

[ Voor 55% gewijzigd door Ventieldopje op 09-04-2009 17:12 ]

www.maartendeboer.net

• Puch-Maxi
Sorry voor de wat late reactie, het is een hoge constante piep vooral onder hoge belasting (Fifa)
Hij loopt op standaard waarden hij is dus niet geklokt (Ook niet geweest), GPU clock: 540MHz Mem Clock: 700MHz. Onder belasting heeft hij een temp van max. 74 Graden Celsius, aldus ATITool

Het lijkt er wel op dat het de bedoeling is dat de modules gekoeld moeten worden, er zat alleen geen koelpasta of thermalpads tussen. Er zit dus 1mm speling tussen de mem modules en de heatsink.
Nu heb ik er wel koelpasta tussen gehad AS5, maar 1/2 mm opvangen met koelpasta is niet ideaal.
Ik moet er even bij vermelden dat de GPU zo uit de doos kwam en deze artifacts gaf, ik snap niet waarom hij nu ineens geen artifacts meer geeft, onverklaarbaar!
En nee het is niet stiekem een andere kaart, hij is gemarkeerd ;)

• Puch-Maxi
Kleine update, hieruit concludeer ik dat de kaart niet goed is ?
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49e0a5b78f7ce/49e0a5b7853be-Artifacts.jpg

En op sommige websites worden plaatjes niet goed weergegeven, terwijl die op een andere pc wel normaal zijn.
De website in kwestie
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49e0a84de92bc/49e0a84dde2f5-Spikkels.jpg

-Edit: Thumbnail gefixed, voorbeel website toegevoegd

[ Voor 101% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-04-2009 16:25 ]