Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2003] Afronden met ALS functie

Pagina: 1
Acties:

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Ik ben bezig met het opstellen van een berekening in excel. Nu zit ik vast bij het afronden van getallen naar een eigen model. De afronding is als volgt:

getal<0 wordt 0
0<getal<0,3 wordt 0
getal>0,3 wordt 1

maar de afronding moet ook gelden voor getallen van bijvoorbeeld 1,2 (moet dus 1 worden) en 2,4 (moet dus 3 worden).

ik gebruik nu de volgende formule, alleen zit ik vast met de "wildcard":

=ALS(L4<"&,30";AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(L4;0);AFRONDEN.NAAR.BOVEN(L4;0))

De formule moet dus kijken of het getal een decimaal achter de komma heeft wat groter of kleiner is dan *,30.

antwoord reeds gevonden => klik

Deze mag weg!

[ Voor 10% gewijzigd door Sijhtam op 09-04-2009 10:51 . Reden: ik moet beter zoeken/lezen ]

huidige opstelling

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

En wat is je vraag nu juist?

Waarom gebruik je eigenlijk geen restdeling door 1 ( MOD(L4; 1) ) Lijkt me logischer als je met getallen bezig bent...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je vond is in dit geval niet echt een elegante oplossing. Dit kan bv ook:
code:
1
=AFRONDEN(A1+0,2;0) * ABS(A1>0)

Door er 0,2 bij op te tellen leg je de effectieve grens op 0,3, en de vermenigvuldiging met de check op negatieve waarden zet je alles kleiner dan 0 op 0.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Die abs() even weghalen lijkt me...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is wat onduidelijk, maar de topicstart is al bijgewerkt met de door de TS gevonden oplossing.

Sluiten lijkt me niet nodig, het topic zakt wel weg :)

Mcdeath: een reply was duidelijker geweest ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)