Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik heb sinds kort 2x Vertex 120GB SSD's aangesloten op mijn Areca 1220. Deze wil ik in Raid 0 (striping) gaan gebruiken. Dit is de eerste keer dat ik hier echt actief mee speel en ik heb daardoor een paar vraagjes:
  • De controller piept bij het starten van de PC zes keer. Dit lijk ik niet uit te kunnen zetten en het zijn geen foutmeldingen, de firmware is zelfs nog niet gestart.
  • Klopt het dat ik geen drivers hoef te installeren? Als ik het goed snap denkt mijn computer dat er maar een enkele schijf is, en regelt de controller het verder. Er is wel wat software, maar dat is voor management en niet perse nodig.
  • Op de schijven maak ik onderling afgestemd volumes aan, die ik dan in een raid-variant naar keuze kan inzetten. Elke raidset is volgens Windows een eigen harde schijf. Klopt dit?
  • De SSD doet alsof hij sectoren heeft, welke de controller combineert tot een virtuele harde schijf met virtuele sectoren. Hoe align ik de volumes t.o.v. de SSD? Ik kan alleen maar GB's opgeven en lijk nergens de kunnen nakijken op welke sector deze beginnen/eindigen.
  • Verandert de alignment als ik later extra schijven toevoeg?
Een korte uitleg van alignment voor wie niet weet wat dit is. Een SSD is verdeeld in blokken. De SSD is aan te spreken in sectoren, en binnen een sector op tracks. Een partitie begint en eindigt op een specifieke sector/track. Een raidcontroller voegt daar nog een virtuele laag tussen die ze over en weer vertaald. Als je me nu kwijt bent: alles is onderverdeeld in blokken van verschillende groottes. Deze wil je graag onderling afgestemd hebben zodat het begin van een blok van type 1 precies overeenstemd met een blok van type 2. Als dat afwijkt moet er meerdere onderliggende blokken aangesproken worden om alle informatie op te halen, terwijl dat met een goede alignment niet nodig is.

[ Voor 23% gewijzigd door Milmoor op 09-04-2009 10:04 . Reden: Uitleg alignment ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Drivers heb je in elk geval nodig. Win Vista heeft in elk geval geen ingebouwde drivers voor deze Areca.

Op de disks kun je een array aanmaken. Op deze array kun je vervolgens een of meerdere volumes maken. Deze volumes zul je in Windows zien als een schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het gaat om een hardware Raid. Weet je zeker dat die drivers nodig heeft? Van een software raid snap ik het, maar voor hardware vind ik het bijzonder. Maar ik weet het niet zeker, anders had ik de vraag niet gesteld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Milmoor schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:03:
Weet je zeker dat die drivers nodig heeft?
Ik kan je garanderen dat Terw_Dan deze materie "wel redelijk" doorheeft hoor. Zijn antwoord is dan ook juist ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Milmoor schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:44:

• De controller piept bij het starten van de PC zes keer. Dit lijk ik niet uit te kunnen zetten en het zijn geen foutmeldingen, de firmware is zelfs nog niet gestart.

De areca die ik heb piept 2 keer voordat ik een post krijg. In een eerder moederbord piepte hij 1x, heb geen echte verklaring hiervoor. Wellicht iemand hier die wel een verklaring hiervoor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het gaat om een hardware Raid. Weet je zeker dat die drivers nodig heeft? Van een software raid snap ik het, maar voor hardware vind ik het bijzonder. Maar ik weet het niet zeker, anders had ik de vraag niet gesteld ;).
Ik ken geen raidcontrollers waar je geen driver voor nodig hebt, uitgezonderd de exemplaren die een harde schijf emuleren en direct op een ata/scsi/sata/sas-interface worden aangesloten. Als je een controller in je systeem stopt en het besturingssysteem is er niet bekend mee moet je er logischerwijs een driver voor installeren.

Het besturingssysteem zal de raidvolumes inderdaad als losse disks zien, maar pas als er een driver voor de controller is geïnstalleerd zodat de controller de raidvolumes kan doorpassen naar het besturingssysteem.

Wat betreft alignment kun je er alleen voor zorgen dat dit aan de kant van het bestandssysteem goed gaat (alignment afstemmen op stripe size). Je hebt geen invloed op wat de raidcontroller intern doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je zult toch een driver nodig hebben die beschrijft hoe de hardware werkt (en ja, ik weet het zeker, ik heb namelijk een 1220 in m'n systeem zitten :P).
Maar hoe zo is het bijzonder? Voor ieder stuk hardware heb je een driver nodig, of dit nu een high-end RAIDcontroller is, of een muis.
dvl-2 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:04:
[...]

De areca die ik heb piept 2 keer voordat ik een post krijg. In een eerder moederbord piepte hij 1x, heb geen echte verklaring hiervoor. Wellicht iemand hier die wel een verklaring hiervoor heeft?
De mijne beept 1 keer, met 8 disks eraan in een enkele RAID5array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:31
dvl-2 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:04:
[...]

Ik heb een Areca 1110 op een Asus M2N Workstation (geloof ik) en die piepte eerst 2 keer. Na een BIOS upgrade piepte hij nog maar 1 keer. Geen idee waarom dit is, misschien afhankelijk hoe de BIOS naar de hardware interrupts kijkt / scant als ie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even een alignen quick course:

-Align gewoon alles met 2048 sectors, dus 1024KB. Dit is voor stripesizes tot 1024kb goed.Met diskpart.exe van Vista gaat dit zo:
(nadat je dus je array hebt aangemaakt en in windows zit.)

Diskpart.exe

list disk (voor overzicht)
select disk N (0,1,2, staat in de disk manager)
list partition (voor overzicht)
create partition primary align=1024
exit

dan formateren via disk management

Dit (diskpart) kan ook met de recovery console in de vista setup schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 09-04-2009 19:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Enige vervelende van diskpart onder Vista is dat het geen MBR disks wil vergroten met een clustersize van 4KB, onder XP doet diskpart dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Na de vragen ook samenvattend wat antwoorden.
Dit lijkt moederbord/bios afhankelijk. Bijv. de vorige eigenaar van mijn kaart had er met dezelfde controller maar een paar. Mijn Asus A8N-SLI piept er op los.
  • Klopt het dat ik geen drivers hoef te installeren? Als ik het goed snap denkt mijn computer dat er maar een enkele schijf is, en regelt de controller het verder. Er is wel wat software, maar dat is voor management en niet perse nodig.
Dat had ik dus niet goed gesnapt. Er zijn wel drivers nodig, de bundeling vind in het OS plaats. In somige SSD's werkt het wel zo (OCZ Apex).
  • Op de schijven maak ik onderling afgestemd volumes aan, die ik dan in een raid-variant naar keuze kan inzetten. Elke raidset is volgens Windows een eigen harde schijf. Klopt dit?
Neen, hoewel het me niet precies duidelijk is hoe het wel werkt. Wat voegt een hardware-controller toe t.o.v. softwarematig? Puur het uitvoeren van bepaalde berekeningen?
  • De SSD doet alsof hij sectoren heeft, welke de controller combineert tot een virtuele harde schijf met virtuele sectoren. Hoe align ik de volumes t.o.v. de SSD? Ik kan alleen maar GB's opgeven en lijk nergens de kunnen nakijken op welke sector deze beginnen/eindigen.
Je hebt geen invloed op de alignment in de controller, maar omdat Windows de schijven in basis nog los ziet is dit ook niet nodig.
  • Verandert de alignment als ik later extra schijven toevoeg?
Neen, zie hierboven.

[ Voor 0% gewijzigd door Milmoor op 11-04-2009 09:18 . Reden: Fouten doorgehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Milmoor schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 21:23:
Dat had ik dus niet goed gesnapt. Er zijn wel drivers nodig, de bundeling vind in het OS plaats. In somige SSD's werkt het wel zo (OCZ Apex).
Als je met bundeling bedoelt het aanmaken van een array dan zie je het fout.

De array's en volumes worden vanuit de RAIDbios geregeld. De drivers zijn nodig om de controller aan te kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Aangezien de instellingen in de bios een 1:1 relatie met de drivers hebben heb ik wat moeite de precieze plek van de bundeling te bepalen. Maar aangezien de instellingen opgeslagen in de bios worden en daar ook gedaan kunnen worden, is het inderdaad logischer om te zeggen dat de bundeling daar gebeurd, en dat de drivers de dit ontsluiten voor het OS. Bij mijn amBX set wordt de positie van de hardware ingesteld in de software, maar het resultaat opgeslagen in de hardware. Daar zou ik nog meer moeite hebben met te bepalen wie wat doet. Het is gewoon een symbiose ;).
Is een Raid-configuratie eigenlijk gestandaardiseerd? Kan ik een set schijven die eerst op een Areca zaten overprikken op een Adeptec en daar verder gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Milmoor schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:37:
Aangezien de instellingen in de bios een 1:1 relatie met de drivers hebben heb ik wat moeite de precieze plek van de bundeling te bepalen.
Nou, dat is niet helemaal waar.
Je kunt schijven nooit direct aanspreken, dat zal altijd via een controller moeten doen. Je schijven worden dus aangestuurd door de controller. Op de controller kun je de array's aanmaken. Je OS heeft een driver nodig om de controller aan te spreken. De controller laat array's aan het OS zien. Je OS zal dus nooit weten hoeveel disks je erin hebt hangen. Probeer in je device manager maar eens de individuele disks terug te vinden die aan je controller hangen. Zal je niet lukken, want dat wordt door de controller gedaan.
Is een Raid-configuratie eigenlijk gestandaardiseerd? Kan ik een set schijven die eerst op een Areca zaten overprikken op een Adeptec en daar verder gebruiken?
Nee, totaal niet. Sterker nog, je kunt nog wel eens problemen krijgen als je van de ene controller naar de andere overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ok, ik snap het weer wat beter. Ik dacht dat de schijven tot in Windows zichtbaar waren. Vraag me niet waarom ik dat niet gecontroleerd heb, ik wist gewoon dat het zo was ;). Dit is dus niet waar "Je hebt geen invloed op de alignment in de controller, maar omdat Windows de schijven in basis nog los ziet is dit ook niet nodig."

Pagina: 1