Ik heb sinds kort 2x Vertex 120GB SSD's aangesloten op mijn Areca 1220. Deze wil ik in Raid 0 (striping) gaan gebruiken. Dit is de eerste keer dat ik hier echt actief mee speel en ik heb daardoor een paar vraagjes:
- De controller piept bij het starten van de PC zes keer. Dit lijk ik niet uit te kunnen zetten en het zijn geen foutmeldingen, de firmware is zelfs nog niet gestart.
- Klopt het dat ik geen drivers hoef te installeren? Als ik het goed snap denkt mijn computer dat er maar een enkele schijf is, en regelt de controller het verder. Er is wel wat software, maar dat is voor management en niet perse nodig.
- Op de schijven maak ik onderling afgestemd volumes aan, die ik dan in een raid-variant naar keuze kan inzetten. Elke raidset is volgens Windows een eigen harde schijf. Klopt dit?
- De SSD doet alsof hij sectoren heeft, welke de controller combineert tot een virtuele harde schijf met virtuele sectoren. Hoe align ik de volumes t.o.v. de SSD? Ik kan alleen maar GB's opgeven en lijk nergens de kunnen nakijken op welke sector deze beginnen/eindigen.
- Verandert de alignment als ik later extra schijven toevoeg?
[ Voor 23% gewijzigd door Milmoor op 09-04-2009 10:04 . Reden: Uitleg alignment ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.