Wonderbaarlijke genezing laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-01 11:12
Ik heb hier een oude medion laptop.

Nou kreeg ik een paar maanden geleden plotseling verticale strepen over het scherm. Was tijdens het spelen van een spel, dus dan denk je al gauw aan overhitting van de videokaart. PC gereboot, strepen waren weg maar kwamen al snel weer terug. Daarna bleven ze. Meteen vanaf het aanzetten van de laptop en in bios strepen. Einde oefening dus dacht ik zo.

Afgelopen 2 maanden regelmatig de laptop een keer aangezet kijken of de strepen bleven en ja dat was zo meteen al vanaf het opstarten. Laptop ook een keer helemaal stofvrij gemaakt met perslucht. Had geen nut.

Tot gisteren! Ik had wat bestandjes nodig. Deze wilde ik op usb zetten. Ik opende "deze computer" en het venster verscheen. Toen opende ik nog een venster en verrek! het nieuwe venster kwam ineens vóór de strepen, zeg maar. Ik bewoog het venstertje over het hele scherm en alle strepen gingen weg. Ik had het niet meer. Laptop gereboot, alle strepen weg. HUH! 2 maanden lang en ineens is het weg. Zit nu te denken, zou het wel de videokaart zijn geweest? Misschien is het geheugen wel brak aangezien ik daar vaker problemen mee heb gehad. Vanavond even memtest draaien. Scherm heb ik zowieso al uit kunnen sluiten, want ik heb er een ander beeldscherm aangehangen.

Dit wilde ik even delen met jullie :D

[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 09-04-2009 08:59 . Reden: typo ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Mijn tip, hoe dan ook niet gaan gamen. Gewoon voor Windows en 2D werk houden. Buren hebben ooit nog 2 jaar met een kapotte videokaart gewerkt. In Windows geen probleem terwijl gamen onmogelijk was door die kaart.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

bijzonder zo`n zelfherstellende laptop of is pcfluisteraar bij je laptopje in de buurt geweest ?

Signature

• TrekDude101
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb ook een videokaart die ik in een case had met bar weinig koeling, deed het zonder problemen in Windows, maar zodra ik een game opstarte, strepen op het beeld...

Dat lag dus aan het geheugen van de videokaart die te warm werd en dus kapot gegaan was. Misschien is het bij jouw hetzelfde, en heb je Aero aanstaan in Windows, dat wordt ook door de videokaart gedaan dacht ik.

• BGB4rn

BGB4rn

aangezien de TS het over een oude laptop heeft ga ik er niet van uit dat daar vista op draait..

Signature

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Laat eens op de achtergrond eens de temperaturen monitoren tijdens het gamen. bvb. door Hardware Monitor. Dan weet je of het daaraan ligt. Anders kan het ook wel aan het stuurprogramma liggen van de grafische kaart. Aan de temperaturen valt ook nog wel wat te doen zoals zorgen voor een betere warmteoverdracht tussen de GPU en de heatsink en tussen de geheugenmodules van de grafische kaart en de heatsink. Wat misschien ook kan helpen is de grafische kaart undervolten.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Flipside schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:59:
Laat eens op de achtergrond eens de temperaturen monitoren tijdens het gamen. bvb. door Hardware Monitor. Dan weet je of het daaraan ligt. Anders kan het ook wel aan het stuurprogramma liggen van de grafische kaart. Aan de temperaturen valt ook nog wel wat te doen zoals zorgen voor een betere warmteoverdracht tussen de GPU en de heatsink en tussen de geheugenmodules van de grafische kaart en de heatsink. Wat misschien ook kan helpen is de grafische kaart undervolten.
Leuk dat je dan weet wat er kapot is, maar dan is het misschien voor altijd kapot.

Laat dat gamen lekker zitten en je hebt weer een laptop(je)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• GENETX
Hooglander1 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:48:
[...]

Leuk dat je dan weet wat er kapot is, maar dan is het misschien voor altijd kapot.
Exact wat ik met mijn eigen laptop heb gehad. Bij Microsoft is men zo handig om allemaal beveiligingen er in te stoppen zodat ik zelfs niet de kans kreeg mijn videokaart under te clocken of pipelines uit te schakelen in de hoop er van af te komen en de laptop iig voor simpele taken kon gebruiken.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:01
Als je graka onboard is, kan je inderdaad eens je geheugen checken met memtest. Als dat brak is en je grafische kaart is onboard, dan gebruikt je graka waarschijnlijk ook dat brakke geheugen. Maar zoals al gezegd is: gamen zou ik er ook niet meer mee doen.

Verwijderd

BGB4rn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:02:
bijzonder zo`n zelfherstellende laptop of is pcfluisteraar bij je laptopje in de buurt geweest ?
nee ik was het niet :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

het kan zijn dat de videochip los zit, die zit met bolletjes soldeer op je moederbord, en soms komen die los door warmte/afkoeling (uitzetten/krimpen) en krijg je de meest wazige problemen..

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:51:
[...]

Exact wat ik met mijn eigen laptop heb gehad. Bij Microsoft is men zo handig om allemaal beveiligingen er in te stoppen zodat ik zelfs niet de kans kreeg mijn videokaart under te clocken of pipelines uit te schakelen in de hoop er van af te komen en de laptop iig voor simpele taken kon gebruiken.
dat is maar goed ook. Die dingen kan je alleen in de bios van de graka instellen.

offtopic, maar dit is gewoon een zinloze rant

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:57
Komt meestal toch wel weer terug. Duurt alleen weer ff.
Laptops zijn sowieso vage dingen. Maargoed, lekker laten zitten :)

• GENETX
418O2 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 23:05:
[...]

dat is maar goed ook. Die dingen kan je alleen in de bios van de graka instellen.

offtopic, maar dit is gewoon een zinloze rant
Nou nee, normaal kan dat ook wel met software als Riva Tuner. Die functionaliteit moet ook echt niet standaard in Windows. Echter, Windows wilde niet starten omdat de videokaart defect was. In de veilige modus kon ik wel komen, maar had ik niet de optie om under te clocken. Verder geen mogelijk gevonden om deze beveiliging te omzeilen en dat vindt ik dan wel zonde.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even de heatsink uitbouwen en schoonblazen wil vaak helpen.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-01 11:12
Jongens!!

Het waren 2 fantastische dagen! Wat hebben we genoten samen, ik en mijn oude medionnetje. Samen gelachen om droge filmpjes op youtube, forum lezen op tweakers, eventjes gitaar gespeeld (zij zocht de tabs op en ik speelde ze zo goed mogelijk na) stiekem nog een cd'tje gedownload. Kaartjes gekocht voor een concert en nog wat nuttige bestanden op een usb stick gezet. Maar toen had mijn Medionnetje het wel weer gezien met mij en liet zij mij weer in de steek. Zo plotseling als dat ze genezen was kwam de streepjes ziekte weer terug. Even was ik erg droevig maar al snel dacht ik:

ach ik verdien beter dan zo'n stomme medion laptop!

Deze gaat naar de schroothoop. Slotje pls!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
:P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rpol schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:34:
Jongens!!

Het waren 2 fantastische dagen! Wat hebben we genoten samen, ik en mijn oude medionnetje. Samen gelachen om droge filmpjes op youtube, forum lezen op tweakers, eventjes gitaar gespeeld (zij zocht de tabs op en ik speelde ze zo goed mogelijk na) stiekem nog een cd'tje gedownload. Kaartjes gekocht voor een concert en nog wat nuttige bestanden op een usb stick gezet. Maar toen had mijn Medionnetje het wel weer gezien met mij en liet zij mij weer in de steek. Zo plotseling als dat ze genezen was kwam de streepjes ziekte weer terug. Even was ik erg droevig maar al snel dacht ik:

ach ik verdien beter dan zo'n stomme medion laptop!

Deze gaat naar de schroothoop. Slotje pls!
Op V&A vind je misschien nog wel een liefhebber voor een half kapotte laptop :)

Zonde om hem weg te gooien als je er nog iemand een plezier mee kan doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• BGB4rn

BGB4rn

ja misschien kan er iemand nog een sleutelhanger van maken, wat je ook ziet met gpu's en cpu's :P

Signature

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-01 10:58
Strepen op bureaublad? Naast de videokaart zou ik dan ook zeker het RAM-geheugen testen! Meermaals meegemaakt dat het begon met strepen, en eindigde in corrupte bestanden.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Pagina: 1