Toon posts:

MBR repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf van m'n laptop is een beetje te klein en slechts 5400 rpm, daarom heb ik met behulp van Ping een backup gemaakt op een externe harde schijf, een grotere 7200 rpm harde schijf in de laptop gezet en de backup terug gezet op de nieuwe schijf. Zodra het systeem gaat starten, krijg ik direct:
code:
1
2
Schijffout
Druk op CTRL + ALT + DEL om opnieuw op te starten.

Ik heb (via de bootable Ping CD) gecontroleerd met cfdisk of /dev/hda1 wel als bootable staat, dit was al zo. De partities zien er uit zoals ze er uit horen te zien en de data staat erop. Niets wijst op fouten tijdens het schrijven van de backup op de harde schijf.
Uiteraard is deze enige harde schijf het eerste apparaat in de boot order.

De 'nieuwe' harde schijf, voorheen gebruikt in een soortgelijke laptop, geïnstalleerd met Windows XP werkte volledig naar behoren in deze laptop. De schijf is dus niet kapot, zoals in veel topics met deze foutmelding gesuggereerd wordt.

Volgens mij is het een probleem met de MBR. Ik heb de beschikking over de Windows 2000 installatie CD en diverse Linux bootable CD's. Hoe zorg ik er voor dat Windows 2000 weer kan starten?

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik zou beginnen met een 'chkdsk /r' (hoe vaak dat ding al niet eens pc's heeft laten starten voor mij), mocht dat niet werken een 'fixboot c:' en als laatste mogelijkheid een 'fixmbr' (kun je wel partities mee verpesten). Overigens kan je ook door laatstgenoemde wel eens bij het opstarten een scherm krijgen waarbij je mag kiezen tussen twee keer dezelfde Windows, dan moet je nog een 'bootcfg /default' doen

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Zie ook hier

Verwijderd

Topicstarter
chkdsk /r heeft inderdaad geholpen!

Helaas doet er zich nu weer een ander probleem voor met beschadigde bestanden en de Windows herstelfunctie kan geen Windows installatie op de schijf vinden.