aquarium koeling met 4p CPU koelers: rpm regelen?

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 16:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik ben bezig met een lichtkap te maken voor mijn (zee) aquarium en wil de lampen koelen met cpu koelers. Ik heb namelijk een doos xeon koelers over en deze hebben een 4pins aansluiting. Vanwege de afmetingen (6cm) is dit ook de maximale maat die ik kan plaatsen.

Nu is het volgende aan de hand: als ik ze aansluit op 12v gaan ze eerst volluit blazen en zakken daarna terug naar zeg 50%. Als ik nu de spanning verlaag naar 6V dan zakken ze eerst een pak terug, om daarna weer op te bouwen naar het niveau waarop ze met de 12V draaiden. Sterker nog: dit doen ze ook als ik ze 3V geef. Met 3 of 6 v starten ze niet zelf op, maar als ze eenmaal draaien dan blijven ze gaan.

Ik wil alleen mbv de ingangsspanning de rpm kunnen regelen ivm lawaai en nu lijkt dat niet te werken. Als ik spanning zet op de PWM draad (blauw) dan merk ik geen verschil.

Wat controleert precies die rpms? Waarom stabiliseren ze op ongeveer hetzelfde toerental als hun ingangsspanning veranderd? Hoe zou ik zelf de rpm kunnen regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 08-04-2009 21:11 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39
Met 2- of 3- draads koelers kan het wel door gewoon de spanning onderuit te brengen. Beetje vreemd dat het hier niet gaat...

Maar waarom is het uberhaupt nodig de lampen actief te koelen?? Neem toch aan dat je TL's gebruikt, die geven immers weinig warmte af, en bovendien kunnen ze goed tegen een beetje hitte....

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
wat gebeurt er als je de PWM draad naar de 0 legt?

Petrolhead en draadjesnerd

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Het zijn inderdaad TLs, maar 6x80W dicht op elkaar levert een temperatuur van 55°C op eronder, de lampen zijn namelijk loeiheet (>60). Hoe koeler zijn zijn hoe beter het is voor de lampen (langere levensduur etc) en hoe minder het water eronder opwarmt.

Ik heb geprobeert de PWM draad aan de nul te zetten, en dat maakt geen verschil. Ook niet als ik hem op 12V zet.

Ik ga nu maar proberen met een potmeter de stroom te regelen: kijken of dit wel het toerental regelt.

Verwijderd

Dat niet zo makkelijk te realiseren als je denkt.

PWM regelt het toerental door te pulseren.
De tijden van spanning aan en spanning uit bepalen het toerental.

Edit:
Als je even gegoogled had, had je gezien dat PWM staat voor Pulse Width Modulation.
Pulseren dus.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 22:07 ]

Verwijderd

superduper schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:25:
Het zijn inderdaad TLs, maar 6x80W dicht op elkaar levert een temperatuur van 55°C op eronder, de lampen zijn namelijk loeiheet (>60).
Wat ik me afvraag, puur uit interesse, waarom gebruik je zoveel verlichting ? Ik weet verder niet zoveel van visbakken meer, vroeger ooit een zoutwaterbak gehad maar ik denk dat je wat teveel verlichting er in hangt, wat de bak helemaal niet nodig heeft, buiten het feit dat je je vissen er ook nog eens flink mee kan frustreren.

Maar goed, ik weet niet in hoeverre je bekend met auguariums en de leefcultuur maar ik denk dat het overkill is. After all, vroeger werkte men ook zonder koelvinnen :)

http://www.google.nl/sear...ichtbakken&meta=&aq=f&oq=

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:37:
[...]After all, vroeger werkte men ook zonder koelvinnen :)
Leuke woordspeling met een aquarium _/-\o_

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:37:
[...]

Wat ik me afvraag, puur uit interesse, waarom gebruik je zoveel verlichting ? Ik weet verder niet zoveel van visbakken meer, vroeger ooit een zoutwaterbak gehad maar ik denk dat je wat teveel verlichting er in hangt, wat de bak helemaal niet nodig heeft, buiten het feit dat je je vissen er ook nog eens flink mee kan frustreren.

Maar goed, ik weet niet in hoeverre je bekend met auguariums en de leefcultuur maar ik denk dat het overkill is. After all, vroeger werkte men ook zonder koelvinnen :)

http://www.google.nl/sear...ichtbakken&meta=&aq=f&oq=
Voor een zeewater bak geld hoe meer licht hoe beter. Richtlijn is ongeveer 1 W / liter. Ik zit met 480W op 600l daar eigenlijk nog onder...

In aquaria die kan en klaar geleverd worden, of in de commercieel verkrijgbare lichtbakken zitten altijd een aantal ventilatoren, en bijna iedereen ergert zich aan de hoeveelheid lawaai...

Ik puzzel wel even verder, en anders moeten het toch maar andere fans worden.

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
superduper schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:41:
[...]

Ik puzzel wel even verder, en anders moeten het toch maar andere fans worden.
ik zou gewoon een paar heel grote fans kopen 12cm/16cm, vanwege het geluid (de stilte). Een fan kost niet zoveel, en een pwm sturingetje hiervoor is heel waarschijnlijk kuntselwerk dat dan ook nog eens een paar euro kost.

Verwijderd

Omdat jij het kennelijk nog niet gevonden hebt hier een link met schema en info (was toch niet zo moeilijk om te zoeken dacht ik?)

http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Heb je ook al gedacht aan een simpele fancontroller?

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Voor grote fans heb ik helaas geen plaats.. De gegeven site voor PWM controller is erg handig, thanks.

de fancontroller die ik heb, hebben 3 pins aansluitingen en doen dus verder ook weinig met de fanspeed...

Verwijderd

en dan zal ik je nog een echte low-budget oplossing aanbieden:
Reed relais.

Zijn veel verschillende te krijgen met verschillende openings/sluitingstijden.
Kosten ongeveer 2 euro.
Pagina: 1