Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel formules rijen opschuiven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om in excel een aantal verwijzingen te maken naar andere excel-bestanden.
Ik loop alleen tegen het probleem dat ik een grote formule heb. Deze telkens 20 cellen naar onder zakken. Alleen moet ik dan steeds de cel verwijzingen aanpassen. Dit is zeer veel werk. Is er een mogelijkheid om aan het begin van de formule een regel te zetten dat alle cellen bv. 20 rijen zakken.
Dus als ik een formule zoals deze heb:
=ALS(Y8=Y9;X16;X24)
Dat ik in de formule zet 5 rijen zakken en dat alle cellen dan 5 rijen zakken. Dus
='zak5rijen'ALS(Y8=Y9;X16;X24) en dat het dan hetzelfde als deze forumle is =ALS(Y13=Y14;X21;X29)
Alvast bedankt

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 09:30

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik geloof dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt, je kunt je formule toch gewoon naar beneden slepen? (Selecteer cel, klik in rechteronderhoek op vierkantje en slepen maar!) Of bedoel je dat niet :?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat de cel waar de formule instaat hetzelfde is maar dat de cel-verwijzingen van de formule bv. 5 rijen zakt. Dus zonder de cel-verwijzingen zelf aan te passen.

Verwijderd

Misschien is het een idee om dit via een macro te doen? Of flink knutselen met horizontaal/verticaal zoeken?

Verwijderd

misschien moet je nog eens een voorbeeld geven, want de probleemstelling is niet helemaal duidelijk zoals al aangegeven.
moet een formule binnen dezelfde cel opeens verwijzen naar andere cellen? is deze wijziging in verwijzing afhankelijk van een andere waarde of van een interactie door een gebruiker (bv. invoegen van rijen)?
dat gezegd zijnde, waarschijnlijk is VERSCHUIVING (offset) hetgene je zoekt.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Ik denk dat hij volgend simpel voorbeeld bedoelt:

In cel A2 heb ik de uiterst ingewikkelde formule staan: = A1 + 1
Nu wil TS cel A2 verplaatsen naar, stel B3. Maar dan moet de formule blijven: = A1 + 1, en niet worden = B2 + 1

Je moet dan formule = A1+1 ombouwen naar = $A$1 + 1

Houdoe

Verwijderd

Witte schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:55:
Ik denk dat hij volgend simpel voorbeeld bedoelt:

In cel A2 heb ik de uiterst ingewikkelde formule staan: = A1 + 1
Nu wil TS cel A2 verplaatsen naar, stel B3. Maar dan moet de formule blijven: = A1 + 1, en niet worden = B2 + 1
Dat gaat gewoon goed hoor als je hem verplaatst ;)

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 09:23

Pietertje

The Rock

Als je een cel een absolute positie wil laten houden moet je een $ voor de letters of de cijfers zetten. Dus $A$1 als cel referentie zal altijd blijven verwijzen naar A1 waarheen je deze cel ook kopieert.

Doe je $A1 dan is alleen de A kolom vast, en A$1 is alleen de eerste regel vast bij het koperen.

Dus kopieer je cel A1 naar C3 dan wordt

$A$1 -> $A$1
$A1 -> $A3
A$1 -> C$1

Verwijderd

Die dollartekens mag je dan eigenlijk ook nog niet eens typen... daarvoor druk je een paar keer op F4 als de cursor in de celaanduiding (in de formule) staat...

Maar volgens mij is dit niet wat JORDR bedoelde...?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:58:
Die dollartekens mag je dan eigenlijk ook nog niet eens typen... daarvoor druk je een paar keer op F4 als de cursor in de celaanduiding (in de formule) staat...
natuurlijk mag je die ook handmatig typen, maar velen zullen niet op de hoogte zijn van de F4 shortcut dus dit is sowieso een interessante opmerking
er wordt hier veel verondersteld zonder dat JORDR's precieze bedoelingen duidelijk zijn, misschien zal hij deze nog aangeven...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:15:
[...]

Dat gaat gewoon goed hoor als je hem verplaatst ;)
Klopt, en ik gok dat dat ook is wat TS kan gebruiken: verplaats de selectie eerst, en kopieer hem daarna. Dan staat-ie meteen in de juiste verwijzingen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:58:

Bij de oudere Office versies (iig 2003) wilde F4 nog wel eens rare dingen gaan doen als je met diverse geneste formules gaat weken (bv som, als en som.als gecombineerd). Je mag natuurlijk altijd gewoon zelf die $-teken typen, F4 is enkel een hulp functie. (net als ctrl-b/i/u of knopjes indrukken op de werkbalk).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1