DIY FM antenne

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met een DIY FM antenne? In onze keuken komt een receiver te staan die moet dienen voor radio(ontvangst). Het doortrekken van de coaxkabel met radio is teveel werk, dus ben ik op zoek naar een oplossing waarbij ik gebruik maak van een eigen antenne.

Het zou daarbij het mooist zijn als ik bijvoorbeeld gebruik kan maken van een lange (koperen?) kabel die ik achter het plafond plaats. Het plafond ligt nog open (de gipsplaten moeten er nog aan), dus dat kan nu nog.

Kortom, hoe maak ik goedkoop een goede eigen FM antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51
Wat denk je hier van ? http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1280

Linken naar conrad doe je zo:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 09-04-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Nu online
Dat is wel een optie, maar zo'n antenne komt dan redelijk in het zicht. Bovendien heb ik m'n twijfels bij het ontvangst.

Ons plan was om een diy kabel in de muur weg te werken en dus boven het plafond door te trekken, zodat je er niks meer van ziet. Bovendien lijkt me dat een paar meter kabel een beter ontvangst kan geven dan zo'n antenne, maar daar kan ik ook naast zitten omdat ik er nog geen (eigen) ervaring mee heb.

Edit:
Hier lees ik dat het FM signaal verticaal gepolariseerd is. Zou dat betekenen dat een kabel, horizontaal door het plafond gelegd, niet gaat werken?

Edit 2:
Ik heb net de proef op de som genomen. Onze oude portable radio (stereo-ontvangst) met antenne heb ik op de plek gezet waar straks de receiver komt te staan. Met de antenne die erop zit krijg je een redelijk tot goed ontvangst. Deze antenne heb ik zowel verticaal als horizontaal gericht waarbij ik geen verschil hoorde. Met andere woorden, het lijkt er niet toe te doen of de antenne verticaal of horizontaal wordt geplaatst.

Edit 3:
Mogelijke oplossing (o.g.v. een tip):
Neem een stuk coaxkabel van minimaal één meter (langer kan natuurlijk). Strip over de lengte van 75 centimeter de buitenmantel en bijbehorende vlechtwerk / folies weg (dat je dus de kern met isolatie er om heen overhoudt). Stel de kern + isolatie VERTIKAAL op! En daar komt het dus... vertikaal is simpelweg geen ruimte voor. Mogelijke oplossing: de tussenruimte die we hebben (tussen het gips en het (buiten)plafond is zo nodig 15 cm. Je zou de kabel dus als een soort sinus kunnen plaatsen, dus zo: /\/\/\/\/\/. Zou dit een goede oplossing zijn?

[ Voor 66% gewijzigd door Tommy The Cat op 08-04-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is een wifi radiotje geen optie? Volgens mij zag ik zoiets bij de aldi?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Nu online
Wellicht wel, maar we hebben inmiddels al een receiver en autospeakers aangeschaft, dus dat plan zetten we door :).

Edit: het mooie is ook dat we e.e.a. leuk wegwerken dus je ziet straks niks meer, maar wel redelijk goed geluid.

Edit 2:
Een andere optie is: nu de receiver op ongeveer 190cm komt te staan kan ik ook een gestripte coax kabel verticaal naar beneden leggen. Gevoelsmatig is naar boven toe leggen (en dan gegolfd /\/\/\/\ - max. 15 cm) beter, maar misschien dat het technisch gezien toch beter is om een bepaalde minimale lengte aan verticaal ontvangst te hebben. Dan is naar beneden leggen een hele goede (en voor ons makkelijke) mogelijkheid.

[ Voor 81% gewijzigd door Tommy The Cat op 09-04-2009 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon kijken of het ontvangst heeft, ik heb hier ook een gewone coaxkabel random door mijn kamer liggen met slechts een 5cm gestript uiteinde en daarmee heb ik al prima ontvangst. Hij hangt wel uit het raam trouwens. Gewoon wat proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-10 14:37
Hier ook een schema voor een FM-antenne, weet niet hoe makkelijk je zoiets ergens kan wegwerken.

http://www.wryr.org/Antenna_instructions.pdf

Ik heb zelf vaak genoeg alleen met een simpel draaitje als antenne gewerkt. Heb tegenwoordig een pre-fab dingetje wat alleen maar een coax aansluiting met een draadje en een wit plugje aan het einde. Deze werkt op zich erg goed, je moet gewoon een beetje proberen met hoe je hem neer moet leggen. Helaas kan ik nergens vinden waar je deze kan kopen, schiet je dus ook niet veel mee op.

Gewoon even proberen wat het beste resultaat geeft zou ik zeggen.
Pagina: 1