Onderhandelingstactiek aankoop tweedehands auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Ik heb mijn oog laten vallen op een op het oog mooie occasion, niet heel erg oud en voor een redelijke prijs. Klinkt leuk en aardig maar waar ik niet goed in ben is het onderhandelen over de aankoop alsmede een goede inruilprijs voor mijn huidige auto te krijgen.

Ik ben alleen niet goed in het "spelletje" en die autoverkopers doen dit natuurlijk dagelijks.

Autoverkopen staan onder druk ivm de economische situatie, mensen houden hun hand op de knip, zouden autoverkopers daarom wat sneller geneigd zijn water bij de wijn te doen? Ik ga niet voor de hoofdprijs maar wil graag niet teveel betalen. Kan ik nog enig voordeel hieruit halen?

Ik heb ook geen idee wat de onderhandelingsruimte van de dealer is met de auto die zij verkopen.

De prijs van de auto die ik op het oog heb is 16.000 euro. Wat kan daar "sowieso" af, oftwel wat is hun onderhandelingsruimte?

Tweede punt: Afleveringskosten, ook niet gering: Het lijkt me zaak om duidelijk te stellen wat ze daarvoor doen, volle tank lijkt mij niet meer dan logisch maar daar zullen zij anders over denken.

What to do hebben jullie tips die ik zou kunnen gebruiken?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00
Ten eerste zal niemand kunnen zeggen of er nog wat van die 16.000 euro af kan als je niet verteld welke auto wat voor type welke KM stand etc het om gaat.. als het een fiat micra is met 3 ton op de teller mag er nogal wat af. is het een toyota avensis met 20.000 op de teller dan is hij al erg goedkoop. :)

Echt onderhandelen ben ik ook niet sterk in. Maar zoek allereerst op internet op verschillende sites (autoweek / autoscout etc ) eens op wat je huidige auto doet in de markt. Dan weet je ongeveer wat je terug zou kunnen verwachten. En zoek ook eens op wat de auto's doen waar jij naar zoekt dan zie je vanzelf of die 16.000 een redelijk bedrag is.

En over die afleverkosten dat zal je echt aan de verkoper moeten vragen. Toen ik mijn auto kocht had ik 3 opties. van 100 /400 en 700 euro ofzo.. en dan zag bij het laagste enkel nieuwe apk. bij de volgende 6 maand garantie en apk en afleverbeurt en bij de laatste een jaar garantie.

En last but not least. Controleer alle boekjes etc. en kijk eens rond op het internet veel merken / types hebben hun eigen auto clubs en daar kan je vaak ook wel de vraag neerleggen of er van bepaalde types speciale dingen zijn waar je op moet letten bij aanschaf.

[ Voor 12% gewijzigd door TgR_KILLER op 08-04-2009 19:31 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
TgR_KILLER schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:29:
Ten eerste zal niemand kunnen zeggen of er nog wat van die 16.000 euro af kan als je niet verteld welke auto wat voor type welke KM stand etc het om gaat.. als het een fiat micra is met 3 ton op de teller mag er nogal wat af. is het een toyota avensis met 20.000 op de teller dan is hij al erg goedkoop. :)

Echt onderhandelen ben ik ook niet sterk in. Maar zoek allereerst op internet op verschillende sites (autoweek / autoscout etc ) eens op wat je huidige auto doet in de markt. Dan weet je ongeveer wat je terug zou kunnen verwachten. En zoek ook eens op wat de auto's doen waar jij naar zoekt dan zie je vanzelf of die 16.000 een redelijk bedrag is.

En over die afleverkosten dat zal je echt aan de verkoper moeten vragen. Toen ik mijn auto kocht had ik 3 opties. van 100 /400 en 700 euro ofzo.. en dan zag bij het laagste enkel nieuwe apk. bij de volgende 6 maand garantie en apk en afleverbeurt en bij de laatste een jaar garantie.
Ik heb zelf een Leon I uit 2003 in de aanbieding en als ik op autotrack kijk en ik zie dat een vergelijkbare auto (zelfde kleur, maand bouwjaar, kilometers) rond de 10k staan geloof ik niet dat ik dat er ook voor krijg.

Een garage moet ook wat verdienen natuurlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld 3000 euro marge hebben op een verkoopprijs van ongeveer 10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Ik betaal sowieso geen afleveringskosten. Gewoon een vaste prijs afspreken met nieuwe APK. Wat voor auto is het eigenlijk (weet je het kenteken?) en hoeveel km heeft die gereden? Voor garantie moet je sowieso niet betalen, want bij een Bovag garage heeft elke occasion van meer dan 4500 garantie, tenzij anders overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:20
Mijn ervaring bij de aankoop van een nieuwe wagen is dat de garages ongeveer 6% van hun verkoopprijs willen afdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Het gaat om een Volkswagen Jetta uit 2006 met ongeveer 60k op de teller nieuwprijs rond de 24k

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 08-04-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:42
Rijklaarmaak kosten/Afleverings kosten betaal ik zelf nooit voor!
Dat vind ik namelijk echt grote onzin.

Als je een auto bij een bedrijf koopt mag je er vanuit gaan dat hij goed is en dus door de APK komt.
Wat hierboven al aangegeven wordt, maak gewoon gebruik van bovag garantie en de tank kan je zelf ook wel vullen.

Ik weet niet hoe graag je de auto hebben wilt maar ga er maar van uit dat een garage hem op dit moment meer kwijt wilt dan jij hem wilt hebben dus daar kan je gebruik van maken.
Laat dus blijken dat je weinig interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 09:46
Een Phaeton of een Lupo?

(Ik snap ook wel dat het geen Phaeton is, maar iets meer info is wel handig)

[ Voor 62% gewijzigd door Master__R op 08-04-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
@Master_R: zie edit
Yohost! schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:56:
Rijklaarmaak kosten/Afleverings kosten betaal ik zelf nooit voor!
Dat vind ik namelijk echt grote onzin.

Als je een auto bij een bedrijf koopt mag je er vanuit gaan dat hij goed is en dus door de APK komt.
Wat hierboven al aangegeven wordt, maak gewoon gebruik van bovag garantie en de tank kan je zelf ook wel vullen.

Ik weet niet hoe graag je de auto hebben wilt maar ga er maar van uit dat een garage hem op dit moment meer kwijt wilt dan jij hem wilt hebben dus daar kan je gebruik van maken.
Laat dus blijken dat je weinig interesse hebt.
De auto is nog zo nieuw dat er nog steeds apk op zit tot 2010 :)

Maar inderdaad wat je zegt. een garage lijkt me op dit moment wel happig om te verkopen in deze tijd, ik denk dat ik daar ook wel een voordeel heb. Het is aan mij om dat uit te spelen en ik weet niet of ik dat kan :)

[ Voor 96% gewijzigd door Slasher op 08-04-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ga er maar vanuit dat je bij de gemiddelde dealer ongeveer de helft van de huidige marktwaarde terugkrijgt voor je auto. Erg weinig dus. Het lijkt erop dat garages in deze tijd niet erg happig zijn op inruilers.

Ik ben daar een paar weken geleden achtergekomen toen ik mijn Alfa 147 uit 2005 wilde inruilen voor een nieuwe auto, 1 garage wilde zelfs niet meer geven dan 4000,-, daar heb ik natuurlijk even hardop om zitten lachen :) Beter verkoop je je huidige wagen particulier, dan kun je er behoorlijk meer voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 12:24
Helemaal waar : toen ik mijn Lupo inruilde ( voor een Polo..) zag ik em 2 weken later als 'huisselectie' en dik € 2000,- meer dan ik als inruil heb gekregen in zo'n dealer-krantje actie gedoe.

Volgende keer maak ik wel iemand blij met een auto die € 1500,- goedkoper is dan bij de dealert !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

<dubbbel>

[ Voor 97% gewijzigd door Gunner op 08-04-2009 20:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

G-PHREAK schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:24:
Beter verkoop je je huidige wagen particulier, dan kun je er behoorlijk meer voor krijgen.
Been there done that. Dat levert zoveel gezeur en gezeik op van allemaal volk aan wie je een auto helemaal niet wilt verkopen en ook onzinbiedingen doet dat ik maar al te graag een deal sluit met een dealer, ondanks dat deze misschien minder teruggeeft.

Uiteindelijk wel gelukt particulier, maar achteraf gezien was het me de frustratie niet waard.
MEN-O schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:28:
Helemaal waar : toen ik mijn Lupo inruilde ( voor een Polo..) zag ik em 2 weken later als 'huisselectie' en dik € 2000,- meer dan ik als inruil heb gekregen in zo'n dealer-krantje actie gedoe.
Wat had jij dan verwacht? Dat ze hem voor diezelfde prijs aan een ander zouden verkopen? :?

Dat heet nu zakendoen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
G-PHREAK schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:24:
Ga er maar vanuit dat je bij de gemiddelde dealer ongeveer de helft van de huidige marktwaarde terugkrijgt voor je auto. Erg weinig dus. Het lijkt erop dat garages in deze tijd niet erg happig zijn op inruilers.

k ben daar een paar weken geleden achtergekomen toen ik mijn Alfa 147 uit 2005 wilde inruilen voor een nieuwe auto, 1 garage wilde zelfs niet meer geven dan 4000,-, daar heb ik natuurlijk even hardop om zitten lachen :) Beter verkoop je je huidige wagen particulier, dan kun je er behoorlijk meer voor krijgen.
Wellicht vond de dealer de auto niet zo courant dat kan ook meespelen in het bod wat hij je geeft. En 1 slecht bod vind ik niet echt representatief no offense :)

Alfa's zijn wellicht niet zulke populaire inruilers
MEN-O schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:28:

Volgende keer maak ik wel iemand blij met een auto die € 1500,- goedkoper is dan bij de dealert !
Uiteindelijk is de prijs die jij in het krantje ziet echt niet de prijs waarvoor de auto uiteindelijk weggaat. Een dealer heeft ook onderhandelingsruimte

[ Voor 63% gewijzigd door Slasher op 08-04-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
Of je wel of niet in moet ruilen hangt van de situatie af. Wanneer je de Jetta gaat kopen bij bijvoorbeeld een VW/Seat dealer dan kan ik mij zo voorstellen dat ze een inruil Leon niet heel erg vervelend vinden. Een stuk minder vervelend dan wanneer je bijvoorbeeld een Mercedes of een Renault in zou ruilen bij dezelfde dealer.

Mijn ervaring met prijzen van occasions is dat deze per direct omlaag gaat wanneer je niets in te ruilen hebt. De vraagprijs is dus een prijs waarbij rekening is gehouden met inruil. Daarbij krijg je bij inruil vaak ook minder voor je auto dan bij particuliere verkoop. Twee maal verliezen dus. De mate hiervan hangt sterk af van hetgeen beschreven in alinea 1. Het kan honderd euro zijn, ook een paar duizend.

De Jetta kopen zonder inruil en de Leon zelf verkopen levert inderdaad wel potentiële ellende op, zoals Gunner omschrijft. Je moet afwegen of het verlies op inruilen (zie alinea 2) het besparen van deze ellende waard is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
argro schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:04:
Of je wel of niet in moet ruilen hangt van de situatie af. Wanneer je de Jetta gaat kopen bij bijvoorbeeld een VW/Seat dealer dan kan ik mij zo voorstellen dat ze een inruil Leon niet heel erg vervelend vinden. Een stuk minder vervelend dan wanneer je bijvoorbeeld een Mercedes of een Renault in zou ruilen bij dezelfde dealer.

Mijn ervaring met prijzen van occasions is dat deze per direct omlaag gaat wanneer je niets in te ruilen hebt. De vraagprijs is dus een prijs waarbij rekening is gehouden met inruil. Daarbij krijg je bij inruil vaak ook minder voor je auto dan bij particuliere verkoop. Twee maal verliezen dus. De mate hiervan hangt sterk af van hetgeen beschreven in alinea 1. Het kan honderd euro zijn, ook een paar duizend.

De Jetta kopen zonder inruil en de Leon zelf verkopen levert inderdaad wel potentiële ellende op, zoals Gunner omschrijft. Je moet afwegen of het verlies op inruilen (zie alinea 2) het besparen van deze ellende waard is.
Het gaat om een VW dealer waar ik mijn Seat ga proberen in te ruilen voor de VW. Seat is tegenwoordig VAG dus dat zou toch mee kunnen spelen.

Ik ben door deze combinatie niet bang dat ik maar de helft krijg, dan lach ik ook vriendelijk en ga weg. Hé ik wil een auto kopen maar hij wil er ook eentje verkopen, en in deze tijd waarin mensen hun geld op zak houden zou ik wellicht daarvan kunnen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:00:
[...]

En 1 slecht bod vind ik niet echt representatief no offense :)

[...]
non taken ;) Desalniettemin lag de prijs bij de overige 8 garages/dealers waar ik was niet veel hoger.
Gunner schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:29:
[...]

Been there done that. Dat levert zoveel gezeur en gezeik op van allemaal volk aan wie je een auto helemaal niet wilt verkopen en ook onzinbiedingen doet dat ik maar al te graag een deal sluit met een dealer, ondanks dat deze misschien minder teruggeeft.

Uiteindelijk wel gelukt particulier, maar achteraf gezien was het me de frustratie niet waard.

[...]
Onzin, ik heb in het verleden zeker 5 auto's particulier verkocht in de prijsklasse 500 tot 10k en altijd zonder enig probleem. Het credo is gewoon zeer selectief zijn in je binnenkomende mail (dus niet meteen je tel.nr. vermelden in je marktplaats ad.) Daarmee filter je al een boel 'onguur' volk

[ Voor 59% gewijzigd door Luuk op 08-04-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slasher schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:54:
Het gaat om een Volkswagen Jetta uit 2006 met ongeveer 60k op de teller nieuwprijs rond de 24k
Zo'n soort auto heeft een dagwaarde van 15.400 - 16.600 euro, wellicht iets minder omdat een Jetta (volgens mij) niet een erg gewild model is.

Ik denk dat als je een bod doet van 14.500 euro all-in en je hem voor max. 15.000 meeneemt, je geen modderfiguur slaat. :)

Niet te positief zijn over die auto (in het bijzijn van de verkoper). Eigenlijk vind je de kleur niet mooi, zijn de velgen niet je smaak, heeft de auto te weinig opties en had je liever wat minder kilometers erop gehad, maar goed, als er wat van de prijs af kan, dan wil je hem misschien wel hebben. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Anoniem: 76287 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:02:
[...]

Zo'n soort auto heeft een dagwaarde van 15.400 - 16.600 euro, wellicht iets minder omdat een Jetta (volgens mij) niet een erg gewild model is.

Ik denk dat als je een bod doet van 14.500 euro all-in en je hem voor max. 15.000 meeneemt, je geen modderfiguur slaat. :)

Niet te positief zijn over die auto (in het bijzijn van de verkoper). Eigenlijk vind je de kleur niet mooi, zijn de velgen niet je smaak, heeft de auto te weinig opties en had je liever wat minder kilometers erop gehad, maar goed, als er wat van de prijs af kan, dan wil je hem misschien wel hebben. 8)
Een Jetta is inderdaad niet het populairste model van VW maar ik en mijn vrouw vinden hem wel heel mooi :)

Bedankt voor de tips, heb al wel wat "mindere punten" die ik kan opnoemen (die eigenlijk geen probleem zijn)

Prijs van 16k kan denk ik al wel 1000 euro af, maar zit nog wel met de 500 euro afleveringskosten :N

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 08-04-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
Als de auto al voorzien is van APK / beurt zou je kunnen zeggen dat je hem zo meeneemt en die afleveringskosten dr af mogen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slasher schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:12:
[...]

Een Jetta is inderdaad niet het populairste model van VW maar ik en mijn vrouw vinden hem wel heel mooi :)

Bedankt voor de tips, heb al wel wat "mindere punten" die ik kan opnoemen (die eigenlijk geen probleem zijn)

Prijs van 16k kan denk ik al wel 1000 euro af, maar zit nog wel met de 500 euro afleveringskosten :N
Ik vind de nieuwe Jetta ook erg mooi, maar het gaat er meer om dat veel gewilde modellen gemiddeld minder afschrijving hebben en tweedehands dus duurder zijn. Zoals ik al zei, die afleveringskosten moet je het niet eens over hebben. Gewoon een prijs all-in afspreken. Zeker voor zo'n relatief nieuwe auto vind ik 500 euro ERG veel. Een APK is niet eens ter sprake en een volle tank is een paar tientjes. Een beurt voor het afleveren is bij deze kilometerstand ook niet nodig. Je gaat er vanuit bij zo'n auto dat het onderhoud altijd naar behoren is gedaan (vraag naar het onderhoudsboekje!). Zaken zoals het vervangen van de distributieriem, etc. zijn bij 60.000 km nog niet eens aan de orde. Waarschijnlijk zullen ze bij een beurt ook niet veel meer doen dan wat filtertjes wisselen en nieuwe olie erin.

Dus om de prijs te drukken kan je afspreken dat je hem meeneemt zoals de auto door jou bezichtigd is. Ze hoeven hem alleen maar op jouw naam te zetten zodra je hem koopt, verder niets. En dat is dus geen 500 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 12:24
Gunner schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:29:

Wat had jij dan verwacht? Dat ze hem voor diezelfde prijs aan een ander zouden verkopen? :?

Dat heet nu zakendoen.
Wat ik had verwacht gaat het hier toch niet om ? (Overigens was deze marge wel ERG groot ), ik heb er een beetje een naar gevoel aan overgehouden, en TS kan geld besparen door z'n oude auto particulier te verkopen, en daarna een korting af te dingen bij de dealer omdat ie geen inruiler heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
MEN-O schreef op donderdag 09 april 2009 @ 08:57:
[...]

Wat ik had verwacht gaat het hier toch niet om ? (Overigens was deze marge wel ERG groot ), ik heb er een beetje een naar gevoel aan overgehouden, en TS kan geld besparen door z'n oude auto particulier te verkopen, en daarna een korting af te dingen bij de dealer omdat ie geen inruiler heeft..
Dat klopt dat kan ik altijd proberen maar zoals Gunner ook aangeeft is dat ook een heel frustrerend proces. Heb zoiets ook al eens gedaan en het is me de irritatie niet waard. Dan maar wat minder inruil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05
MEN-O schreef op donderdag 09 april 2009 @ 08:57:
[...]
Hoezo erg groot? Ik denk dat je een aantal zaken vergeet die wel in die 2K zitten, zoals garantie en (eventueel) wat reparaties. Ook heeft het autobedrijf van te voren geen idee hoe lang die auto blijft staan, misschien duurt het wel een half jaar, wie gaat dat financieren? Ook de nieuwe klant komt waarschijnlijk weer een auto inruilen, die heeft idd ook waarde, maar van een waarde op je voorraad kan je de rekeningen niet betalen.
Daarnaast had je ook van te voren kunnen uitzoeken wat de marktwaarde van je inruilauto was en zo een inruilprijs te bedingen waar je je wel in kunt vinden.

Als laatste, kijk naar de reacties in dit topic, een vraagprijs is nog niet de verkoopprijs.

Voor de TS, probeer hem idd particulier te verkopen en vraag korting bij de aankoop. Als zou ik altijd de dealer ook een bod laten doen, wie weet valt het mee en kan je je de moeite besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik denk sowieso dat die afleveringskosten van 500 euro wel teveel is. Auto is nog geen 3 jaar oud dus APK kosten hebben ze niet dus daar kan je zo 50 euro afhalen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Kijk ook eens wat zo'n model bij andere garages kost, en je moet er zeker wel 2000 euro vanaf kunnen krijgen lijkt me in de huidige tijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:46

antimute

Developer

Voorbeeld van de deal die ik zaterdag heb gemaakt;

ingeruild peugeot 206 1.4 8v air-line uit 2007
gekocht chevrolet epica 2.0 V6 op lpg-g3 full-options uit 2007 auto stond voor 14950 in de showroom(al een stuk goedkoper dan bij andere garages)

ik betaal 5000 euro bij inclusief afleverkosten(395 euro) en 35 euro brandstof + 6 maand bovag

Goed of slecht? een auto kopen is altijd geld weggooien.....

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

antimute schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:06:
Voorbeeld van de deal die ik zaterdag heb gemaakt;

ingeruild peugeot 206 1.4 8v air-line uit 2007
gekocht chevrolet epica 2.0 V6 op lpg-g3 full-options uit 2007 auto stond voor 14950 in de showroom(al een stuk goedkoper dan bij andere garages)

ik betaal 5000 euro bij inclusief afleverkosten(395 euro) en 35 euro brandstof + 6 maand bovag

Goed of slecht? een auto kopen is altijd geld weggooien.....
Geen idee. Je zegt niets over de kilometerstand en de nieuwprijs van de auto. Uitgaande van een basisuitvoering Peugeot van ca. 15.500 euro, is die auto met 200.000 km ca. 6.800 euro waard, terwijl die met 20.000 km ca 13.000 waard is.

Hetzelfde voor de Chevrolet Epica. Uitgaande van een 'Executive' uitvoering van ca. 26.900 euro is die met 20.000 km ca. 23.000 euro waard en met 200.000 km ca. 12.000 euro.

Als je dus een afgetrapte Peugeot van 6.800 euro hebt ingeleverd en een 'nieuwe' Epica van 23.000 euro hebt teruggekregen en maar 5.000 euro hebt hoeven bijbetalen, dan heb je een geweldige deal gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:46

antimute

Developer

nou het is met deze data: de 206 heeft 45.000 op de teller(benzine), uitvoering is air-line(dus met climate control etc.ongeveer 16500 euro nieuw). de epica is de executive + navigatie en sunroof en trekhaak(nieuw ong 29.000 euro) met 75000 op de teller(niet slecht voor een auto op gas)

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je wel een goede deal gemaakt. Zelfs als je 7000 euro had moeten bijbetalen was het een redelijke deal geweest. Veel plezier met je nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ok ontopic maar weer :)

Uiteindelijk gaat het niet om wat je terugkrijgt maar wat er onder de streep overblijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De belangrijkste vraag is, hoeveel je ervoor over hebt om geen mensen aan de deur te krijgen en je auto direct kwijt te zijn. Als je dat niet uit maakt, dan zou ik hem zelf verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 08:09:
De belangrijkste vraag is, hoeveel je ervoor over hebt om geen mensen aan de deur te krijgen en je auto direct kwijt te zijn. Als je dat niet uit maakt, dan zou ik hem zelf verkopen.
Daar heb ik wel wat voor over, heb al eens eerder een auto verkocht particulier en uiteindelijk wel voor een redelijke prijs de auto kunnen verkopen maar er zitten zoveel zeikerds bij dat is echt niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dealerprijzen zijn onderhandelbaar, je moet je niet al teveel aantrekken van de prijs op het bordje. De inruilprijs is hoger naar mate je minder onderhandelt over de prijs van de nieuwe auto want gaat die omlaag, dan daalt de inruilprijs evenredig mee.

De nieuwe auto wat afkraken helpt niets, verkopers zijn tenslotte ook niet op hun achterhoofd gevallen en zeker niet als je voor een tweede keer terugkomt voor dezelfde auto.

Vraag het onderhoudsboekje en kijk wanneer de auto een laatste beurt heeft gehad, daaraan kun je zien of een afleveringsbeurt wel nodig is. Kijk vooral naar de toestand van de distributieriem die bij sommige merken bij 80.000 km al moet worden vervangen. Hetzelfde geldt voor de remmen. Spreek af dat lakschade wordt hersteld en dat de auto optimaal gepoetst wordt afgeleverd.

Maak een lange proefrit zodat je weet of de auto je echt bevalt. Een mooie auto kan hopeloos rijden.

Prijzen? Gebruik de ANWB koerslijst voor een indicatie.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wat betreft ANWB koerslijst, sommige verkopers schermen daar mee. Maar dan dien je die lijst natuurlijk wel te hanteren voor en de te verkopen auto en de inruilauto. Helaas zijn autoverkopers selectief in het hanteren van een objectieve lijst zoals die van de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Master__R schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:56:
Een Phaeton of een Lupo?

(Ik snap ook wel dat het geen Phaeton is, maar iets meer info is wel handig)
Nou, zover zit hij ook weer niet van een Phaeton af. Ze gaan al voor 20k van de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

@TS: Je moet met je eigen auto (die Seat dus) eens langs wat garages gaan en informeren wat de dagwaarde van die auto is.. Dagwaarde is namelijk ook weer heel wat anders als "vergelijkbare auto's op gaspedaal".. Daar zitten ook alweer marges op.. En vergeet niet dat foto's altijd heel creatief genomen worden.. Overleg dan eens even met de garage/dealer waar je de Jetta wilt halen, wat hij qua inruil biedt..

Nu weet ik niet of die dealer/garage (van de Jetta) dicht bij je zit, maar anders zou ik zeggen; laat dat hele APK/garantieverhaal toch zitten.. Neem gewoon iemand mee die verstand heeft van auto's, maak een proefritje en laat hem/haar onderweg er even naar kijken..

Er van uitgaande dat de dealer/garage niet bij je in de buurt zit:
- Als er iets kleins kapot is, is het de moeite niet om er heen te rijden
- Als er iets groots kapot is, kun je daar niet eens meer komen
Garantie heeft dan weinig zin lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Anoniem: 281234 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 09:50:
@TS: Je moet met je eigen auto (die Seat dus) eens langs wat garages gaan en informeren wat de dagwaarde van die auto is.. Dagwaarde is namelijk ook weer heel wat anders als "vergelijkbare auto's op gaspedaal".. Daar zitten ook alweer marges op.. En vergeet niet dat foto's altijd heel creatief genomen worden.. Overleg dan eens even met de garage/dealer waar je de Jetta wilt halen, wat hij qua inruil biedt..

Nu weet ik niet of die dealer/garage (van de Jetta) dicht bij je zit, maar anders zou ik zeggen; laat dat hele APK/garantieverhaal toch zitten.. Neem gewoon iemand mee die verstand heeft van auto's, maak een proefritje en laat hem/haar onderweg er even naar kijken..

Er van uitgaande dat de dealer/garage niet bij je in de buurt zit:
- Als er iets kleins kapot is, is het de moeite niet om er heen te rijden
- Als er iets groots kapot is, kun je daar niet eens meer komen
Garantie heeft dan weinig zin lijkt me..
De auto heeft volkswagen voorkeursselectie en volgens mij zijn gebreken dan bij elke VW dealer te verhelpen, daar hoef je dan niet speciaal voor naar de garage waar je hem gekocht hebt.

Ik ga binnenkort wel even naar de garage waar mijn auto in onderhoud is vragen wat de auto nog waar is, was ik al van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
Je moet het sowieso gewoon hard spelen. Een vriend van mij wilde een auto kopen die voor 12K te koop stond. Na hard onderhandelen had hij de prijs naar 8K gekregen. Toen zij hij, voor 5500 neem ik hem mee, de verkoper zij natuurlijk nee, dus die vriend van mij is toen gewoon weggelopen, nog voordat hij de parkeerplaats af was, kwam de verkoper achter hem aan om te zeggen dat ze een deal hadden.

Zeker met de huidige economie kan je veel van de prijs afhalen. 12K voor de auto moet zeker lukken, plus dan een mooie inruil prijs voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

chrisborst schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:50:
Je moet het sowieso gewoon hard spelen. Een vriend van mij wilde een auto kopen die voor 12K te koop stond. Na hard onderhandelen had hij de prijs naar 8K gekregen. Toen zij hij, voor 5500 neem ik hem mee, de verkoper zij natuurlijk nee, dus die vriend van mij is toen gewoon weggelopen, nog voordat hij de parkeerplaats af was, kwam de verkoper achter hem aan om te zeggen dat ze een deal hadden.

Zeker met de huidige economie kan je veel van de prijs afhalen. 12K voor de auto moet zeker lukken, plus dan een mooie inruil prijs voor je auto.
Van 12k naar 5500 dus? Lijkt me bijna een broodje aap verhaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Van 12 naar 8 vond ik eigenlijk al ongeloofwaardig. Dat soort verschillen zie je alleen bij malafide keukenboeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen, als ik er qua prijs niet uitkom geef ik hem mijn visitekaartje met mijn mobiele nummer en het bedrag wat ik bij wil betalen en loop dan weg. dan afwachten of hij daar in trapt.

het lijkt me in deze tijd dat ze happiger zijn om te verkopen elke maand dat die auto daar staat schrijft hij er ook op af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als ik bij een garage kom die een auto geprijst heeft voor € 12.000 die ik uit eindelijk kan kopen voor € 5.500 dan zou ik me sowieso achteraf genaaid voelen. Van belang is de waarde van de auto elders. Sowieso moet dit wel een auto zijn van "Garage Good Luck" met garantie tot vanaf de brug.

Dit is geen broodje aap verhaal, maar een heel koelvak vol met broodjes aap en dan zelfs nog bij de broodjes aap groothandel.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik heb even op independer gekeken bij de dagwaarde van de auto, deze zou volgens hun 13.900 zijn en staat dus als vraagprijs 15.950.

Kan ik zoiets als argument gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

De trucjes die bij mij gewerkt hebben:
• Kijk vantevoren op gaspedaal.nl wat vergelijkbare auto's kosten (zelfde merk, type, bouwjaar, kilometerstand (ongeveer)
• Kijk hoe lang de auto al op kenteken staat
• Ga even naar de auto kijken, neem printjes van auto's mee in een vergelijkbare prijsklasse. Maakt in principe niet uit wat je print, je geeft het idee dat dit niet de enige auto is waar je naar kijkt (dus ook andere merken en modellen).
• Verkoper maakt offerte, zeg dat je het nogal tegen vindt vallen en dat je nog naar wat andere auto's wilt gaan kijken, dit is de eerste die je ziet.
• Maak geen proefrit voor je uitonderhandeld bent. Je moet voorkomen dat je de auto te graag wilt, dat merken ze namelijk.
• Doe minimaal een dag later een bod per e-mail/telefonisch en zeg dat je voor die prijs direct komt tekenen. Vertel waarom jij het een goed bod vindt (vergelijken met de andere auto's via gaspedaal.nl etc)
• De verkoper zal een tegenbod doen, hierop kun je verder onderhandelen, uiteindelijk een eindbod doen voor die dag (en zeggen dat je nu kunt komen tekenen) en als de verkoper niet mee wil gaan, dat je er dan nog een nachtje over wil slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:50

Shabbaman

Got love?

Roenie schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 09:43:
Wat betreft ANWB koerslijst, sommige verkopers schermen daar mee. Maar dan dien je die lijst natuurlijk wel te hanteren voor en de te verkopen auto en de inruilauto. Helaas zijn autoverkopers selectief in het hanteren van een objectieve lijst zoals die van de ANWB.
Die koerslijst heeft verschillende prijzen voor het verkopen aan een particulier, het verkopen aan een dealer, het kopen van een dealer, het kopen van een particulier. Die selectiviteit heeft ANWB/Bovag zelf al ingebouwd. Maar wellicht geeft de laagste categorie van die koerslijst een indicatie van wat je maximaal zou moeten betalen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Pagina: 1