Toon posts:

Help! Brakke HDD of Moederbord (of allebei)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb met behulp van de BBG aanschaf topic een tijdje geleden het volgende systeem samengesteld en besteld:

Processor: AMD Phenom II X4 940 / 3 GHz
Moederbord: Gigabyte GA-MA790X-UD4
Geheugen: 8 GB Kingston ValueRAM DDR2 - 800 MHz / PC2-6400
Videokaart: Sapphire TOXIC HD 4870 1GB
HDD: WD Caviar Blue WD6400AAKS
Voeding: CoolerMaster Real Power M620

Bij Azerty heb ik gebruikt gemaakt van de CPU, koeler (scythe mugen 2) en geheugen montage. En de rest heb ik zelf in elkaar gezet.

Bij het installeren van Windows Vista 64bit merkte ik gelijk dat alles zwaar traag ging en het duurde erg lang. En dan heb ik het over uren. Dit bleek onder andere te liggen aan dat de floppy drive enabled stond in de BIOS, die ik dus niet heb.
De lange tijd tussen de vensters bij installatie was nu verdwenen, maar het duurde nog steeds erg lang (het installeren). Eenmaal in Windows ging alles nog steeds erg langzaam. HDDtune gaf ook snelheden van max 2 MB aan.
Toen ik in de BIOS, S.M.A.R.T iets had aan had gezet werden de snelheden boven de 100 MB. Maar wel met "schokken" van 1 MB ertussen (heb eventueel plaatje).

Maar nog steeds liep alles na verloop van tijd helemaal vast --> van langzaam naar helemaal vast.

Daarna heb ik de tool van WD gebruikt om me hardeschijf te checken maar die had niks gevonden.
Daarna heb ik met ubuntu live geprobeerd te formatteren en partities te maken met GParted. Deze gaf de hele tijd bij het maken van partities aan dat er een Bad Sector was.
Op een gegeven moment, na allemaal dingen te proberen, was het wel half gelukt om een partitie te maken.
En ik dacht laat ik het maar gewoon proberen en weer Windows te installeren. Dit duurde weer 3 uur ofzo. En uiteindelijk bleek het niet gewerkt te hebben. Het liep nog steeds van langzaam naar helemaal vast.

Gelukkig had ik nog een oude maxtor schijf uit 2003 hier liggen om toch te kijken of het daarmee wel zou lukken.
Met die schijf was Windows binnen een uur geïnstalleerd en loopt nu niet vast en eigenlijk vrij soepel.

Alleen, nu blijken sommige usb poorten het niet te doen (de bovenste 4 volgens mij) en viel een paar keer mijn muis en TB uit, usb poort werkte gewoon niet meer.

Dus is mijn moederbord raar? Eigenlijk sowieso omdat die usb poorten het niet doen. En is er misschien ook iets aan de hand met die SATA controller? Want die oude Maxtor schijf is geen SATA schijf. Of maakt dat niks uit?
Hardeschijf heb ik nog zo mijn twijfels over omdat het WD tooltje niks kon vinden, wat naar mijn idee wel goed moet werken voor fouten.

Ik hoop dat jullie het nog een beetje hebben kunnen volgen.

Alvast bedankt!!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Draai hoe dan ook eens memtest, dat staat ook wel op de ubuntu schijf.

Controleer verder even alle aansluitingen en spit de hele BIOS eens door op opties. Dat je USB poorten het niet doen kan een instelling zijn, maar ik ga ook uit van een fout. Gaat het trouwens om alle USB poorten of een paar? Heb je verder andere SATA aansluitingen getest?

Ik denk dat het of aan je moederbord ligt, of aan je geheugen wellicht. Probeer dus ook eens met 1 of 2 dimms te werken.

*Move naar PMG

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Voor die usb poorten: Heb je de drivers van het moederbord (chipset) wel goed geinstalleerd? Die zorgen nog wel eens voor usbproblemen (dat had ik in ieder geval een keer)

Over die harde schijf: dit als eens geprobeerd? Of een andere hdd-tester? Van WD weet ik het zo niet (heb die link even snel opgegoogled) maar van samsung weet ik dat deze een uitgebreide testtool hebben, misschien is het dat gelinkte tooltje ook wel van WD. Je zou ook nog CHDISK kunnen proberen van windows zelf. Ga naar computer>eigenschappen>tools(weet niet hoe dat in nederlands is vertaald)>error checking>check now.

Verwijderd

Topicstarter
Sommige usb poorten doen het niet (de bovenste 4). als ik me muis erin steek en kijk naar het optical lichtje zie ik die eventjes aangaan.
De chipset drivers heb ik via de cd geinstalleerd en heb ik niks vreemds vernomen? of bedoel je wat anders?
In de bios heb ik alles met USB enabled (EHCI Controller, Keyboard support, Mouse support, Legacy USB storage detect) ..

WD tool heb ik gebruikt en had niks gevonden. Kan het wellicht nog een keer proberen. CHDISK heb ik ook gedaan. Dit ging erg snel en had niks gevonden. Daarna had ik met badsector recovery gedaan en was vastgelopen. Verder niet meer geprobeerd. Kan het misschien ook nog eens doen.

Memtest heb ik ook gedaan, een nacht aan laten staan maar geen errors. Heb nog niet alle SATA poorten geprobeerd wel 2 ofzo. Ga ik ook nog welandere proberen.
Geheugen eruit halen probeer ik ook. Alleen is wel een gedoe met die big ass Mugen.

bedankt voor jullie snelle reacties

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Misschien is je moederbord gewoon gaar. Doen de usb-poortern het wel als je Ubuntu live-cd opstart?

Verwijderd

Sommige usb poorten doen het niet (de bovenste 4). als ik me muis erin steek en kijk naar het optical lichtje zie ik die eventjes aangaan.
De chipset drivers heb ik via de cd geinstalleerd en heb ik niks vreemds vernomen? of bedoel je wat anders?
In de bios heb ik alles met USB enabled (EHCI Controller, Keyboard support, Mouse support, Legacy USB storage detect) ..
heb je de driver van je usb poorten al opnieuw geinstalleerd in windows? Dat moet ergens in het configuratiescherm bij apparatenbeheer als ik het goed had.

EDIT: geld ook voor je sata drivers.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
De USB poorten doen het ook niet in ubuntu live en als ik ze allemaal uitprobeer dan doen ze het op een gegeven moment allemaal niet meer. Zelfde geldt voor in Windows.

Als ik "Update drivers" doe in appararaat beheer, dan zegt hij dat de driver up to date zijn. (ik laat hem zoeken op de Gigabyte CD)
Ik heb overigens nog geen internet op die pc.

Heb nog een Check Disk, met het zoeken naar Bad Sectors, gedaan voor de 120gb partitie, terwijl ik Windows had opgestart met de maxtor schijf, die SATA schijf heb ik dus aangesloten.
Hierbij had hij niks gevonden. Die andere partitie heb ik nog niet gedaan.

Windows (met MAXTOR) doet dus overigens niet vreemd wanneer ik toch die schijf heb aangesloten.

(drivers proberen te updaten zonder maxtor btw)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:39:
De USB poorten doen het ook niet in ubuntu live en als ik ze allemaal uitprobeer dan doen ze het op een gegeven moment allemaal niet meer. Zelfde geldt voor in Windows.

Als ik "Update drivers" doe in appararaat beheer, dan zegt hij dat de driver up to date zijn. (ik laat hem zoeken op de Gigabyte CD)
Ik heb overigens nog geen internet op die pc.
Het is natuurlijk vrij logisch dat ie geen nieuwe drivers van je cd af kan halen. die word niet bijgewerkt. internet wel. Maar ik denk dat het geen driver probleem is, aangezien ze het ook niet in ubuntu doen. mobo kapot? nog garantie?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat dacht ik al :P daarom zei ik het er maar ff bij..

Maar ik heb nog wel garantie aangezien ik hem net pas heb. Wil alleen graag weten waar het aan ligt natuurlijk voordat ik dingen ga opsturen. En omdat het niet binnen 8 dagen is. Betekent het dat de verzendkosten voor mijn eigen rekening zijn.

Ook jammer dat ik geen andere SATA schijf heb.. misschien kan ik van een vriend eentje lenen ofzo..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als die poorten onder zowel Ubuntu als Windows gek doen, is er gewoon iets mis met die poorten. Lijkt me dat je moederbord gek doet.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk dat je eens een bios-update moet doen. Ik geloof niet dat het je geheugen is. Hardeschijf zou kunnen maar gewoon meer een probleem in het moederbord, dus kijk even naar een bios update..

Verwijderd

Arsenius schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:23:
Ik denk dat je eens een bios-update moet doen. Ik geloof niet dat het je geheugen is. Hardeschijf zou kunnen maar gewoon meer een probleem in het moederbord, dus kijk even naar een bios update..
volgens de gigabyte site zijn die er nog niet. Je zou wel kunnen proberen om ff het batterijtje uit je mobo te halen en na 2 seconden ofzo weer terugstoppen. Daarmee reset je je BIOS, maar ik heb er een hard hoofd in. succes.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tsja als er geen bios-update is dan maakt een reset ook vrij weinig uit. Vaak is het nog niet goed compatibel met elkaar en dan is een bios-update meestal wel een uitkomst..

Anders zou ik toch met wat settings gaan spelen op je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer even wat tijd gehad om te kijken..

Ik denk dat een bios update ook niet erg veel zin heeft.. als oa kijk naar wat die updates inhouden.

Ik weet nu denk ik wel waardoor het komt hij oppeens zo langzaam loopt:
Hij spring namelijk van DMA modus naar PIO modus, bijvoorbeeld halverwege de HDtune benchmark.

Ben nu even kijken of ik daar een oplossing voor kan vinden.

EDIT: Ik ben trouwens sowieso van plan om het moederbord terug te sturen ivm die USB-poorten

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 15:06 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

Shunt

Boe

Even een schopje ik heb dus exact het zelfde probleem bij mijn huidige setup zelfde Moederbord en een setje van 3 Sata schijven. De vraag is dus aan de TS is het probleem opgelost ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:05:

Ik weet nu denk ik wel waardoor het komt hij oppeens zo langzaam loopt:
Hij spring namelijk van DMA modus naar PIO modus, bijvoorbeeld halverwege de HDtune benchmark.
Indien je hd's van dma naar pio gaan dan is de communicatie slecht van hd naar de kontroller.
Hd defect.
Of kabel defect.
Of kabel anders in de kast leggen(storing door magnetische veld).
Kontroller defect.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

Shunt

Boe

Ik denk niet dat het aan de kabels / storing zal liggen ;) ik denk eerder de controller.
Heb nu bijna 10 verschillende kabels getest daar zal het probleem niet zitten :P.
Ik lees van steeds meer mensen dat ze dit probleem hebben met exact het zelfde bord ik begin een slechte controller te verdenken of eventueel brakke drivers.

[ Voor 14% gewijzigd door Shunt op 09-07-2009 16:25 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1