CD met krassen

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 16:08
Hoi

Heb weer eens oud cd'tje gevonden met wat leuke spelletjes voor een wat oudere pc.
Nu blijkt echter dat er allemaal krasjes & krassen opzitten :(
Deels kan ik hem nog wel lezen, maar het belangrijkste niet |:(

Ik heb eens gehoord dat insmeren met tandpasta zou helpen :?

Wel iig graag jullie ervaringen en hulp :)

I’m not like the OTTERS

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
door tandpasta erop te smeren krijg je natuurlijk nooit je volledige data terug.

soms, als alleen de beschermlaag is beschadigd kan je deze misschien volsmeren met tandpasta zodatde lezer van je cd-rom niet overslaat door de kras.

maar ik geloof er niet zo in
(gewoon cd's goed opbergen = geen krassen |:()

Verwijderd

Tandpasta werkt inderdaad zeer goed. Maar dan moet je wel de duurdere pasta's nemen, want de goedkope werken minder goed. Dus neem bijv Prodent

• actieman
wel we hebben hier elmex en zendium electricial.

Ik denk dat de laatste wel geschikt is :7

blijft toch wel beetje raar om tandpasta op je cd's te gaan smeren :)

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

jup tandpasta werkt inderdaad khad eerst me win 2k cd verneukt gewoon insmeren en hij werkte weer :7

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

dus gewoon insmeren met tandpasta en dan beetje 'inwrijven' en er weer afhalen??

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 16:32 schreef RdB het volgende:
dus gewoon insmeren met tandpasta en dan beetje 'inwrijven' en er weer afhalen??
ja gewoon insmeren en met een natte doek erafhalen helpt perfect :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Het beste is om met een programmaatje de leessnelheid van je cd-rom op singlespeed ofzo te zetten zodat ie heel langzaam leest, maar wel de minste fouten maakt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Tandpasta bestaat uit fijn schuurmiddel dus door dit over je cd heen te smeren schuur je het oppervlak weer glad en zo kan je je data weer lezen en misschien vult het ook wel een beetje maar doordat het nie echt doorzichtig is lijkt me dat nie echt handig om alleen te gaan opvullen. Dus beetje schuren en dan nog eens proberen.
suc6

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Weet iemand of dit ook met CDR's kan?
hier zit volgensmij namelijk geen beschermlaag je op.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• actieman
wel in mijn geval blijken er toch teveel of te diepe krassen in te zitten.

Hij doet ut nie :(

(zo'n schuifbeurt over de straat is nie goed voor je cd's |:(

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 18:36 schreef actieman het volgende:
wel in mijn geval blijken er toch teveel of te diepe krassen in te zitten.

Hij doet ut nie :(

neeh daah we hebben het hier wel over oppervlakkige krassen niet die helemaal door je cd heen komen |:(

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 27 februari 2001 17:03 schreef sju het volgende:
Weet iemand of dit ook met CDR's kan?
hier zit volgensmij namelijk geen beschermlaag je op.
De kleurstoflaag + reflectielaag zit altijd aan de labelkant van een CD. Daarom kan je gerust de 'data'kant polijsten. Moet je wel goed uitkijken dat het oppervlak waar je 'em op neerlegt goed schoon en glad is.

Tandpasta werkt, maar wat nog beter werkt is krasverwijderaar voor onder andere mobiele telefoons. Dit kan bij de betere telecom shop wel krijgen, of anders hebben ze het ook bij halfords.

* JumpStart heeft zelf ooit data 'gered' door 3µ en 1µ diamandpasta te gebruiken om krasjes mee weg te polijsten. Die diamand pasta wordt normaal gebruikt om metaal samples te polijsten.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• actieman
Op dinsdag 27 februari 2001 18:39 schreef Mastahs het volgende:

[..]

neeh daah we hebben het hier wel over oppervlakkige krassen niet die helemaal door je cd heen komen |:(
Krassen die door je cd heen komen noemen we ook wel GATEN :+

I’m not like the OTTERS

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 27 februari 2001 18:36 schreef actieman het volgende:
... Hij doet ut nie :(

Als er deuken/krassen/gaten in de reflectielaag zitten dan kan je het echt vergeten, dan heb je alleen nog een mooie onderzetter met nostalgische waarde ...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Hou 'm tegen et licht... zie je felle puntjes licht, dan is de datalaag beschadigt en kun je het inderdaad wel vergeten...
Tandpasta heeft bij mij trouwes niet geholpen! Ik kreeg een mooi mat cd'tje waar helemaal nix meer van te lezen viel :(
We hebben hier trouwes Prodent...

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 22:47 schreef PsyFlux het volgende:
Hou 'm tegen et licht... zie je felle puntjes licht, dan is de datalaag beschadigt en kun je het inderdaad wel vergeten...
Tandpasta heeft bij mij trouwes niet geholpen! Ik kreeg een mooi mat cd'tje waar helemaal nix meer van te lezen viel :(
We hebben hier trouwes Prodent...
jaf je moet het er ook wel weer afwassen als je klaar ben slim |:(

• actieman
volgens mij is de reflectielaag nie beschadigt, maar de doorzichtige beschermlaag wel flink...

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 09:27 schreef Mastahs het volgende:
jaf je moet het er ook wel weer afwassen als je klaar ben slim |:(
zo slim ben ik dus ook wel weer :)
Maar nee, dat was dus niet het geval... tandpasta schuurt gewoon teveel! Ik baalde d'r flink van omdat het een originele cd van Unreal was :'( Ik leen dus ook nooit meer originele cd's uit....
Ik heb geprobeerd die matte cd in te scannen (als proof dat tandpasta wel degelijk cd's kwaad kan doen), maar dat ziet er dus fucked up uit. En ik heb geen cam, dus geloof me gewoon maar op m'n woord... ik heb meer vertrouwen in zo'n repareersetje voor krassen op je mobieltje.

Verwijderd

Maak een mooi tandpastarondje aan de binnenkant van de CD en smeer dit met een licht vochtige doek of WC papier van binnen naar buiten uit (de doek werkt het beste). Laat dit ff een tijdje liggen, dus niet meteen er weer afhalen (tijd afhankelijk van de krasdiepte). De pasta heeft tijd nodig om als het ware 'door' de beschermlaag heen te bijten. Daarna met een vochtige doek helemaal verwijderen en afspoelen met warm (niet heet) water.

Beter kun je idd krasverwijderaar gebruiken, dat is er voor gemaakt.

succes
Pagina: 1