Netwerk tussen computers in een dieper netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
Rare titel, maarja.

Hier in onze studentenflat hebben we internet waar we dmv PPPoE opkunnen. RASPPPOE oid was er voor nodig. Aangezien dit alleen voor internet met een draadje is, hebben we een cheapass router gekocht, zodat we ook met onze laptop op het netwerk/internet kunnen.

Alle laptop's/console's zitten op de draadloze router van me buurman (deze router belt via PPPoE in ofc), en mijn eigen computer heeft zijn eigen draadverbinding.

Nu kunnen we alleen elkaars pc niet zien, en ik zou graag bij de bestanden van me laptop willen.
Simpele vraag? hoe?

Veel verder dan google kwam ik niet, aangezien ik geen idee heb hoe de vraag te formuleren.

add info:
De laptop's etc hebben een ip van 192.169.1.x en alle aansluitingen in de flat hebben het ip: 172.20.7x.y.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:02
Poorten voor filesharing forwarden? NAT inschakelen?

edit: DHCP van wireless router uitschakelen of in bridge mode zetten oid?

[ Voor 42% gewijzigd door HenkEisDS op 08-04-2009 15:39 ]

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
jou draad in de router van je buurman stoppen of op je pc en op je laptop hamachi installeren en zodoende een VPN maken.

Verwijderd

Routering opzetten naar beide netwerken, aangezien de routers hier (waarschijnlijk) geen optie voor hebben zal je 'n servertje moeten neerzetten of mbv 'n remote tooltje je schijf benaderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2009 15:40 ]

• Dedgeh
Het routertje waar het in dit geval om gaat is:
Sweex LW050v2

Verder hebben we geen zin in programma's zoals hamachi, we wilen het graag gewoon via windows lopen.

• itons
  • Niet online
Nairety schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:03:
Het routertje waar het in dit geval om gaat is:
Sweex LW050v2

Verder hebben we geen zin in programma's zoals hamachi, we wilen het graag gewoon via windows lopen.
als je hamachi als service installeert merk je er niets van en gebruik je gewoon windows file sharing om bij je bestanden te kunnen. omdat jou pc een extern ip heeft zul je toch iets moeten doen om in hetzelfde netwerk als je laptop te komen. kabeltje van jou pc in router, of connecten op een vpn. met hamachi kan je dat bijna zonder configuratie regelen en werkt volledig transparant. ideale oplossing voor dit huis, tuin en keuken probleem om eerlijk te zijn.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het makkelijkste lijkt mij om een eigen draadloze routertje te kopen, die dingen kosten niks meer tegenwoordig. Die laat je dan via PPPoE verbinding maken met het studentenflat netwerk (PPPoE wordt door eigenlijk alle routers ondersteund).

Op je router sluit je bedraad je pc aan en draadloos je laptops. Dan heb je echt je eigen netwerk met op al je machines internet en kun je onderling bestanden uitwisselen. Tevens zijn je bestanden dan niet te benaderen voor andere studenten in de flat.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 08-04-2009 16:11 ]

• Dedgeh
ik222 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:11:
Het makkelijkste lijkt mij om een eigen draadloze routertje te kopen, die dingen kosten niks meer tegenwoordig. Die laat je dan via PPPoE verbinding maken met het studentenflat netwerk (PPPoE wordt door eigenlijk alle routers ondersteund).

Op je router sluit je bedraad je pc aan en draadloos je laptops. Dan heb je echt je eigen netwerk met op al je machines internet en kun je onderling bestanden uitwisselen. Tevens zijn je bestanden dan niet te benaderen voor andere studenten in de flat.
Probleem is dan wel dat ik niet bij de laptop van xbox van me buurman kan :<

En, ik heb nu Hamachi geinstalleerd, alleen zitten we nog met een vraag.
Ons TUDelft account kent een upload limiet van 50 Gb. Nu heb ik geen idee hoe die 50 Gb telt, of intern etc meetelt.

Tikt Hamachi dus waarschijnlijk mee aan die 50Gb, of niet?

Op de TU site lees ik dat netwerk binnen de flat niet meetelt, maar doet Hamachi dat ook? Zoekt het de kortste route naar de andere pc?

[ Voor 21% gewijzigd door Dedgeh op 08-04-2009 16:21 ]

• wetlips
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-01 16:05
in windows xp vista of welk besturingssysteem dan ook is hopenlijk wel de netwerk functionaliteit aangevinkt , en allemaal dezelfde netwerknaam en de andere computers gedeeld anders zie je niks in je netwerkomgeving. ik vraag het me af.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
wetlips schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:22:
in windows xp vista of welk besturingssysteem dan ook is hopenlijk wel de netwerk functionaliteit aangevinkt , en allemaal dezelfde netwerknaam en de andere computers gedeeld anders zie je niks in je netwerkomgeving. ik vraag het me af.
Probleem is gewoon dat de pc's achter de router in een ander netwerk zitten (192.xx.xx.xx) dan de pc direct op de internetaansluiting van de flat (172.xx.xx.xx), Dus zonder routeringsregels kunnen die elkaar nooit zien of bestanden uitwisselen ;)

@TS: Ik denk dt hamachi inderdaad geen intern verkeer is, dus dat het meetelt.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 08-04-2009 16:29 ]

• Dedgeh
Ook hebben we nu nog een probleempje:

Ik kan wel vanaf me PC me Laptop pingen, via hamachi. PC -> flat router -> buurman router -> mijn laptop
Maar niet vanaf me laptop me PC pingen. laptop -> buurman router -> flat router -> PC

• itons
  • Niet online
Nairety schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:14:
[...]
Op de TU site lees ik dat netwerk binnen de flat niet meetelt, maar doet Hamachi dat ook? Zoekt het de kortste route naar de andere pc?
je kan is een tracert doen op het hamachi ip van je buurman.

[ Voor 34% gewijzigd door itons op 08-04-2009 16:33 . Reden: quote ingekort ]

• Dedgeh
Dat was ik net aan het doen! :P

Resultaat:
Bezig met traceren van de route naar 5.205.142.240 via maximaal 30 hops.

1 4294967264 ms 4 ms 4294967264 ms 5.205.142.240

De trace is voltooid.

Iets zegt me dat dit dan binnen de flat blijft, maar kep er de balle verstand van :p

• itons
  • Niet online
als het maar 1 hop is dan blijft het binnen de flat ja :)
dat niet kunnen pingen heeft waarschijnlijk mee te maken dat de firewall van je pc geen reply op geeft. als je gewoon bestanden kan delen hoeft het geen probleem te zijn.

• Dedgeh
Nog een (domme) vraag... Hoe deel ik nu bestanden uit met me buurman? :/

• itons
  • Niet online
Nairety schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:48:
Nog een (domme) vraag... Hoe deel ik nu bestanden uit met me buurman? :/
shares aan maken in windows zoals je gewend bent en dan kan je via hamachi (als je allebei hetzelfde netwerk gejoined bent!) rechtermuisknop 'Browse' selecteren. Als je alles goed ingesteld hebt zit je dan direct op zijn netwerk shares.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:28
Offtopic Zet de bestanden op een usb stick en geef deze aan buurman.

Ontopic: staat delen op beide pc's uberhaupt wel aan? Als het een vista pc is, kijk dan of binnen netwerkcentrum delen met wachtwoordbeveiliging uitstaat, anders moet je ook nog eens met users gaan klooien

[ Voor 37% gewijzigd door muppet99 op 08-04-2009 16:54 ]

Carpe Diem

• Dedgeh
Hmmm, we zitten in hetzelfde netwerk... maar ten eerste zie ik geen browse...
ten tweede, heb ik net ingesteld dat bij een dubbelklik je naar de files van de ander gaat, maar krijg dan het bericht: Het pad \\<Hamachi IP> bestaat niet of is een map.

jeuj, alles werkt, bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Dedgeh op 08-04-2009 16:58 ]

Pagina: 1