Doordat er altijd opnieuw Hybrid SLI vragen gesteld worden in het algemeen topic dat er niet voor bedoeld is maar er niet echt een ander topic open voor is ...
Ook heb ik het gevoel dat dezelfde informatie telkens opnieuw gegeven moet worden dit doordat de hybrid sli posts nogal random door de rest van het nieuws door staan (ook al kan ik je aanraden gewoon de TS te lezen en de search functie te gebruiken ..)
Hier zal hopelijk alle informatie stukken gecentraliseerder staan.
Indien dit topic een (beetje) actief wordt/blijft zal ik deze TS zeker verbeteren/gelijk maken aan het Algemen TS.. echter indien men toch blijft het algemene topic gebruiken zal je wel begrijpen dat we beter daar dan alle informatie blijven behouden.
lightdestroyer schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:28:
Goed nieuws voor mensen die van plan zijn Hybrid SLI te draaien in combinatie met een igp.
Er is een 2de bord uitgekomen die dit toelaat EN meerdere video uitgangen heeft onboard waardoor je dus een dual screen setup kan draaien in combinatie met Hybrid power SLI.
tot voor kort kon dit enkel op de M3N78.
Nu is er een 2de bord bijgekomen ook van asus:
M4N78 PRO
Deze heeft zelf het voordeel dat het een 8300 igp is ipv een 8200 igp. Nu of dit een echt voordeel is betwijfel ik persoonlijk wel doordat als je iets 3D intensief wil doen je toch gewoon je dGPU enabled.
De 8300 is juist dezelfde igp core enkel hoger geclock waardoor hij dus logischerwijze enkel meer zal verbruiken (verbruik die je dus juist wil reduceren als Hybrid SLI gebruiker.)
Maar het is toch super dat je nu deze mogelijkheid erbij hebt. Momenteel is hem nog maar in 3 nederlandse shops verkrijgbaar maar ik denk dat hij beter verkrijgbaa zal worden dan de M3N78 (die wel in vele shops gelijst stond maar .. )
Verder is er eindelijk de nieuwe AM3 chipset aangekondigd die hybrid SLI zal blijven supporten
nieuws:Nvidia brengt eind deze maand chipset voor AM3-cpu's uit
Wat feitelijk geen dag te laat is want de huidige nVidia chipsets voor het amd platform waren toch al serieus verouderd. De huidige amd chipsets met of zonder igp zijn momenteel duidelijk superieur.
Op de FP werd er gesuggereerd dat men ook hoopt dat de igp een upgrade zou krijgen naar 9200/9300 zoals op het intel platform. Ik hoop eerlijk gezegd dat de igp upgrade beter word want de 9200/9300 zijn gewoon juist dezelfde igp's maar met een andere naamgeving (nVidia en rebranding 't wordt bijna een synoniem)
Eigenlijk zou er ook een nieuwe chipset voor het Intel platform moeten komen doordat Hybrid sli in combi met een igp momenteel nog steeds niet mogelijk is op het intel platform als ik de nVidia site mag blijven geloven.
Sommige mensen zoals ik hebben geen enkel probleem dan maar om naar het AMD platform te stappen en genoegen te nemen met een ietsje mindere cpu (Ik plan veel te encoderen met x264) maar zeker niet iedereen wil zover gaan.
Aan de andere kant is het begrijpelijk dat nVidia waarschijnlijk geen chipsets zal uitbrengen voor een verouderde socket.
De vraag blijft nu dus steeds of nVidia wil of mag een nieuwe chipset creëren voor de i5/i7 cpu's.
Persoonlijk denk ik dat intel zeker voor de i5 cpu's alles zal doen om dit tegen te gaan daar men een igp wil integreren in de cpu zelf en een concurrerende chipset met zijn eigen igp zou dit 'voordeel' nogal ferm uithollen.
gijsvogel schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:42:
Mischien zit ik niet in de goeie draad, maar ik plemp mijn vraag er toch maar even tussen...
Ik wil mijn Onboard videokaart (nVidea 7100) en een PCI-e 8600GT samen aan de gang krijgen op mijn Acer M3641.
Het systeem wordt in die configuratie geleverd, maar de HDMI die onboard zit werkt niet zodra de PCI-e kaart er in zit.
Nou lees ik in deze draad een stukje over Hybrid SLI... is dit de hoek waar ik moet zoeken om ze samen aan de gang te krijgen? of zijn er andere tips...
Systeem draait op een Intel Q6600, met Windows Vista H.P. SP1
Help would be appreciated
lightdestroyer schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:30:
Ten eerste is dit idd niet een help-topic, als je toch zo'n vraag hebt dat je niet meteen kan beantwoorden kan je steeds een eigen topic openen.
Maar als antwoord, er staat duidelijk in de TS welke onboard chipsets je moet hebben. Uw nVidea 7100 chipset is gewoon 1 reeks te oud.
Voor hybrid sli heb je grafische kaartenen nodig van de 8xxx 9xxx of GT2xx reeks. Uw extra grafische kaart voldoet hier wel aan maar niet uw onboard chipset
Het klopt idd dat uw hdmi poort nooit zal werken zolang je externe grafische kaart gebruikt. Het bios merkt namelijk standaard automatisch uw dGPU op en zal de igp disablen. Je zou eventueel dus je igp kunnen enablen en uw dGPU disablen maar dan zal je ook uw gewoon scherm op een video uitgang van je igp moeten plaatsen. En per keer dat je wil gamen in het bios duiken

Wat eventueel kan als je scherm 2 video ingangen heeft (vga en dvi) bijvoorbeeld je vga ingang met je igp verbinden en je dvi met je dGPU. Hierdoor hoef je enkel nog in de bios te kruipen indien je je hdmi poort wil gebruiken
Maar ik denk dat het handiger zou zijn moest je dus gewoon een dvi-> hdmi dongle gebruiken en deze plaatsen op je 8600GT kaart

(Zorg dan ook dat de nodige audio kabels verbonden(van je moederbord of eventuele externe audiokaart) zijn met je 8600GT zodat je hdmi dongle op je 8600GT kaart ook direct de audio meestuurt)
lightdestroyer schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:25:
Nu we het toch over hybrid hebben ...
nieuws:Nvidia trekt stekker uit Hybrid Power-technologie voor de desktop
Veel support van nVidia hun kant moeten we blijkbaar niet meer op rekenen (hoewel het bij mij redelijk goed draait, en de bijvoeging dat dual screen + hybrid SLI nu eindelijk werkt ook al is hun info op de nVidia pagina nog niet upgedate
Maarja idd het energy management van MS faalt er zwaar mee .. zie de problemen na hibernate of bv dat de dGPU niet uitvalt wanneer de screensaver geactiveerd wordt enzoverder ..)
Het is ook een feit dat de consument nu toch mag prutsen met zijn drivers, en in het bios mag kruipen wat voor velen een bridge to far was/is + het feit dat je gigantisch ver mocht zoeken voor een compatibel moederbord die dan minder performance aanbieden dan de ATI/AMD tegenhangers.
Het excuus dat de nieuwe kaarten niet zoveel meer gebruiken in de idle toestand vind ik dan weer persoonlijk heel flauw, als men de vergelijking momenteel maakt tussen hybrid sli <> gewone kaart in zijn 2D en 3D modus is het verschil toch frappant.
Nu we kunnen maar hopen dat de volgende nVidia kaarten nog véél zuiniger worden in idle

. Ik zou hierbij dan denken aan het uitschakelen van niet gebruikte shaders bovenop het terugklokken van kloksnelheden bijvoorbeeld.
chimo schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:41:
ik weet niet of ik een nieuw topic moet maken dus daarom post ik maar hier.
ik heb eeb asus m3n78-am moederbord met een nvidia 8200 onboard en een losse GTS250, die wil ik in hybrid SLI zetten maar dat lukt niet.
in de BIOS heb ik, zoals aangegeven, internal VGA first gezet en mGPU op auto maar op welke videokaart moet ik nou de monitor aansluiten? ik heb een standaard VGA kabel van de onboard 8200 naar de monitor. ik draai vista ultimate 64-bit en de laatste nvidia drviers zijn geinstalleerd. in de nvidia control panel zie ik netjes beide kaarten maar GPU-Z geeft aan dat er geen SLI is. ik zie ook geen melding of icoon dat er SLI is.
ik heb maar 1 monitor, zou het kunnen dat je meerdere monitoren nodig hebt? als ik alleen de VGA kabel aansluit op de onboard 8200 zie ik beide kaarten in de control panel. als ik de alleen de DVI kabel aansluit op de gts250 knippert de monitor. als ik beide kabels aansluit, krijg ik een stretched desktop.
zou het een drivers probleem kunnen zijn? las ergens vaag dat het uitgeschakeld is in de laatste drivers.
en hoe moet de monitor aangesloten worden voor hybrid SLI? op de onboard of de externe videokaart?
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij maar dan met een gewoon m3n78 mobo en een 9800GT
• Check ook eerst in het bios of je buffer groot genoeg is!, nVidia raadt aan deze minstens op 256 te zetten, een aanrader is echter deze gelijk te houden aan het geheugen dat aanwezig is op je hybride discrete kaart, in mijn geval is dit dus 512M
• 1 Monitor is zeker meer dan genoeg.
• Je zal nooit zien dat deze kaarten in SLI draaien, dit doen ze namelijk ook niet.
Je wilt Hybrid
Power SLI draaien maw bij weinig activiteiten op je onboard en bij 3D intensieve activiteiten op je discrete kaart die zijn eindresultaat via je onboard kaart (en een buffer die van je ram afgesnoept wordt .. maar dit gebeurd sowieso ook al heb je maar 1 kaart) naar je scherm wordt gestuurd.
• Je moet altijd je video kabels aansluiten op je moeder bord wil je Hybrid Power SLI draaien, vandaar dat ik het m3n78 moederbord persé wou hebben daardoor kan je dual screen gebruiken daar dit moederbord de 2 video uitgangen (vga en de dvi/hdmi) van je chipset gebruikt.
• 1 monitor is meer dan genoeg!! Velen zullen zelf altijd beperkt blijven totaan één omdat het moederbord de vga uitgang van de chipset niet zal gebruiken
• ja je zal bij Hybrid SLI de 2 kaarten in je config panel zien
Indien de power modus aan staat. Wanneer je in de zuinige modus zal gaan 'verdwijnt' je discrete kaart uit je hardware lijst.
Let op!! Windows Vista kan hier niet mee om wanneer hij in sleep modus gaat, wanneer hij "wakker" wordt ziet hij plots een hardware element dat niet in zijn lijst staat . je zal die niet gebruiken maar deze zal dan heel de tijd in 3D modus energie slokken!!! --> altijd voor je in sleep gaat naar power modus gaan .. of beter vermijd gewoon de standaard sleep modus

• Wat jij hoogst waarschijnlijk hebt is een driver probleem ... Wat wel meer voorkomt ik heb bij de 182.08 beta ook een hele avond + de volgende dag 1 reboot nodig gehad om het werkende te krijgen..

Eén Aanrader verwijder alle drivers (ik heb hiervoor een beta gevonden op guru3D die eerst controleert of er resten zijn van een vorige driver en komt vragen of hij die drivers mag deïnstalleren ..) en probeer het met de standaard drivers meegeleverd met je hybrid GPU. De 175 drivers die ik kreeg werkten altijd.
Nieuwere drivers hebben inderdaad vaak problemen met Hybrid SLi .. tis niet dat ze het niet ondersteunen .. maar het "pakt" soms gewoon weg niet .. De truk die het meest lijkt te werken is de nieuwe drivers door windows Vista zelf te installeren boven op je oude 100% werkende standaard drivers ..
Je kan dit op 2 manieren doen door de nieuwe ooit te installeren en dan via vista terug te gaan naar de oude drivers .. en dan opnieuw deze nieuwe drivers te selecteren wanneer vista je de mogelijkheid biedt "terug" te gaan naar "oudere" drivers.
Een tweede mogelijkheid is de .exe die je van de nVidia site haalt te unzippen en dan vista te laten zoeken naar nieuwe drivers in de map waar de drivers unzipt hebt.
Ik denk dat je de moederbord drivers moet "updaten/terugscrollen" om hybrid sli volledig te laten werken. In alle gevallen zelf als hybrid sli niet volledig pakt zal je altijd een icoontje rechst onder in je SysTray vinden .. als de drivers niet goed werken .. dan kan je de modus niet veranderen/selecteren ..
Indien wel lukt het logischerwijze wel

Let op .. zo'n driver updates kan je soms vaak opnieuw moeten proberen .. sli power safe mode aan/uit maakt veel uit .. ik heb al voorgehad dat mijn moederbord en mijn discrete kaart een andere driver versie gebruikte als driver .. werkte om 1 of andere manier maar mijn grafische discrete kaart was plots niet meer een "dx10 kaart"
Nog iets nVidia vermeld expliciet dat UAC uit moet staan wanneer je hybrid SLI drivers installeert .. niet dat het echt leek te helpen maar je weet nooit.
Wat je ook kan proberen is drivers te gebruiken die door je grafische kaart leverancier worden aangeboden ipv rechtstreeks van de nVidia site te halen. Het hielp bij mij niet maar de asus drivers waren toch duidelijk anders dan de nVidia standaard drivers...
Conclusies .. drivers updaten .. en het de eerste keer geinstalleerd krijgen is eigenlijk soms gewoonweg een nachtmerrie met enorm veel (TRAGE!) reboots.
Meer algemener nieuw wat hier Off-Topic gaat

Ook al heeft nVidia officieel Hybrid-Sli support overboord gehouden .. ik heb in de release notes van de recente driver updates toch nog explicitiet Hybrid-Sli support zien staan. Echter zijn sommige drivers veel beter qua ondersteuning dan andere .. meestal zie ik een 178 WHQL driver als best werkende passeren .. maar als je de performantie updates wil meepikken (zijn er toch heel wat) zal je dus bij de nieuwere drivers moeten gaan aankloppen die dit zeker wel ondersteunen na heel veel sukkelen

Praktisch zou je eigenlijk wel kunnen zeggen dat nVidia er amper naar omkijkt....
Een andere sidenoot is dat MS mss zelf wil dat je niet meer manueel de modus kan veranderen .. je kan namelijk in het energy management automatisch de modus terug laten vallen .. en in principe zal de power modus ook auto terug aan gaan indien nodig.
• Eigenlijk werkt dit prima
• Het werkt aan geen kanten .. want vanaf dat je je muis beweegt zal vista dit aanvaarden als "3D intensief"

(mss komt dit door Aero gebruik?) Anyway ik denk niet dat dit de bedoeling is

Maar indien je dus niet echt goed werkende drivers hebt die je niet manueel kan aanpassen maar je al content bent dat je pc snachts je igp gebruikt en bij office je discrete kaart dan is dit ook goed genoeg en moet je niet door de pijn gaan door met je drivers te knoeien tot je zelf de modus kan aanpassen.
[
Voor 144% gewijzigd door
lightdestroyer op 08-04-2009 15:07
]