[nVidia]Het Algemene Hybrid SLI topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a471907d3689beb6c9c0e2b09353b157/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/HybridIconC.PNG

Hybrid power SLI
Wat heb je nodig?
1. een Hybrid power compatibel Moederbord.
Let op een goed moederbord is heel moeilijk te vinden doordat je dus een recente chipset met een igp nodig hebt MAAR deze moet ook nog video uitgangen hebben op het moederbord zelf.
Vele moederbord fabrikanten maken wel reclame dat het moederbord hybrid-sli compatibel is indien er geen video uitgang aanwezig is op het moederbord is deze techniek zo goed als nutteloos.
Indien je meer dan 1 scherm wil aansluiten zal je zelfs moeten uitkijken naar moederborden die dus 2 video uitgangen hebben.
Ikzelf ben bij de Asus M3N78 als enige mogelijkheid terecht gekomen die vindbaar is in nederland( niet gevonden in belgie). Héél recentelijk is er ook nog de mogelijkheid van M4N78 Pro erbij gekomen.
Waarom deze moederborden ipv een paar anderen?
Simpele deze zijn de enige moederborden die zowel een GeForce 8200 of GeForce 8300 als chipset hebben en meer dan 1 video uitgang hebben waardoor een je dual screen setup kan draaien. Dit lijkt misschien triviaal maar als je hybrid sli wil draaien moeten al je schermen op je moederbord worden aangesloten waardoor als je maar 1 video uitgang hebt je simpel weg beperkt bent tot 1 scherm.
let op:
  • Hybrid Sli support nu (mits goede drivers) multi screens maar met een maximum van
  • 2 schermen een 3de scherm op je dGPU aansluiten disable je Hybrid Sli.
    2. Gebruik momenteel nooit de sleep modus van windows Vista .. Om 1 of andere manier kan deze sowieso niet goed overweg met Hybrid sli (een kaart die er is maar niet zichtbaar is wanneer je terugkomt uit sleepmodus is blijkbaar niet leuk voor Vista.). Maar erger dit zal veroorzaken dat je dGPU weer tot leven komt maar constant in 3D modus zal blijven waardoor je dus meer zal verbruiken dan dat je Hybrid SLI zou disablen en je simpel weg op je dGPU zou werken!
    Het vermoeden bestaat dat nVidia hier niet zoveel kan tegen doen doordat het het powermanagement van Vista is die eigenlijk een (of meerdere) fout maakt.
2. Een Hybrid sli compatibele grafische kaart
AGAIN heel goed opletten, bv een 9800GT kaart ondersteunt dit theoretisch, praktisch bijna niet doordat er vele oude 8800GT gerebrand zijn naar een 9800GT (de oude 8800GT's ondersteunen dit dus niet!)
Ook de GTX265 en de GTX285 ondersteunen dit niet.
DUs wil je hybrid gaan, checkt niet enkel de nvidia site of uw kaart compatibel is maar check dit in de gedetailleerde specificaties van uw specifieke grafische kaart (zelfs sommige fabrikanten zijn hier heel zuinig mee .. bv zeggen dat al hun 9800 kaarten dit ondersteunen maar in werkelijkheid een hele hoop revisies zijn die dit niet doen ..)

3. Praktisch gezien momenteel een AMD cpu doordat je geen enkele chipset hebt die hybrid power sli ondersteunt die een intel cpu aanvaard :p
Hoe werkt het?

Simpel weg de monitors aansluiten op uw moederbord gpu (vandaar dus de noodzaak dat uw igp videouitgangen ter beschikking moet hebben ...)

Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/SettingHybridPower.PNG

En dan in het bios kruipen om een paar settings aan te passen.

Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/BiosSettingsHybridPower.PNG

Daarna zal je manueel power saving of performantie optie hebben rechts onder in de task bar.

Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/IconHybridPower.PNG

Om van mode te kunnen switchen mag geen enkel 3D programma open staan. Dus eerst van mode veranderen dan pas het spel opstarten ;)

Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/ModesHybridPower.PNG

Het taskbar icoontje zal veranderen adhv je mode zodoende kan je in 1 blik direct zien in welje mode je Grafische kaart zich bevindt.

CPU FabrikantGeForce Boost Technology HybridPower Technology
AMD
GeForce 8300 X X
GeForce 8200 X X
GeForce 8100 X X
nForce 780a SLI X X
nForce 750a SLI X X
nForce 730a X X
nForce 720a X X
Intel
GeForce 9400 X
GeForce 9300 X
nForce 730i X

GeForce Boost Technology HybridPower Technology
GeForce GTX 280 X
GeForce 9800 GX2 X
GeForce GTX 260 X
GeForce 9800 GTX+ X
GeForce 9800 GTX X
GeForce 9800 GT Sommigen
GeForce 8500 GT X
GeForce 8400 GS X

Let Op!! je zal dus gemerkt hebben dat deze tabel niet meer de recenste kaarten van nVidia bevat, dit is zeker niet veroorzaakt doordat deze niet up-to-date is gehouden maar simpel weg omdat de GTX285, GTX295 en de pas gelanceerde GTX275 simpelweg niet meer hardware matig Hybrid Power SLI ondersteunen (besparing?)
• Ik zie ook de GTS250 niet in deze lijst staan op de nVidia site, ook al zijn dit rebranded 9800GTX+ kaarten blijkbaar staat ook bij hun features niet langer Hybrid SLI vermeld...
[b]Vermoedelijk zullen de nieuwe GTS250 kaarten deze technologie niet meer langer ondersteunen, de rebranded kaarten zal je wss door een driver tweak wel nog kunnen laten werken .. maar de drivers geven standaard al genoeg problemen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/abd1b5b02d37e3d29d0172284de28e3b/full.jpg

[ Voor 93% gewijzigd door lightdestroyer op 08-04-2009 14:48 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Doordat er altijd opnieuw Hybrid SLI vragen gesteld worden in het algemeen topic dat er niet voor bedoeld is maar er niet echt een ander topic open voor is ...
Ook heb ik het gevoel dat dezelfde informatie telkens opnieuw gegeven moet worden dit doordat de hybrid sli posts nogal random door de rest van het nieuws door staan (ook al kan ik je aanraden gewoon de TS te lezen en de search functie te gebruiken ..)
Hier zal hopelijk alle informatie stukken gecentraliseerder staan.

Indien dit topic een (beetje) actief wordt/blijft zal ik deze TS zeker verbeteren/gelijk maken aan het Algemen TS.. echter indien men toch blijft het algemene topic gebruiken zal je wel begrijpen dat we beter daar dan alle informatie blijven behouden.
lightdestroyer schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:28:
Goed nieuws voor mensen die van plan zijn Hybrid SLI te draaien in combinatie met een igp.
Er is een 2de bord uitgekomen die dit toelaat EN meerdere video uitgangen heeft onboard waardoor je dus een dual screen setup kan draaien in combinatie met Hybrid power SLI.
tot voor kort kon dit enkel op de M3N78.
Nu is er een 2de bord bijgekomen ook van asus: M4N78 PRO
Deze heeft zelf het voordeel dat het een 8300 igp is ipv een 8200 igp. Nu of dit een echt voordeel is betwijfel ik persoonlijk wel doordat als je iets 3D intensief wil doen je toch gewoon je dGPU enabled.
De 8300 is juist dezelfde igp core enkel hoger geclock waardoor hij dus logischerwijze enkel meer zal verbruiken (verbruik die je dus juist wil reduceren als Hybrid SLI gebruiker.)
Maar het is toch super dat je nu deze mogelijkheid erbij hebt. Momenteel is hem nog maar in 3 nederlandse shops verkrijgbaar maar ik denk dat hij beter verkrijgbaa zal worden dan de M3N78 (die wel in vele shops gelijst stond maar .. )

Verder is er eindelijk de nieuwe AM3 chipset aangekondigd die hybrid SLI zal blijven supporten nieuws:Nvidia brengt eind deze maand chipset voor AM3-cpu's uit
Wat feitelijk geen dag te laat is want de huidige nVidia chipsets voor het amd platform waren toch al serieus verouderd. De huidige amd chipsets met of zonder igp zijn momenteel duidelijk superieur.
Op de FP werd er gesuggereerd dat men ook hoopt dat de igp een upgrade zou krijgen naar 9200/9300 zoals op het intel platform. Ik hoop eerlijk gezegd dat de igp upgrade beter word want de 9200/9300 zijn gewoon juist dezelfde igp's maar met een andere naamgeving (nVidia en rebranding 't wordt bijna een synoniem)

Eigenlijk zou er ook een nieuwe chipset voor het Intel platform moeten komen doordat Hybrid sli in combi met een igp momenteel nog steeds niet mogelijk is op het intel platform als ik de nVidia site mag blijven geloven.
Sommige mensen zoals ik hebben geen enkel probleem dan maar om naar het AMD platform te stappen en genoegen te nemen met een ietsje mindere cpu (Ik plan veel te encoderen met x264) maar zeker niet iedereen wil zover gaan.
Aan de andere kant is het begrijpelijk dat nVidia waarschijnlijk geen chipsets zal uitbrengen voor een verouderde socket.
De vraag blijft nu dus steeds of nVidia wil of mag een nieuwe chipset creëren voor de i5/i7 cpu's.
Persoonlijk denk ik dat intel zeker voor de i5 cpu's alles zal doen om dit tegen te gaan daar men een igp wil integreren in de cpu zelf en een concurrerende chipset met zijn eigen igp zou dit 'voordeel' nogal ferm uithollen.
gijsvogel schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:42:
Mischien zit ik niet in de goeie draad, maar ik plemp mijn vraag er toch maar even tussen...

Ik wil mijn Onboard videokaart (nVidea 7100) en een PCI-e 8600GT samen aan de gang krijgen op mijn Acer M3641.
Het systeem wordt in die configuratie geleverd, maar de HDMI die onboard zit werkt niet zodra de PCI-e kaart er in zit.

Nou lees ik in deze draad een stukje over Hybrid SLI... is dit de hoek waar ik moet zoeken om ze samen aan de gang te krijgen? of zijn er andere tips...

Systeem draait op een Intel Q6600, met Windows Vista H.P. SP1

Help would be appreciated
lightdestroyer schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:30:
Ten eerste is dit idd niet een help-topic, als je toch zo'n vraag hebt dat je niet meteen kan beantwoorden kan je steeds een eigen topic openen.

Maar als antwoord, er staat duidelijk in de TS welke onboard chipsets je moet hebben. Uw nVidea 7100 chipset is gewoon 1 reeks te oud.

Voor hybrid sli heb je grafische kaartenen nodig van de 8xxx 9xxx of GT2xx reeks. Uw extra grafische kaart voldoet hier wel aan maar niet uw onboard chipset ;)

Het klopt idd dat uw hdmi poort nooit zal werken zolang je externe grafische kaart gebruikt. Het bios merkt namelijk standaard automatisch uw dGPU op en zal de igp disablen. Je zou eventueel dus je igp kunnen enablen en uw dGPU disablen maar dan zal je ook uw gewoon scherm op een video uitgang van je igp moeten plaatsen. En per keer dat je wil gamen in het bios duiken ;)
Wat eventueel kan als je scherm 2 video ingangen heeft (vga en dvi) bijvoorbeeld je vga ingang met je igp verbinden en je dvi met je dGPU. Hierdoor hoef je enkel nog in de bios te kruipen indien je je hdmi poort wil gebruiken :')

Maar ik denk dat het handiger zou zijn moest je dus gewoon een dvi-> hdmi dongle gebruiken en deze plaatsen op je 8600GT kaart ;) (Zorg dan ook dat de nodige audio kabels verbonden(van je moederbord of eventuele externe audiokaart) zijn met je 8600GT zodat je hdmi dongle op je 8600GT kaart ook direct de audio meestuurt)
lightdestroyer schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:25:
Nu we het toch over hybrid hebben ...

nieuws:Nvidia trekt stekker uit Hybrid Power-technologie voor de desktop

Veel support van nVidia hun kant moeten we blijkbaar niet meer op rekenen (hoewel het bij mij redelijk goed draait, en de bijvoeging dat dual screen + hybrid SLI nu eindelijk werkt ook al is hun info op de nVidia pagina nog niet upgedate :X
Maarja idd het energy management van MS faalt er zwaar mee .. zie de problemen na hibernate of bv dat de dGPU niet uitvalt wanneer de screensaver geactiveerd wordt enzoverder ..)
Het is ook een feit dat de consument nu toch mag prutsen met zijn drivers, en in het bios mag kruipen wat voor velen een bridge to far was/is + het feit dat je gigantisch ver mocht zoeken voor een compatibel moederbord die dan minder performance aanbieden dan de ATI/AMD tegenhangers.

Het excuus dat de nieuwe kaarten niet zoveel meer gebruiken in de idle toestand vind ik dan weer persoonlijk heel flauw, als men de vergelijking momenteel maakt tussen hybrid sli <> gewone kaart in zijn 2D en 3D modus is het verschil toch frappant.
Nu we kunnen maar hopen dat de volgende nVidia kaarten nog véél zuiniger worden in idle :D. Ik zou hierbij dan denken aan het uitschakelen van niet gebruikte shaders bovenop het terugklokken van kloksnelheden bijvoorbeeld.
chimo schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:41:
ik weet niet of ik een nieuw topic moet maken dus daarom post ik maar hier.

ik heb eeb asus m3n78-am moederbord met een nvidia 8200 onboard en een losse GTS250, die wil ik in hybrid SLI zetten maar dat lukt niet.

in de BIOS heb ik, zoals aangegeven, internal VGA first gezet en mGPU op auto maar op welke videokaart moet ik nou de monitor aansluiten? ik heb een standaard VGA kabel van de onboard 8200 naar de monitor. ik draai vista ultimate 64-bit en de laatste nvidia drviers zijn geinstalleerd. in de nvidia control panel zie ik netjes beide kaarten maar GPU-Z geeft aan dat er geen SLI is. ik zie ook geen melding of icoon dat er SLI is.

ik heb maar 1 monitor, zou het kunnen dat je meerdere monitoren nodig hebt? als ik alleen de VGA kabel aansluit op de onboard 8200 zie ik beide kaarten in de control panel. als ik de alleen de DVI kabel aansluit op de gts250 knippert de monitor. als ik beide kabels aansluit, krijg ik een stretched desktop.

zou het een drivers probleem kunnen zijn? las ergens vaag dat het uitgeschakeld is in de laatste drivers.

en hoe moet de monitor aangesloten worden voor hybrid SLI? op de onboard of de externe videokaart?
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij maar dan met een gewoon m3n78 mobo en een 9800GT

• Check ook eerst in het bios of je buffer groot genoeg is!, nVidia raadt aan deze minstens op 256 te zetten, een aanrader is echter deze gelijk te houden aan het geheugen dat aanwezig is op je hybride discrete kaart, in mijn geval is dit dus 512M
• 1 Monitor is zeker meer dan genoeg.
• Je zal nooit zien dat deze kaarten in SLI draaien, dit doen ze namelijk ook niet.
Je wilt Hybrid Power SLI draaien maw bij weinig activiteiten op je onboard en bij 3D intensieve activiteiten op je discrete kaart die zijn eindresultaat via je onboard kaart (en een buffer die van je ram afgesnoept wordt .. maar dit gebeurd sowieso ook al heb je maar 1 kaart) naar je scherm wordt gestuurd.
• Je moet altijd je video kabels aansluiten op je moeder bord wil je Hybrid Power SLI draaien, vandaar dat ik het m3n78 moederbord persé wou hebben daardoor kan je dual screen gebruiken daar dit moederbord de 2 video uitgangen (vga en de dvi/hdmi) van je chipset gebruikt.
• 1 monitor is meer dan genoeg!! Velen zullen zelf altijd beperkt blijven totaan één omdat het moederbord de vga uitgang van de chipset niet zal gebruiken
• ja je zal bij Hybrid SLI de 2 kaarten in je config panel zien Indien de power modus aan staat. Wanneer je in de zuinige modus zal gaan 'verdwijnt' je discrete kaart uit je hardware lijst.
Let op!! Windows Vista kan hier niet mee om wanneer hij in sleep modus gaat, wanneer hij "wakker" wordt ziet hij plots een hardware element dat niet in zijn lijst staat . je zal die niet gebruiken maar deze zal dan heel de tijd in 3D modus energie slokken!!! --> altijd voor je in sleep gaat naar power modus gaan .. of beter vermijd gewoon de standaard sleep modus :p
• Wat jij hoogst waarschijnlijk hebt is een driver probleem ... Wat wel meer voorkomt ik heb bij de 182.08 beta ook een hele avond + de volgende dag 1 reboot nodig gehad om het werkende te krijgen.. :(
Eén Aanrader verwijder alle drivers (ik heb hiervoor een beta gevonden op guru3D die eerst controleert of er resten zijn van een vorige driver en komt vragen of hij die drivers mag deïnstalleren ..) en probeer het met de standaard drivers meegeleverd met je hybrid GPU. De 175 drivers die ik kreeg werkten altijd.
Nieuwere drivers hebben inderdaad vaak problemen met Hybrid SLi .. tis niet dat ze het niet ondersteunen .. maar het "pakt" soms gewoon weg niet .. De truk die het meest lijkt te werken is de nieuwe drivers door windows Vista zelf te installeren boven op je oude 100% werkende standaard drivers ..
Je kan dit op 2 manieren doen door de nieuwe ooit te installeren en dan via vista terug te gaan naar de oude drivers .. en dan opnieuw deze nieuwe drivers te selecteren wanneer vista je de mogelijkheid biedt "terug" te gaan naar "oudere" drivers.
Een tweede mogelijkheid is de .exe die je van de nVidia site haalt te unzippen en dan vista te laten zoeken naar nieuwe drivers in de map waar de drivers unzipt hebt.
Ik denk dat je de moederbord drivers moet "updaten/terugscrollen" om hybrid sli volledig te laten werken. In alle gevallen zelf als hybrid sli niet volledig pakt zal je altijd een icoontje rechst onder in je SysTray vinden .. als de drivers niet goed werken .. dan kan je de modus niet veranderen/selecteren ..
Indien wel lukt het logischerwijze wel ;)
Let op .. zo'n driver updates kan je soms vaak opnieuw moeten proberen .. sli power safe mode aan/uit maakt veel uit .. ik heb al voorgehad dat mijn moederbord en mijn discrete kaart een andere driver versie gebruikte als driver .. werkte om 1 of andere manier maar mijn grafische discrete kaart was plots niet meer een "dx10 kaart" 8)7
Nog iets nVidia vermeld expliciet dat UAC uit moet staan wanneer je hybrid SLI drivers installeert .. niet dat het echt leek te helpen maar je weet nooit.
Wat je ook kan proberen is drivers te gebruiken die door je grafische kaart leverancier worden aangeboden ipv rechtstreeks van de nVidia site te halen. Het hielp bij mij niet maar de asus drivers waren toch duidelijk anders dan de nVidia standaard drivers...

Conclusies .. drivers updaten .. en het de eerste keer geinstalleerd krijgen is eigenlijk soms gewoonweg een nachtmerrie met enorm veel (TRAGE!) reboots.

Meer algemener nieuw wat hier Off-Topic gaat ;)
Ook al heeft nVidia officieel Hybrid-Sli support overboord gehouden .. ik heb in de release notes van de recente driver updates toch nog explicitiet Hybrid-Sli support zien staan. Echter zijn sommige drivers veel beter qua ondersteuning dan andere .. meestal zie ik een 178 WHQL driver als best werkende passeren .. maar als je de performantie updates wil meepikken (zijn er toch heel wat) zal je dus bij de nieuwere drivers moeten gaan aankloppen die dit zeker wel ondersteunen na heel veel sukkelen :(
Praktisch zou je eigenlijk wel kunnen zeggen dat nVidia er amper naar omkijkt....

Een andere sidenoot is dat MS mss zelf wil dat je niet meer manueel de modus kan veranderen .. je kan namelijk in het energy management automatisch de modus terug laten vallen .. en in principe zal de power modus ook auto terug aan gaan indien nodig.
• Eigenlijk werkt dit prima
• Het werkt aan geen kanten .. want vanaf dat je je muis beweegt zal vista dit aanvaarden als "3D intensief" :( (mss komt dit door Aero gebruik?) Anyway ik denk niet dat dit de bedoeling is :P
Maar indien je dus niet echt goed werkende drivers hebt die je niet manueel kan aanpassen maar je al content bent dat je pc snachts je igp gebruikt en bij office je discrete kaart dan is dit ook goed genoeg en moet je niet door de pijn gaan door met je drivers te knoeien tot je zelf de modus kan aanpassen.

[ Voor 144% gewijzigd door lightdestroyer op 08-04-2009 15:07 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Hybrid SLI compatibiliteit: Het 9800GT (rebranding) debacle
Tharoy schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:07:
Beste mensen, omdat het me een beetje overbodig lijkt om een nieuw topic aan te maken, vraag ik het maar hier:
Ik heb een maand geleden een nieuwe PC gekocht bij MaxPC, het gaat hier om deze PC. Er zit een MSI videokaart in.
Welnu, MaxPC claimt dat deze PC Hybrid Sli ondersteunt. Echter, het icoontje met Hybrid Sli in de taakbalk heb ik nooit gezien,. Ik heb wel tienduizend keer de drivers opnieuw geïnstalleerd, en de bios ingesteld voor Hybrid sli enz. GPU-Z zegt overigens dat het om een 65nm 9800GT gaat, en dat betekent meestal dat die geen Hybrid Sli ondersteunt. Al is GPU-Z niet heel erg betrouwbaar.

Ik heb al een keer naar MaxPC gebeld, maar daar gaven ze als verklaring dat Nvidia in de nieuwe drivers geen Hybrid Sli meer ondersteunt. Klopt dit? Ik zelf kan er niks vinden over Google, en vind het ook een beetje erg vreemd.
Hoe dan ook, ik denk dat dat ik geen Hybrid Sli heb doordat de videokaart(een MSI 9800GT) geen Hybrid Sli ondersteunt. Op verschillende fora lees ik verhalen over mensen die een 9800GT gekocht hebben voor Hybrid Sli, maar dat uiteindelijk blijkt dat die geen Hybrid Sli aankan..
Kloppen mijn gedachtes nu? Zijn er btw nog manieren om Hybrid Sli wel te laten werken?
Zelf de allerlaatste nVidia beta driver ondersteunt Hybrid SLI, ook al moet je letten dat je mGPU wel de juiste drivers heeft (sommige mensen moeten hiervoor een oudere/met hun moederbord geleverde driver versie voor gebruiken).

Voor je verder probeert sofware matig het aan de gang te krijgen check voor eerst of alle bios settings juist zijn (ziet TS) + dat je (in het begin max 1, eenmaal juiste drivers max 2) schermen zijn aangesloten op je video uitgangen van je moederbord.

Een truk ivm met drivers die je kan helpen om het icoon toch zichtbaar te maken is het volgende:
Raar maar waar kan je "2 verschillende" drivers hebben volgens Vista. Dit doe je door eerst de allerlaatste driver te installeren, dan terug de oude (met je moederbord meegeleverde) driver te installeren en dan in je windows systeemconfiguratie enkel voor je extra kaart windows automatisch laten zoeken naar de meest recente drivers(Vista zal dan je eerder geinstalleerde driver terugvinden en deze enkel voor je 9800GT installeren blijkbaar.)
Of dit gaat helpen kan ik je zeker niet garanderen maar persoonlijk had ik ook enorm veel moeite om dit icoon te laten reageren zoals het moest, het was wel zichtbaar maar ik kon niet van modus veranderen.
Ik heb het vermoeden dat ook de mGPU is mee geupdate naar de nieuwe driver (kan je zien doordat ik nu ook 2 beeldschermen op mijn mGPU kan draaien zonder Hybrid SLI te verliezen) Maar Vista blijft zagen om de drivers van mijn mGPU up te graden (wat ten stelligste afgeraden werd op een paar andere fora). Sowieso heeft het upgraden van je igp drivers weinig nut als je een paar extra % performantie wilt zal je toch je dGPU gebruiken.
Ook kunnen extra utilities (of het ontbreken) van de fabrikanten van je mobo of GPU roet in het eten strooien.
Ik denk hier persoonlijk aan de ASUS utilities die daadwerkelijk blijkbaar geïnstalleerd moesten worden, maar achter dat Hybrid SLI werkt niet echt handig zijn (gpu fan laten doordraaien ook al ligt de gpu uit tot dat de gpu 20 graden of koeler heeft vind ik persoonlijk niet zo'n super zet..)

Maar als die 9800GT 100% zeker een 65nm versie is heeft deze dit inderdaad niet. Deze kaarten zijn simpelweg gerebrande 8800GT kaarten die deze technologie totaal niet ondersteunen.
Dit vind ik persoonlijk enorm droevig, doordat mensen die deze technologie willen gewoon weg (adhv van bv de info te vinden op de nVidia site zelf) naar de goedkoopste/minst verbruikende fatsoenlijke kaart zullen grijpen namelijk de 9800GT welke juist een probleem geval is --> ik heb dit proberen zo duidelijk mogelijk te maken in de TS.
9800GT kaarten die niet expliciet "hybrid" in hun naam hebben en toch dit ondersteunen zijn bijna niet te vinden of je moet geluk hebben. (Het is wel mogelijk maar een winkel verkoopt gewoon Fabrikant x model y) en zal nooit kijken naar het versie nummer van je kaart, en vaak heb je een expliciete versie nodig die wel hybrid ondersteunt.)

Let hier goed mee op, in het bijzonder MSI was hierin heel vaag en uiteindelijk ook al stond er Hybrid SLI bij veel van hun kaarten was dit bij veel van hun kaarten niet het geval, Hybrid SLI stond enkel bij de "mogelijke features afhankelijk van hardware" waar je normaal gezien dus moederbord zou plaatsen .. -__- maar niet expliciet vermeld bij de specificaties van de welbepaalde MSI kaarten.

Ook XFX heeft dit met mindere maten, er staat bij hun kaart gegevens support Hybrid SLI maar als je naar hun specifieke versie nummers gaat kijken (normale mensen gaan dit bijna nooit doen) zal je zien dat maar een paar specifieke versie nummers dit daadwerkelijk ondersteunen en deze waren niet echt leverbaar zowel in BE als in NL)

En als je een hybrid versie neemt zit je aan dezelfde prijsklasse van een 9800GTX(+) die deze techniek wel 100% zeker heeft. De enige reden waarom ik dit persoonlijk niet willen doen heb is omdat deze kaarten 2 pci-e 6-pin voedingsaansluitingen vragen, en hierdoor dit misschien niet ging werken op mijn 550 Watt LC voeding.
Natuurlijk moest je een GTS250 met 1 6-pin aansluitingen vinden aan dezelfde prijs ga dan zeker voor deze grafische kaart, extra performance voor dezelfde prijs en wss niet veel meer belasting van je voeding .. wat wil je nog meer _/-\o_

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23
Super topic, bedankt lightdestroyer! Heb gisteren dus een GTS250 omgeruild voor een GTX260 XT van XFX, deze is wat sneller geklokt dan de gewone variant en heeft 216 stream processors ipv. 192. Ik kon ook voor de superclocked EVGA gaan maar vond het prijsverschil van 20 euro met de XFX niet waard, beide hebben dezelfde kloksnelheden maar wellicht dat EVGA wat beter van kwaliteit is.

Helaas draait de kaart niet en ik denk dat het aan mijn voeding ligt, OCZ Mod X-stream Pro 500 Watt. De kaart heeft twee PCI-e 6-pins connectoren, beide aangesloten maar de fan bleef doodstil. Ik ga vandaag bellen en vragen of ik hem mag omruilen voor een andere. Op de doos van XFX staat als vereiste voeding 550W met een minimum 12V van 36Ampere, voor Non-SLI 630 Watt en voor SLI 680 Watt. Nouja, dat is dus simpel, dat wordt gewoon een 700 of 750 Watt voeding!

Als ik de voeding niet mag omruilen en iemand heeft interesse, hoor ik het graag. Het gaat om de OCZ ModXStream Pro 500W > pricewatch: OCZ ModXStream Pro 500W Ik heb hem afgelopen dinsdag gekocht bij Alternate dus hij is splinternieuw!

Terug ontopic.. ik hoop dat Hybrid SLI nu wel gaat werken met deze videokaart anders geef ik het op en wordt het, ooit, een normale SLI opstelling. In de BIOS zou ie op "Internal VGA First" en "mGPU auto" moeten staan en de monitorkabel moet op de onboard videokaart worden aangesloten. Trouwens, kun je de monitor niet aansluiten op de externe videokaart? Want die heeft DVI en de onboard heeft VGA. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Je voeding:
Je zal eigenlijk vooral moeten kijken naar het aantal ampere die je voedingen kunnen leveren op de 12V lijnen. (en kijken of je niet probeert alle stroom uit 1 van de 2 12V lijnen te trekken ;) )
Deze ampéres staan over het algemeen te vinden op het internet of op het stickertje op je voeding.
Een hoger wattage met maar evenveel ampere op de 12V lijnen zal je dus zeker niet helpen.
Een mooi voorbeeld hiervan is mijn cheap ass 550Watt voeding die al wat oud is maar die toch serieus veel Ampére levert op de 12v lijnen (wat ik wou hebben dus)
De opgegeven wattages die nVidia steeds vermeld zijn in feite altijd "over-de-top".
Ik zie dat uw huidige voeding 2* 18A leveren Wat inderdaad enorm op het randje is als die 36A het minimum is .. maar ik zou zeker eens checken of de 2 6pin aansluitingen elk op een andere 12V lijn zitten zodat je niet toevallig heel de kaart stroom wilt leveren met maar 18A ter beschikking ipv 2*18A

Wat je ook kan voorhebben is een driver probleem omdat het zou kunnen dat je GTX260 gewoon disabled is door verkeerde driver instellingen .. je bios zal hem niet automatisch opstarten daar je mGPU first enabled hebt. En de drivers zullen mss niet goed weten dat je een andere kaart hebt geinstalleerd. Eens vlug in je BIOS alles resetten naar de defaults en dan nog eens je pc heropstarten om te kijken of je nieuwe kaart nog steeds geen kik geeft is wel aan te raden maar waarschijnlijk heb je dit wel al gedaan.

In verband met je discrete kaart uitgangen en of je deze nog kan gebruiken.
Ja en neen

Je kan nog de multiple screen optie nemen als je Hybrid SLI draait maar dan zullen beide grafische kaarten apart van elkaar werken zoals je vroeger 2 discrete grafische kaarten in je pc stak om 4 schermen aan je computer te hangen.
vanaf je dus de power safe optie zal aan zetten zal dus dat scherm geen beeld meer krijgen.

Hierdoor kan ik maar niet zwaar genoeg het belang van je gekozen moederbord benadrukken doordat de video uitgangen die je moederbord maker heeft ter beschikking gesteld (de 8200 igp ondersteunt sowieso een analoge en digitale videouitgang) gaan bepalen wat al dan niet mogelijk zal zijn met je Hybrid SLI.

Dual screen met Hybrid SLI zal sowieso alleen maar lukken als je onboard igp dus 2 videouitgangen heeft gekregen van je moederbord fabrikant.
Let hier bij op: een hdmi uitgang en een dvi uitgang zijn zover ik het begrepen heb nog steeds maar 1 uitgang omdat deze beide gebruik maken van je digitale uitgang van je igp
Dit gegeven zou ik eigenlijk eens moeten controleren als mijn computer nog eens de mogelijkheid heeft om via hdmi verbonden te zijn .. De vorige keer heb ik gewoon mijn pc scherm via vga verbonden, ik dacht dat dvi ook ging maar ook dit kan weer afhankelijk zijn van je moederbord fabrikant.
Anyway als je een vga en dvi/hdmi uitgang op je moederbord hebt ben je tenminste zeker dat je dual screen zal kunnen gebruiken in combinatie met je grafische kaart.
Een goed moederbord vinden is wat anders .. in België waar ik woon kon ik mijn huidig bord zelf niet eens vinden ..

==> Hierdoor merk je ook heel snel op dat je bij de keuze ook beter de 8200 neemt ipv de 8300 daar deze laatste igp chip maar 1 digitale uitgang heeft. En als je toch wilt gamen zal je je discrete kaart wel gebruiken waardoor de extra snelheid (enkel de klokfrequenties zijn enorm hoger bij de 8300 tegenover de 8200) toch niet zal boeien (en enkel de igp chip warmer zullen maken).
Dit opent mss wel het perspectief om deze igp te overklokken moest ik hiervoor een bios instelling gezien hebben wat niet het geval is .. :(

Het opgeven gedeelte:
Ik moet eerlijk zijn de ondersteuning is alles behalve fijn te noemen en het feit dat je bij elke driver up date opnieuw ja hart moet vasthouden :X. Ik denk dat er enorm veel mensen afhaken, de desinformatie is groot .. je moet in de bios kruipen en hopen dat alles goed pakt.. En bv voor een "hybrid" kaart die dus zeker Hybrid SLI ondersteunde mocht ik toch een stuk meer geld voor neerleggen dan een gewone (9800GT geval ..)
Ook de drivers installeren is een hell tegen dat je werkende recente driver hebt waarbij Hybrid SLI manueel in te stellen is.
Qua grafische kaart denk ik dat je met een GTX260 wel beter afbent als hij wil werken :) Ik heb gemerkt dat bv AO2 (yeah enorm oud spel) gamen ik gewoon op mijn igp doe :')
Dus je discrete kaart gebruiken ga je in praktijk pas doen bij enorm intensieve 3D games waar je dan met een 9800GT waarschijnlijk weer consessie zult moeten doen.

(BTW de 8200 igp heeft me eigenlijk aangenaam verrast .. cod4 gamen lukte vrij aardig op deze igp toen een vriend van mij het spel speelde zonder eerst mijn discrete kaart te enablen :+ )
Die igp's zijn gelijk al 20 keer beter dan mijn vorige discrete kaart (een fx5200). Imo zegt men altijd dat voor games te spelen een igp veel te licht is. Maar voor mensen die amper gamen en een vga kaart aankopen voor af en toe eens een wat te willen spelen is een 8300 igp bv eigenlijk best goed genoeg ook alz weren vele tweakers hier trouw aan hun high-end grafische kaarten.
De vraag of je al de moeite voor hybrid SLi wilt doen voor maar een paar keer per maand te gamen en je geen zware discrete kaart wilt omdat uw pc enorm lang aanstaat als office/development/encoding pc is een 8300 in feite stukken meer aan te raden momenteel.
natuurlijk zal je dan wel niet de allerlaatste shooters in goede kwaliteit kunnen spelen juist hiervoor is Hybrid SLI zo intressant natuurlijk..

Eventueel kan je een jaar of 2 later nog steeds een discrete kaart bij pluggen die tegen dan wel de beloftes van nVidia of AMD/ATI waar zal kunnen maken dat hem in 2D modus amper meer verbruikt dan een igp chippie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
lightdestroyer, wat een verhaal! Maar ik heb het allemaal gelezen. :+ Deze PC is weer eens mijn nieuwe sinds ik mijn oude heb verkocht, nu zo'n 8 jaar geleden en sindsdien geen PC gehad, en omdat ik redelijk fanatiek maar ook weer niet erg fanatiek gamer ben, heb ik gekozen voor een beetje een mid-range systeem. Ik speel eigenlijk een aantal games maar wil ze wel snel en mooi spelen.

Afijn, je zult het niet geloven maar het hele spul draait! Ik was gisteren naar de winkel geweest om de GTS250 om te ruilen voor een GTX260 en vandaag heb ik de voeding omgeruild. Ik heb nu de Coolermaster Silent Pro 700W. Na vele reviews gelezen te hebben, ben ik voor deze gegaan omdat hij super goed schijnt te zijn. Hij heeft een aparte 12V rail met 50A output! Kijk, dat is stukken beter dan de oude 500W. En wat denk je? Ik sluit alles aan en de PC start op, ik sprong een gat in de lucht! :P

Ik heb meteen de BIOS ingesteld op "Internal VGA First" en "mGPU always enable" zoals aangegeven. Ik start Windows op en wat denk je? Het Hybrid SLI icoontje verschijnt! Toen had ik het niet meer.. ik viel bijna flauw. Nouja, het is natuurlijk geen spectaculair systeem maar heeft uiteindelijk aardig wat centjes gekost en ge-heen-en-weer met omruilen en opnieuw installeren. Dus dan ben je blij dat alles werkt zoals je gewenst had.

Dus, Hybrid SLI werkt nu en ik heb wat foto's van het systeem en een benchmark. 't is niet hoog maar als ik vergelijk zit ik in de buurt van Intel Quad Core en i7 920 systemen met dezelfde kaart, niet slecht vind ik :)

Trouwens, de drivers die ik gebruik zijn de laatste WHQL van Nvidia versie 182.50

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/IMG_0023.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/IMG_0019.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/specs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/3dmark_vantage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Proficiat !! :*)
Zo zie je maar dat de aanhouder wint!

Trouwens heel goed nieuws dat de laatste WHQL installeert zonder enig probleem (kga me der momenteel nog niet aan wagen ;P)

Lightdestroyer plant wel een lijstje van nVidia drivers die het minste problemen geven daar hoort deze driver dus zeker bij:
Momenteel:
Zeker werkende
• 175.31
• 182.08
• 182.50
• een 178.xx driver waar men vaak terug op valt wanneer recentere drivers niet meer werkten.

Je kast zijn binnenkant lijkt trouwens schrikwekkend goed op mijn oude gigabit case die ik samen met mijn nieuwe pc onderdelen vervangen heb door een antec 300. Mijn ervaring was dat bij die gigabit case het gebrek aan intake fans pijnlijk was voor koeling.

Ik ben dan ook paranoide als het aankomt op hitte (vooral voor mijn harde schijven :p)
Hoewel die gigabit case mij wel 5 jaar goede diensten bewezen heeft (ik kom van een amd2600+ processor ;) )

Die voeding met zijn 50A lane is idd wel enorm zalig qua power. 150Watt meer maar wel bijna het dubbele aan 12V power als mijn voeding, ideaal gewoonweg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een moeilijke vraag:

De opstelling die ik in gedachten had was:
9800GTX (met hybridpower)
8400GT (met Gforce Boost)

Is het mogelijk om te "kiezen" tussen 9800gtx, 8400GT+IGP en de IGP?
En om het nog moeilijker te maken: kun je als de 9800gtx aanstaat de 8400GT als PhysX card te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
lightdestroyer schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:39:
Proficiat !! :*)
Zo zie je maar dat de aanhouder wint!

Trouwens heel goed nieuws dat de laatste WHQL installeert zonder enig probleem (kga me der momenteel nog niet aan wagen ;P)

Lightdestroyer plant wel een lijstje van nVidia drivers die het minste problemen geven daar hoort deze driver dus zeker bij:
Momenteel:
Zeker werkende
• 175.31
• 182.08
• 182.50
• een 178.xx driver waar men vaak terug op valt wanneer recentere drivers niet meer werkten.

Je kast zijn binnenkant lijkt trouwens schrikwekkend goed op mijn oude gigabit case die ik samen met mijn nieuwe pc onderdelen vervangen heb door een antec 300. Mijn ervaring was dat bij die gigabit case het gebrek aan intake fans pijnlijk was voor koeling.

Ik ben dan ook paranoide als het aankomt op hitte (vooral voor mijn harde schijven :p)
Hoewel die gigabit case mij wel 5 jaar goede diensten bewezen heeft (ik kom van een amd2600+ processor ;) )

Die voeding met zijn 50A lane is idd wel enorm zalig qua power. 150Watt meer maar wel bijna het dubbele aan 12V power als mijn voeding, ideaal gewoonweg
Dank! Het kastje is een goedkope AOpen QF50G, bedoeling was ook een mid-range gaming systeem en ik zit al aardig over budget maarja zo gaat dat met computers. :P

Ik houd ook niet van hitte en de kast staat nu open, beide zijplaten liggen eraf en hij maakt amper geluid moet ik zeggen. Als ik zin heb, doe ik de platen er wel weer op O-)

Ik kom trouwens ook van een AMD 2600+ :+ Deze PC is weer eens mijn eerste PC sinds ik mijn 2600+ heb verkocht, die heb ik nog vrij lang gehad toen iedereen al Dual Core en PCI express enzo draaide, draaide ik nog een Socket A moederbord met een AGP videokaart :D

Die voeding is wel lekker idd, mooie zachte dunne kabels ook, je kan ze super makkelijk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:44:
Misschien een moeilijke vraag:

De opstelling die ik in gedachten had was:
9800GTX (met hybridpower)
8400GT (met Gforce Boost)

Is het mogelijk om te "kiezen" tussen 9800gtx, 8400GT+IGP en de IGP?
En om het nog moeilijker te maken: kun je als de 9800gtx aanstaat de 8400GT als PhysX card te gebruiken?
Voor deze opstelling vrees ik een beetje voor. Hybrid sli geeft je enkel de keuze om op je igp te werken en een "boost" optie
Deze boost optie zal afhangen van je discrete kaart:
• 9800GTX --> Hybrid Power sli, igp zal enkel nog de data van je discrete kaart doorsturen naar je beeld
• 8400GS --> Hybrid Boost SLI je igp gaat samen werken met 8400GS om samen de beelden te renderen die naar je beeldscherm worden doorgezonden.
of de derde optie om al je beelden afzonderlijk te renderen.

Hierdoor heb je in dit simpele hybrid menuutje gewoon weg geen optie om te kiezen welke kaart nu voor je boost optie zal zorgen :(
Je zou dus kunnen denken, oei .. nVidia zal dan maar random 1 van mijn kaarten kiezen?

Dit is echter niet het geval:
quote: nVidia SLI guide
Multi-GPU SLI Support in Hybrid SLI Systems
When two dGPUs are connected in SLI mode through an SLI connector on a
Hybrid SLI-enabled system, the SLI setup for the dGPU works as it does for
existing non-Hybrid SLI systems. Only one dGPU adapter will be seen and only one
display can be attached to the dGPU. The single attached display can be connected
to the mGPU or dGPU. Connecting the display to the mGPU will enable
HybridPower mode and will allow user to enter ‘Save Power” mode. ‘Save Power”
mode is only supported in multi dGPU configurations when SLI is enabled on the
dGPUs. When more than one dGPU is plugged into a Hybrid SLI system, the
GeForce Boost feature will not be available.
Maw. Als je meer dan 1 discrete GPU in je systeem zal steken die beide Hybrid SLI supporten *your case* Dan krijg je simpel weg 2 opties namelijk:

• Power save mode: Enkel je igp zal werken, beide andere discrete igp's staan volledig af en verbruikten totaal geen energie
• Multiple Screen modus: Beide discrete kaarten staan aan en zullen beide apart (of te samen in sli indien ze gelijk waren .. wat hier dus niet het geval is) werken en beeld leveren NIET via het moederbord maar via hun eigen video uitgangen. Zolang je dus je video uitgang gebruikt van je mGPU zal je dus enkel een power save mode hebben
Hint: Veel schermen hebben zowel VGA als DVI ingang dit voorkomt dus het versteken van kabels indien je van modussen wil veranderen.

Wanneer is deze optie handig ? Als je wilt kunnen switchen tussen igp(1 of 2 schermen) en het gebruiken van meer dan 2 schermen.. op die schermen aangestuurd door je sterkste kaart kan je dan ook nog eens gamen :p

Zal Hybrid SLI ondersteunen wat jij wilt: Nee :'(

Wil dit zeggen dat je maar Hybrid SLI kan draaien met 1 extra dGPU, neen:
Hybrid SLI was zelf ontwikkeld voor Dual of Tri-sli opstellingen !
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/articles/hybrid_sli_interview/images/shut_off_gpus.jpg
Spijtig genoeg krijg je weer maar 1 keuze igp of Volledige SLI opstelling.

De redenatie is nogal (kortzichtig?)eenduidig. Indien jouw igp tekort komt zal je wss zoveel mogelijk 3D power nodig hebben. Indien deze power teveel is zal een igp voldoen...
Eigenlijk is dit eerder technisch van aard, namelijk door het feit dat je 2 of 3 kaarten in een SLI opstelling als 1 dGPU zal aanzien worden door je Hybrid SLI en daardoor gewoon behandeld zal worden alsof er maar 1 extra discrete kaart in je systeem zit die Hybrid SLI ondersteunt

Een handige site met meer informatie hierover kan je vinden op
nv News
en natuurlijk de al in de TS vermelde guide:
Officiele Hybrid SLI gids

PS: Zelf in "gewone" Hybrid Power sli kan ik niet mijn igp gebruiken om de PhysX af te handelen (ok hij is een beetje te zwak maar hij heeft toch een klein aantal shadertjes zou je denken ..)

Wat je wel kan proberen is de 8400GT later er bij te steken.. en enkel voor deze kaart de PhysX drivers installeren. Let op dat je dus nooit de PhysX drivers opnieuw installeert wanneer je je video drivers update (zowieso zal je updaten van je video drivers via vista config panel moeten doen anders zal je installeren plots 3 gpu's vinden ipv 2 en 1 kaart die je enkel voor PhysX wil gebruiken)
En dat je nooit een nVidia grafische driver installeert of laat installeren door vista voor deze kaart.
In principe zou dit moeten werken .. maar na veel googlen heb ik enkel gewone SLI setups met een extra gpu gevonden waarbij voor die extra gpu enkel de PhysX driver apart is geinstalleerd.
Deze methode "multiple cards" staat ook nog steeds aangemerkt als *new* dus in theorie zou het moeten werken .. maar je krijgt hiervoor van mij geen enkele garantie buiten de garantie dat als je pech hebt je veel zal mogen knoeien met je grafische driver en de afzonderelijke PhysX systeemsoftware

In ieder geval veel succes toegewenst en als het je lukt meld het ons he!

[ Voor 0% gewijzigd door lightdestroyer op 10-04-2009 15:23 . Reden: een tweede GT naar GS veranderd doordat de 8400GT niet bestaan ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Nou, alles draait op zich snel maar met 3DMark Vantage heeft ie toch moeite en ik zit nu al te denken aan een ander moederbord met normaal SLI en nog een GTX260 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinny
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 10:01
ik snap helaas het Hybrid verhaal niet helemaal. misschien dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb nu nog een gewone SLI opstelling, maar die staat meestal uit.
een videokaart stuurt mijn monitor 22" altijd aan, terwijl een andere zelfde videokaart, m'n plasma tv 42" aanstuurt. ( , ik sleep speelfilms van m'n monitor naar m'n plasma, als ik film ga kijken, of als ik game, doe ik dat ook altijd via m'n plasma )
m'n pc monitor, is enkel voor te surfen, en dergelijke.

soms, als ik intensief wil gamen, dan activeer ik wel SLI, en geef ik enkel m'n plasma tv beeld.

Nu het Hybrid verhaal.
eigenlijk ( en ik weet niet of dat gaat ) wil ik de interne gpu gebruiken voor m'n monitor, ( surfen, wat in photoshop werken etc... )
en een losse videokaart ( maar dan een serieuze snelle ) gebruiken voor m'n gamen op Plasma tv.
gaat dit ? dus interne gpu op monitor, terwijl een externe gpu vol gas geeft op m'n plasma ?
dus eigenlijk dat ze los van elkaar gebruikt worden over 2 verschillende schermen.

bij SLI, in m'n systeem dat ik nu heb, heb ik twee zware videokaarten nodig, en bij zo'n hybrid ding als die apart werken, maar een hele zware voor te gamen, en de interne voor m'n monitortje.

gaat dit? of blijf ik best bij m'n SLI moederbord, met twee sterke kaarten.

groetjes en bedankt alvast voor jullie commentaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Dinny op 27-11-2009 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Dit zal zeker werken echter heb je 2 oplossingen:

Bij Hybrid SLI kan je steeds op 1 van de twee grafische kaarten werken indien gewenst.
Indien je je gewone monitor gebruikt kan je bv je IGP gebruiken (ook je tv zal dan beeld krijgen van je igp). Als je dan wil gamen activeer je je zwaardere grafische kaart die dan voor beide monitoren zal zorgen.
Indien je dit wil zal je dus een igp moeten vinden met 2 gewenste uitgangen daar al je video kabels verbonden moeten zijn met je igp ;)

Er is echter nog een alternatieve optie die voor u misschien beter is.
Namelijk "additional displays"(onderste optie)
Afbeeldingslocatie: http://lightdestroyer.dommel.be/picture_library/tweakers/ModesHybridPower.PNG
In deze opties werken beide gpu's onafhankelijk. Dan kan je idd je monitor aan je IGP hangen en je plasma TV aan je zware grafische kaart. Beide kaarten zullen dan afzonderlijk het beeld genereren voor zijn scherm.
In deze modus kan je dus tot 4 videoschermen aansluiten (2 per kaart :p)

Zet je de hybrid SLI modus op zuinig zal je echter geen signaal meer krijgen op je plasma scherm (uw zware GPU valt namelijk uit voor stroombesparing :p). Dan kan je natuurlijk de video kabel van je plasma gaan versteken of een paar andere alternatieve oplossingen (meeste tvs/monitors aanvaarden meer dan 1 signaal bv .. 2 video kabels naar je tv laten lopen, 1tje van je igp en 1tje van je zware GPU, en dan op de tv zelf selecteren welke video ingang je wil gebruiken)

Echter hierbij moeten een paar kantekeningen gemaakt worden. Je hebt een nVidia igp nodig en een discrete GPU die hybrid SLI ondersteunt.
concreet zal je dus een 9800GT/GTX/GTX+ of een GTX260/GTX280 moeten kopen
de GTX 265/GTX285/GTX295 supporten al geen Hybrid SLI meer.
Ten tweede ben je min of meer gebonden aan oude drivers (ik gebruik bv de 182 drivers)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinny
dankje voor je response :)
ik zit eraan te denken om zo eentje te nemen : Asus M4N78Pro, omdat er een DVI en HDMI aansluiting op zit. eentje voor op de monitor, en eentje voor op het plasmascherm. en dan gewoon save power, tot ik ga gamen, dan pas moet m'n ( nog te kopen ) GTX280 ( komt toch net beter uit testen dan de 9800 GX2 )
in gang schieten :9

Maar ik lees overal dat Hybrid SLi niet door windows 7 ondersteund wordt.. nou moe :/
maar niet ondersteund wil dat zeggen, "werkt niet", of wil dat zeggen, "we garanderen niks" :p

Werk jij op met windows 7 ?

ps: ik heb nu net een laptop met die hybrid erop moeten installeren, de MEDION® AKOYA® P8610 (MD 97228) van de aldi... en ik moet zeggen... het werkt wel heel fijn, dat hybrid. vooral dat groene knoppie, maar dat zit alleen maar op laptops standaard erop vrees ik : :9

[ Voor 23% gewijzigd door Dinny op 05-12-2009 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Dinny schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 03:52:

Maar ik lees overal dat Hybrid SLi niet door windows 7 ondersteund wordt..
http://www.youtube.com/watch?v=F0f4cPmgUqY

Dit was met m'n GTX260 op een M3N78-AM en Windows 7 maar dat is alweer een tijdje geleden omdat ik m'n GTX260 weggedaan heb dus ik weet niet of Nvidia het nog ondersteunt in de drivers. Ik weet niet meer welke driver versie ik daar gebruikt heb, dacht iets van 186.xx maar het zou kunnen dat ze het eruit hebben gehaald. Het werkte iig perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinny
cool 8)

maar met geen performance boost, bedoel je toch, dat de ingebouwde gpu de gtx260 geen snelheidwinst meer geeft, maar toch wel dat de gtx260 gewoon zijn kracht laat zien, en niet tegengewerkt wordt door de ingebouwde gpu ?

als dat zo is... dan weet ik genoeg :P , ik wil een zuinig en stil systeem voor films te kijken, en soms een game te spelen ( en dan mag het wat Watt kosten :X maar anders niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
Dinny schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 11:36:
[...]

cool 8)

maar met geen performance boost, bedoel je toch, dat de ingebouwde gpu de gtx260 geen snelheidwinst meer geeft, maar toch wel dat de gtx260 gewoon zijn kracht laat zien, en niet tegengewerkt wordt door de ingebouwde gpu ?

als dat zo is... dan weet ik genoeg :P , ik wil een zuinig en stil systeem voor films te kijken, en soms een game te spelen ( en dan mag het wat Watt kosten :X maar anders niet )
Klopt volledig :D
Ik heb juist dezelfde redenering gevolgd, het merendeel van de tijd brows ik en bekijk ik anime/films.. geen zware kaart nodig maw. Enkel heb ik wat 'power' nodig als ik eens een moderne game opstart. Hybrid SLI is dan perfect.

Enige wat ik kan zeggen/gelezen heb is dat je een 'beetje' performance van je gtx260 zal moeten inleveren omdat je een buffer gebruikt (je stuurt je video signaal via de video uitgangen van je igp ipv rechtstreeks)
Maar om eerlijk te zijn ik haal evenveel fps dan andere personen die rechstreeks hun discrete GPU gebruiken.
Ik heb ooit een review tegen gekomen waar men een 9800 GT vergelijk met een 9800 GT in hybrid SLI, het verschil was er wel .. maar had eerder te maken dat die ene kaart wat mindere kloksnelheden had.

Ik gebruik Hybrid SLi ook met de combinatie van een M3N78-AM moederbord (de ATX versie) en de 9800 GT kaart (GTX snelheden, als ik dan toch effen game direct overklokken, werkt perfect als je MSI afterburner software gebruikt :p)
Dit levert meer performance boost op dan dat je "verliest" door via je igp het signaal te sturen

In combinatie met win7 geen enkel probleem.
Enige waar je moet opletten, zoals eerder vermeld, is dat je een driver gebruikt ouder dan de 186 reeks.
In mijn geval gebruik ik de 182.08 drivers werkt perfect :p

Ik heb al .ini bestanden zien passeren om hybrid SLI te activeren op de nieuwste drivers .. dus dat kan ook.
Dit komt namelijk doordat hybrid SLI nog steeds ondersteund wordt op laptops en dus de ondersteuning nog steeds in de drivers zit.(Je moet die maw enkel 'activeren')
Spijtig genoeg heb ik wat moeten prutsen met drivers installeren om hybrid sli te laten werken zodoende blijf ik bij 182.08 :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinny
lightdestroyer schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 15:50:
[...]

Ik gebruik Hybrid SLi ook met de combinatie van een M3N78-AM moederbord (de ATX versie) en de 9800 GT kaart (GTX snelheden, als ik dan toch effen game direct overklokken, werkt perfect als je MSI afterburner software gebruikt :p)
Dit levert meer performance boost op dan dat je "verliest" door via je igp het signaal te sturen
dat mobo is vga uit ?
ik heb nu twee 7950 gt's passief gekoeld van xfx, en elke is met dvi uit verbonden ( eentje naar dvi monitor ) andere hdmi plasmascherm.

zodus wil ik bij de M4N78 PRO ( die vga, hdmi en dvi output heeft )
de hdmi en de dvi gaan gebruiken, maar nu lees ik dit over de geforce 8300 chipset :|

Digital video output is also limited to a single connection, so you can't use the chipset's DVI and HDMI outputs simultaneously.

manman, komt toch wat bij kijken als je zunig wil zijn :X
straks wordt het misschien nog een gewoon moederbord met een gtx280 erop ( die is in idle ook maar 25w blijkbaar ) :9

*edit, in de .pdf gebruiksaanwijzing gekeken van het moederbord, en inderaad :
DVI+SUB =: supported
HDMI+SUB =: supported
HDMI+DVI =: not supported :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Dinny op 10-12-2009 02:55 ]

Pagina: 1