Toon posts:

Stroommeter correctiefactor 40

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb L+G kWh TARIGYR 400 meter. Hierdoor past uw een correctiefactor van 40 toe op het gemeten verbruik. Is deze correctiefactor bestaat wel?
Ik heb zelf middels een eigen tussen analoogmeter gecontroleerd wat zijn verbruik is, hieruit volgt dat de correctiefactor
± 4.04 moet zijn!
Worden de meterstanden van die soort meters een keer per maand of een keer per jaar genomen? En als een keer per maand waarom is dat?
Weet iemand iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:12:
Hoi,
Ik heb L+G kWh TARIGYR 400 meter. Hierdoor past uw een correctiefactor van 40 toe op het gemeten verbruik. Is deze correctiefactor bestaat wel?
Ik heb zelf middels een eigen tussen analoogmeter gecontroleerd wat zijn verbruik is, hieruit volgt dat de correctiefactor
± 4.04 moet zijn!
Worden de meterstanden van die soort meters een keer per maand of een keer per jaar genomen? En als een keer per maand waarom is dat?
Weet iemand iets!
Wat meet je ermee? Ik gok je electriciteitsverbruik. Een analoge meter houd geen rekening met faseverschuivingen, dus is totaal niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Part

Helemaal niets.....

Je vraag is niet erg duidelijk maar een Landis & Gyr TARIGYR 400 meter is volgensmij gewoon een oude kWh meter.
Waarom wil je daar een corectie factor overheen doen?

Meterstanden worden normaal elk jaar opgenomen. Als je niet thuis bent kun je zelf de meterstanden doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Typfout in de topictitel heb ik voor je gefixt, als je nu zelf nog even een fatsoenlijke topicstart maakt, dan kunnen we je wellicht helpen. Er is nu werkelijk waar, geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Het is mij ook niet duidelijk, ik gok dat er iets aan zit te komen met fantastische besparingen of oneerlijke metingen. Anyways wat DJSmiley stelt klopt, die meter van Landis & Gyr houdt rekening met faseverschuiving, ik gok erop dat jouw analoge meter dat niet doet (zou overigens wel een verrotte cos phi betekenen van 0.248) tenzij je over een zgn. True RMS meter beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het blijft angstig stil van de kant van TS. Natuurlijk houdt een kWh-meter rekening met faseverschuivingen (bericht insan1ty), dat doen ze allemaal, stel je voor dat ze dat niet zouden doen ...... Maar het is zoals reeds is opgemerkt volkomen onduidelijk wat TS bedoelt en heeft gemeten. Multimeter met alleen stroom en spanning en voor het verbruik vermenigvuldigen met de tijd? Dan zit je minstens in de helft van alle gevallen helemaal mis.
Kortom, TS, schaam je niet voor niet veel technische kennis, leg eens uit wat en hoe je hebt gemeten en wat je precies wilt weten. In elk geval kunnen we je nu op geen enkele manier van dienst zijn. We zijn geen geheimschriftlezers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 1000 kw per jaar heb gebruikt, dan betaal ik voor 40000 kw, 40 X 1000=40000kw, so simple is that. ik weet het niet waarom heb ik die soort meter!
Mijn analoogmeter geeft iets anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hierboven is dus net uitgelegd dat die analoge meter van je nogal brak is :z

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 00:27:
Als ik 1000 kw per jaar heb gebruikt, dan betaal ik voor 40000 kw, 40 X 1000=40000kw, so simple is that. ik weet het niet waarom heb ik die soort meter!
Kijk nu is het duidelijk.

Deze meters slaan nog wel eens op hol. Heeft te maken met de rem magneet die los laat.

Neem contact op met je energie leverancier.
Zij ruilen de meter om en meten de oude meter na (ijking).
Indien daar een afwijking in zit betalen zij de ijking en het verschil in energie kosten (dat wat je nu te veel hebt betaald).

Als uit de ijking blijkt dat de meter wel goed was dan betaal je de kosten voor het ijken en het omwisslen van de meter zelf.
Je moet dus wel zeker weten dat je meter te snel loopt.

zie ook hier:
http://forum.trosradar.nl...c4a1a006f0f7286d158f3a04b

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 12-04-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nog steeds een beetje wartaal. 1000 kw per jaar is onzin. Vermogen druk je uit in kW en verbruik in kWh. Dus bedoel je wellicht 1000 kWh resp. 40.000 kWh. Om even het verschil te verduidelijken:
Een apparaat van 1 kW gebruikt als het permanent zou zijn ingeschakeld 1 x 24 x 365 = 8760 kWh
Vervolgens: Wat is dat voor meter, die analoogmeter? Ook dat is nog niet duidelijk.
Geef eens weer wat je precies hebt waargenomen. Ik sluit niets uit, versta me goed, maar onbegrijpelijke afwijkingen die jij meent te constateren geloof ik niet zo erg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat de correctiefactor een vermenigvuldiging is?
Het zou net zo goed delen door 40 kunnen zijn.

Al snap ik verder ook niet echt wat je vraag is...

Waar wat en hoe heb je gemeten met je analoge meter?

Kijk ook je jaarrekening eens na, ik kan me niet voorstellen dat je 40x zoveel moet betalen...
1/40e kan ik me ook niet voorstellen trouwens.

Waar heb je die correctiefactor vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

40x is wel heel veel maar later word er ook gesproken van 4,04 maal.

In het oude type meter (en dat is dit) zit een remmagneet.
Indien deze los raakt dan slaat de meter leterlijk ophol.
Er ken mensen die een rekening kregen voor 40.000 tot 50.000kWh

Wat vaker voorkomt is dat het magnetisme is afgenomen en de meter enkele malen sneller gaat lopen.
Energiemaatschappijen willen dan nog wel eens de schuld bij de gebruiker leggen. Ze gaan er vanuit dat de gebruiker met neodymium magneten de meter heeft willen beïnvloeden waardoor het magnetisme van de remmagneet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is dat zo, dat dit een oud type meter is, d.w.z. eentje met een ferrarisschijf? Ik weet het niet, maar gezien TS z'n vraagstelling
...Worden de meterstanden van die soort meters een keer per maand of een keer per jaar genomen?....
krijg ik de indruk dat het een moderne meter is die op afstand kan worden afgelezen. Geen enkel energiebedrijf stuurt elke maand iemand langs en geen enkele klant zal dit verwachten dat ze dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:24:
Is dat zo, dat dit een oud type meter is, d.w.z. eentje met een ferrarisschijf? Ik weet het niet, maar gezien TS z'n vraagstelling

[...]
krijg ik de indruk dat het een moderne meter is die op afstand kan worden afgelezen. Geen enkel energiebedrijf stuurt elke maand iemand langs en geen enkele klant zal dit verwachten dat ze dit doen.
Landis & Gyr TARIGYR 400 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als ik zo even wat google lijkt het te gaan om een electronische meter met telefoonaansluiting waardoor hij de gegevens op kan sturen. Kan niets vinden over die correctiefactor.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, ik had ook hier en daar al zitten grasduinen en ik vind alleen maar info van deze strekking:
REMOTE METER READING SYSTEM FOR KWH WATTHOUR METERS AND DEMAND METERS
Over die mogelijkheid beschikken oudere mechanische kWh-meters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Lekker duidelijk weer. Waarom denk je dat je 40x teveel hebt betaald / zult betalen? Ergens gehoord of gemeten?

Over je analoge meter: hoe heb je dit gemeten (evt aansluitschema bijsluiten), met wat voor meter (merk en type) en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Techneut schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:24:
[...]
Bij zakelijke klanten komt elke maand een of andere sulletje met een apparaat even 'bliep' de meterstand opnemen voor Nuon en dat kost je 50 piek per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lekker complimenteus!

Edit:
Los hiervan, TS lijkt me niet een persoon die deze zaken moet behartigen voor een groot bedrijf.

[ Voor 71% gewijzigd door Techneut op 18-04-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
Op ons werk hangt ook zon meter, volgens mij 60 ampere, of 80 ampere hoodzekering * 3 fasen
dus het is geen huis tuin en keuken meter.

de hoofdaansluiting komt eerst binnen in een kast, met trafo's en de hoofdzekering.
( per fase 1 trafo) de verhouding van de wikkelingen tussen de inkomende en de uitgaande kant, is bij de Topicstarter 40,
de meter meet "op afstand, vanaf de trafos" de meterstand is dus niet het daadwerkelijke energieverbuik.
de meter hangt dus "naast" de verbuikskant en niet tussen de hoofdaansluiting en de gebruiksgroepen/onderverdeling. dit is zo gedaan omdat je dan door het vervangen van de trafos de aansluiting kunt verzwaren indien nodig, zonder de meter te hoeven vervangen. blijkbaar is de meter duurder dan de trafo's
ik zocht ook om info over de tarigyr, maar kon nog niet echt iets meer vinden, behalve dit topic.
ik wil graag de meetrstanden een tijdje bijhouden, maar er tsaat geen zinnige "xxx kwh" tellerstand in het scherm, en twee knopjes, waar ik maar vanafblijf zonder handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 22-03-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@hierboven
Over het algemeen kan men oude koeien beter in de sloot laten zitten

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Sowieso kan je met de knopjes het apparaat niet beinvloeden verder dan wat het schermpje weergeeft.
Druk maar raar, kan kom je vanzelf de gegevens tegen die je wil hebben.

Mocht je de meterstand automatisch uit willen lezen kan je verschillende dingen doen:
- de instalateur lief aankijken en vragen of hij de pulsuitgang met een paar draadjes naar buiten wil gooien (hier krijg je dan 1 pulse per x kwh uur, staat op de meter)
- Een lechtsensor voor de knipperled monteren, al is dit bij de grotere installaties vaak lastig omdat de meter in een eigen kast hangt. eventueel zou dat ook met een camera kunnen.
- Uitzoeken wat voor protocol er over de infraroodpoort gaat, is meestal vrij makkelijk aan te komen en veel standaarden zijn er daar niet in (modbus is vrij bekend, maar er zijn ook wat minder bekende standaarden) en met een infrarood dongle de meterstand uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:34
nou, dat ben ik niet met je eens, over die oude koeien
voor mij was dit namelijk een nieuwe koe, en wellicht heeft iemaqnd anders hier nog eens iets aan. ik heb er nu in ieder geval wel iets aan. ik ga knopjes drukken!
Pagina: 1