Upgrade; Is het technisch mogelijk alleen VK te upgraden

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb sinds vorige week mijn 11 jaar oude CRT ingeruild voor een mooi 24" 1080p full HD scherm.
Nu trekt mijn huidige videokaart ATI X1600 XT icm met mijn Athlon 64 3200+ (2GH) het niet om ieder format vloeiend af te spelen. Verder heb ik een Abit Nforce 2 moederbord met 2 GB geheugen en een 400watt voeding van Antec.

Ik ben een incidentele gamer,denk aan eens een keertje een potje Far Cry 2, of een NFS achtige game. Dit hoeft niet persee op de hoogste setting, ik heb er niet minder plezier in als het wat lager staat.
Verder veel wat oudere RTS spellen die op de X1600 XT nog prima draaien. maar het merendeel van de tijd gebruik ik de PC voor internet, downloaden, films, foto's, muziek, etc.

Nu zit ik eraan te denken om een ATI 4870 te kopen, deze kaart is ruim voldoende en voor wat ik met de pc doe en ook kan hij nog wel een tijdje mee, zeker door de mogelijkheid om in de toekomst crossfire te gebruiken. Nu wil ik op dit moment eigenlijk alleen de videokaart upgraden. De processor enzo zijn zeker niet meer het nieuwst van het nieuwst, maar kunnen voor mij nog wel een half jaartje of een jaartje mee.

Is het mogelijk om mijn X1600 XT te vervangen door een 4870, kijkend naar mijn moederbord (Abit KN8, Nforce 2 chipset) en mijn voeding Antec 400watt ? Zo niet, wat raden jullie mij aan?

[ Voor 4% gewijzigd door martijn12345 op 08-04-2009 10:48 ]

Geen inspiratie

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je CPU zal duidelijk bottlenecken hier. Is het niet verstandig om even door te sparen en dan een geheel nieuw systeem te kopen? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ja, technisch is het wel mogelijk maar waarom zou je als je niks aan al die preformance hebt als je cpu uit het jaar 12.000 v.c. is ?

Signature

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Nee, ik denk niet dat het verstandig is om allen je VGA te upgraden. Je CPU zal een grote bottleneck vormen, en ik betwijfel of je voeding het redt. Ik ben het met MensionXL eens dat je beter door kunt sparen en een nieuw systeempje op de kop tikt :)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Nou ja, als jij zegt dat ik mijn videokaart wel kan wijzigen, maar dat mijn probleem in de CPU zit, dan heb je gelijk. Dan kan ik beter een compleet nieuw systeem kopen. Het is echter zo dat ik voor alles wat ik met mijn pc wil doen (behalve het kunnen bekijken van 1080P full HD video) nog wel kan leven met mijn CPU, en ik eigenlijk graag zou wachten met de rest upgraden. Daarom hoopte ik dat ik zeg maar de videokaart vast kon aanschaffen, en dan over een half jaar/jaar de rest upgraden en de videokaart mee overnemen.

Kan het of gaat het niet werken?

Geen inspiratie

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36

artificial_sun

Mazda Rx7

martijn12345 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:55:
Nou ja, als jij zegt dat ik mijn videokaart wel kan wijzigen, maar dat mijn probleem in de CPU zit, dan heb je gelijk. Dan kan ik beter een compleet nieuw systeem kopen. Het is echter zo dat ik voor alles wat ik met mijn pc wil doen (behalve het kunnen bekijken van 1080P full HD video) nog wel kan leven met mijn CPU, en ik eigenlijk graag zou wachten met de rest upgraden. Daarom hoopte ik dat ik zeg maar de videokaart vast kon aanschaffen, en dan over een half jaar/jaar de rest upgraden en de videokaart mee overnemen.

Kan het of gaat het niet werken?
Ja dat gaat wel, maar of het een slimme beslissing is? Dat is volledig aan jou. Ik doe ook zoiets alleen dan met een case en muis dus dat heeft minder concequenties :)

Stadia was beter....

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

als je moederbord PCIe ondersteunt gaat het wel werken alleen zul je niet de preformance halen die de kaart in zich heeft..

Signature

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:05
Is je videokaart PCIe? Dan wil het wel.

Houd er echter rekening mee dat wat je nu koopt, over een half jaar/jaar alweer verouderd is.
Overigens is het upgraden van je cpu niet alleen goed voor de performance. De meeste nieuwe processoren die op hetzelfde niveau presteren als de jouwe (of zelfs beter) zijn een stuk zuiniger. Helemaal 45nm modellen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Dit is toch een bord met AGP?
Voor zover ik weet is de 4870 alleen verkrijgbaar met PCIe (2.0) aansluiting. Een ander moederbord heb je dan toch nodig, beter dan ook met nieuwe CPU en geheugen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 22:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ergo: een mindere videokaart met goede, werkende HD-video ondersteuning óf toch die 4870 aanschaffen icm een heel nieuw systeem.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 21:01

PeaceNlove

Deugleuter

BGB4rn schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:59:
als je moederbord PCIe ondersteunt gaat het wel werken alleen zul je niet de preformance halen die de kaart in zich heeft..
En dus kan je beter een goedkoper kaartje halen denk ik.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:32
Als ik zo de reviews bekijk (klik en klik) dan gaat je voeding het erg zwaar krijgen. Wel iets om rekening mee te houden.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als ik jou was zou ik ergens 2e hands een AGP videokaart op de kop te tikken voor een eurootje of 30. Of je koopt er ééntje in de winkel. Dan kan je nog redelijk een tijdje vooruit. Dan kan je voor een klein bedrag toch nog genieten van wat prestatiewinst en het kost je niet de hoofdprijs.

De 4870 is alleen PCIe en dat heb je niet op je moederbord zitten, dus je moet even goed zoeken naar AGP kaartjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Hooglander1 op 08-04-2009 11:05 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat bedoel je precies met de zin dat niet ieder format vloeiend af te spelen is? Heb je het dan over HD films? (720P of 1080P?) of heb je het over multitasken? (youtube, internetten etc alles tegelijk)
In het laatste geval zal je veel meer aan een nieuwe Dual of Quad-core processor hebben. Daarmee kan je veel beter multitasken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Satch op 08-04-2009 11:07 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je zult wel even je specs moeten controleren. Want een Athlon64 en een nForce2 chipset does not compute. De nForce2 chipset is namelijk voor het Socket A platform, en Athlon64 zit op 734, 939, 940 en AM2 sockets.

Je noemt het Abit KN8 moederbord. Die heeft een nForce4 chipset, socket 939 en PCI Express. In dat PCIe slot kun je gewoon een hedendaagse videokaart mikken. Een 4870 gaat daar wel in werken.
Alleen is een HD4870 een totale onzin aankoop je voor je systeem aangezien je dat ding nooit volledig zult benutten. Daarnaast kan je voeding zo'n ding ook wel eens geen pretje vinden. HD4870 zou ik in jouw geval gewoon echt niet doen.

Als je per se je videokaart wilt upgraden kan dat best, maar dan zou ik gaan voor een HD4670, HD4830 of even wachten op de HD4700 serie. Die laatste bevat de op 40nm gebakken RV740 chip en gaat de HD4830 vervangen, is een soort zuinigere variant met performance tussen de 4830 en 4850 in. Die belast dus ook je voeding een stuk minder. Net als de HD4670 een zuinige jongen is.
Ga daar maar eens wat informatie over opzoeken als je wilt :)

Beter is gewoon een upgrade naar een nieuw systeem. Het Phenom2 platform is erg aantrekkelijk. Als je iets maakt met een 780G chipset, Phenom X3 en 4GB PC6400 RAM ben je ook voor ~200 euro klaar en heb je een technisch veel beter bakkie dan je nu gebruikt.
En als je wilt kun je daar zelfs nog een losse videokaart, bv een van bovenstaande modellen, bij mikken. as je rekening houdt met je voeding.

[Edit]
Zie Reinman hieronder :P

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 08-04-2009 11:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik zou een binnen werk upgrade doen. Dat kan wel op die 400watt Antec(*gezien het een amerk is).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 106,96€ 106,96
1Asus M3A78€ 65,03€ 65,03
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,99€ 32,99
1XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3€ 88,-€ 88,-
ImporterenTotaal€ 292,98

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 23:06

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Als ik jou was zou ik die ca. 150/200 euro besteden aan een nieuw mobo met interne grafische kaart (bijv MSI DKA790GX ca. 105 euro) + een nieuwe processor (Ph2 X3 710 (ca 110 euro).
Deze upgrade is volgens mij veel interresanter omdat deze niet alleen de spelletjes iets versnelt (hogere fps) maar ook een groot voordeel opleveren bij de andere activiteiten die je uitvoert op de computer.
En op termijn is deze weer uit te breiden met een snellere processor/grafische kaart aangezien je een mobo koopt met nieuwe sockets (AM3/pci-e 2.0) die waarschijnlijk nog wel een tijdje meegaan.

Hopelijk heb je iets aan deze tip.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
wow, onwijs bedankt voor alle tips, en zo snel !

Ik probeer normaal een beetje sensible up te graden, dus wel goede spullen kopen, spullen die een goede prijs kwaliteit hebben en een tijd mee kunnen (zoals de 4870 op dit moment in mijn ogen). Een soort van halfslachtige upgrade zie ik dus niet zitten, maar waardeer het dat mensen meteen een lijste posten en meedenken _/-\o_

My bad trouwens met Nforce 2 en 4, het is inderdaad een Nforce 4 chipset, met PCI-e slot.

Ik begrijp dat ik met mijn huidige systeem absoluut niet het max. uit een 4870 zou halen, maar ik zie het niet zitten om mijn voeding ermee op te blazen. En als ik een nieuwe voeding koop, wil ik ook een andere kast,als ik een nieuwe kast koop dan... etc etc hehe.

Ik ga dus maar eventjes geen 1080p HD video's 'kopen' en sparen voor een echte nieuw systeem, dan doe ik het in een keer goed.

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
WillemAtHome schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:17:
Als ik jou was zou ik die ca. 150/200 euro besteden aan een nieuw mobo met interne grafische kaart (bijv MSI DKA790GX ca. 105 euro) + een nieuwe processor (Ph2 X3 710 (ca 110 euro).
Deze upgrade is volgens mij veel interresanter omdat deze niet alleen de spelletjes iets versnelt (hogere fps) maar ook een groot voordeel opleveren bij de andere activiteiten die je uitvoert op de computer.
En op termijn is deze weer uit te breiden met een snellere processor/grafische kaart aangezien je een mobo koopt met nieuwe sockets (AM3/pci-e 2.0) die waarschijnlijk nog wel een tijdje meegaan.

Hopelijk heb je iets aan deze tip.
I like ur thinking...
Ik ben niet helemaal op de hoogte al las ik laatste dat de interne videokaart in de 790g chipset de snelste is op dat gebied momenteel. Maar is die echt sneller als mijn X1600 XT kaart, of haal ik bijvoorbeeld voordeel uit hardmatige 1080p HD encodering of iets dergelijks. Ik begrijp dat dit eigenlijk het beeldplanken forum is, maar wil geen nieuw topic openen hiervoor.

Hoe zit ik voedingtechnisch met een dergelijk systeem ?

Geen inspiratie

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
De AMD 790GX chipset heeft UVD, dus die is prima in staat HD af te spelen, beter krijg je op het moment niet wat betreft HD encoding.

Benchmarks zou je moeten zoeken, ik ga er vanuit dat ze ongelijk gelijk presteren als de 790GX met 128MB sideport memory

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
En hoe zit ik met mijn voeding?

Geen inspiratie

Verwijderd

Welke Antec is het? Denk dat ie het wel trekt qua 12volt lijn. 400 watt zelf zou ruim voldoende moeten zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2009 12:49 ]

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Een Antec Sp-400p.

Geen inspiratie

Pagina: 1