Bestaat er een oplossing voor het gebrek van analoge TV-out?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik wil graag een HTPC bouwen en loop tegen het volgende aan:

Mijn TV ondersteunt:
• RGB over SCART (in)
• standaard SCART (in)
• S-Video (in)
• Composiet (in)

Mijn AVR ondersteunt:
• Component, YPbPr (in/uit)
• S-Video (in/uit)
• Composiet (in/uit)

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zIaVX7oM4BvNO7oWf1kzyNsL/thumb.jpg

De nieuwere moederborden ondersteunen:
• HDMI (uit)
• DVI (uit)
• VGA (uit)

Probleem is dus, hoe sluit je dat aan?
HDMI/DVI zijn digitaal en moet je dus met een externe converter doen, kost klauwen met geld als je wat knaps wilt dus dat doen we niet.

VGA kan je naar RGB over SCART solderen, maar dat kan erg lastig zijn, kost veel configuratiewerk en is niet zonder risico. Dus dat zou een laatste redmiddel zijn. Er is alvast een topic over dus dat scheelt.

Andere alternatieven zijn een extra videokaart, een nieuwe tv of een verouderd moederbord, uiteraard allen geen optie.
De discussie over welke hardware ik in een HTPC wil stoppen verandert niets aan mijn probleem en wil ik hier dus ook niet voeren.

Aangezien S-Video over VGA hoogstwaarschijnlijk niet ondersteund wordt blijft er maar één optie over in mijn ogen:
YPbPr, één van die verbindingen moet toch wel component kunnen uitspugen met een verloopje?
Of is zelfs dat niet mogelijk? Daar kan ik nu net weinig over vinden.

Is wat ik wil überhaupt mogelijk? Of moet toch echt ergens concessies doen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 08-04-2009 12:14 . Reden: even wat duidelijk gemaakt, lezen schijnt lastig te zijn ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:12

Spotmatic

Ken sent me

Ik zou me alle moeite besparen en gewoon een moderne TV kopen. Ik neem tenminste aan dat je ook HD bronnen wilt afspelen, dat lijkt me zonde met een SD TV. Bovendien verdwijnen al je aansluitproblemen dan als sneeuw voor de zon...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

er bestaan converters voor S-video / composite naar D-Sub (die gebruikt worden om bijvoorbeeld een WII op een normaal beeldscherm aan te sluiten, met alle brakke beeldkwaliteit van dien)

Omgekeerd weet ik niet of ze bestaan, maar een videokaart met tv-out bied al genoeg oplossingen. Het enige wat je nodig hebt is een vrij PCI / PCI-E / AGP slot en een geschikte videokaart met TV-Out.

-_-

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 15:10

CaDje

Framedrops for life

http://www.elektronica-online.nl/?zoek=component

Component Video - DVI-I Kabel

eerste hit op google, ze zuller er vast ook goedkoper zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door CaDje op 08-04-2009 10:53 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Spotmatic & M2M:
Lezen jullie überhaupt de SP wel? Nieuwe TV of losse videokaart is geen optie. :)

@CaDje:
Verloopkabels bestaan van elke aansluiting naar elke aansluiting.
De vraag is echter meestal of dat ook direct werkt zonder converter.
Dat is bij de meesten niet zo, van VGA/DVI/HDMI naar YPbPr kon ik dat niet vinden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M2M

M2M

medicijnman

Gonadan schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:08:
@Spotmatic & M2M:
Lezen jullie überhaupt de SP wel? Nieuwe TV of losse videokaart is geen optie. :)
ik lees de startpost wel degelijk:
Andere alternatieven zijn een extra videokaart, een nieuwe tv of een verouderd moederbord, uiteraard allen geen optie.
met name het woordje uiteraard valt mij op. Hoezo is er in de HTPC die je nog moet gaan bouwen geen plek voor een Videokaart? Als je voor een nieuw moederbord gaat, dan is een videokaart met tv-out op PCI toch ook wel plek? Geef anders even aan welke hardware je van plan bent te gebruiken, dan kunnen wij ook wat meer informatie verschaffen.

Convertertjes tussen D-sub, HDMI etc. etc. zijn er wel, maar in bijna alle gevallen is de kwaliteit van het beeld niet om over naar huis te schijven. Niet aan beginnen dus, imho.
de resterende vraag naar aanleiding van cadjes post, is of je AVR dan component om kan zetten naar s-video of composite. (welke specs van je AVR?)

onderaan de electronica pagina van cadjes post staan wat converters. Die dingen zijn prijzig... en of het kwaliteitsbeeld levert is maar de vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 08-04-2009 11:22 ]

-_-

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Je zoekt dus
Afbeeldingslocatie: http://www.ascenddistribution.com/shareimage/POTHVGASVRC1_2.jpg

Als ik het juist begrepen heb????

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:19:
met name het woordje uiteraard valt mij op. Hoezo is er in de HTPC die je nog moet gaan bouwen geen plek voor een Videokaart? Als je voor een nieuw moederbord gaat, dan is een videokaart met tv-out op PCI toch ook wel plek? Geef anders even aan welke hardware je van plan bent te gebruiken, dan kunnen wij ook wat meer informatie verschaffen.
Een HTPC moet zo stil mogelijk zijn en ook zuinig blijven.
Daarom kies ik juist voor een moederbord met onboard kaart (9300/9400 bijvoorbeeld)
De discussie over de hardware kan ik wel in het HTPC topic voeren en wilde ik hier dus graag achterwege laten.
Welke hardware ik wil gaan gebruiken verandert namelijk niets aan het probleem, alle moederborden die ik kon vinden hebben gewoon dezelfde aansluitingen.
Convertertjes tussen D-sub, HDMI etc. etc. zijn er wel, maar in bijna alle gevallen is de kwaliteit van het beeld niet om over naar huis te schijven. Niet aan beginnen dus, imho.
de resterende vraag naar aanleiding van cadjes post, is of je AVR dan component om kan zetten naar s-video of composite. (welke specs van je AVR?)

onderaan de electronica pagina van cadjes post staan wat converters. Die dingen zijn prijzig... en of het kwaliteitsbeeld levert is maar de vraag.
Converter wil ik dus ook niet.
Yamaha RX-V2500, de backpanel heb ik gepost.
Omzetten kan hij voor zover ik weet.
Dima_2005 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:21:
Je zoekt dus
[afbeelding]

Als ik het juist begrepen heb????
Dat heb je niet juist begrepen. Op zich zou dat een oplossing zijn mits het moederbord S-Video over VGA ondersteund. Dat heb ik echter nergens kunnen vinden en ga ik dus ook niet gokken.
Meestal kan dat niet volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36
composiet kan helaas naar mijn weten alleen via een aparte aansluiting, dus niet via DVI c.q. VGA. Helaas heb je geen plek voor een extra kaart. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en ik heb gekozen voor een extra videokaart van ATI, welke passief gekoeld is en dus zodoende geen herrie maakt, namelijk de X300. Nvidia heeft de vervelende eigenschap dat de TV out binnen de nieuwe drivers onder XP en helemaal onder vista is uitgeschakeld....

Edit: Kaart is een PCI-ex kaart dus je hoeft ook geen ouder moederbord te kopen ;)

Edit2: @ hieronder helaas hebben deze alleen Maximum 24-bit true color 1024*768 px @ 75Hz resolution

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 08-04-2009 12:12 ]

Carpe Diem

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

meeste moederborden doen geen svideo over vga, maar voor +/- 30 euro dollar zijn er wel kastjes te koop die het signaal omzetten van vga naar svideo.. :)
bijvoorbeeld deze

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 08-04-2009 12:10 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Muppet99:
Extra kaart is geen optie, waarschijnlijk ga ik trouwens Linux draaien.

@AlexanderB:
Dat is bekend, maar daar ga ik niet aan beginnen. Voor de prijs van een goed kastje heb ik al een aanbetaling voor een nieuwe tv. ;)

Is het trouwens mogelijk bij NVidia kaarten (onboard, 9400) aan te geven wat voor signaal hij over DVI stuurt?
Dan kan ik misschien met een verloopje aan de gang. Helaas is hierover op de website van NVidia niet zoveel te vinden. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M2M

M2M

medicijnman

wat wil je dan eigenlijk?

Geen andere hardware, dat was duidelijk, geen converter, ook redelijk duidelijk,

dus je wilt magischerwijs een D-sub aansluiting naar composite / svideo omzetten, of naar component die je versterker dan weer omzet naar composite / svideo signaal. Ik kan je vertellen dat de kwaliteit van geen van die oplossingen in de buurt komt van een zeer slechte videoband kwaliteit.

En daarbij is de discussie over hardware wel interessant (je zit immers in het hardware gedeelte van het forum), en kan je een eind op weg helpen in de richting van een energie zuinig, stil en fatsoenlijke setup.

ps. een onboard VGA chip kost ook stroom...

en aangezien een VGA uitgang (die met een blokje uit DVI gehaald kan worden) enkel met RGB werkt (link) zul je toch ergens concessies moeten doen. Mijn oplossing: knikker er een simpele low profile underclocked PCI videokaart in, tot je een HD(ready) TV gaat aanschaffen met HDMI waarna je je videokaart als reserve kaart kunt gebruiken. Of je moet toch gaan solderen (of ergens een blokje / verloopstukje) tegenkomen die RGB op de scart kan zetten, uit een VGA connector. En die ben ik nog niet tegengekomen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 08-04-2009 22:14 ]

-_-

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Uit SP:
YPbPr, één van die verbindingen moet toch wel component kunnen uitspugen met een verloopje?
Of is zelfs dat niet mogelijk? Daar kan ik nu net weinig over vinden.

Is wat ik wil überhaupt mogelijk? Of moet toch echt ergens concessies doen.
Dat wil ik, zonder extra hardware. Een andere converter of TV is ook hardware.
Geen andere hardware, dat was duidelijk, geen converter, ook redelijk duidelijk,

dus je wilt magischerwijs een D-sub aansluiting naar composite / svideo omzetten, of naar component die je versterker dan weer omzet naar composite / svideo signaal. Ik kan je vertellen dat de kwaliteit van geen van die oplossingen in de buurt komt van een zeer slechte videoband kwaliteit.
D-SUB, DVI, HDMI zit er allemaal op, ik hoopte dat de kaart eventueel incombinatie met instellingen en een verloopje YPbPr kon uitspuwen.
Hier kan ik echter niets over vinden dus het lijkt niet echt mogelijk te zijn.
Het type aansluiting zegt niet altijd iets over het signaal dat er over gaat he. ;)
En daarbij is de discussie over hardware wel interessant (je zit immers in het hardware gedeelte van het forum), en kan je een eind op weg helpen in de richting van een energie zuinig, stil en fatsoenlijke setup.
De discussie over hardware is zeker interessant, echter wil ik die niet in dit topic voeren.
Dit topic gaat over het gebrek van een analoge TV-out die ik wil oplossen door YPbPr uit mijn kaart te trekken.
De discussie over de hardware van mijn HTPC is dan gewoon off-topic, eigenlijk zouden al die reacties getrashed moeten worden. ;)

Als jij graag met mij over mjin keuze voor hardware wilt discussieren, graag, stuur maar een DM of ik nodig je uit in het HTPC topic.
Echter is dit topic nu helaas al flink volgelopen met reacties die al in de SP behandeld waren.
Ik waardeer alle hulp echter vind ik het jammer dat mijn eigenlijke vraag steeds niet beantwoord wordt. :)
ps. een onboard VGA chip kost ook stroom...
Klopt, maar relatief gezien is onboard gewoon stukken beter voor een HTPC.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M2M

M2M

medicijnman

misschien dat dit dan iets is? het is een DVI-I naar component kabel. Nu hoop ik alleen dat component YPbPr is, en niet RGB want dat staat er dus niet bij... (en ik hoop dat je versterker het signaal kan omzetten op een fatsoenlijke manier ;))

edit:

Wikipedia zegt dat die component-out een RGB output is (het VGA gedeelte in DVI). Je zou in theorie dan de HTPC op de TV kunnen aansluiten met een scart --> component blokje, zonder je versterker te gebruiken.

edit2:
zoiets voor een scart --> RGB kabel

[ Voor 85% gewijzigd door M2M op 08-04-2009 22:25 ]

-_-

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo'n kabel zou inderdaad perfect zijn mits ik de DVI-I uitgang zover krijg om YPbPr uit te spuwen.
Normaal gesproken doet hij dat niet, dat is nu precies mijn probleem.
Je kunt bij sommige kaarten zorgen dat de aansluiting iets anders produceert zodat zo'n kabel werkt, echter kan ik nergens vinden hoe dat bij de 9300/9400 zit.

Echter stond die kabel al in de tweede reactie en is dit waarschijnlijk niets meer dan een verloop voor uitgangen die het wel goed kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 08-04-2009 22:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Niemand die het écht weet?
Er lijken tot nu toe drie opties te zijn:
• doorzoeken naar de mogelijkheid van een niet-standaard signaal over de beschikbare uitgangen sturen
• hardwareoplossing zoeken (extra kaart, converter, mag dan niet te duur zijn)
• VGA -> RGB over SCART knutselen

Optie één lijkt geen oplossingen te leveren tot nu toe, het lijkt erop dat kaarten alleen de standaard signalen over de uitgangen sturen en dat alleen speciale laptopkaartjes en dergelijke dat nog wel eens doen.

Optie twee loopt al gauw hoog op in de kosten, of ik zou een low-budget videokaartje moeten nemen. Echter is dan het hele principe van een onboard kaart in mijn HTPC overboord. Niet echt wenselijk lijkt me.

Optie drie is nog een mogelijkheid, alleen lijkt het er op dat je uren tot dagen aan het prutsen bent om het beeld goed en stabiel te krijgen als je het al voor elkaar hebt om de kabel goed te solderen.

Meer alternatieven heb ik nog niet kunnen vinden, dus als je ze hebt, graag. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-04 12:51
Weet niet wat voor MoBo je hebt, maar wellicht dat er een connector op zit waarop je zo'n analoge bracket kunt aansluiten?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
coyote1980 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:39:
Weet niet wat voor MoBo je hebt, maar wellicht dat er een connector op zit waarop je zo'n analoge bracket kunt aansluiten?
http://tweakers.net/price...f162=3270&d892=&x=16&y=16

Een van deze was het idee, 9300 of 9400 chipset.
Echter heb ik dat niet kunnen vinden.
Vandaar dat ik ook nog niets gekocht heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 14-04-2009 15:43 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik dacht dat je bij VGA->RGB(scart) ook nog iets aan de driver moest knutselen om dit werkend te krijgen. Enige keer dat ik het werkend heb gehad was met Powerstrip en bergje custom instellingen.

Nu weet ik niet of die trust dingen nog te koop zijn, maar lange tijd terug was daar zo'n VGA->bijna alles converter. Absoluut geen super kwaliteit, maar wel betaalbaar. Elke ingang die je kiest op je TV heb je verlies, simpel.

Gok op je YPbPr, danwel via VGA of DVI-I (RGB gedeelte), maar dan zal ook niet 123 makkelijk zijn.

Heeft je moederbord niet toevallig een pin-aansluiting voor s-video? Mijn mini-PC moest ik deze later ook nog toevoegen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:35:
...
• VGA -> RGB over SCART knutselen
...
Optie drie is nog een mogelijkheid, alleen lijkt het er op dat je uren tot dagen aan het prutsen bent om het beeld goed en stabiel te krijgen als je het al voor elkaar hebt om de kabel goed te solderen.
...
Ik weet niet of dit je misschien kan helpen? Als je zo een kabel solderen te moeilijk/riskant vindt, kan je die ook gewoon kopen. Op Amazon zijn er ook genoeg te vinden.
Veel weet ik er ook niet van, maar volgens mij moet dit gewoon werken...

edit:
Volgens mij is de kwaliteit die daar uitkomt echt wel verschrikkelijk, maarja, ik denk dat er weinig mogelijkheden zijn om fatsoenlijk beeld te krijgen buiten een nieuwe tv te kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 15:59 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:48:
Ik dacht dat je bij VGA->RGB(scart) ook nog iets aan de driver moest knutselen om dit werkend te krijgen. Enige keer dat ik het werkend heb gehad was met Powerstrip en bergje custom instellingen.

Nu weet ik niet of die trust dingen nog te koop zijn, maar lange tijd terug was daar zo'n VGA->bijna alles converter. Absoluut geen super kwaliteit, maar wel betaalbaar. Elke ingang die je kiest op je TV heb je verlies, simpel.

Gok op je YPbPr, danwel via VGA of DVI-I (RGB gedeelte), maar dan zal ook niet 123 makkelijk zijn.

Heeft je moederbord niet toevallig een pin-aansluiting voor s-video? Mijn mini-PC moest ik deze later ook nog toevoegen.
Dan moet je inderdaad met de driver aan de gang, vandaar dat ik nog hoop op een alternatief.
Ik heb het moederbord nog niet, en zoeken heeft vooralsnog geen uitsluitsel gegeven.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:57:
Ik weet niet of dit je misschien kan helpen? Als je zo een kabel solderen te moeilijk/riskant vindt, kan je die ook gewoon kopen. Op Amazon zijn er ook genoeg te vinden.
Veel weet ik er ook niet van, maar volgens mij moet dit gewoon werken...

edit:
Volgens mij is de kwaliteit die daar uitkomt echt wel verschrikkelijk, maarja, ik denk dat er weinig mogelijkheden zijn om fatsoenlijk beeld te krijgen buiten een nieuwe tv te kopen.
Dat soort kabels werken niet, die geven alleen door en zetten niets om.
Je moet de syncsignalen nog omsolderen om van VGA naar RGB over SCART te kunnen gaan. Zeker met NVIDIA.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij heb ik nog zo'n verloopkabeltje liggen. Hoorde destijds bij een Matrox G400 of G450 als ik me niet vergis.

• M2M

M2M

medicijnman

Op een VGA poort zit standaard RGB. En ik ben nog geen VGA uitgang tegen gekomen die YPbPr uitzend. Omzetten van RGB naar YPbPr zal zonder gepowered converter blokje ook niet gaan (waarna de kwaliteit echt niet om naar huis te schrijven zal zijn).

Solderen? Lijkt me een lastig verhaal worden. Het blijft een analoog signaal, waarvan je veel verliest als je geen goed contact hebt. Zo'n standaard RGB --> scart blokje zou dan de enige mogelijkheid zijn, met een boel gepruts in windows om die sync fatsoenlijk te krijgen. Met de specsheet van je tv en rivatuner moet dat wel mogelijk zijn.

-_-

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Ik denk dat de beste oplossing gaat zijn om zelf een VGA - SCART kabeltje te solderen. Met als voordeel dat je zelfs het geluid erbij in kan steken als je wilt (ik heb niet altijd goesting om mijn home-theatre op te zetten :D )

Ik denk ook dat het de goedkoopste/zuinigste oplossing is. Je kan nog altijd voor de onboard video gaan, en enkele componentjes en een scart-kabel kosten praktisch niets.

Ik zit met hetzelfde probleem als jij, ik ga denk ik dees week eens kijken naar enkele componentjes, en zo een kabeltje proberen ineen te solderen, en je laten weten of het
1. gelukt is =D
2. of de kwaliteit goed is (op verschillende fora, zeggen ze dat de kwaliteit beter is dan s-video

http://www.nvnews.net/vbulletin/ is een goede bron, voor als je voor een nvidia oplossing wil gaan. Wat ik dacht het geval was =D

Staan ook veel ModeLines voor VGA signalen.

[ Voor 13% gewijzigd door ZodiacQ op 21-04-2009 09:03 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die conclusie had ik onderhand ook getrokken inderdaad, losse kastjes zijn gewoon te duur en slechte kwaliteit.
Solderen blijft dan over.
Ik ben benieuwd of het je lukt.

Zelf was ik onderhand al naar alternatieve hardware aan het kijken.
Onboard is leuk, zeker met de 9400 chips, maar als je een losse videokaart neemt kan je voor een veel goedkoper moederbord gaan.
En zelfs met de prijs van een losse kaart is dat soms nog goedkoper dan zo'n plank met onboard. :+ :D

Nou ja, ik ben benieuwd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1