• Askjeeves
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
Beste Tweakers,

Misschien een overbodige vraag, maar wil gewoon zekerheid.

Vorige week een een systeempje in elkaar gezet met Gigabyte GA P35-DS3P in combinatie met een E5200.
Als ik de temperatuur van de processor checkte lagen beide cores rond de 30-32 graden. Naar mijn mening prima dus.
Helaas bleek een pinnetje van de processorvoet ietsjes scheef te staan waardoor er dus een storing optrad. De winkel deed niet moeilijk, alleen hadden ze dit mobo niet meer. Heb nu een GAP35-DS3R.
Alles overgezet en draait als een zonnetje. So far so good...........alleen heb nu een ander prbleempje

Mijn temperaturen van de cores verschillen nu.(gemeten met everest en ook in bios bekeken)

CPU: 29 C graden
Core 1: 49 C graden
Core 2: 32 C graden
CPU FAN RPM: 850

Dit vind ik een beetje vreemd. Moet ik me zorgen maken of moet ik iets nakijken wat ik over het hoofd gezien heb. Uiteraard al gecheckt of koeler goed vast zit en draait.

Bij voorbaat dank :*)

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Misschien heb je een bolle/holle heatsink, of is de IHS bol/hol. In dat geval maakt de CPU niet overal goed contact, wat het verschil in temperatuur kan verklaren :)

Ik neem aan dat je ook de koelpasta goed gecheckt hebt? (Maak dat niet op uit je post, wel dat je hem vast hebt gedraait en dat de fan draait)

[ Voor 30% gewijzigd door omgwtfbbq op 08-04-2009 10:58 ]

• Askjeeves
Yup, koelpasta gebruikt.......kan natuurlijk ff schoonmaken en opnieuw aanbrengen. :*)

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Kan ook zijn dat de eerste core meer werk doet dan de tweede core, sinds nergens staat hoe je aan deze temperaturen komt.

Belast ze eens goed en kijk naar de verschillen van de temperaturen. Zowiezo die temperaturen idle of stressed vind ik niet erg.

• Askjeeves
Heb het volgende nog gecheckt:

- CPU en koeler schoongemaakt en opnieuw bevestigd met koelpasta
- bios reset
- diverse applicaties tegelijk laten lopn
- burintest voor 30 minuten

Resultaat:

Kern1 blijft bij 49c in welke situatie ook.
Kern2 loopt bij diverse applicaties en burnin-test geleidelijkaan op naar max 41c en zakt dan wee terug naar 32c. Qua CPU gebruik lopen de kernen gelijk.

Conclusie: Ik heb al gelezen dat 49c niet echt een probleem is. Ik denk dat het misschien ligt aan een soort van vastgelopen sensor of zo. Ik weet niet of dit te unlocken is of zo.
Voorlopig hoef ik me denk ik geen zorgen te maken.

Iedereen al bedankt voor het meedenken.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Bios update? Of bios overschrijven

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Stuck sensor (zo heet dit probleem; google er maar eens op...) komt vaker voor bij Core2Duo/Quads, dit lijkt daar erg op inderdaad. Is voor zover ik weet niets aan te doen.

• Askjeeves
woelders schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:32:
Stuck sensor (zo heet dit probleem; google er maar eens op...) komt vaker voor bij Core2Duo/Quads, dit lijkt daar erg op inderdaad. Is voor zover ik weet niets aan te doen.
Dat heb ik idd al gevonden. Thx voor het meedenken!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
die stuck sensor heb ik ook op de 2e core van mijn e5200, die gaat nooit lager dan 47.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier ook, met een E7200 en ook met een E6420 gehad. Op de E7200 staat de boel idle ongeveer op:
CPU: 28C
Core0: 43C
Core1: 35C

Onder load, met P95, loopt de core met de hoge temperatuuraanduiding op een gegeven moment gewoon weer mee met de ander en geeft dan gewoon exact dezelfde temperatuur weer. Als de boel weer zakt blijft de ene weer hangen rond de 43 en zakt de ander gewoon wel verder terug. In het begin heeft de CPU even de juiste temperaturen aan gegeven, pas na een paar uur ging de ene core "hangen". Vaag :).

Bestaan er truukjes om ze te un-stucken?

[ Voor 18% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-04-2009 17:12 ]

Pagina: 1