Verwijderd

Topicstarter
Bij de instellingen van mijn tv heb ik altijd gekozen voor de beeldinstelling 16:9. Vandaag was ik een beetje aan het rondkijken en daar lees ik op verschillende fora dat je bij full hd deze instelling beter op just scan kan zetten. klopt dit? Uit mijn handleiding van de tv word ik niet veel wijzer.

Als ik de tv op just scan zet dan worden de zwarte balen aan beide kanten iets groter dan dat deze op 16:9 staat ingesteld. Het gaat hier om een Samsung LE40A556.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Mja, wat vind je zelf mooier?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
geforceerd 16:9 gaat alles stretchen, ook 4:3 formaat. Dat is lelijk.
Just Scan is waarschijnlijk autoscan, waardoor de tv naar de input kijkt en deze weergeeft zoals het hoort. Dus bij 4:3 krijg je dan balken links/rechts.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er voor mij niet zo zeer om wat ik mooier vind, het gaat mij er meer om dat ik een zo goed mogelijk beeld krijg. Misschien beter gezegd zoals het door de filmmaker bedoeld is. Klopt het dan dat de zwarte balen aan de boven-en-onderkant groter worden?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Mja ik heb liever mooi beeld dan 'zo goed mogelijk' beeld ;) want tsja, mooier blijft toch echt mooier ;)
Als de beeldverhouding niet klopt kan het inderdaad irritant wezen, maar dat merk je snel genoeg, wij kunnen moeilijk dezelfde videobron gaan vergelijken, moeten we net dezelfde hebben ;)
Het kan zijn dat just scan de videoresolutie zonder scalen weergeeft en dat de videoresolutie net iets kleiner is dan je TV waardoor er wat zwarte balken komen. Met 16:9 scaled je TV het naar 16:9 met behoud van de beeldverhouding.

Maar het kan ook heel anders wezen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 08-04-2009 19:53 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De Just Scan mode van Samsung doet het volgende:
- Bij de component ingang wordt het signaal met zo min mogelijk overscan weergegeven.
- Bij de HDMI ingang wordt het signaal met een 1:1 pixel mapping weergegeven, met uitzondering van 720p, die wordt schermvullend weergegven.

Merk op dat Just Scan beschikbaar is voor de HD resoluties (720p/1080i/1080p) en niet voor lagere resoluties.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:27:
Bij de instellingen van mijn tv heb ik altijd gekozen voor de beeldinstelling 16:9. Vandaag was ik een beetje aan het rondkijken en daar lees ik op verschillende fora dat je bij full hd deze instelling beter op just scan kan zetten. klopt dit? Uit mijn handleiding van de tv word ik niet veel wijzer.

Als ik de tv op just scan zet dan worden de zwarte balen aan beide kanten iets groter dan dat deze op 16:9 staat ingesteld. Het gaat hier om een Samsung LE40A556.
Just Scan is geen beeldinstelling die ipv bijvoorbeeld 16-9 moet worden gebruikt.
De Just Scan moet je aanzetten wanneer je 1:1 pixelmapping wilt en dus geen overscan en dit wil je wanneer je 1080p content gaat bekijken zoals games op ps3, xbox360, pc gaat gebruiken of blu-ray gaat kijken.

De optie just scan kan je waarschijnlijk alleen gebruiken wanneer de beeldinstelling op 16-9 staat.

De zwarte balken boven en onderin een film horen er te staan en het is niet de bedoeling dat je die wegzoomd! Dit komt omdat een bioscoopfilm geen 16-9 is maar 21-9.
Dat de balken bij Just Scan iets groter worden klopt ook: de Just Scan haalt immers de overscan eruit. Door die overscan wordt het beeld opgeblazen en worden de balken iets naar buiten gedrukt. Hierdoor gaat de kwaliteit van het beeld ook achteruit!

[ Voor 17% gewijzigd door Ferry34 op 16-04-2009 00:44 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Precies, voor Blu-Ray of ander HD materiaal, en HD gaming, altijd Just Scan aanzetten, want dan ben je geen beeld kwijt. :) Het kan dus dan inderdaad zijn dat bij een film de zwarte balken boven en onder groter zijn, maar je hebt links en rechts dus ook meer beeld, en je kijkt het dan dus zoals de maker het inderdaad bedoelde. :)

Pak je de film Dark Knight erbij, dan heb je juist op Just Scan veel meer beeld, omdat daarin ook hele stukken op 16:9 zijn, en dus zonder zwarte balken boven en onder. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1