Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

één of twee zonne-energieomvormers?

Pagina: 1
Acties:

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25
Beste,

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen;

We zijn van plan om zonnepanelen te plaatsen op ons dak van het type "sunpower SPR225", wij gaan er zo'n 10 plaatsen dus hebben we een totaal Wattpiek vermogen van 2250 kWh. Wij hebben een factuur laten maken door 2 firma's. De ene suggereert om niet één, maar twee lichtere omvormers te gebruiken omdat dit rendabeler is. (minder rendementsverlies en dergelijke volgens de leverancier). Dit is toch wel een redelijk vertrouwelijke bron, maar omdat ik dit zelf niet redelijk logisch vind ben ik op zoek naar mensen die hier meer over kennen of een geloofwaardige bron op het internet hebben waarbij dit bevestigd/ontkracht wordt.

Ik ben "ervan overtuigd" (niet dat ik er zoveel van ken) dat 1 "grote" omvormer een beter rendement heeft dan 2 "kleinere" omvormers. Dit bv omdat 1 omvormer een rendement heeft van 90%; en om het makkelijk te stellen, die 2 omvormers ook een rendement van 90%.
rendement = 0,9 * 0,9 = 0,81 oftewel 81%; wat dus resulteert op een verlies van 19% ipv 10%
Deze formule en denkwijze werkt toch bij overbrengingen/motoren, dus ik verwacht dat dit ook wel zo zal zijn bij omvormers.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpeler dan de hele formulering hierboven,
Is het raadzaam om inderdaad twee omvormers te gebruiken ipv één

Voor de twee "kleinere" omvormers zal dit het type zijn: SMA SB1100
Voor die ene grote weten we het type niet.

Graag uw advies en verklaring,
Bij voorbaat dank!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

bv omdat 1 omvormer een rendement heeft van 90%; en om het makkelijk te stellen, die 2 omvormers ook een rendement van 90%.
rendement = 0,9 * 0,9 = 0,81 oftewel 81%; wat dus resulteert op een verlies van 19% ipv 10%
Deze formule en denkwijze werkt toch bij overbrengingen/motoren, dus ik verwacht dat dit ook wel zo zal zijn bij omvormers

Je formule is fout
Tenminste het klopt alleen als je je allebei de omvormers achter elkaar op dezelfde panelen zou zetten (wat onzinnig / onmogelijk is)

Wat je zou doen is 2 groepen met 5 panelen plaatsen, en elke groep 1 omvormer.
Dan kom je met het door jou gegeven rendement voor allebei de opstellingen op 90% uit.

Hoe beide opstellingen zich in het echt gedragen heb ik dan weer geen kaas van gegeten :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 08-04-2009 00:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• D!zzy
Ok bedankt voor die belangrijke correctie, idd zouden we dan 2 kringen creëren.

Dit zou dus eigenlijk alleen werken als die SMA SB 1100 omvormer, een hoger rendement heeft dan die "grotere"? Want dan zou inderdaad de leverancier correct zijn.

edit: die 2de omvormer gaat waarschijnlijk SMA SB 1700 worden (hij wist dit nog niet zeker, maar ik zou dit wel verwachten omdat het te verwerken vermogen hoger ligt als je er maar 1 op aansluit). Even opzoekingswerk gedaan.

max. rendement:
SMA SB 1100 : 93%
SMA SB 1700 : 93,5%

Dus kan je wel stellen dat de "grotere" een beter rendement heeft (ook al is het 0,5%).
Maar zijn hier andere factoren belangrijk? Bv: twee omvormers hebben een groter oppervlakte waardoor ze dus minder warm worden; nadeel is natuurlijk dat de displays van 2 omvormers meer verbruiken dan 1 display;...

[ Voor 55% gewijzigd door D!zzy op 08-04-2009 00:29 ]

Verwijderd

Misschien dat ze twee omvormers aanraden i.v.m. dat het "gemiddelde" rendament (dus niet "best case") hoger ligt op deze kleinere. Waar de grotere bijvoorbeeld 14 panels aan zou kunnen, en de kleinere 8 (uitgaande dat je nooit/zeer zelden max zon hebt, dus dan heb je slechts soms wat onbenutte strom). En dat de omvormers bv het beste presteren met ongeveer X% belasting. Waardoor twee kleine misschien efficienter is?
offtopic:
Volgt iemand het nog? Ik zelf niet meer in ieder geval. :P

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Ik kan me ook voorstellen, dat als er een schaduw of iets dergelijks op 7 van de 14 panels valt, twee losse omvormers beter werken dan een grote. De ene levert dan nauwelijks vermogen, omdat er geen zon op valt. De andere levert dan gewoon vol vermogen.

Verwijderd

1 of 2 omvormers hangt helemaal af van je opstelling.
Heb je een 1 lap aan panelen op je dak of zijn dit verschillende opstellingen.

2250Wp kan prima op 1 omvormer. Die SB1700 zou ik toch te licht vinden; pak dan de SB2100 zou ik zeggen.
Alles kan prima op 1 aparte groep.
Daarnaast is het ook makkelijker qua uitlezen van je opbrengts mocht je hier mee aan de slag gaan (via solarlog oid)

ps:
Als je je vraag hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1339943 neerzet is het allemaal iets overzichtelijker

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Download eens Sunny Design ( gratis te downloaden vanaf de site van SMA ) hierin kan je exact je installatie opgeven en kijken of je meer rendement hebt met twee inverters of 1 inverter.

Ik zal eens kijken hoever ik kom.

Met SunnyDesign gekozen voor Sunpower 225SPR-BLK. Deze panelen hebben een positieve GND nodig en passen niet op transformerless inverters ( SB2100-TL valt af volgens Sunny Design )

5 panelen op een SB1100 ( 2x ) ( nominal ratio 108% ) :verwachtte yield : 1895kWh per jaar

10 panelen op een SB1700 gaat niet werken ( System in Danger bij meer dan 7 panelen )

10 panelen op een SB2500 ( nominal ratio 120% ) : verwachtte yield : 1918kWh per jaar

1 inverter lijkt dus ietsje meer op te brengen.

Ik zou *TOCH* voor de twee inverter setup gaan. De losse inverters zijn waarschijnlijk ietsje goedkoper in aanschaf plus dat je eventuele kleine verschillen op je dak ( schaduw e.d. ) met twee inverters ook minimaliseert.

[ Voor 62% gewijzigd door mkleinman op 08-04-2009 12:35 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• D!zzy
Bedankt voor de vele nuttige reacties!

Vandaag weet ik al iets meer. De installatie met 2 omvormers van "firma-a" kost +-1700€ meer dan de installatie met 1 omvormer van "firma-b". (zelfde type zonnepanelen) (2 kleine omvormers kost meer dan 1 grote omvormer)
Zou de rendementswinst dan zó groot zijn om die 1700€ goed te maken?

Wij hebben niet veel last van schaduw. Het is een doodgewone rijwoning met het dak (aan straatkant) gericht in (ongeveer) ZZW à ZW. Als je het een beetje visueel kunt voorstellen, hebben we alleen in de avondval last van schaduw (omdat de zon dan verdwijnt achter het dak van de overburen). Onze huizen zijn even hoog.

Verwijderd

mastadizzy schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:36:
Bedankt voor de vele nuttige reacties!

Vandaag weet ik al iets meer. De installatie met 2 omvormers van "firma-a" kost +-1700€ meer dan de installatie met 1 omvormer van "firma-b". (zelfde type zonnepanelen) (2 kleine omvormers kost meer dan 1 grote omvormer)
Zou de rendementswinst dan zó groot zijn om die 1700€ goed te maken?

Wij hebben niet veel last van schaduw. Het is een doodgewone rijwoning met het dak (aan straatkant) gericht in (ongeveer) ZZW à ZW. Als je het een beetje visueel kunt voorstellen, hebben we alleen in de avondval last van schaduw (omdat de zon dan verdwijnt achter het dak van de overburen). Onze huizen zijn even hoog.
Die avondzon pakt toch niet heel veel kwh's; zal niet veel uitmaken. Plus dat de schaduw van je overburen maar heel even is, daarna is de zon toch weg.

Die 1700euro is wel een groot verschil! Keuze zou voor mij makkelijk zijn; 1 omvormer op je set SB2100 is een prima keus.

Succes! Oh en we willen natuurlijk wel foto's van je installatie als ie af is ;)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whoops mijn fout. 1 omvormer is hoogstwaarschijnlijk ( inderdaad ) goedkoper dan twee kleinere. Ik zat even verkeerd te rekenen.

Je kan dan inderdaad het beste gaan voor een SMA SB2100. Volgens SunnyDesign moet je 1 hebben met transformator ivm positieve aarding van je panelen. Wat dit exact inhoud kan ik je niet vertellen. Maar als ik kies voor SMA SB2100TL dan zegt SunnyDesign dat dit niet werkt (TL staat voor TransformerLess ).

Trouwens

* mkleinman jaloers is!

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 08-04-2009 14:08 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• D!zzy
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:58:
1 omvormer op je set SB2100 is een prima keus.
Nadat ik Sunny Design geïnstalleerd heb gekregen (had wat problemen met de weerdata) merk ik inderdaad dat die SB 1700 te klein is, maar die 2500 te groot. Inderdaad is er die SB 2100 TL, maar dan zitten we met het probleem dat er apart nog een transformator bijgeplaatst moet worden. Ik heb even zitten googlen maar blijkbaar zou er geen SB 2100 zijn, alleen de TL versie.
Wat nu? Als we kiezen voor de SB 1700 is het te klein voor ons opgewekt vermogen, als we kiezen voor de SB 2500 is deze over-gedimensioneerd.

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:58:
Succes! Oh en we willen natuurlijk wel foto's van je installatie als ie af is ;)
Natuurlijk!

[ Voor 13% gewijzigd door D!zzy op 08-04-2009 14:55 ]

Verwijderd

[quote]mastadizzy schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:51:
[...]

Nadat ik Sunny Design geïnstalleerd heb gekregen (had wat problemen met de weerdata) merk ik inderdaad dat die SB 1700 te klein is, maar die 2500 te groot. Inderdaad is er die SB 2100 TL, maar dan zitten we met het probleem dat er apart nog een transformator bijgeplaatst moet worden. Ik heb even zitten googlen maar blijkbaar zou er geen SB 2100 zijn, alleen de TL versie.
Wat nu? Als we kiezen voor de SB 1700 is het te klein voor ons opgewekt vermogen, als we kiezen voor de SB 2500 is deze over-gedimensioneerd.

edit:
[...]

Heb je al met je leveranciers gesproken?
Kan je leverancier ook aan Diehl komen? De PLATINUM 2100 S zou wellicht passen op jou installatie.
Daarnaast heeft die 20 jaar garantie!

http://www.diehlako.de/index.php?id=2318

Evt zou de Fronius IG20 ook passen. Deze zal je dan met een 2x5 string aan moeten sluiten.

http://www.fronius.com/cp...s.xsl/83_384_DEU_HTML.htm

Zowel Diehl als fronius hebben goede config programma's.
Die van diehl geeft aan dat de voltages niet OK zijn bij -10 ; als ie binnenhangt zou dat dus geen probleem moeten zijn denkt ik.
Pagina: 1