Ik ben op zoek naar een snelle Dual WAN router. Heb sinds kort naast mijn ADSL verbinding 6Mbit vanwege de beperkte snelheid een Ziggo Extra abonnement genomen (20Mbit). Aangezien de uptime van mijn verbinding erg belangrijk is wil ik de ADSL verbinding er nog niet uit gooien. Om deze dan niet te gebruiken is ook weer zonde en daarom wil ik een Dual WAN Router gaan gebruiken.
Nu het lastige: Welke
Aangezien Ziggo al plannen heeft om het abonnement naar 80Mbit omhoog te gooien moet de router dit aan kunnen. Er zijn wel erg goede routers (bijv Zyxel heeft er een NBG-460N welke voor maar €95,- wel 415Mbit aan kan! alleen mis ik de Dual Wan optie.)
Mijn eisen:
Dual Wan met 2x Ethernet of 1x Ethernet en 1x ADSL (ISDN)
- WAN minimaal WAN->Lan doorvoer van 80Mbit op 1 poort. Totaal liefst meer voor de toekomst
- VPN server (minimaal 2 connecties, minimaal 5Mbit)
- Instelbare load-balancing functies
- Ipsec passthrough
Eigenschappen die fijn zouden zijn zodat hier geen losse router meer voor nodig (die ik wel al heb):
- Wireless N
- USB Printserver
Nu heb ik zelf het volgende gevonden met veel zoeken:
Andere oplossing voor hogere snelheden zou zijn om gewoon een linux bak te gebruiken (draait nu ook, maar een hardware oplossing heeft de voorkeur)
Hierbij is het opvallend dat de Netgear FVS336G met 2 gigabit WAN poorten maar 58Mbit haalt, terwijl zijn grote broer met "maar" 2 100Mbit poorten 80Mbit haalt...
Mijn voorkeur gaat in principe uit naar Draytek qua merk, en totaal niet qua Linksys (vroeger top merk, laatste jaren vind ik ze maar tegenvallen). Kan helaas geen (betaalbaar) dual wan gigabit router vinden tot dus ver. USB support icm printer is me niet geheel duidelijk bij de draytek, maar zoals gezegd geen must.
Nu ben ik een beetje op zoek naar ervaringen en liefst harde metingen qua snelheid van mensen die (een van) bovenstaande routers hebben, liefst i.c.m. een 80+Mbit verbinding hoe ze functioneren. Ander advies is uiteraard ook welkom.
Nu het lastige: Welke
Aangezien Ziggo al plannen heeft om het abonnement naar 80Mbit omhoog te gooien moet de router dit aan kunnen. Er zijn wel erg goede routers (bijv Zyxel heeft er een NBG-460N welke voor maar €95,- wel 415Mbit aan kan! alleen mis ik de Dual Wan optie.)
Mijn eisen:
Dual Wan met 2x Ethernet of 1x Ethernet en 1x ADSL (ISDN)
- WAN minimaal WAN->Lan doorvoer van 80Mbit op 1 poort. Totaal liefst meer voor de toekomst
- VPN server (minimaal 2 connecties, minimaal 5Mbit)
- Instelbare load-balancing functies
- Ipsec passthrough
Eigenschappen die fijn zouden zijn zodat hier geen losse router meer voor nodig (die ik wel al heb):
- Wireless N
- USB Printserver
Nu heb ik zelf het volgende gevonden met veel zoeken:
- Netgear FVS336G 58Mbit bron €265,-
- Netgear FVX538 WAN-LAN 80Mbit; LAN-WAN 78Mbit; bron €335,-
- Draytek 2930n 91.8Mbit bron €330,-
- Draytek 2820n Heb ik goede ervaringen mee, maar heb er geen om te kunnen testen €250,-
- Draytek 2950g €580,-
- RV042 WAN-LAN: 54Mbit; LAN-WAN 80Mbit. Klinkt niet slecht, maar heb zelf helaas geen super ervaringen ermee. Ook niet heel slecht, maar komt niet helemaal solide over. bron €150,-
- RVS4000 WAN-LAN: 16Mbit; LAN-WAN 530Mbit. Vreemde doorvoer, dus niet heel interessant. bron €115,-
Andere oplossing voor hogere snelheden zou zijn om gewoon een linux bak te gebruiken (draait nu ook, maar een hardware oplossing heeft de voorkeur)
Hierbij is het opvallend dat de Netgear FVS336G met 2 gigabit WAN poorten maar 58Mbit haalt, terwijl zijn grote broer met "maar" 2 100Mbit poorten 80Mbit haalt...
Mijn voorkeur gaat in principe uit naar Draytek qua merk, en totaal niet qua Linksys (vroeger top merk, laatste jaren vind ik ze maar tegenvallen). Kan helaas geen (betaalbaar) dual wan gigabit router vinden tot dus ver. USB support icm printer is me niet geheel duidelijk bij de draytek, maar zoals gezegd geen must.
Nu ben ik een beetje op zoek naar ervaringen en liefst harde metingen qua snelheid van mensen die (een van) bovenstaande routers hebben, liefst i.c.m. een 80+Mbit verbinding hoe ze functioneren. Ander advies is uiteraard ook welkom.