Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:59
Ik ben op zoek naar een snelle Dual WAN router. Heb sinds kort naast mijn ADSL verbinding 6Mbit vanwege de beperkte snelheid een Ziggo Extra abonnement genomen (20Mbit). Aangezien de uptime van mijn verbinding erg belangrijk is wil ik de ADSL verbinding er nog niet uit gooien. Om deze dan niet te gebruiken is ook weer zonde en daarom wil ik een Dual WAN Router gaan gebruiken.

Nu het lastige: Welke
Aangezien Ziggo al plannen heeft om het abonnement naar 80Mbit omhoog te gooien moet de router dit aan kunnen. Er zijn wel erg goede routers (bijv Zyxel heeft er een NBG-460N welke voor maar €95,- wel 415Mbit aan kan! alleen mis ik de Dual Wan optie.)

Mijn eisen:
Dual Wan met 2x Ethernet of 1x Ethernet en 1x ADSL (ISDN)
- WAN minimaal WAN->Lan doorvoer van 80Mbit op 1 poort. Totaal liefst meer voor de toekomst
- VPN server (minimaal 2 connecties, minimaal 5Mbit)
- Instelbare load-balancing functies
- Ipsec passthrough
Eigenschappen die fijn zouden zijn zodat hier geen losse router meer voor nodig (die ik wel al heb):
- Wireless N
- USB Printserver

Nu heb ik zelf het volgende gevonden met veel zoeken:
  1. Netgear FVS336G 58Mbit bron €265,-
  2. Netgear FVX538 WAN-LAN 80Mbit; LAN-WAN 78Mbit; bron €335,-
  3. Draytek 2930n 91.8Mbit bron €330,-
  4. Draytek 2820n Heb ik goede ervaringen mee, maar heb er geen om te kunnen testen €250,-
  5. Draytek 2950g €580,-
  6. RV042 WAN-LAN: 54Mbit; LAN-WAN 80Mbit. Klinkt niet slecht, maar heb zelf helaas geen super ervaringen ermee. Ook niet heel slecht, maar komt niet helemaal solide over. bron €150,-
  7. RVS4000 WAN-LAN: 16Mbit; LAN-WAN 530Mbit. Vreemde doorvoer, dus niet heel interessant. bron €115,-
Verder zat ik nog te denken aan een router met dd-wrt en dan dual wan (heb nu ook een dd-wrt router, maar volgens mij kunnen die niet zo veel aan)
Andere oplossing voor hogere snelheden zou zijn om gewoon een linux bak te gebruiken (draait nu ook, maar een hardware oplossing heeft de voorkeur)

Hierbij is het opvallend dat de Netgear FVS336G met 2 gigabit WAN poorten maar 58Mbit haalt, terwijl zijn grote broer met "maar" 2 100Mbit poorten 80Mbit haalt...
Mijn voorkeur gaat in principe uit naar Draytek qua merk, en totaal niet qua Linksys (vroeger top merk, laatste jaren vind ik ze maar tegenvallen). Kan helaas geen (betaalbaar) dual wan gigabit router vinden tot dus ver. USB support icm printer is me niet geheel duidelijk bij de draytek, maar zoals gezegd geen must.

Nu ben ik een beetje op zoek naar ervaringen en liefst harde metingen qua snelheid van mensen die (een van) bovenstaande routers hebben, liefst i.c.m. een 80+Mbit verbinding hoe ze functioneren. Ander advies is uiteraard ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Schopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 22:55
Draytek 2910(i), 2930 is wel interessant geprijsd, zelf even verder onderzoeken mbt prestaties etc.
Verder ben ik wel gecharmeerd van de Linksys RV082-EU of ze kleinere broertje RV042-EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Cisco ASA 5505 kan ook, te vinden (als je 2e hands meetelt) tussen de 300-450 euro. Kan wel 2 wan poorten aan, maar slechts active-standby, niet active-active. Erg fijne profi oplossing, en redelijk industry-standard. Heeft wel een steile leercurve.

Een linux/unix routertje is waarschijnlijk flexibeler, maar goed, dat heeft ook weer zijn nadelen natuurlijk.

Edit: in dc's haal ik trouwens met deze router prima > 90Mbit.. Kan in totaal 155Mbit routeren, hoewel je outside port natuurlijk de limiet is, zijn alle 8 100Mbit poorten.

[ Voor 19% gewijzigd door axis op 09-04-2009 00:02 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Bedankt voor alle informatie. Cisco heb ik het toch niet zo op. Ben niet zo dol op het beleid van een goedkoop product leveren en voor elke kleine optie dik veel geld te rekenen. De router is wel al zelfs nieuw voor €330,- te krijgen. Maar gegarandeerd dat ik dan weer voor de dingen die ik wil doen een (software) upgrade moet kopen. Heb ook niet zo'n zin tijd in de configuratie te steken (kom er wel uit, heb CCNA gehad... maar weet net daarom dat het gewoon teveel tijd kost om iets simpels voor elkaar te krijgen)

De Draytek 2930n klinkt dan ook het meest interessant. Stom genoeg alleen heb ik besloten (voorlopig) voor een 2820 te gaan. Deze wordt als refurbished model voor €135,- aangeboden en ik denk dat ik pas vanaf Q1 2010 iets aan de snellere 2930n zou hebben.

Aangezien nergens de WAN snelheid van deze router op Internet te vinden is kriebelt het me te veel en wil ik het gewoon zelf testen ;)

Ik zal de resultaten dan ook (uiteraard) hier posten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ben benieuwd. :)

Ik heb hier ook een 2820Vn staan, en wil graag weten hoeveel dat ding door z'n koper kan jagen. :9

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

FaZe schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:55:
Ik zal de resultaten dan ook (uiteraard) hier posten !
Heb je al wat resultaten? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig! :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Heb de Vigor 2820 eindelijk kunnen testen en bij deze de resultaten.
Testmethodiek:
2 pc's met gigabit aansluiting dit onderling normaal zo'n 400Mbit kunnen halen.
Snelheden zijn alleen op de WAN poort van de router getest zonder de ADSL, aangezien ik maar 6Mbit ADSL 1 heb.

Configuratie pc's: 2 IP's in verschillende subnetten. (192.168.2.0/24 en 192.168.3.0/24).

File: WAIK iso (830MB)

Test 1: FTP.
Client: FireFTP. Server: FileZilla. De snelheden zijn zoals FireFTP deze weergeeft, afgelezen op het laatst van de transfer.
LAN->WAN: 985 kB/s
WAN->LAN: 9930 kB/s

Test 2: Windows Networking File Transfer met Vista. Ook hier de snelheid op het laatst van de transfer.
LAN->WAN: 1MB/s
WAN->LAN: 10.5MB/s

Conclusie
De resultaten zijn ver boven verwachting. Ik had alleen gehoord dat deze waarschijnlijk max 50Mbit aan zou kunnen maar dit is dus veel meer.
Over de nauwkeurigheid van de testen valt uiteraard te twisten, maar uitgaande van een marge van bijv. 5% geeft het toch een duidelijk beeld.
Uitgaande van bovenstaande resultaten zou ik kunnen concluderen dat de snelheid van de router zit tussen
7.7Mbit - 8Mbit upload
77.6Mbit - 84Mbit download

[ Voor 3% gewijzigd door FaZe op 28-04-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De downloadsnelheid is netjes.
Ik vind het vreemd dat de uploadsnelheid een factor 10 lager is, terwijl de rekenkracht voor die snelheid voldoende lijkt.
Voor de meeste abonnementen is 8Mbit nog voldoende, maar voor mensen met een hoge uploadsnelheid (voor webservers e.d.) is de router niet erg geschikt. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Ja ik blijf het verder ook een vreemde zaak vinden. Heb gisteren draytek zelf maar eens een mail gestuurd en gevraagd om nadere uitleg. In theorie lijkt het me namelijk als je ook 2 van deze routers met een site-to-site von koppelt dat je dan dus nooit meer dan 8Mbit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

FaZe schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:23:
Ja ik blijf het verder ook een vreemde zaak vinden. Heb gisteren draytek zelf maar eens een mail gestuurd en gevraagd om nadere uitleg. In theorie lijkt het me namelijk als je ook 2 van deze routers met een site-to-site von koppelt dat je dan dus nooit meer dan 8Mbit kan halen.
Goede test. :) Maar inderdaad raar dat hij niet hoger dan 8Mbit komt. :? In ieder geval, als hij in staat is om met 80Mbit te downloaden, dan moet met wat tweaks vanaf Draytek's kant ook wel 50Mbit+ te halen zijn als uploadsnelheid. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zat met hetzelfde probleem nadat ik glasvezel heb gekregen. Ik heb nog tot oktober een orange ADSL lijn liggen en wil die ook blijven gebruiken. Ik heb heel veel rondgesnuffeld naar DUAL-WAN oplossingen en heb de apparaten die TS noemt ook bekeken. Maar ben uiteindelijk toch maar gegaan voor 2x een normale router. Omdat de orangebox prima in te stellen was had ik daar geen andere router voor nodig. Maar die Experiabox van KPN is zo'n gruwelijk eigenwijs takkeding waarbij ik mij vanaf dag 1 al in moest houden om hem niet ergens een een of andere onverklaarbare en pijnlijke dood te laten ondergaan. Kortom, dat ding moest er gewoon uit (en dat is gezien de L2 switch, SIP en Ethernet functies makkelijker gezegd dan gedaan).

Afin, ik ben dus op zoek gegaan naar een router die het kon volhouden om op glasvezelsnelheid te werken en ondertussen nog aan een heel pakket eisen te voldoen. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de DLINK DIR-855. Het enige minpunt is dat hij niet als VPN-endpoint kan dienen, maar ik gebruik toch SSH tunnels.

Volgens een review van SmallNetBuilder haalt dat ding monsterlijke snelheden:
- WAN-LAN 332 Mbps
- LAN-WAN 340 Mbps
Daarnaast kan hij 200 simultane verbindingen aan.

Nu heb ik die test niet nagespeeld, maar ik merk op mijn glaslijntje echt niet dat hij er tussen zit. Sterker nog, het lijkt iets sneller te zijn dan de Experiabox van KPN. Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/464938472.png

Het DUAL-WAN principe los ik nu gewoon op door alle PC's als default gateway mijn Linux server te laten gebruiken. Daar heb ik vervolgens een routetabel aangemaakt die onderscheid maakt tussen de netwerken van orange en kpn en standaard de glasverbinding pakt. De orange verbinding wordt ook gebruikt voor de SSL server bij Eweka, terwijl de gewone Eweka server over de glaslijn gaat.

Zo'n hardware router zou dat misschien efficienter kunnen aan de hand van gebruikte en beschikbare bandbreedte, maar het probleem is dan wel dat je nooit weet hoe de software het oppakt dat jij ineens van IP adres wisselt. Of dat jij vanaf het ene adres verbinding maakt met het ene component (De MSN-signon server of Torrent-tracker) en met het andere adres met het andere component (zoals MSN-switchboard of andere Torrent clients).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
@ Rido:
Ja dat die d-links zo gruwelijk snel zijn is me ook al opgevallen. Het oplossen met een linux bak vind ik ook een goede oplossing en had ik ook enigszins overwogen.
Nu ben ik langzamerhand in een fase in m'n leven dat ik geen zin meer heb in uren geklooi. Heb jarenlang zo ook een server gedraaid (en doe het nog steeds, alleen dan zonder router). Gedoe was alleen als door een update of actie iets de mis in ging en ik dan eerst de kabels om kon leggen om op Internet meer info hierover te zoeken.

Wat je zelf ook al dacht: Ik heb in de praktijk gezien dat de drayteks best wel lekker met dual wan om kunnen gaan. Je kunt dan ook de bandbreedte opgeven per verbinding en allemaal extra dingen, zoals bepaalde protocollen/ip's over een bepaalde verbinding. In de praktijk zag ik het apparaat dan ook altijd de snelste verbinding nemen (niet gekeken of het ook snelste in ms is) en als deze vol ging lopen dat dan de andere erbij kwam.

@ Algemeen:
Heb met Draytek contact opgenomen met de vraag waarom de upload zo laag is en hoe het in de praktijk zit met snelheden als er tussen 2 van deze routers een vpn gelegd wordt. Reactie:
1) Dit komt omdat de Upload anders om gaat met de overhead. Vandaar dat de verbindingen A-synchroon zijn ( download hoger dan upload ). Zodra een upload opgedeeld wordt door een NAT routering kan het zwaardere overhead (vertraging) opleveren. Dit kan op sommige apparatuur van de Provider verschillend zijn.
2) Wij hebben zelf een test uitgevoerd op de maximale doorvoersnelheid van de V2820 over VPN te testen, dit is volgens onze test maximaal: 28 mbit/s.
Eerste punt snap ik niks van. Dacht dat ik na veel ervaring, cursussen en diploma's wel wat wist op netwerk gebied, maar dit dus niet. Volgens mij snapt hij mijn vraag niet of het zelf niet. Wat de provider hier mee te maken heeft snap ik ook niet, maarja.
Tweede punt heb ik wel wat aan. Is wel een redelijk getal gezien de prijs van het apparaatje naar mijn mening.

@MensionXL:
Heb ook je andere post gezien met de VOIP problemen. Kan hier niet bij helpen, maar vind het wel jammer om te zien dat voor de zoveelste keer weer niet het ideale apparaat gevonden te hebben. Is toch wel jammer dat je tegenwoordig bij geen enkel apparaat ervan uit kunt gaan dat deze gewoon alles wat gespecificeerd is gewoon goed doet (lees: de waardes haalt en blijft werken zonder reboots/uitval/ signaal verlies/ vreemde kuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T. Weaker
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-04 01:28
Ik weet of iemand dit draadje nog volgt, maar toch nog even een reactie. Ik heb zelf Telfort ADSL en Ziggo Alles-in-1 extra. Ik gebruik deze ook zakelijk en ik wil niet zonder internet komen te zitten (opdrachten e.d.). Dus ook ik ben op zoek naar een dual wan router met Gigabit LAN-poort(en). Het (luxe)probleem is dat Ziggo binnen een jaar overgaat naar 120 Mb. Dus een WAN-LAN throughput van 80 of 90 Mb beperkt in de toekomst de snelheid. Ik heb zelf naar Draytek gekeken, maar die hebben dus ook een beperkte throughput. Binnen een redelijk budget is er op dit moment niets op de markt die die 120 Mb aankan. Ik vraag me of of hier in de toekomst iets aan gaat veranderen. Met snelle internet verbindingen wordt de roep om goedkope dual WAN-oplossingen minder, zeker voor SOHO-gebruik. Ik denk dat ik ga opteren voor twee aparte routers, waarvan de router voor Ziggo, waarschijnlijk een D-Link wordt. Wellicht met een switch met VLAN-mogelijkheden. Niet ideaal, maar ik zie geen andere oplossing als je op korte termijn 120 Mb wilt benutten.

Ik heb twee verzoeken:
- laten we elkaar in dit draadje op de hoogte houden van nieuwe producten. Zodra ik iets nieuws zie zal ik dat ook melden
- zoals ik al schreef heb ik niet de hoop dat er snel nieuwe producten op de markt komen, heeft iemand anders andere verwachtingen en zo ja, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ik ga dit topic ook in de gaten houden want ook ik ben geinteresseerd in een snelle en betaalbare dual GB Wan router (en loop uiteraard tegen dezelfde problemen aan).
DD-WRT support ontzettend veel routers, maar helaas heb ik er (nog) geen kunnen vinden met GB wan verbindingen.
Ook van de Draytek 2930 weet ik niet zeker of deze GB WAN aansluitingen hebben.

Mijn probleem is ook dat ik nogal wat services heb draaien waarvoor poortjes open moeten en hoewel D-Link echt gruwelijk snel is hebben ze slechts een beperkt aantal poortjes tot hun beschikking :( (naast het ontbreken van dual WAN).
Mijn enige echte alternatief is dan mijn backup DSL lijntje opzeggen, maar dat doe ik toch echt liever niet.

Hopelijk komen er snel wat ontwikkelingen want nu Ziggo en UPC 100Mbit+ internet aan het uitrollen zijn zal daar toch wel wat vraag naar zijn (en hoe doen ze dat bijvoorbeeld in Zweden waar extreem snel internet de gewoonste zaak van de wereld is)?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T. Weaker
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-04 01:28
Ik heb net contact gehad met de routershop. Volgens hen is er veel vraag naar snelle dual-wan routers. De persoon die ik heb gesproken verwacht dat er wel (betaalbare) producten op de markt komen. In ieder geval is er nog niets op de markt. M.a.w. productaankondigingen in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel9
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 19:46
Vandaag mijn Draytek 2820 in gebruik genomen qua Ethernet poort vanwege de realisatie van glasvezel.

Helaas blijft de upstream van de Ethernet poort op 8Mbit steken, op zich een leuke waarde hoor maar zonder de router knalt ie tegen de 40 Mbit dus om dat te laten liggen is wel jammer....

Alternatieven zie ik nog niet gelijk (combi met ADSL2+), die 2820 is een mooi ding maar waarom die nou op 8Mbit blijft hangen is me een raadsel... de Ethernet poort wordt als 10/100 verkocht dus vraag me nog wel af wat mijn rechten zijn in deze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Heb je al contact gezocht met Draytek support? Deze reageren meestal vrij snel en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel9
rally schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:11:
Heb je al contact gezocht met Draytek support? Deze reageren meestal vrij snel en netjes.
Heb ik gedaan, ik wacht het antwoord even af en meld eventuele bijzonderheden hier wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Graag, want in een ander forum (kan het zo snel niet vinden) werd een doorvoer van 80MBit gemeld, maar dat zou ook alleen downstream kunnen zijn.

Overigens heb ik een mailtje naar Draytek gestuurd met de vraag wanneer ze met een Gigabit WAN router gaan komen en dit was het antwoord:
DrayTek is bezig met de ontwikkeling van Gigabit Dual WAN routers.

Binnenkort (augustus) komt eerst een router met 1 Gigabit WAN poort, de Vigor 2130.

Helaas wil ik graag een Dual WAN router (1x Ethernet en 1x DSL) en die zullen waarschijnlijk later dit jaar komen, maar daar wilde hij (nog) niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel9
Draytek heeft inmiddels keurig gereageerd en me op het juiste spoor gezet:

De QOS instellingen staan standaard aan en houden daarbij een maximum aan van 10Bit up. Nadat ik eerst het QOS up deel heb uitgeschakeld en getest kwam ik keurig rond de 35 Mbit uit up of zelfs nog wat hoger dus dat is gelijk aan een test zonder de router.

Vond het ook al vreemd dat deze 10/100 interface op 8Mbit bleef steken, maar is dus bij deze verholpen, thanks to draytek voor de support als altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wat ook heel goed werkt is pfsense, eventueel op een atm of ander embedded bordje kan je leuke dingen mee doen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:02
is pfsense geen optie? De volledige multi-WAN (balancing) ondersteuning zit pas in de volgende (2.0) release, maar er is nu ook al genoeg ondersteuning voor.
http://www.pfsense.org/

het is overigens een freebsd versie van m0n0w4ll

@tomsworld: lol je bent me net voor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door base_ op 29-07-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Da's een goede. Wellicht op basis van een Intel Atom moederboardje met 3 NIC's zou je dat kunnen bouwen.
Dan heb ik wel een losse DSL modem nodig, maar dat vind ik een verwaarloosbaar probleem.

Wellicht dat ik hier binnenkort meer aan het experimenteren ga slaan.

Weet iemand wanneer versie 2.0 (ongeveer) uit gaat komen? Ik heb nu op de site rond gekeken, maar ik kan het zo gauw niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
The Inevitable “when will it be done?” Answer
When it’s ready. We expect the 2.0 final release to occur in late 2009.

http://blog.pfsense.org/?p=208

[ Voor 14% gewijzigd door base_ op 29-07-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Dit klinkt interessant. Ik ga dit in de gaten houden, want ik heb nu ook een ADSL lijn én een Ziggo internet verbinding en als het internet straks nog sneller wordt, dan ben ik ook wel geinstereseerd in een betere DUAL WAN router. Als ik er 1 gevonden heb t.z.t zal ik dat hier melden.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nog even een reactie van de importeur van draytek:
DrayTek introduceert in september de DrayTek Vigor 2130. Dit model is afgestemd op de snelheden die in Nederland nu en binnenkort beschikbaar zijn. Denk hierbij aan de nieuwe kabelmodems (Eurodocsis 3.0) en Fiber aansluitingen. De Vigor 2130 kan hierbij een maximale doorvoersnelheid van 800 Mbps halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
@base_ Maar doet deze ook Dual WAN? Ik kan weinig tot niks vinden op internet over dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Het is een model wat (waarschijnlijk) pas in September geintroduceerd gaat worden en de 2130 gaat geen dual WAN hebben.

Volgens Draytek sales zou een dual WAN router met Gigabit WAN/LAN aansluitingen niet lang daarna moeten volgen, maar daar konden/wilden ze nog niets over zeggen.

Op dit moment zijn de Linksys WRT160/WRT320 of de D-Link 855 de enige "high performance" routers met GB WAN link (bron: small network builder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb dit apparaat gevonden die er wel veelbelovend uit ziet:
ZyWALL USG 100

Afbeeldingslocatie: http://pictures.wachtel.nl/pictures/zywall_usg_100_tn.jpg
Is niet erg goedkoop, maar dat was mijn Draytek ook niet. De enige "nadelen" zijn:
• Losse DSL modem nodig
• Los Wireless Access Point nodig

Maar met 2 GbE WAN poorten zou het de ultieme oplossing zijn voor mij want de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Zeker niet met de aankomende verhogingen van Ziggo voor de deur.

En volgens een kennis van me moet the firewall throughput ook te verhogen zijn door deze te optimaliseren (dus niet alle functies zoals anti-virus, SPI, etc te gebruiken). Eerlijk gezegd gebruik ik dat soort functies op mijn Draytek 2820 OOK niet.

[ Voor 33% gewijzigd door rally op 29-08-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
De Draytek 2130 is geen dual WAN router, daarvoor moet je de 29xx serie hebben of de 2820 (ingebouwd adsl modem en 2e WAN poort), ik weet echter niet wat de maximale doorvoer is van dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
rally schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:56:
Ik heb dit apparaat gevonden die er wel veelbelovend uit ziet:
ZyWALL USG 1000

[afbeelding]
Is niet erg goedkoop, maar dat was mijn Draytek ook niet. De enige "nadelen" zijn:
• Losse DSL modem nodig
• Los Wireless Access Point nodig

Maar met 7 GbE WAN poorten zou het de ultieme oplossing zijn voor mij want de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Zeker niet met de aankomende verhogingen van Ziggo voor de deur.
Als jij 3000+ eur geen nadeel noemt, tja, dan wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Maar goed, gigabit poorten zeggen niet dat ie dat dus ook kan routeren enz.
SPI Firewall Throughput: 350Mbps
IPSec VPN (AES) Throughput: 150Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qua prijs en features is die ZyWall echt totaal iets anders dan de routers waar het over gaat in dit topic.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Inderdaad, als je dan toch 3000+ euro wilt uitgeven koop dan meteen een Cisco :S
Overigens zijn de Draytek 3300V 's met 4 WAN poorten voor zo'n 700 euro stukken voordeliger, maar dan zou ik zelf eerder een Freebsd server overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Whoooppsss :$

Ik had zitten kijken naar de USG 100, 200 en 300, maar heb per ongeluk de links van de 1000 gepost.
Jammer is wel dat de 300 dan wel meteen 1500 Euro kost :X

Edit : Vorige post is nu gecorrigeerd

[ Voor 31% gewijzigd door rally op 29-08-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
Die Zyxel kost 460 euro. Dat vind ik wel iets teveel geld voor een router. Maarja als je het vergelijkt met Draytek. Die heeft de Draytek 5510 met virusscanner en die kost 780 euro.

Edit: intussen is de prijs ongeveer 320 euro, maar dat vind ik nog teveel geld voor een router. Waarschijnlijk werkt die virusscanner ook maar tijdelijk, bij de Draytek is het iig maar een jaar daarna moet je bijbetalen om te verlengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dothan op 15-09-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Met antivirus in de router ben je je dikke throughput snelheid in ieder geval wel kwijt vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:57

Neus

www.zenaconsult.com

Netgear FVX538: lijkt een leuk ding maar is zo instabiel als de pest; had hem ook voor WAN failover aangeschaft maar na 2 maanden vervangen door een doos met pfSense (freeBSD) firewall en die doet nu al meer dan een jaar zijn werk zonder problemen (inmiddels met 3x ADSL, 1x ISDN en 1xUMTS failover en dit alles via CARP ook nog eens hardwarematig failover

Ah, tip: werkt trouwens prima met een Sun HME (Happy Meal Ethernet) Quad 10/100 PCI kaart die je voor weinig op de kop kan tikken. Onder Windows zijn daar bijv. geen drivers voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Neus op 01-09-2009 20:16 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Maar wij zijn op zoek naar apparaten met GigaBit WAN/LAN met de aanstaande snelheidsverhogingen van Ziggo (of UPC natuurlijk)... En daarvoor zijn Quad GB Ethernetkaartjes "nogal" duur :(

Ik denk dat ik de sprong ga wagen naar de Zywall 200... Probeer nu bij een leverancier een demo los te peuteren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@rally: dat is niet wat er bedoeld wordt, je kan heel eenvoudig meerdere Gb kaartjes in een pfsense bak douwen, wat er bedoeld wordt is dat je dus ook minder bekende en apartere hardware kan draaien. Voordeel van een quad NIC kaart is dat je een veel kleinere behuizing nodig hebt! En als je hardware maar snel genoeg draait is pfSense ook zeer snel:
501+ Mbps - server class hardware with PCI-X or PCI-e network adapters. No less than 3.0 GHz CPU.
Een dergelijk systeem kan je voor minder als 400 euro wel bij elkaar sprokkelen! En is ook nog ens superstabiel, enige crashes die ik gehad heb met pfsense zijn harddisks, beter CF oid gebruiken voldende keer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ok... dat klinkt ook wel interessant?

Ga ik even naar kijken. Weet je ook wat het stroomverbruik daar ongeveer van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:00

Eagle Creek

Breathing security

rally schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:59:

Binnenkort (augustus) komt eerst een router met 1 Gigabit WAN poort, de Vigor 2130.

Helaas wil ik graag een Dual WAN router (1x Ethernet en 1x DSL) en die zullen waarschijnlijk later dit jaar komen, maar daar wilde hij (nog) niets over zeggen.
Weet je hier al iets meer over? Ik had eerst de 2820n, maar deze beschikt over slechts één giga-LAN en 100-WAN. Toen ik Draytek mailde suggereerde zij de 2130, maar deze blijkt niet over dezelfde opties te beschikken. Voornamelijk het dubbele WAN-gedeelte vind ik belangrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Eagle Creek op 05-09-2009 11:54 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Update (met dank aan Eagle Creek dat hij mij een schopje heeft gegeven om dat te doen :P )

Volgens Draytek zal de 2130 deze maand uitkomen en eind September/begin oktober daadwerkelijk leverbaar zijn (deze informatie eb ik via een omweg ook bevestigd gekregen).

De 2820n kan overigens 80MBit down en zo'n 85-90MBit up aan dus de komende Ziggo verhoging kan hij nog aan, maar als je up UPC fiber power (90 of hoger) zit, dan heb je daar de bottleneck te pakken.

Draytek gaat wel komen met een opvolger van de 2820n met GBe, maar daar is het allemaal nog HEEL erg vaag omtrend details. Ze hopen/verwachten dit in december/januari te introduceren, maar geen enkele zekerheid.
Ook de functionaliteit is nog onzeker. Via via hoorde ik een gerucht dat deze VDSL(2+) en ADSL2+ gaat ondersteunen, maar dat is echt glazen bollen werk.

M.a.w. Voorlopig zijn er nog geen apparaten van Draytek op de markt die doet wat wij willen.

Ik heb dankzij een meevaller nu de beschikking over de Zywall USG 300 gekregen, maar die is toch aanzienlijk complexer dan de Draytek... (ter illustratie: Handleiding is 1022(!) pagina's :X )
Twee andere nadelen zijn dat er dan een losse DSL modem nodig is en een los Access Point. Daarbij heb ik overigens gekozen voor de VigorAP 700 vanwege het uitstekende bereik wat ik nu met mijn 2820n heb. _/-\o_

Kortom: Voorlopig is het nog afwachten voordat onze niche doelgroep van de juiste produkten kunnen worden voorzien :(

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:00

Eagle Creek

Breathing security

Kortom: Voorlopig is het nog afwachten voordat onze niche doelgroep van de juiste produkten kunnen worden voorzien :(
We willen weer eens te veel ;).

Misschien dat ik dan toch voor de 2820n ga, en later de nieuwe koop en deze probeer te verkopen. Het nadeel is niet alleen de niet-giga-wan-aansluiting, maar ook dat er maar één giga-lan-poort opzit. Nu kan ik daar wel een paar maandjes mee leven, maar ideaal is het niet.

Een andere optie is een USG (mooi ding!), maar dan moet ik weer met een losse ADSL en AP aan de slag, en ik wilde juist het aantal apparaten verminderen :).

Mocht je nog nieuws hebben hoor ik het graag, en als ik wat weet dan hoor je het :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ben nu een paar dagen "onderweg" met de USG 300 en het is echt een bloedmooi apparaat. Dat ik dan een losse AP en DSL modem nodig heb neem ik daarbij voor lief. Dat de 2820n maar 1 Gigabit LAN poort had was voor mij niet relevant aangezien die toch meteen een 16-poort GB LAN switch in ging.

Ik moet nog wat testen met hogere loads (zat met het updaten van drivers etc waardoor de verbinding niet geheel stabiel was.

De configuratie is redelijk complex als je vanaf een Draytek komt (want veel meer opties/mogelijkheden, dus veel meer in te stellen), maar op het moment dat je het door hebt is het echt heel eenvoudig.

En vandaag vloog ook mijn Ziggo verbinding er uit, maar de USG deed keurig een update by DynDNS leidde al het verkeer probleemloos door naar de DSL verbinding. _/-\o_

Dus ik ben enthousiast (of was dat niet te zien :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133714

De nieuwe Vigor2130 en Vigor2130n staan vermeld op http://www.draytek.com. Deze High Speed Gigabit Router heeft een downloadsnelheid tot 800 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
Anoniem: 133714 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:33:
De nieuwe Vigor2130 en Vigor2130n staan vermeld op http://www.draytek.com. Deze High Speed Gigabit Router heeft een downloadsnelheid tot 800 Mbps.
Die is idd mooi. Alleen jammer dat deze geen tweede WAN poort heeft anders had ik deze meteen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
De Draytek Vigor 2130(n) wordt sinds vandaag aangeboden bij azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Libbz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-03 16:16
Vanmiddag Routershop.nl gebeld, zij verwachten hem aanstaande vrijdag

Gebruik zelf nu een 2930n, maar heb echt dringend gigabit nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-05 10:05

allure

Titaan fase 2/3

offtopic:
Ik heb m zojuist besteld, (2130) het loont om prijzen en verzendkosten te vergelijken.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:37
allure schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:36:
offtopic:
Ik heb m zojuist besteld, (2130) het loont om prijzen en verzendkosten te vergelijken.
misschien offtopic, maar welke winkels bieden hem aan? Ik heb er maar 2 kunnen vinden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154871

DigiDaily heeft hem ook: http://www.digidaily.nl/webshop/groep/44/vigor_2130/232 leverbaar einde van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Azerty en routershop bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De Vigor 2130 serie beschikt over twee geavanceerde energiebesparende technologieën.
Iemand al enig idee wat hij verbruikt aan stroom :?
De WNDR3700 bv gebruikt 8 watt volgens de specs bij HWI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

10Watt volgens de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Hoewel beduidend buiten het budget hier gemeld in de ts, heb ik een SonicWALL NSA 240 Total Secure.

Doet dual-wan, failover en loadbalancing. Intrusion Prevention, Gateway Antivirus, uitgebreide rapportage, etc.
600Mbps statefull throughput.

Goedkopere versie is de TZ 210.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 22-12-2009 21:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
We zoeken eigenlijk zo 1 alleen dan met 2 WAN poorten en een fatsoenlijke prijs.
Volgens mij is het nog niet op de markt ...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jim423 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:09:
[...]

We zoeken eigenlijk zo 1 alleen dan met 2 WAN poorten en een fatsoenlijke prijs.
Volgens mij is het nog niet op de markt ...
http://www.routershop.nl/...rewall-router-5-x-vpn.htm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ingewikkeld ding voor de thuisgebruiker.
Wat is de doorvoersnelheid in Mb/s van dat ding dan ? :) WAN to LAN

Hopelijk komt Draytek nog met een dual WAN 800 Mb/s router.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2009 01:08 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
PcDealer schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:41:
Hoewel beduidend buiten het budget hier gemeld in de ts, heb ik een SonicWALL NSA 240 Total Secure.

Doet dual-wan, failover en loadbalancing. Intrusion Prevention, Gateway Antivirus, uitgebreide rapportage, etc.
600Mbps statefull throughput.

Goedkopere versie is de TZ 210.
Is zo'n SonicWall makkelijk te bedienen? Meestal zitten in zulke routers zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik hoop dat bij deze je in ieder geval de webinterface kunt gebruiken, en dat alle opties makkelijk gesorteerd staan.
Ik kan wel begrijpen dat als je de firewall helemaal in wilt stellen dat dat wel een hoop moeite kost, maar de basisinstellingen moeten wel makkelijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Dothan schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:45:
[...]

Is zo'n SonicWall makkelijk te bedienen? Meestal zitten in zulke routers zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik hoop dat bij deze je in ieder geval de webinterface kunt gebruiken, en dat alle opties makkelijk gesorteerd staan.
Ik kan wel begrijpen dat als je de firewall helemaal in wilt stellen dat dat wel een hoop moeite kost, maar de basisinstellingen moeten wel makkelijk te vinden zijn.
Naar mijn idee is de webinterface van een sonicwall prima en overzichtelijk. Uiteraard is bekendheid met de diverse technieken wel een voordeel, maar geen vereiste. Als je een linksys kan instellen en weet wat de termen inhouden dan lukt een Sonicwall ook.

Zo'n sonicwall kan echter een stuk meer, maar daar kun je ook spelenderwijs wel uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jim423 schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 00:05:
Ingewikkeld ding voor de thuisgebruiker.
Wat is de doorvoersnelheid in Mb/s van dat ding dan ? :) WAN to LAN

Hopelijk komt Draytek nog met een dual WAN 800 Mb/s router.
Je moet er wel mee spelen als je verder wilt dan de standaardinstellingen via de wizzard. Daar moet ik me ook in verdiepen. Er is genoeg informatie beschikbaar zoals de SonicOS 5.5 Administrators Guide.

Een TZ100 of TZ200 heeft 100Mbps throughput:
http://www.sonicwall.com/downloads/DS_TZ_Series_Final_A4.pdf

Mijn NSA 240 doet 600Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
Is er al iets bekend over de Draytek DUAL WAN versie van de 2130?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
is de RB750G van Mikrotik niet een optie ?

5 gigabit ethernet ports, onafhankelijk in te stellen dus dual wan (of meer is mogelijk).

Snelheid zit ook goed (performance routerboards).

Mijn ervaring is dat het wel wat meer kennis (voor mij moeite :) ) kost om het in te stellen maar het voordeel is dat ook heel veel mogelijk is.

Het grootste voordeel is wel zijn prijs. Ik heb met verzenden (vanuit Griekenland) ongeveer 70 euro betaald.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
Op HWI is nu een bericht gekomen over de Draytek Vigor 2920
Deze router heeft ook een gigabit WAN poort.
http://www.hardware.info/..._nieuwe_Vigor_2920_serie/
Ook leverbaar met Wireless N. Staat niet bij hoeveel deze WAN poort aankan, maar ik gok dat dit wel voldoende zou zijn voor de komende Ziggo snelheidsverhogingen.
Even afwachen wat deze gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die nieuwe drayteks zijn wel snel genoeg denk ik hoor, de laatste generatie heeft een flinke snelheidboost gehad. Leuke bijkomstigheid van die 2920 is dat hij een 2 WAN poorten heeft (waarvan 1x1Gb en 1x100Mb) en ook 3G backup ondersteunt. Jammer dat er zo weinig Draytek op http://www.smallnetbuilde...tion=com_chart&Itemid=167 te vinden is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 15:36
De 2920(n) is er..

Nog iets goedkoper:

2920 - http://www.duiverman.nl/w...wan_security_router_v2920

2920n - http://www.duiverman.nl/w...an_security_router_v2920n

[ Voor 128% gewijzigd door rabor op 14-03-2010 23:23 ]

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Ik vroeg mij eigenlijk af, wanneer je twee WAN aansluitingen in één gigabit-switch stopt, of er niet altijd een soort load-balancing plaatsvindt?

Stel je voor; je hebt ADSL en Ziggo, prikt beide eth-kanten in één GB-switch, zet op je adsl-modem de dhcp-server uit (IP krijg je van Ziggo, die modem fungeert als bridge) en je sluit één computer aan op deze switch, wat zou er dan gebeuren?

Zou het niet zo zijn, dat als de Ziggo-verbinding (bijv. 20Mbps) verzadigd is door -laten we zeggen- torrent-verkeer, dat de computer het overige verkeer via de adsl gaat versturen?

Routing-protocollen hebben toch ook allerlei trucjes ingebouwd om de kortste route en de vrije weg te zoeken etc. (om het simpel uit te drukken?)
Draytek maakt mooi spul, maar is de door hun ingebouwde load-balancing echt nodig, of alleen maar luxe?

Ik ben benieuwd naar een antwoord of een bewijs (voor de mogelijkheid of de verwerping van deze stelling), zelf kan ik het helaas niet testen.

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Een switch heeft wat dat betreft geen intelligentie, je geeft als gateway het modem op en niet de switch. Je krijgt dus met 1 provider verbinding, tenzij je een dual/x wan router/firewall hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncheese002
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Oh ja, natuurlijk wat een stomme denkfout van mij... |:( Je zit natuurlijk met een enkele gateway...
Maar zou het dan niet mogelijk zijn, (als je kunt programmeren tenminste) om een stukje software te schrijven die de load balancing doet op je machine, ipv de router?

[krijgt de behoefte om even te gaan googlen op load-balancing software]

Met een quad-core cpu zou dat niet zo heel veel cpu-belasting moeten geven, zeker niet als je één core dedicated kunt toewijzen, toch? :/

Edit: je zou een kaart met twee giga-nics kunnen configureren als bonding-interface in 'teaming' mode, maar ik zoek een oplossing voor een machine met één nic, zoals een laptop bijv.

Edit2: Het kan dus, mooiste oplossing lijkt mij pfSense, maar zag ze alleen spreken over load-balancing op basis van 'round-robin' en als ik mij niet vergis, betekent dat om-en-om traffic doorsturen en niet teamen dus, tegelijkertijd.

Het nadeel van kant-en-klare routers zoals de 2820/2920 van Draytek, is dat je nooit helemaal zeker bent van de performance, totdat je het test.
Ze kunnen een hoop gegevens achterwege laten en zo de indruk wekken dat ze teamen, maar ondertussen round-robin toepassen bijv. Of is dit te ver gezocht? :)

[ Voor 44% gewijzigd door johncheese002 op 20-03-2010 18:23 ]

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

johncheese002 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:10:

Het nadeel van kant-en-klare routers zoals de 2820/2920 van Draytek, is dat je nooit helemaal zeker bent van de performance, totdat je het test.
Als je weet wat de wan2lan performance is en dit is meer dan de samengestelde performance van je isp contracten, dan is het toch altijd goed? Mijn firewall heeft een dual-core op 500MHz, dus een quad-core lijkt me overdone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncheese002
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Totally agree, maar wat ik bedoel is de wijze waarop men de load-balancing uitvoert.
En de quad-core, dan bedoel ik mijn eigen pc, die aanstaat en op dat moment software-matig gaat load-balancen, niet een dedicated machine met pfSense erop, dan lijkt een mini-pc'tje met een 500-800MHz cpu wel voldoende idd.

Ik kijk ook met grote ogen naar de eerste dual-giga-WAN-router van Draytek uit, met twee gigabit-WAN poorten erop. (Nog beter op de toekomst voorbereid.)

[ Voor 20% gewijzigd door johncheese002 op 20-03-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
johncheese002 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:10:
Oh ja, natuurlijk wat een stomme denkfout van mij... |:( Je zit natuurlijk met een enkele gateway...
Maar zou het dan niet mogelijk zijn, (als je kunt programmeren tenminste) om een stukje software te schrijven die de load balancing doet op je machine, ipv de router?

[krijgt de behoefte om even te gaan googlen op load-balancing software]

Met een quad-core cpu zou dat niet zo heel veel cpu-belasting moeten geven, zeker niet als je één core dedicated kunt toewijzen, toch? :/

Edit: je zou een kaart met twee giga-nics kunnen configureren als bonding-interface in 'teaming' mode, maar ik zoek een oplossing voor een machine met één nic, zoals een laptop bijv.

Edit2: Het kan dus, mooiste oplossing lijkt mij pfSense, maar zag ze alleen spreken over load-balancing op basis van 'round-robin' en als ik mij niet vergis, betekent dat om-en-om traffic doorsturen en niet teamen dus, tegelijkertijd.

Ze kunnen een hoop gegevens achterwege laten en zo de indruk wekken dat ze teamen, maar ondertussen round-robin toepassen bijv. Of is dit te ver gezocht? :)
toon volledige bericht
pfSense doet niet persé aan round-robin (alhouwel dat eigenlijk een prima algoritme is als je de paper over linux bonding leest waarin dat ook een optie is. De andere modi performen amper beter dan rr. Maar los ervan, je kan in pfsense dus ook bepaalde traffiek over een bepaalde lijn forceren en dergelijke. Nic teaming is overigens iets dat op layer 2 gebeurt en dit gaat over layer 3 spielerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johncheese002
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Bedankt voor je verheldering! Is teaming layer-2? Maar als dat ook een vorm van load-balancing is, dan is op laag 2 balancen beter voor de performance toch? Met round-robin stuurt worden er toch om-en-om packets verstuurd ipv tegelijkertijd over twee nic's?

[tijd om bij te scholen merk ik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Een goede load balancing moet in 2 richtingen werken, dit gaat je niet lukken met 2 verschillende onafhankelijk gateways vrees ik.
Voor pfSense performace/hardware kan je hier een kort lijstje vinden: http://www.pfsense.org/in...task=view&id=52&Itemid=49:
10-20 Mbps - No less than 266 MHz CPU
21-50 Mbps - No less than 500 MHz CPU
51-200 Mbps - No less than 1.0 GHz CPU
201-500 Mbps - server class hardware with PCI-X or PCI-e network adapters, or newer desktop hardware with PCI-e network adapters. No less than 2.0 GHz CPU.
501+ Mbps - server class hardware with PCI-X or PCI-e network adapters. No less than 3.0 GHz CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dual wan en loadbalancing is hardstikke leuk, dan volstaat round-robin. Maar wat je echt wilt met loadbalancing is de data sneller binnentrekken tegelijkertijd over twee isp's. Bijvoorbeeld een Microsoft iso tegelijk via de twee lijnen binnentrekken met als doel een hogere download te genereren.Als de ene ISP een snellere upload heeft en de ander een snellere download, wil je daar gebruik van maken door de download via de snellere ISP met d/l te laten plaatsvinden en de upload via de andere ISP. Of een website vanuit de dmz hosten via die ene isp en je interne netwerk via de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 12:03

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Ik zoek zelfs nog iets meer dan de topic starter:

- DUAL WAN
- minimaal 1 Gigabit WAN
- ISDN extern/intern
- VOIP

Iets als de Vigor 2910VGi, maar dan met gigabit WAN dus :-)

Iemand enig idee of zo'n product ergens in de pijplijn zit?

--jeroen

http://wiert.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

wiert.tweakers schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:24:
Ik zoek zelfs nog iets meer dan de topic starter:

- DUAL WAN
- minimaal 1 Gigabit WAN
- ISDN extern/intern
- VOIP
Cisco 892 router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Beperkingen van dit product:
  • Doet alleen ISDN aan de buitenkant (niet aan de binnenkant, heeft de 2910VGi ook niet, had ik overheen gelezen, 2930VS kan het wel)
  • Alleen gigabit aan de buitenkant (niet aan de binnenkant)
En dat voor dik EUR 600 :)

Dan kan ik eigenlijk beter deze combinatie kopen:Kost bij elkaar bijna EUR 600, maar doet wel precies wat ik wil.

De motivatie achter deze keuze is mijn utigangs situatie:
  • Fiber Power bij UPC
  • ADSL bij xs4all met 2 VOIP nummers
  • ISDN bij KPN
  • Interne ISDN apparatuur: Siemens Gigaset, Duovox
  • Analoge PSTN apparatuur: FAX, telefoon (via Duovox over ISDN)
De huidige situatie is ook te complex aan elkaar geknoopt (ik heb 2 gescheiden netwerken, routing loopt buiten om).
Het ADSL deel van het netwerk is 100 megabit (16 poorten op een switch) en een het Fiberpower deel is gigabit (5 poorten op een switch).
Sowieso heb ik an de gigabit kant een probleem (loopt via een WRT610N router die bizarre dingen doet met NETBIOS namen).

Ik wil ook alles over 1 switch, dus denk ik over de Draytek VigorSwitch G2240 gigabit switch.

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

wiert.tweakers schreef op zondag 11 april 2010 @ 07:50:
[...]

• Doet alleen ISDN aan de buitenkant (niet aan de binnenkant, heeft de 2910VGi ook niet, had ik overheen gelezen, 2930VS kan het wel)

Dan kan ik eigenlijk beter deze combinatie kopen:Kost bij elkaar bijna EUR 600, maar doet wel precies wat ik wil.

[...]

[overbodig]
toon volledige bericht
Voldoet precies aan de specs die je vroeg :)

Wil je het goedkoper/meer performance? Dan zou ik een andere multiwan router gebruiken met een switch erachter. Bijvoorbeeld SonicWALL TZ 210 met 2x Gb en 5x 100Mb, poorten vrij als wan, lan, wireless, dmz of vpn in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357273

de Billion BiGuard 30 is ook wel interessant denk ik
http://www.billion.nl/pro...s/billion-biguard-30.html

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
wiert.tweakers schreef op zondag 11 april 2010 @ 07:50:
[...]

De motivatie achter deze keuze is mijn utigangs situatie:
  • Fiber Power bij UPC
  • ADSL bij xs4all met 2 VOIP nummers
  • ISDN bij KPN
  • Interne ISDN apparatuur: Siemens Gigaset, Duovox
  • Analoge PSTN apparatuur: FAX, telefoon (via Duovox over ISDN)
De huidige situatie is ook te complex aan elkaar geknoopt (ik heb 2 gescheiden netwerken, routing loopt buiten om).
Het ADSL deel van het netwerk is 100 megabit (16 poorten op een switch) en een het Fiberpower deel is gigabit (5 poorten op een switch).
Sowieso heb ik an de gigabit kant een probleem (loopt via een WRT610N router die bizarre dingen doet met NETBIOS namen).

Ik wil ook alles over 1 switch, dus denk ik over de Draytek VigorSwitch G2240 gigabit switch.

--jeroen
toon volledige bericht
Haalt die draytek de max uit je UPC Fiber lijn??
Volgens mij red hij dat niet.
Maar zeker weten??

Heb je reviews op nagelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
de 2920n NAT througput gaat tot 120 of 130mbit voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Door drukte nu pas toegekomen om er echt in te duiken.
Deze doet alleen maar 100 megabit WAN.
Ik zoek een router die minimaal 1 Gigabit WAN aansluiting heeft.

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Iemand al ervaringen met deze: pricewatch: Zyxel Zywall USG 100
Doet geen VOIP en ISDN, maar de rest wel en alle poorten zijn gigabit.

Kan ik altijd daarnaast nog zo'n Vigor zetten die wel VOIP/ISDN doet.

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slibbe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07-2024
Stok oud topic, maar toch ;)

Iemand ooit van dit apparaat gehoord?

Afbeeldingslocatie: http://www.wlanshop.nl/images/tp-link-TL-R470T.jpg

Klinkt top en uitermate betaalbaar ook nog. Maar ja, heb een gewone switch van TPL en die is niet bijzonder stabiel, maar hoe erg moet ik dat vinden voor zo'n prijs?
Een aparte Linux-doos is erg leuk maar de stroom is al duurder zolang ik geen los Atom-doosje heb voor dat doel. En die Atom-doosjes hebben doorgaans te weinig netwerk-poorten.

P60, 40 Mb, hdd 400 Mb en nog een hele berg nieuwere spullen

Pagina: 1