Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schakelen op basis van lekstroom

Pagina: 1
Acties:

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Voor een kast wil ik op basis van lekstroom een relais schakelen. Ongeveer zoals een spanningschroevendraaier oplicht wanneer je de metalen achterkant aanraakt.

De greep van het kastje heb ik onzichtbaar verbonden met een koperdraad. De koperdraad heb ik aan een scharnier bevestigd en vanaf daar loopt weer een koperdraad. Als je de greep aanraakt wil ik een relais kunnen schakelen.

Weet iemand hier een kant en klare oplossing voor (waar te koop?) of is er zelf iets te knutselen met een klein lekstroompje waarmee je (zoals een aardlekschakelaar) het verschil kan meten en op basis daarvan kan schakelen?

Alvast dank!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het klinkt alsof je de handgreep onder spanning wilt zetten? Of hoe moet ik me dat voorstellen?

Geef wat meer info, zoals bijvoorbeeld waarom je op deze manier wilt schakelen. En waarom er een draad aan de handgreep zit, en waar die draad dan nog meer op aangesloten zit.
Misschien is er wel een andere / mooiere / simpelere / goedkopere oplossing ook :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• orf
De draad is nu nog nergens op aan gesloten; bij het maken van het kastje heb ik een draad ingefreesd in het deurtje en verbonden met greep en scharnier.

Er hoeft volgens mij maar een heel klein stroompje op de greep te staan om een lekstroompje te kunnen meten, ik heb wel eens een schemerlampje gezien waar je de intensiteit kon regelen door de metalen voet van het lampje aan te raken, 1x aanraken is sterk gedimd branden, 2x aanraken is iets minderd gedimd, 3x is fel en 4x is uit. Zoiets lijkt me ook te werken op basis van lekstroom want wanneer je de voet met iets anders aanraakt dan je huid schakelt hij niet.

Voorlopig wil ik er een relais mee schakelen waarmee ik de apparatuur in het kastje in- en uit kan schakelen. In de toekomst wil ik er wellicht het deurtje automatisch mee open laten gaan bij aanraken met behulp van trapeziumdraad of iets dergelijks. :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Wikipedia: Touch switch
je zoekt een ic of schakeling die op basis van lading (capaciteit) schakelt.. dit is de oplossing zoals het hoort, niet via allerlei kamikaze 230v experimenten..

• orf
AlexanderB schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:54:
Wikipedia: Touch switch
je zoekt een ic of schakeling die op basis van lading (capaciteit) schakelt.. dit is de oplossing zoals het hoort, niet via allerlei kamikaze 230v experimenten..
Dank, daar kan ik denk ik wel wat mee. Nu nog een simpele module of bouwpakket hiervoor vinden.
Zojuist vond ik al wel deze ietwat onduidelijke schakeling: http://www.vego.nl/4/a/a_004.htm

Sowieso was ik niet van plan om met 230v een lekstroom te genereren, het leek met logisch om bijvoorbeeld 6-12 volt op de draad te zetten en dan te kijken naar een lekstroompje, maar schakelen op basis van capaciteit is blijkbaar de manier waarop dit hoort.

:)

• orf
Voorlopig dit gevonden: http://www.designkranenshop.nl/sensorschakelaar-p-931.html
Schakelt met elk willekeurig metalen object en in bij 1x aanraken, bij nogmaals aanraken weer uit.

:)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 12:51
verschrikkelijk duur! Koop een QT110 daarmee kan je een capacitieve sensor maken van elk geleidend oppervlak. Op pic basic staat een mooi voorbeeld met deze sensor.
Pagina: 1