Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet en telefonie wordt weer duurder?

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Ik zocht vandaag een geschikt internet abonnement (vast) voor mijn vriendin, en het lijkt erop alsof alles weer duurder is geworden. ADSL waar iedereen anderhalf jaar adverteerde met 20Mbit voor €25,- is alleen Alice nog overgebleven. Bij de rest betaal je €15,- voor een 2Mbit abonnement. Ook is het aantal providers terug gelopen. Je hebt nu qua kabel alleen nog Ziggo en UPC. (Waar de abonnementen van UPC duurder zijn en ze na de postcode check ook nog eens verwijzen naar Ziggo omdat ze het niet aanbieden in Groningen).

Waar zijn de leuke abonnementen gebleven van 10Mbit voor €15,-, Gratis aansluitkosten, gratis modem, gratis verzending?

Mijn vriendin kwam erachter dat ze ook overal die 9,50 extra lijnbijdrage moet betalen p/m omdat ze geen telefoon abonnment heeft. Of bij Ziggo percee televisie basis moet nemen om internet te krijgen? (Bij Ziggo al helemaal onzin omdat die niet zoiets hebben als een lijn die door KPN open gezet / gehuurd moet worden).

Dat brengt het goedkoopste kabelinternet abonnement dat mijn vriendin kon krijgen op €36,95 p/m voor 2Mbit down en 0.5Mbit up :'( (inclusief televisie, dat wel, maar dat wil ze helemaal niet, aangezien ze digitene heeft van KPN voor €7,50 via de (digitale) ether).

Bij ADSL leek het allemaal leuk bij hetnet 9,95p/m voor 1.5Mbit down en 0.5Mbit up, dit bleek een jaar actie te zijn daarna is het 2x zoveel, ook moest ze €9,50p/m extra betalen omdat ze geen telefoon lijn bij KPN heeft.

ADSL dus: 29,50 voor 1.5Mbit down en 0.5Mbit up. Schandalig gewoon :'(

Uiteindelijk zijn we bij Telfort uitgekomen die geen lijn kosten rekenen maar eenmalig €45,- voor het open doen. (en €15,- verzendkosten :/ ). Daar betaald ze dan €20,- p/m voor 4Mbit down 0.5Mbit up. Dat is iig nog enigzins redelijk, maar die oude abonnementen hadden toch veel minder fratsen en waren veel sneller / goedkoper?

Leef ik nu de vorige jaren idealiserend of merken jullie dat ook.

Bij telefonie is het trouwens precies het zelfde, vooral bij mobieltjes zijn alle leuke prijzen eraf, en zoals te lzen valt hier zijn er zelfs weer aansluitkosten. :/ (Maar wel een gratis mobiel, wat een onzin, dit zijn zulke verborgen kosten die je pas vindt als je het leuke 'gratis' mobieltje heb gekozen, maak dan alle mobieltjes €25,- duurder).

~ Mijn prog blog!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 20:43

Nitai

Live the life you love.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inkoppertje: een paar jaar geleden was een 256Kb/64Kb verbinding 3 tientjes bij XS4all. Dan is het schandalig noemen dat je 6x zoveel snelheid krijgt voor hetzelfde bedrag iets overdreven. Vergelijk dan een 256Kb lijn ;)

Datzelfde geldt voor een telefoonabo. "vroegah" kocht je zelf een gewone mobiel zonder touchscreen, MP3, spelletjes of 3G en nam je er een abo bij. Klaag dan niet dat het duurder is met een 'gratis' iPhone erbij en neem de goedkoopste foon die belt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• roy-t
  • Laatst online: 17-10 16:43
Die is helaas niet beschikbaar in haar buurt, ook is het zo te zien aan de vraag "heeft u een vast nummer/vaste telefoon aansluiting" waarschijnlijk dat ze 9,50 extra moet betalen p/m voor de lijn.

@ F_J_T

Je moet het natuurlijk wel in het licht zien van wat modern en snel was in die tijd. Ik neem aan dat je met een paar jaar een stuk of 6/7 bedoelt? Want 3jr geleden kon je overal al 20Mb Adsl lijntjes krijgen :). Zelfde argument voor de telefoons, "de vetste hippe telefoon" van 2000 was misschien eentje waar je al midi beltonen op had een een 32 kleuren scherm. Nu is dat dan natuurlijk een of ander "bijna pda" touchscreen mobiel.

Met internet hoef je die vergelijking niet te trekken aangezien je 2~3jr geleden WEL een 2Mbit+ lijn voor een wat nettere prijs kon krijgen. Tenminste zo staat het mij iig bij.

~ Mijn prog blog!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30
offtopic:
SG->IH

• Lolhozer
  • Laatst online: 00:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Waarom? Omdat het kan!!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Je hebt de ontwikkelingen goed gezien.
De prijzen kruipen omhoog de laatste twee jaar.
Ook zijn de speciale aanbiedingen van veel doorverkopers veel minder geworden.
Ik neem elk jaar een andere provider, omdat ik steeds de beste aanbieding wil.
De goedkoopste 20 Mbit abo's zijn nu allemaal rond de €20.
Ik heb zelf Online 20 Mbit voor €14,99 vorig jaar genomen, maar die prijs is niet meer mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door cornfed99111 op 07-04-2009 23:33 ]

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
Goedkoper dan € 20 inclusief lijnhuur KPN lijkt me ook vrijwel onmogelijk. Je bent naar mijn idee wel erg negatief over het prijsverloop van de ADSL abonnementen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een paar jaar geleden een "aanbieding" had voor 69 euro per maand voor een 8/1 mbit ADSL abonnement.

Misschien heeft het met het woonadres van je vriendin te maken dat ze bij Telfort een 4/0,5 abo kan afnemen in plaats van de 20/1 die ze ook aanbieden voor 25 euro per maand. Je zou nog bij Online kunnen kijken of ze daar een 20/1 mbit kan afnemen voor 20 euro per maand, maar dat is misschien ook niet mogelijk op haar postcode.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Uiteraard volledig persoonlijk, maar ik vind dat je nogal overdrijft.
Ongetwijfeld zal het adres waar je vriendin woont sterk te maken hebben met de snelheid die er geleverd kan worden, maar vrijwel alle ADSL abonnementen zijn tegenwoordig 20 mbit voor €20,- t/m €30,- (al dan niet incl. of excl. verzendkosten).

Dat dat op het specifieke adres misschien minder voordelig uitvalt (omdat er praktisch gezien die snelheid niet geleverd kan worden), is een kwestie van pech hebben. Veel providers hebben inmiddels ingezien dat er weinig voordeel te halen is bij het aanbieden van een grote diversiteit aan snelheden.

Verder zijn de prijzen van +/- €40 a €50,- voor een 8/1 ADSL abonnement toch echt niet zo oud als jij misschien denkt. Dus 'het wordt weer duurder', in een bepaald opzicht misschien, ja. Wel vindt er inderdaad een 'kostenverschuiving' plaats, denk aan aan/afsluitkosten, verzendkosten e.d.
Mede te danken aan de gemiddelde abonnee die elk jaar doodleuk naar een andere ISP hopt. (zie ook hierboven ;) )Dan haal je je opstartkosten/leverkosten natuurlijk nooit eruit met prijzen van €20,- per maand.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Online is redelijk fair, voor 33 euro (bij normaal telefoongebruik) in de maand heb je tot 20MB en telefonie onbeperkt naar alle vaste nummers.

Mijn YouTube Channel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roy-t schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:40:
[...]

(Bij Ziggo al helemaal onzin omdat die niet zoiets hebben als een lijn die door KPN open gezet / gehuurd moet worden).
Euh, wat is die groene kabel die je huis binnenkomt en waarover het internetsignaal moet komen anders? De fysieke TV kabel moet ergens van betaald worden. Omdat er geen DRM op analoge TV is krijg je die sowieso met de lijnhuur bij, en dan kiezen de kabelmarketeers om het verplichte analoge TV te noemen ipv verplichte lijnhuur met analoge TV er gratis bij :z

Wat blijft is dat het onzinnig is om zowel coax als koperpaar lijnhuur te betalen. Dus ofwel een combopakket via coax danwel via koperpaar, maar niet TV via kabel en internet+telefonie via koperpaar.

Je kunt je afvragen of je sowieso een "vaste" telefonieverbinding nodig hebt. Gebruik anders gewoon een VOIPdienst over een budget internet-only abo. Allicht dat je dan goedkoper uit bent.

Oslik blyat! Oslik!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik vind het nog wel meevallen, het goedkoopst is op dit moment toch alles onderbrengen onder 1 dak.

Mijn advies zou zijn de all in one ziggo abbonementen, dan krijg je een gratis digitale ontvanger, betere kwaliteit televisie dan digitenne, gratis vaste telefonie erbij met gratis bellen naar andere ziggo abbonee's (dit zijn er meestal wel aardig wat in die regio). En dan ben je €40,- kwijt.

Vroeger was je alleen al ongeveer 25 euro per maand kwijt aan KPN telefoonlijn, dus dan valt het allemaal reuze mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 08-04-2009 00:57 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees nergens dat de TS daadwerkelijk een televisiedienst wil hebben. Dat maakt nogal uit in de afweging. Met TV als eis is Ziggo een goede optie, zeker gezien hogere kwaliteit tov Digtenne oid. Maar als TV niet nodig is, betaal je wel de hogere lijnhuur voor coax zonder daar iets voor terug te krijgen. Dan is een goedkope DSL abo een beter idee. En in beide gevallen is het zowel qua abo kosten als (vooral) ook qua gebruik goedkoper om zelf te VOIPen dan om de dienst van je ISP af te nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ondanks veel negatieve geluiden over Telfort (zo ook weer bij Radar afgelopen week), bevalt het mij nog altijd prima. Weinig storingen (in een jaar tijd één keer een halve dag) en verder doet het wat het moet doen.

Kosten: €20,45
Lijnhuur: inclusief
Theoretische snelheid: 20mb
Snelheid in praktijk: 17-18mb

Hoi!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

roy-t schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:57:
[...]

Die is helaas niet beschikbaar in haar buurt, ook is het zo te zien aan de vraag "heeft u een vast nummer/vaste telefoon aansluiting" waarschijnlijk dat ze 9,50 extra moet betalen p/m voor de lijn.
Kan ik ook Tele2 ADSL Super bestellen zonder vaste analoge KPN lijn?

Ja, dat kan! Voor slechts EURO 5,00 per maand extra kan je alleen razendsnel internetten. Wel zo handig als je altijd mobiel belt.

Dan kom je toch op de 25 euro? Er zijn genoeg aanbieders die een mooi abonnement aanbieden. Als je niet meer wilt betalen dan neem je toch genoegen met een mindere verbinding? Want waarom heb je 10 of 20mbit nodig? Dat is eerder de vraag die je je vriendin zou moeten stellen. Voor internetgebruik, streamen van filmpjes (uitzendinggemist, youtube etc.) is een 4mbit ook voldoende hoor.

Overigens zoek je naar een 10Mbit voor 15 euro, maar voor 30 euro heb je telefonie, televisie en een snellere verbinding. Dat is volgens mij goedkoper als dat je Digitenne hebt + ADSL bij Tele2 of Alice.

Eerlijk gezegd vind ik dat je overdrijft. Het zal en kan alleen maar duurder worden met de economische vooruitzichten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerlijk gezegd vind ik dat je overdrijft. Het zal en kan alleen maar duurder worden met de economische vooruitzichten.
Oh?

Er is crisis, veel mensen hebben minder geld over voor alles muv het hoogstnoodzakelijke. Waar een jaar terug mensen op kwaliteit of service zouden kiezen zullen er nu meer zijn die gewoon ongeacht alle andere voor lage prijs gaan. Dat is typisch iets wat de gemiddelde prijzen juist gaat drukken :o

Oslik blyat! Oslik!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

dion_b schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:11:
[...]

Oh?

Er is crisis, veel mensen hebben minder geld over voor alles muv het hoogstnoodzakelijke. Waar een jaar terug mensen op kwaliteit of service zouden kiezen zullen er nu meer zijn die gewoon ongeacht alle andere voor lage prijs gaan. Dat is typisch iets wat de gemiddelde prijzen juist gaat drukken :o
Als je je stelling dat toepast op de TS, dan had hij toch allang een abonnement genomen waarbij het niet uitmaakt wat de snelheid is? Als zijn vriendin maar internet heeft. Het gaat in dit topic volgens mij om het feit dat hij de beste deal zoekt (en daar is niets mis mee) maar de deals van een jaar terug zijn nu nog maar mondjesmaat verkrijgbaar.

Overigens was mijn gedachtegang niet vanuit de consument. De meeste zullen gaan sparen omdat de tijden onzeker zijn, maar de economische crisis betekent niet direct dat er minder geld te besteden is. Doordat mensen niet uitgeven en niet lenen wordt dit effect alleen maar versterkt. Veel bedrijven draaien momenteel alleen kosten, enerzijds is dat tegen te gaan door bezuinigingen maar ook door een hogere verkoopprijs. (Zie laatste berichtgevingen van bijvoorbeeld aansluitkosten bij mobiele abonnementen). Waar de TS dus ook achter kwam dat er bijna niets meer gratis is (geen gratis modem, aansluitkosten, kosten voor extra lijn etc.).
Daarom had ik het over economische vooruitzichten, niet perse de economische crisis wat je tegenwoordig overal hoort en ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door Nitai op 09-04-2009 11:08 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

dion_b schreef op woensdag 08 april 2009 @ 00:49:
[...]

Wat blijft is dat het onzinnig is om zowel coax als koperpaar lijnhuur te betalen. Dus ofwel een combopakket via coax danwel via koperpaar, maar niet TV via kabel en internet+telefonie via koperpaar.

Je kunt je afvragen of je sowieso een "vaste" telefonieverbinding nodig hebt. Gebruik anders gewoon een VOIPdienst over een budget internet-only abo. Allicht dat je dan goedkoper uit bent.
De grote storing bij KPN heeft toch wel aangewezen hoe dom en onzinnig het is om al je spul over 1 verbinding te laten lopen. Verbinding weg dan alles weg. Daarnaast heb je als probleem dat als 1 dienst je niet bevalt je die niet op kunt zeggen, het is alles of niets. Plus dat het droevig gesteld met de kwaliteit van dit soort alles in 1 abonnementen (heel veel ontevreden mensen bij KPN, Tele2, Ziggo, Telfort, etc.). Vraag jezelf eerst eens goed af of je zo'n single point of failure zou willen, lang niet iedereen wil dat namelijk. Als dat niet wenselijk is heeft het ook weinig zin om nog naar die alles in 1 pakketten te gaan kijken. Het hoeft ook niet zo te zijn dat deze pakketten goedkoper zijn dan wanneer je alles los doet, los kan goedkoper zijn namelijk maar dat zul je zelf even moeten berekenen (kabel is vaak al fors duurder dan een losse adsl, telefonie en digitenne).

Er zijn ook een aantal DSL providers die een KPN-loze lijn bieden. Hoe het daar nu mee staat qua prijs weet ik niet maar een jaar geleden waren er zat die je gewoon 1 prijs per maand berekenden (daar komt dus geen lijnhuur bij).

Mijn zusje is naar een 4/1 Mbit lijn gegaan van Online geloof ik. Er was in dat huis nog geen KPN lijn dus die moest er nog bij komen. Dat zag ze eerder als een voordeel omdat ze nu ook een vastnummer had waarbij bellen goedkoper is (zeker als dat 0900 nummers zijn). Als je met VoIP wil werken dan kan dat maar dan moet je daar ook weer de nodige apparatuur voor aanschaffen die toch al weer duurder is dan een simpele pstn telefoon (25 euro voor een Siemens telefoonset met 2 handsets vs 100 euro voor zo'n omzetkastje of zo'n VoIP telefoon). VoATM is vaak al handiger omdat je dan een modem krijgt waarop je een gewone telefoon kunt aansluiten.

Gezien dat hele gedoe met al die financiële instellingen die dachten voor een duppie op de eerste rij te zitten leefden we eigenlijk allemaal boven onze stand. Je ziet daar nu de gevolgen van doordat de prijzen overal omhoog worden geschroefd. Internetverbindingen hebben datzelfde probleem. De prijsstelling die we in 2007 hadden zijn door dat gedoe niet meer van toepassing. Je kunt er dan wel over blijven zeveren maar dat helpt je niet aan een internetverbinding. Lijkt mij dat juist een periode als dit een goede oefening is om eens wat beter naar de kosten van diverse items te kijken en je af te vragen of je bepaalde dingen wel nodig hebt. Daartoe behoort ook kijken naar eventuele subsidies zoals een internetverbinding via de zaak of via de onderwijsinstantie. Verstandig omgaan met je geld, je geld slim uitgeven, etc.

Overigens is de abo prijs voor kabel en KPN altijd al zo geweest, ook van een paar jaar geleden toen de prijzen voor een internetverbinding lager waren. Enige verschil is dat je voor dezelfde prijs als nu een paar jaar geleden een snellere verbinding kreeg (bijv. Telfort die van 20/1 naar 4/1 ging maar de prijs per maand behield).

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
ppl schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:33:
[...]

De grote storing bij KPN heeft toch wel aangewezen hoe dom en onzinnig het is om al je spul over 1 verbinding te laten lopen. Verbinding weg dan alles weg. Daarnaast heb je als probleem dat als 1 dienst je niet bevalt je die niet op kunt zeggen, het is alles of niets. Plus dat het droevig gesteld met de kwaliteit van dit soort alles in 1 abonnementen (heel veel ontevreden mensen bij KPN, Tele2, Ziggo, Telfort, etc.). Vraag jezelf eerst eens goed af of je zo'n single point of failure zou willen, lang niet iedereen wil dat namelijk. Als dat niet wenselijk is heeft het ook weinig zin om nog naar die alles in 1 pakketten te gaan kijken. Het hoeft ook niet zo te zijn dat deze pakketten goedkoper zijn dan wanneer je alles los doet, los kan goedkoper zijn namelijk maar dat zul je zelf even moeten berekenen (kabel is vaak al fors duurder dan een losse adsl, telefonie en digitenne).
Ik zie het probleem niet: als je vaste telefoon even uitvalt, wie heeft hier niet een mobiel in huis? Of 2? Of 3? "Vroegah" toen alles nog slechter was (kuch) hadden de mensen idd geen mobiele telefoon (en met KPN dus een SPOF), maar de laatste 10 jaar heeft bijna iedereen wel een mobiel.
Er zijn ook een aantal DSL providers die een KPN-loze lijn bieden. Hoe het daar nu mee staat qua prijs weet ik niet maar een jaar geleden waren er zat die je gewoon 1 prijs per maand berekenden (daar komt dus geen lijnhuur bij).

Mijn zusje is naar een 4/1 Mbit lijn gegaan van Online geloof ik. Er was in dat huis nog geen KPN lijn dus die moest er nog bij komen. Dat zag ze eerder als een voordeel omdat ze nu ook een vastnummer had waarbij bellen goedkoper is (zeker als dat 0900 nummers zijn). Als je met VoIP wil werken dan kan dat maar dan moet je daar ook weer de nodige apparatuur voor aanschaffen die toch al weer duurder is dan een simpele pstn telefoon (25 euro voor een Siemens telefoonset met 2 handsets vs 100 euro voor zo'n omzetkastje of zo'n VoIP telefoon). VoATM is vaak al handiger omdat je dan een modem krijgt waarop je een gewone telefoon kunt aansluiten.
Paar puntjes:
- Ik gebruik mijn normale vaste telefoon om te bellen via VOIP. Gewoon in m'n livebox prikken en klaar.
- 4/1 Mbit bij online: niet handig. Voor nog geen 5 euro extra heb je een 5 keer zo snelle verbinding.
- Ik ken niet veel mensen die vaak 0900 nummers bellen (en het toegeven), maar ik denk dat het best wel mee zal vallen om daar naar toe te bellen.
Gezien dat hele gedoe met al die financiële instellingen die dachten voor een duppie op de eerste rij te zitten leefden we eigenlijk allemaal boven onze stand. Je ziet daar nu de gevolgen van doordat de prijzen overal omhoog worden geschroefd. Internetverbindingen hebben datzelfde probleem. De prijsstelling die we in 2007 hadden zijn door dat gedoe niet meer van toepassing. Je kunt er dan wel over blijven zeveren maar dat helpt je niet aan een internetverbinding. Lijkt mij dat juist een periode als dit een goede oefening is om eens wat beter naar de kosten van diverse items te kijken en je af te vragen of je bepaalde dingen wel nodig hebt. Daartoe behoort ook kijken naar eventuele subsidies zoals een internetverbinding via de zaak of via de onderwijsinstantie. Verstandig omgaan met je geld, je geld slim uitgeven, etc.

Overigens is de abo prijs voor kabel en KPN altijd al zo geweest, ook van een paar jaar geleden toen de prijzen voor een internetverbinding lager waren. Enige verschil is dat je voor dezelfde prijs als nu een paar jaar geleden een snellere verbinding kreeg (bijv. Telfort die van 20/1 naar 4/1 ging maar de prijs per maand behield).
Tsja, ik zit nu al 4 jaar bij dezelfde toko voor internet, voor dezelfde prijs, voor dezelfde internetsnelheid (hiervoor bij Demon tot ze overgenomen werden door kpn). als ik vandaag een nieuw abbo zou afsluiten zou ik nog steeds dezelfde prijs betalen als toen voor dezelfde snelheid. Het enige is dat de naam van m'n provider een paar keer veranderd is.

Copy.com

• ppl
  • Niet online

ppl

sariel schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:44:
[...]

Ik zie het probleem niet: als je vaste telefoon even uitvalt, wie heeft hier niet een mobiel in huis? Of 2? Of 3? "Vroegah" toen alles nog slechter was (kuch) hadden de mensen idd geen mobiele telefoon (en met KPN dus een SPOF), maar de laatste 10 jaar heeft bijna iedereen wel een mobiel.
Veel gehoord argument die nogal zwak is. Je kunt dan weliswaar bellen maar je kan niet meer gebeld worden op dat nummer en dat is dan ook het grootste probleem. Als de contactpersoon van bijv. het ziekenhuis of het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd niet je mobiele nummer heeft dan is zoiets heel frustrerend omdat ze je dan niet kunnen bereiken. Belangrijke berichten gaan aan je voorbij wat misschien zelfs ook wel je sollicitatie kan kosten. Daarom is het altijd handig om beide nummers op te geven maar de praktijk wijst uit dat dat niet zo snel gebeurd (stukje gemakzucht en soms ook niet wenselijk). Daarnaast kunnen mobieltjes ook nog eens leeg raken (wat vrij vaak voorkomt), ontvangst kan wegvallen (in geval van een aardig uitgebreide stroomstoring), bij een aantal mensen kan er niet naar de 0900 servicenummers gebeld worden (lekker handig in geval van een stroomstoring) omdat dit geblokkeerd wordt en voor een aantal mensen is mobiel bellen gewoon duur omdat ze een simpel abo of juist prepaid hebben. Met name dat laatste hoor je dan nog wel eens als argument "ja en wij gaat mijn mobiele kosten betalen dan want in geval van storing kan ik alleen maar op die wijze jullie bereiken!".

Voor een groot aantal mensen is dit een dealbreaker door bovenstaande! Ik wijs er alleen maar op, men moet voor zichzelf maar even nagaan of ze dit zo handig vinden. Overigens geldt dit dus niet alleen voor telefonie maar ook voor de overige diensten. Op moment dat de verbinding eruit knalt heb je dus geen internet, geen telefoon, geen televisie en geen radio. Als dat even duurt dan kun je je nog wel vermaken maar als het er langere tijd eruit ligt zoals bij de KPN dat gebeurde (mensen die 3 dagen tot zelfs een week niets hadden) dan wordt het heeeeeeeeel erg vervelend omdat je eigenlijk ineens in de jaren 20 uit komt.
Paar puntjes:
- Ik gebruik mijn normale vaste telefoon om te bellen via VOIP. Gewoon in m'n livebox prikken en klaar.
Dat is niet waar, er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van VoIP bij Online. Waar jij gebruik van maakt heet VoATM.
- 4/1 Mbit bij online: niet handig. Voor nog geen 5 euro extra heb je een 5 keer zo snelle verbinding.
Dus als je die snelheid niet nodig hebt bespaar je je 5 euro per maand wat 60 euro per jaar is wat neer komt op een etentje. Niet handig om te upgraden als je die snelheid niet nodig hebt.
- Ik ken niet veel mensen die vaak 0900 nummers bellen (en het toegeven), maar ik denk dat het best wel mee zal vallen om daar naar toe te bellen.
Praktisch ieder servicenummer is tegenwoordig een 0900 nummer. Je hebt wel websites die alternatieven hebben voor die 0900 nummers (www.vraagalex.nl & www.0900alternatieven.nl) maar sommige mensen/isp's/telco's blokkeren het kunnen bellen naar 0900 nummers. Dit doen ze om misbruik te voorkomen maar ook om te zorgen dat ze niet een torenhoge rekening krijgen. Het nadeel aan die 0900 nummers is dat ze bij telco's qua mobiele telefonie nooit in het abonnement worden meegenomen, ze vallen altijd onder de overige kosten. Je hebt dan de kosten van het 0900 nummer, plus de kosten van het mobiel bellen die je dan moet betalen. Die gaan dus niet van je abonnement af. Als je met een vaste telefoon belt moet je ook de kosten van het 0900 nummer en die van het gewone bellen betalen. Dat laatste is echter een stukje goedkoper. In sommige gevallen is het mobiel bellen van een 0900 nummer zelfs veel duurder (een tweevoud ofzo) dan via het vaste net (het bekende 0900-tuig nummer werd hierom fel bekritiseerd).

0900 nummers zijn hele bekende valkuilen waar mensen fikse telefoonrekeningen mee weten te produceren en zelfs in de schulden komen.
Tsja, ik zit nu al 4 jaar bij dezelfde toko voor internet, voor dezelfde prijs, voor dezelfde internetsnelheid (hiervoor bij Demon tot ze overgenomen werden door kpn). als ik vandaag een nieuw abbo zou afsluiten zou ik nog steeds dezelfde prijs betalen als toen voor dezelfde snelheid. Het enige is dat de naam van m'n provider een paar keer veranderd is.
Dat is dus eigenlijk ook een beetje wat ik bedoelde. Er is een tijd geweest dat de prijzen voor DSL naar beneden gingen. Nu met die zwakke economie wordt vanalles en nog wat weer omhoog geschroefd en zit je qua DSL eigenlijk weer op het niveau van een paar jaar geleden. Ergo: wat je toen kocht krijg je nu weer voor dezelfde prijs, de naam is alleen anders.
Pagina: 1