Fritzbox/XS4All: regelmatige disconnect.

Pagina: 1
Acties:

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vroeger had ik het start-abonnementje van XS4All en de bijbehorende Fritz!Box 7170 (Annex A, geloof ik, in ieder geval, firmware laatste versie via de site van XS4All). Tegenwoordig heb ik een huisgenoot en die had een veel sneller XS4All abonnement. Met veel problemen en gedoe zijn we nu uiteindelijk op zijn abo overgezet, maar ik merk nu wel dat van tijd tot tijd de verbinding kort wordt gedropt.

Zeer irritant en ik ben eens in het Eventlog van de Fritz!box gaan kijken:

Het volgende zie ik met enige regelmaat (paar keer per dag) voorbijkomen en dus ook op het moment dat ik het probleem ervaar:
07.04.09 19:40:40 Internetverbindung wurde erfolgreich hergestellt. IP-Adresse: 80.101.13.68, DNS-Server: 194.109.6.66 und 194.109.9.99, Gateway: 194.109.5.203, Breitband-PoP: dr9.d12

07.04.09 19:40:39 Internet connection cleared.

07.04.09 19:40:39 Internet connection cleared.

07.04.09 19:38:33 DSL is available (DSL synchronization exists with 13162/1031 kbit/s).

07.04.09 19:38:21 DSL synchronization starting (training).

07.04.09 19:38:14 Internet connection cleared.

07.04.09 19:38:14 DSL not responding (no DSL synchronization).
Lijkt me duidelijk: de verbinding valt dus weg en Fritz!Box gaat hem zelf weer syncen.

Iemand enig idee of dit puur een probleem is van XS4All (gek genoeg kwam dit nooit voor toen ik het Starter-abbotje had), of is het waarschijnlijker dat dit meer aan de kant van de router ligt? Welke factoren zou ik eens kunnen kijken waar het aan ligt? Het modem zit +- 10cm van het IS/RA punt, dus dat lijkt me in ieder geval niet het probleem.

Wat ik nou typisch vind is dat mijn huisgenoot totaal niet verbaasd was over het droppen van de verbinding. Hij was dit soort drop-outs wel gewend... :-/

Verwijderd

Het lijkt er op dat de lijn de in getrainde snelheid niet aan kan.

Kun je wat meer lijn specs geven ?

s/n, in getrainde snelheid e.d. ?

In princiepe zou je lijn niet zomaar gedropped mogen worden.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Ik heb zeker 2x per maand het zelfde probleem.Weet zeker dat het probleem bij xs4all zit,aangezien het ook bij onderhoud en gemelde storingen op de xs4all site gebeurd.Op de tijden die zij dan opgeven dat er de verbinding van een bepaalde router eruit lag,of almere of xs4all only lag eruit,was dit probleem wat jij voorschrijft ook bij mij thuis.Het kan natuurlijk ook zijn dat bij jou de lijn niet goed werkt ivm te hoog ingetraint modem.Kijk eens op de site van xs4all: http://www.xs4all.nl/nieu...p?msect=storingen&taal=nl
http://www.xs4all.nl/nieu...ct=aankondigingen&taal=nl

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je wat meer lijn specs geven ?
Als je me wat hints zou kunnen geven hoe ik die kan opvragen. Ik ben niet zo bekend met DSL en terminologie als "ingetraind", moet ik eerlijk toegeven.

Fritzbox log zegt;
07.04.09 19:38:33 DSL is available (DSL synchronization exists with 13162/1031 kbit/s).
Is dit bijvoorbeeld wat je wil weten?

Ik heb het net even aan mijn huisgenoot gevraagd en hij heeft het "ADSL Basic"-abonnement (20/1 Mbps). Typisch genoeg lijkt me die 13162 kbit dan dus ook wat laag... alhoewel factoren als afstand tot centrale wel zullen meespelen.

Dat heb ik even hier opgezocht en de top3 resultaten zijn:
1418m
1483m <- deze lijkt me de meest waarschijnlijke centrale.
1628m

Als ik die grafiek goed begrijp, zit ik al op het hellend vlak, maar dan nog lijkt het me erg laag?

[edit]
Het kan natuurlijk ook zijn dat bij jou de lijn niet goed werkt ivm te hoog ingetraint modem.
Wat betekent dit precies? Kan ik dit in mijn modem instellen? Op dit moment laat ik de snelheid en ATM instellingen automatisch detecteren...

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 07-04-2009 20:44 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 22:00

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik ken de Fritzlbox niet, maar het lijkt me dat je die kan instellen ja.
Nu heb je een ADSL2+ profiel. Als je de instelling kan vinden dat je de verbinding op ADSL2 laat intrainen, heb je waarschijnljik het probleem niet meer.