Ghost multicast vraagje (224.77.x.x subnet?)

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Inmiddels na veel research ben ik zo ver dat ik de volgende werkende situatie heb:

1. Ik start ghostcast server 8.2 op de server (192.168.1.7) en zet een eerder gemaakte image klaar en force mode op directed broadcast.
2. Ik start de computers via WOL. Ze starten via PXE en krijgen via DHCP een 192.168.1.x adres. Vervolgens laad ik een pxelinux bootimage via FTFPD32 en de machines starten de ghostclient op.
3. De ghostclient wordt gestart met sleutel opties zodat de distributie direct begint te lopen.
4. De image wordt op de machine gepompt waarna ze opnieuw starten.
5. De image is succesvol naar de machines gepompt.

Op zich werkt alles wel. Maar er zijn wat problemen:

- Ik MOET als optie kiezen voor directed broadcast, multicast werkt niet
- Tijdens het imagen heeft het netwerk er 'last' van. Andere machines kunnen zich niet altijd aanmelden, draadloze laptops hebben geen verbinding meer etc.
- Het imagen gaat traag (tussen de 60 en 200 mb/min)

Ik denk dat ik het speciale multicast subnet 224.77.x.x moet gebruiken om te imagen.. maar hoe? Ik kan het niet vinden.

- Hoe maak ik een sessie die gebruik maakt van het 224.77.x.x subnet?
- Hoe krijg ik mijn clients in het 224.77 subnet? (ik kan immers niet meerdere dhcp servers in het zelfde netwerk hangen.

NB. Mijn switches (3com superstack 4400) ondersteunen multicasting. IGMP Multicast filtering staat AAN zodat alleen die machines die zich aanmelden voor een multicast sessie (??) de datastream krijgen.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat ik hier vind over de superstack 4400 in combinatie met igmp multicasting is dat er een igmp router in het netwerk aanwezig moet zijn.
If you wish to run multicast sessions in a network that does not contain any
IGMP routers (or queriers), you can configure the Switch 4400 to
automatically negotiate with compatible devices on VLAN 1 to become the
querier. Use the bridge multicastFilter igmp queryMode CLI command. The
Switch 4400 is compatible with any device that conforms to the IGMP v2
protocol.

- IP multicasts will only be forwarded within a VLAN if an IGMP router is
present in that VLAN.
Wellicht dat je hier iets meer informatie weg kunt halen over hoe je een igmp "server" op moet zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Xorsist op 07-04-2009 17:13 ]

• Mr-Leo
Volgens mij is de GhostCast server de IGMP server. Ik zie trouwens dat ik op mijn DHCP server (win2k3 enterprise) een Multicast Scope kan aanmaken maar ik lees daar niks over in de implementation guide die bij symantec ghost 8.2 is geleverd :?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik hier kijk dan is de multicast scope van de 2k3 DHCP server een MADCAP scope en dus niet bruikbaar als IGMP scope. Hier staat een stukje over hoe je op de 2k3 server IGMP kunt instellen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bij multicast hoeft een computer niet in dat subnet te zitten. De PC moet zicht enkel abboneren met een IGMP join op de multicast group. De server zal gewoon continue data blijven sturen naar die multicast group.
Je zal wel op je clients moeten aangeven dat ze via multicast de stream krijgen, maar van ghost heb ik verder geen verstand.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik MOET als optie kiezen voor directed broadcast, multicast werkt niet

Wat werkt er precies niet dan? kan je het niet selecteren?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Mr-Leo
Ja kan het wel selecteren, de ghost clients melden zich bij de ghostcast server. Maar als ik die actie dan start gebeurd er niets. Dat wil zeggen: de clients blijven staan te wachten op data.

• Mr-Leo
Ik heb de handleiding nog eens grondig doorgelezen, maar geen woord over de noodzaak van een IGMP server. Ook niet over de multicast ip range. Ik denk dat ghost dat dus allemaal zelf regelt?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

multicast werk niet met ranges of subnetten. Je stuurt verkeer naar een multicast group dit is een enkel ip adres.
Pagina: 1