Garantie - wat is de maximale levertijd gerepareerd product?

Pagina: 1
Acties:

• Crugster
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
5 Weken geleden heb ik een moederbord, waar nog 1 jaar fabrieks-garantie op zit, via een RMA van 4-launch retour gezonden naar ASUS (ik wilde deze eerst rechtstreeks naar ASUS sturen, maar die deelden mij telefonisch mede dat ze een deal hadden met 4-launch en dat ik dat via hen moest regelen). Op zich geen probleem, ik richtte me gewoon aan 4-launch en die constateerde het defect de dag nadat ik het mobo had afgeleverd en stuurde het door naar ASUS.

Nadat er 2 weken waren verstreken mailde ik 4launch met de vraag waar ik op kon rekenen. Hierop antwoordden ze heel netjes dat ik nog ongeveer 2 weken geduld moest hebben. Wat klopt want op hun website staat het volgende vermeld:
Uw RMA product zal zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van uw RMA, gerepareerd worden.
Nadat ik vorige week een mailtje had gestuurd met de vraag wanneer of ik het mobo terug kon verwachten (de 4 weken waren immers verstreken), kreeg ik (overigens weer een net) mailtje terug waarin stond dat ze afhankelijk waren van ASUS en dat ze niets konden doen om het te bespoedigen.

Het is inmiddels dus 5 weken geleden dat ze het defect aan mijn Mobo hebben geconstateerd, maar ik heb nog steeds geen gerepareerd (of vervangend) product. Op zich valt dit nog wel mee, maar ik wilde hier alvast informeren of iemand weet waar ik recht op heb (over 2 weken heb ik mijn PC echt weer werkend nodig)?

Is er een maximum wachttijd bij een fabrieksgarantie (via de retailer)? Of kan dat net zo goed een half jaar duren?

Elke tip is welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door Crugster op 07-04-2009 15:23 ]

If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you have.

Verwijderd

Hm.. Er staat wel duidelijk dat "uw RMA product" binnen vier weken wordt gerepareerd, nou vooruit, let's make that vijf weekjes.. Op zich vind ik het redelijk om een weekje verzendtijd te rekenen.. Ik weet dat dat bespottelijk veel is, maar je weet niet of ASUS het weer opstuurt naar RMA om het dan weer naar jou te sturen..

Gezien de voorwaarden zou ik nog een weekje wachten, maar dan mag je het product wel weer terug verwachten.. Staat tenslotte op hun website.. Maar ja.. Zo snel mogelijk is ook een lekker ruim begrip natuurlijk.. Aan de andere kant is "uiterlijk binnen vier weken" duidelijke taal en hebben ze zich daar ook enigszins aan te houden..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Letterlijk staat er alleen dat de RMA binnen 4 weken gerepareerd zal worden. Maar hier kun je niet uit opmaken hoe lang de reparatie gaat duren.

Behoorlijk vaag dus, want stel dat ze keurig binnen 4 weken aan het repareren gaan en een onderdeeltje dagen onderweg is. Theoretisch zou het dus heel wat langer kunnen duren.

ARME AOW’er

• Crugster
EDIT: Dank voor jullie reacties, en het meedenken! :)
[b][message=31765678,noline]maar je weet niet of ASUS het weer opstuurt naar RMA om het dan weer naar jou te sturen..
ASUS stuurt het zeker weer terug naar 4Launch, die testen dan weer of het nu wel werkt en dan mag ik het weer op komen halen. Dus jah, verzendtijd, zou ik ook zeggen een weekje.
Gezien de voorwaarden zou ik nog een weekje wachten, maar dan mag je het product wel weer terug verwachten.. Staat tenslotte op hun website.. Maar ja.. Zo snel mogelijk is ook een lekker ruim begrip natuurlijk.. Aan de andere kant is "uiterlijk binnen vier weken" duidelijke taal en hebben ze zich daar ook enigszins aan te houden..
Tsjah, mijn idee..
Guardian Angel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:51:
Letterlijk staat er alleen dat de RMA binnen 4 weken gerepareerd zal worden. Maar hier kun je niet uit opmaken hoe lang de reparatie gaat duren.

Behoorlijk vaag dus, want stel dat ze keurig binnen 4 weken aan het repareren gaan en een onderdeeltje dagen onderweg is. Theoretisch zou het dus heel wat langer kunnen duren.
Ze zeiden trouwens, in tegenstellint tot wat op hun site staat, in de e-mail correspondentie, dat reparatie 5 werkweken kan duren. Als ik daar dan 2x een week verzendtijd bij op tel (van 4Launch->ASUS en terug) zou dat dus op 7 weken uitkomen GRMBL... Dat zou betekenen volgende week, en dan heb ik (mits ik zelf ff doorwerk ;) ) mijn PC NET op tijd terug...

Mjah, ik vraag mij vooral af wat ik wetmatig kan eisen.

[ Voor 22% gewijzigd door Crugster op 07-04-2009 17:01 ]

If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you have.

Verwijderd

Ik denk dat je wetmatig weinig kan.. Tenminste nog niet.. Mocht het uiteindelijk nou een zaak worden van een half jaar, dan is dat wel buitenproportioneel te noemen, maar voorlopig past het allemaal nog wel binnen een redelijke tijd..

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:34:
Ik denk dat je wetmatig weinig kan.. Tenminste nog niet.. Mocht het uiteindelijk nou een zaak worden van een half jaar, dan is dat wel buitenproportioneel te noemen, maar voorlopig past het allemaal nog wel binnen een redelijke tijd..
Garantieafhandeling dient zonder ernstige overlast te geschiede.
Als je nog twee weken kunt wachten - je hebt dus je pc nu niet nodig - is er op dit moment geen ernstige overlast. Geef aan bij 4Launch dat jij over 2 weken ernstige overlast krijgt en dat je er vanuit gaat dat zij a) het product gewoon vervangen voor een gelijkwaardig mobo of 2) de overlast verminderen (bijvoorbeeld door een leenbord/ alternatieve pc etc.)

Zie art. 7:21 lid 3 BW

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 21:39
Helemaal eens met je reactie, alleen een leenbord zou ook weer voor ernstige overlast zorgen als je een Windows OEM hebt draaien, aangezien die aan het MoBo gekoppeld is...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Crugster
Bedankt voor de feedback!

Jah, ik wacht het nog tot na Pasen af (dan hebben ze 5 werkweken voor de reparatie, en 2 weken voor verzending gehad). En dan zal ik nog eens een mailtje de deur uit doen waarin ik uitleg wat het voor mij zal betekenen als ik geen moederbord heb.

Het valt nu nog wel mee in mijn situatie (hoop ik), maar ik vraag me wel wel af, in zijn algemeenheid, wat je hebt aan garantie als je daadwerkelijk een paar maanden moeten wachten. De vraag die consumenten zich zouden moeten stellen is "wat garanderen winkels/fabrikanten precies"?

Vooralsnog hoop ik dat het moederbord gewoon deze week binnenkomt (5-7 weken wachttijd voor een ASUS moederbord schijnt vrij normaal te zijn). ;(

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
coyote1980 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:47:
[...]

Helemaal eens met je reactie, alleen een leenbord zou ook weer voor ernstige overlast zorgen als je een Windows OEM hebt draaien, aangezien die aan het MoBo gekoppeld is...
Dan moet de winkel dus eenzelfde leenbord sturen ;)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:17
Het valt nu nog wel mee in mijn situatie (hoop ik), maar ik vraag me wel wel af, in zijn algemeenheid, wat je hebt aan garantie als je daadwerkelijk een paar maanden moeten wachten. De vraag die consumenten zich zouden moeten stellen is "wat garanderen winkels/fabrikanten precies"?
  1. Dan moet je een SLA afsluiten met het bedrijf :+.
  2. Een merk kopen met onsite reparatie
Dan heb je meestal niet dit soort problemen (kan dus nog wel zo zijn. SLA lost dit weer op). Maar voor alles betaal je natuurlijk.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Crugster schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:54:
EDIT: Dank voor jullie reacties, en het meedenken! :)

[...]

ASUS stuurt het zeker weer terug naar 4Launch, die testen dan weer of het nu wel werkt en dan mag ik het weer op komen halen. Dus jah, verzendtijd, zou ik ook zeggen een weekje.

[...]

Tsjah, mijn idee..

[...]

Ze zeiden trouwens, in tegenstellint tot wat op hun site staat, in de e-mail correspondentie, dat reparatie 5 werkweken kan duren. Als ik daar dan 2x een week verzendtijd bij op tel (van 4Launch->ASUS en terug) zou dat dus op 7 weken uitkomen GRMBL... Dat zou betekenen volgende week, en dan heb ik (mits ik zelf ff doorwerk ;) ) mijn PC NET op tijd terug...

Mjah, ik vraag mij vooral af wat ik wetmatig kan eisen.
Werkweken. Vier weken waarvan twee dagen per week niet gewerkt wordt, maakt vier weken - (4*2) dagen = drie werkweken.
(van 4Launch->ASUS en terug)
Niet om je te ontmoedigen, maar het is eigenlijk: van 4Launch -> distributeur -> ASUS en terug.

March of the Eagles

• Crugster
Inmiddels heb ik de belofte dat de dagwaarde teruggestort gaat worden (nadat ik uiteindelijk zo ongeveer of elke dag langs ging, of opbelde).

Het bleek dat het niet duidelijk was bij hun groothandel of er nu door ASUS gerepareerd of gecrediteerd diende te worden..

Het was in ieder geval NET op tijd. Bedankt voor het mee-denken en de support!

Verwijderd

Mooi dat het is opgelost in ieder geval :)
Pagina: 1