Toon posts:

interessant netwerkvraagje, wie weet het antwoord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie;

Chello modem in meterkast....verbonden met netwerkkabel naar (draadloze) router in slaapkamer (de vorige koper van deze woning had waarschijnlijk zijn pc in de slaapkamer staan)

Verbonden met mijn PC (in woonkamer) via USB-wireless modempje. (mijn verbinding blijft in grote lijnen goed)

Mijn vraag is de volgende;

Ik heb een aurea-tv in de woonkamer die ik via 'een' router kan verbinden met mijn PC om op die manier via het media-centre PC-toestanden op mijn grote tv te bekijken. (Iets wat ik graag wil)

Een utp-kabelverbinding maken met mijn router in de slaapkamer is nogal een hassle.

Kan ik een 2e eenvoudig routertje kopen (voor in de woonkamer) om mijn tv op aan te sluiten
of zou ik kunnen volstaan met een hub?

extra vraag; waar moet ik op letten en wat moet ik doen als het WEL kan

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Afhankelijk van je A-, B- of C-klasse subnet kun je 16777214, 65534 respectievelijk 254 pc's op één router aansluiten, dus wat je zoekt is gewoon een switch. Scheelt nog geld ook.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 07-04-2009 12:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
CodeCaster schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:35:
Afhankelijk van je A-, B- of C-klasse subnet kun je 16777214, 65534 respectievelijk 254 pc's op één router aansluiten, dus wat je zoekt is gewoon een switch. Scheelt nog geld ook.
Ehh denk niet dat dat is wat TS nodig heeft. Het is een gedoe om een bedrade verbinding naar de slaapkamer-router te leggen. Dus waarschijnlijk wil hij nu weten of het mogelijk is een tweede router te plaatsen speciaal voor de tv.

Het lijkt mij dat je beter een wireless bridge kunt kopen om je tv draadloos met je router boven te verbinden.

Verwijderd

Begrijp ik het goed:
Pc beeld via een router naar je tv?

• heuker
Zoiets ja. Ik neem aan dat hij het over DLNA heeft.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:33:
Een utp-kabelverbinding maken met mijn router in de slaapkamer is nogal een hassle.
Doe het dan via een powerline. Stroom zal je daaar wel hebben.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]

Het lijkt mij dat je beter een wireless bridge kunt kopen om je tv draadloos met je router boven te verbinden.
[/quote]

Is een wireless bridge hetzelfde als wat ik nu in mijn pC heb zitten om hem te verbinden met de router in slaapkamer?

Is dat een soort draadloos USB modempje?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 12:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:43:
Begrijp ik het goed:
Pc beeld via een router naar je tv?

Nee, niet zozeer PC beeld alswel media bestanden.
De TV kent de mogelijkheid om te werken met media centre's van MS.

Ik kan dan in bestandsmappen bladeren via mijn PC en JPEGs, MPEGS etc bekijken op de TV
Okay, ik kende deze technologie niet :) .

Verwijderd

Topicstarter
het betreft dan idd een DLNA

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03

PoweRoy

funky!

als je nu de router in de meterkast hangt, en de netwerk kabel die naar de slaapkamer lag nu gebruikt voor de pc heb je daar internet. Als je router ook meerdere lan poorten heeft kan je ook een kabel trekken naar je woonkamer

[This space is for rent]

• heuker
Er zijn meerdere opties. Je kan bijvoorbeeld de netwerkkabel die nu omhoog loopt naar de slaapkamer beneden loskoppelen van het internetmodem. Dan plaats je de router hiertussen. Dan kan je misschien wel een kabel aanleggen vanaf je tv naar je modem.

Anders kan je een
Wireless bridge kopen, of een
Powerline adapter met ethernet aansluiting. Hiervan heb je er dan 2 nodig; 1 bij je router en 1 bij je tv.

Verwijderd

Topicstarter
PoweRoy schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:00:
als je nu de router in de meterkast hangt, en de netwerk kabel die naar de slaapkamer lag nu gebruikt voor de pc heb je daar internet. Als je router ook meerdere lan poorten heeft kan je ook een kabel trekken naar je woonkamer
Ik wil geen internet in mijn slaapkamer ;-)
Maar heb geen netwerk aansluiting in mijn woonkamer....helaas...want dat had me ontzettend veel gezeik bespaard zie ik wel :>

Nou ligt er wel weggewerkt in de muur een oude telefoonlijn...die zal vast richting de meterkast gaan...
Ik heb echter totaal geen ervaring met dat soort zaken; hoe propt men via dit " kanaal" een UTP kabel door de woning richting de meterkast of visa versa???

Wat zijn mogelijke kosten

• heuker
Een telefoonlijn kan je gebruiken als UTP verbinding. Een telefoonkabel is 4-aderig, terwijl een UTP-kabel 8-aderig is. Echter met 4 aders is het prima mogelijk een 100Mbit verbinding te creeren. Kosten zijn dan slechts het aanschaffen van 2 rj45 stekkers + evt een knijptang. Een schema voor het aansluiten moet je wel kunnen vinden :)

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
als die oude telefoonlijn netjes in een buisje zit dan zou ik zeggen knoop een utp kabel aan het uiteinde van deze telefoonkabel en trek de utp op deze manier door naar je woonkamer.... Mijn ervaring met wireless en mediacenter gebeuren op je tv is niet echt om naar huis te schrijven, bleek veel te onstabiel te zijn (heel frustrerend als het vastloopt midden in een film!?).

kosten liggen natuurlijk aan het aantal meter utp wat je nodig hebt ma het zal je voor 2 tientjes altijd moeten lukken.....

Verwijderd

Topicstarter
Al de snelle reacties bekeken zijn er dan 3 opties;

UTPkabel in woonkamer krijgen (waarna ik alles eenvoudig op router kan aansluiten)
Wireless bridge kopen.
Powerline adapter met ethernet aansluiting.

Welke van de 3 opties is het meest solide en welke zou het voordeligst zijn?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Wat ik thuis gedaan heb is via het buizenwerk van de CAI bekabeling (TV) een UTP kabel er doorheen getrokken. TV komt op vrijwel elke kamer en het ander uiteinde zit vaak in de meterkast.

Is wel even een flink karwei, maar dan heb je wel een bekabeld netwerk liggen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 16:08

ralpje

Deugpopje

heuker schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:13:
Een telefoonlijn kan je gebruiken als UTP verbinding. Een telefoonkabel is 4-aderig, terwijl een UTP-kabel 8-aderig is. Echter met 4 aders is het prima mogelijk een 100Mbit verbinding te creeren. Kosten zijn dan slechts het aanschaffen van 2 rj45 stekkers + evt een knijptang. Een schema voor het aansluiten moet je wel kunnen vinden :)
Met dat verschil dat een telefoonkabel niet netjes getwist is als een UTP, en dat je door de overspraak er waarschijnlijk geen fatsoenlijk signaal overheen gaat krijgen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan de kabels aan elkaar knopen, en met het uittrekken van de telefoonkabel de utp kabel in de buis trekken en dan de rj45 pluggen erop zetten.

je kan een wireless bridge kopen en die via wds aan je router koppelen - achter die bridge zet je dan een switch (als die zelf geen switch heeft ingebouwd) en op die switch hang je je pc en je tv.

Je interne netwerk heeft maar 1 router nodig.
(die 'router' aan je pc is dan ook hoogstwaarschijnlijk een usb-'wifi-adapter')

en als je geen internet in je slaapkamer wilt, kan je best die router korter bij je modem plaatsen: vlakbij, op of zelfs in de meterkast.

en anderzijds: het netwerk tussen je pc en tv, heeft toch niets te maken met de internet connectie van je pc ?
(toch zeker als je alleen maar via upnp of dlna media van je pc wilt afspelen op je tv)
want dan is het gewoon een switch en 2 straight utp-kabels tussen je pc en tv ( of 1 crosskabel) en de rest laten zoals het is en voila opgelost. (als je via je tv ook kunt surfen: lees dan dat hierboven nog maar eens ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 07-04-2009 13:19 ]

Verwijderd

heuker schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:13:
Een telefoonlijn kan je gebruiken als UTP verbinding. Een telefoonkabel is 4-aderig, terwijl een UTP-kabel 8-aderig is. Echter met 4 aders is het prima mogelijk een 100Mbit verbinding te creeren.
Een telefoonlijn is niet (voldoende) 'twisted' (in elkaar gedraaid, de T uit UTP). 100 Mb ga je daar niet over halen. 10 Mbit als je mazzel hebt, maar om over een dusdanig onbetrouwbare verbinding video te gaan streamen is vragen om hoofdpijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ab_dullah schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:13:
als die oude telefoonlijn netjes in een buisje zit dan zou ik zeggen knoop een utp kabel aan het uiteinde van deze telefoonkabel en trek de utp op deze manier door naar je woonkamer.... Mijn ervaring met wireless en mediacenter gebeuren op je tv is niet echt om naar huis te schrijven, bleek veel te onstabiel te zijn (heel frustrerend als het vastloopt midden in een film!?).

kosten liggen natuurlijk aan het aantal meter utp wat je nodig hebt ma het zal je voor 2 tientjes altijd moeten lukken.....
Dat zou een belangrijke reden zijn om idd te kiezen voor kabel doortrekken. Maar omdat dat helemaal in de muur is weggewerk en ik daar helemaal geen ervaring mee heb had ik die optie laag op de lijst staan.

Zoals ik het nu lees moet het niet verschrikkelijk moeilijk zijn _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 13:22 ]

• job
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

soulrider schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:17:
je kan de kabels aan elkaar knopen, en met het uittrekken van de telefoonkabel de utp kabel in de buis trekken en dan de rj45 pluggen erop zetten.
Dat aan elkaar knopen raad ik ten zeerste af.
Die knoop gaat geheid los tijdens het trekken.
Leen/huur dan gewoon een trekveer. Daar kan je je kabel goed en stevig aan vast maken (metalen oogje). Zo'n veer rekt ook uit zodat er niet te veel spanning op de kabel komt te zitten.

Met telefoonlijn trekveer door de leiding trekken, daarna met trekveer utp kabel terugtrekken.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik kan je afraden om beeld via een draadloos netwerk te transporteren, zeker op grotere afstanden waarbij je er donder op kunt zeggen dat je bereik gaat tegenvallen. Ja, ik weet dat 1 MiB per seconde in theorie ruim voldoende is voor het afspelen van HD-materiaal, maar ik weet ook uit ervaring dat bijvoorbeeld het skippen in een bestand een ergernis wordt vanwege de traagheid. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik enkel ervaring heb met B- en G-netwerken, niet met N. En zeker zo'n "USB modempje" (het is geen modem maar een adapter) heeft vaak een slecht bereik.

Ik zou, zeker vanwege de snelheid en stabiliteit, toch proberen een UTP-kabel te trekken, zeker omdat een middagje in de kruipruimte mij meer aanstaat dan nieuwe apparatuur aanschaffen waarvan ik niet weet of het gaat werken (dat geldt dus voor de draadloze èn voor de powerline-oplossing). En als ik lees dat er een telefoonkabel door PVC-pijp richting je TV loopt: doe jezelf een plezier en volg bovenstaande suggesties om een CAT-kabel door die pijp naar de meterkast te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 07-04-2009 13:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-03 13:17
hmmmm, makkelijkste oplossing lijkt mij een crosscable tussen tv en pc ;) beiden staan in de huiskamer, de tv zal geen internet (of router toegang) nodig hebben voor media center functionaliteit, mocht dat wel nodig zijn dan kan ts nog zijn usb internet verbinding bridgen met lan of via de windows optie internet delen de verbinding delen, dit alles kan gedaan worden in +- 6 10 minuten durende klikken (2 keer klik van de kabel en +- 4 klikjes in windows)

too weird to live too rare to die

Pagina: 1