SATA schijf wordt als slave weergegeven

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:52
Ik heb een beetje vreemd 'probleem' met mijn htpc.

Als ik de computer aanzet krijg ik een lijstje te zien met aansluitingen van harde schijven en een dvd-brander.
Dat ziet er zo uit:
IDE Channel 0 Master: WD 1TB schijf
IDE Channel 0 Slave : None
IDE Channel 1 Master: None
IDE Channel 1 Slave : WD 250 GB schijf
IDE Channel 2 Master: Philips DVD
IDE Channel 2 Slave: None

Nu zijn beide schijven 100% zeker SATA schijven die ook enkel via een SATA kabel aan het moederbord (Gigabyte GA-E7AUM-DS2H) aangesloten zijn. Ik weet dat SATA geen gebruik maakt van Master/Slave indeling, maar ik stoor me wel een deze lijst.

Kan ik hier iets aan doen, of moet ik me gewoon met belangrijke dingen bezig gaan houden en niet zo zeuren?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Staan ze in je BIOS niet ingesteld op 'IDE Mode' of zoiets.
Dan wordt IDE geëmuleerd om compatibiliteit te verhogen in sommige os'en en zo.

[edit]
Maar als het gewoon werkt moet je inderdaad niet zo zeuren! :+

[ Voor 21% gewijzigd door Fire69 op 07-04-2009 12:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit soort dingen worden vaak nog op deze manier in de bios aangegeven (waarschijnlijk nog wat legacy meuk). Maar dat maakt toch niets uit? Ik bedoel, je ziet het alleen in je bios en heeft verder totaal geen invloedop de werking van je systeem, dus wat maakt het uit?

• Sherlock
Ah, goed dat je er over begint, dat was ik al weer vergeten te melden. In het BIOS heb ik de voglende instellingen (die volgens mij relevant zijn):
Onboard IDE controller: enabled (vanwege brander)
NV SATA controller: enabled
Onchip SATA Mode: IDE (keuze uit: IDE, RAID, AHCI)

• Sherlock
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:31:
Dit soort dingen worden vaak nog op deze manier in de bios aangegeven (waarschijnlijk nog wat legacy meuk). Maar dat maakt toch niets uit? Ik bedoel, je ziet het alleen in je bios en heeft verder totaal geen invloedop de werking van je systeem, dus wat maakt het uit?
Ik ben gewoon een ontzettende zeikerd en ik wil graag alles netjes hebben. Nu heb ik het idee dat het niet netjes staat. Vandaar dat ik het wil veranderen, maar als me dat 3 dagen werk kost dan kan ik er wel mee leven denk ik ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sherlock schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:35:
[...]

Ik ben gewoon een ontzettende zeikerd en ik wil graag alles netjes hebben. Nu heb ik het idee dat het niet netjes staat. Vandaar dat ik het wil veranderen, maar als me dat 3 dagen werk kost dan kan ik er wel mee leven denk ik ;)
Als je zelf biossen kunt schrijven kun je het aanpassen. Anders zul je dat moeten leren, knappe jongen als je dat lukt in 3 dagen ;)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Ok, wat je kunt doen is: de sata-mode veranderen naar AHCI.
Als je Windows XP draait weet ik dat je dan opnieuw je OS moet installeren, en een driver moet geven aan windows voor de installatie.
Ik weet niet of je Vista opnieuw moet installeren.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Sherlock schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:33:
Onchip SATA Mode: IDE (keuze uit: IDE, RAID, AHCI)
Ik dacht dat als je deze instelling verandert naar AHCI, dat er geen legacy mode meer draait. Puur S-ATA, inclusief NCQ en al die onzin. XP zal niet meer booten, maar een linux of Vista zou nog steeds perfect moeten draaien.

Yes, but no.

• Sherlock
Bedankt voor de optie van AHCI, dan laat ik het wel zoals het is. :)

Draai nog lekker XP en dat wil ik nog wel even zo houden.
Ik heb overigens gemerkt dat als ik de stekkers op het moederbord in een andere SATA aansluiting steek dat de volgorde dan ook veranderd.
Ik weet nu de "locatie" van Channel 0 Master, Channel 0 Slave en Channel 1 Slave. Helaas geen Channel 1 Master..

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:34
xp kan ook met ahci toch? moet je alleen drivers installeren tijdens setup

Freelance Drupal Developer

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Waar je ook echt druk om kan maken :P maar zo te zien heb je het over de oranje poortjes? Die paarse zullen wel aan zo'n Jmicron hangen die z'n eigen BIOSje heeft. Maar als er dus maar drie aanwezig zijn zullen ze wel de Channel 1 master niet hebben... Tja dan houdt het op ;)
Pagina: 1