.bat file openen op MAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297689

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraagje, is er een mogelijkheid om .bat files te runnen op mijn mac?
Ik heb al wat research gedaan op google en sommigen zeggen dat het wel kan, maar je kunt geen commands uitvoeren. Dat hoeft ook niet, het is alleen maar een scriptje.

Anderen zeggen weer dat er een applescript van gemaakt moet worden. Aangezien ik weinig verstand heb van apple script hoop ik dat iemand een makkelijkere oplossing heeft!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 297689 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:42:
Hallo,

ik heb een vraagje, is er een mogelijkheid om .bat files te runnen op mijn mac?
Ik heb al wat research gedaan op google en sommigen zeggen dat het wel kan, maar je kunt geen commands uitvoeren. Dat hoeft ook niet, het is alleen maar een scriptje.

Anderen zeggen weer dat er een applescript van gemaakt moet worden. Aangezien ik weinig verstand heb van apple script hoop ik dat iemand een makkelijkere oplossing heeft!

Alvast bedankt!
.bat files doen het niet - maar wat heb je aan het kunnen runnen van een bat file als je geen commands kunt uitvoeren :)

Ik weet niet wat je wilt doen maar een shell script of apple script is waarschijnlijk inderdaad de oplossing.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Zet de inhoud van het .bat bestand eens in je TS dan, dan valt er tenminste te kijken wat het doet en of het valt te ondervangen op een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik werk nu op m'n mac dus ik kan niks met het .bat bestandje.
Ik weet ook niet precies hoe ik de inhoud van een .bat bestandje kan bekijken?

Hetgeen wat ik wil met mijn .bat bestandje is mijn film collectie updaten, deze haalt mijn covers, imdb rating + description op en geeft deze weer op mijn popcorn hour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gewoon het bestandje open met TextEdit. (Het is niks anders dan platte tekst, die op de commandline wordt uitgevoerd binnen een Win/DOS omgeving)

Misschien is het mogelijk om er een shell-scriptje van te maken, als het heel simpele dingen doet.

Hopelijk ter verduidelijking:
Een script is niks anders dan een verzameling uitgeschreven commandos. Dat automatiseert een hoop tikwerk, want in plaats van zelf die commando's in te moeten tikken iedere keer voor een bepaalde veelvoorkomende taak, schiet je gewoon het scriptje af.

Binnen Win/DOS maakt men gebruik van .bat als extensie voor zulke bestanden en de commando's zijn de standaardcommando's van windows (zoals dir, of het aanroepen van een .exe bestand).

Binnen OS X is een script meestal een .sh-bestand die je in de bash-shell laat uitvoeren. De commando's bestaan uit unix-achtige commandos (zoals ls, of starten van een applicatie)

Omdat de taal van Win/DOS fundamenteel verschillend is van die van OS X, is het dus niet mogelijk om simpelweg een .bat te hernoemen naar .sh en uit te laten voeren. Je zult de juiste equivalente commando's moeten gaan opgeven.

[update]
In plaats van shellscripts te schrijven, zou je op de Mac eens aan de slag kunnen gaan met Automator. Het is waarschijnlijk wel wat gepruts, maar als je het eenmaal in de vingers hebt, kun je veel leuke dingetjes ermee.

[ Voor 77% gewijzigd door Keypunchie op 07-04-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Maak er een .txt van en je ziet het script staan. Wat je vervolgens met het script doet is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is het script:

@echo off
rem ***
rem *** Yet Another Movie Jukebox command script
rem ***
rem *** DO NOT CHANGE ANYTHING IN THIS SCRIPT
rem *** UNLESS YOU KNOW WHAT YOU ARE DOING
rem ***

java -Xms256m -Xmx512m -classpath .;resources;lib/* com.moviejukebox.MovieJukebox %*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom pak je dan niet het shell-script?
Bash:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
# Intel Mac users : needs java 1.6, set fullpath to java 1.6 instead of default java
# This path is usually : /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6/Commands/java

java -Xms256m -Xmx512m -classpath .:./resources:./lib/* com.moviejukebox.MovieJukebox "$@"

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja die heb ik gelezen, maar ik krijg steeds de melding dat mijn Java empty is.
Kan op dit moment niet de exacte foutmelding geven.

Vanavond post ik de foutmelding even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat voor Mac heb je, welke versie van het OS? Want als ik die support-pagina goed begrijp heb je dus wel een recente IntelMac (64bit) en Leopard nodig.

En je moet dus updaten naar Java 1.6.

En als ik goed begrijp moet je dan in het scriptje nog wel het pad aanpassen

# Intel Mac users : needs java 1.6, set fullpath to java 1.6 instead of default java
# This path is usually : /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6/Commands/java

Dus probeer eens (na update) het volgende commando vanaf de Terminal uit te voeren.

code:
1
/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.6/Commands/java -Xms256m -Xmx512m -classpath .:./resources:./lib/* com.moviejukebox.MovieJukebox "$@"

Kijken wat 'ie doet!

[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 07-04-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een MacBook Pro van een half jaar oud. Dus idd gewoon Intel.
java 1.6 heb ik inderdaad ook geinstalleerd.

Ik heb je code geprobeerd en krijg de volgende fout:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: com/moviejukebox/MovieJukebox
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: com.moviejukebox.MovieJukebox
at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:200)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:188)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:316)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:288)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:251)
at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java:374)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 297689 op 07-04-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
En als je eerst:

cd /Applications/Moviejukebox doet?

(let even wat de goeie capitalisatie is.... terminal (en zowiezo bash-shell) is case-sensitive en de install-guide is nogal slordig daarin)

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 07-04-2009 17:14 ]

Pagina: 1