• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 23:13
Hallo mede-tweakers,

Ik ben momenteel bezig een systeem ineen te zetten, maar ik krijg de pc niet opgestart.
Wanneer ik de pc aanzet beginnen de fans te draaien, lichtjes op mobo en graka lichten op, schijven beginnen te draaien, maar ik krijg geen beeld.
Daar ik gebruik maak van een Antec 900 case heb ik geen pc-speaker, ik krijg dus geen signalen terug van het POST opstart proces.

specificaties:

Gigabyte EP45 UD3 mobo
Kingston value-RAM 2x2GB (DDRII-800)
Intel Q9400
Sapphire 4850
Samsung Spinpoint F1 HD 1GB

Rest is niet zo belangrijk denk ik...

Wat heb ik al geprobeerd:

1. M'n speaker uit m'n oude pc gesloopt en aan mobo gehangen, echter zonder "beeps" tijdens het opstarten: lichtjes op mobo branden, fans draaien, maar geen beeld / geen beep.
Misschien is m'n oude pc-speaker defect, al zou ie normaal moeten werken.

2. Alle overbodige aansluitingen losgekoppeld met mobo: SATA HD, SATA DVD-writer (enkel nog stroom), USB- en firewire-aansluitingen van case, audio aansluiting van case.
Bijgevolg zit enkel deze hardware nog gekoppeld aan mobo, en moet de fout dus hier ergens liggen veronderstel ik (of fout op mobo):
* proc
* proc cooler
* RAM
* graka
(* voedingskabel)

3. graka gewisseld met mijn Nvidia 7900 GTO kaart uit mijn eigen pc.
Echter ook met de Nvidia nog steeds geen beeld.
Heb de Sapphire in mijn pc uitgeprobeerd, en hier krijg ik wel beeld.
Conclusie: graka is OK!

4. Eén van de 2 latjes RAM eruit gehaald. Beide latjes 'single' uitgeprobeerd.
Heb ook wat ouder DDRII-533 (512 MB) geheugen uitgeprobeerd, maar geen effect.
Conclusie: probleem lijkt niet te maken te hebben met het geheugen.

Wat kan het dan nog zijn?
Het enige dat ik mij nog kan inbeelden is dat ik iets verkeerd heb aangesloten / vergeten aan te sluiten op m'n mobo, of dat de processor of het mobo defect is.
De enige aansluitingen op m'n mobo zijn de reset-aansluiting (die niet lijkt te werken), power-aansluiting en HDD-led aansluiting. Heb voor de zekerheid enkel de power aansluiting aangesloten, maar probleem blijft.
Wat me wel opviel was dat bij het opstarten de Intel boxed cooler niet draaide! Ook na 1-2 minuten bleef de cooler stilstaan. Wanneer ik de stroom uitzet beweegt de cooler even een beetje. Misschien is dit omdat de pc niet door het BIOS opstart proces geraakt? Misschien is ie gewoon nog te koel? Geen idee...

Ik ben stilaan een beetje radeloos. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?

Dank alvast voor jullie hulp!

Experience the mountains!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 23:13
Hallo terug ;)

Sluit dit topic maar: de proc-voedingskabel stak er niet te goei in 8)7 , waardoor proc automatisch werd uitgeschakeld. Wel verwarrend dat volgens de mobo lampjes de proc op volle snelheid aan het draaien was... |:(

Ciao!

Experience the mountains!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51

Thandor

SilverStreak

Dan schop ik 'm nog wel even naar PMG :). Normale PC probleemtopics horen namelijk niet in CSL thuis (zie hier).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.