Stekkerdoos op stekkerdoos enz.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:29
Ik heb gezocht maar niet kunnen vinden.

De situatie bij mij:
Ik heb vanuit 1 stopcontact een stekkerdoos, daar zitten veel apparaten aan, ook zit aan die stekkerdoos nog een stekkerdoos waar ook weer veel apparaten aan zitten. (Pc, versterker, laptop, boxenset, beeldscherm, mengpaneel, printers, en nog veel meer randapparatuur) Dit verdelen gaat ongeveer nog 6 keer door. Dit echter met 1 brennenstuhl stekkerdoos met een schakelaar waar ik alle overige stekkerdozen in 1 keer mee uitzet.
De rest van de stekkerdozen zijn cheape HEMA dingen etc.

Nu zijn mijn vragen:
1. Is dit op enige manier schadelijk voor mijn apparatuur?
2. Moet ik dit over meerdere stopcontacten verdelen of maakt dat niet uit omdat alles toch op 1 groep komt?
3. Kan een stekkerdoos het fatsoenlijk aan als er een andere aan wordt gekoppeld?

En als jullie nieuwe veiligere stekkerdozen aanraden: Welke dan? O-)

Bvd

[ Voor 4% gewijzigd door Theezakje op 07-04-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 17:04
Een stekkerdoos heeft een max amperage/voltage, daar zou ik me aan houden, de 1e (vanaf het stopkontakt) kan anders wel eens heel heet worden en smelten.

Kijk eens voor stekkerdozen die een hoger voltage aan kunnen met een piekspanning beveiliging (ik heb ze zelf van APC, paar tientjes per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:42

sanzut

It's always christmas time

Het gaat wel, maar het verhoogt wel het risico op doorbranden, korstsluiten of zelfs het onstaan van brand!
Ik zou proberen het allemaal wel te verdelen over meerste wand-aansluitingen. Elk stopcontact heeft zo ook maar zijn beperkte stroomdoorvoer, en kan dan doorbranden. Als je alle apparaten verdeelt over twee stopcontacten dan hebben beide stopcontacten een lagere belasting, en dus minder risico.

Verder, over het type aansluiting verlengdoos zou ik niets durven zeggen, enkel dat ik het niet al te ver door zou koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215707

Natuurlijk moet je zoveel mogelijk verdelen.. maar een 230 lijn is meestal afgezekerd met een 16 ampere automaat: Vermogen P = U x I = 230 x 16 = 3680 Watt, je moet dus al de vermogens optellen van wat er aan de stekker zit + al hetgene dat buiten dat stopcontat nog aangesloten zit op de kring. Zonder friteuses en verwarmingselementen duurt het wel een tijdje voor je aan zoveel watt komt dus dat kan meevallen. echter zou ik ten zeerste aanraden een (duurdere) degelijke stekkerblok te kopen met overspanningsbeveiliging, hier zijn meestal ook de inwendige contacten van hogere kwaliteit.

Verder kan het eventueel zijn dat, doordat je veel vermogen vraagt, een grote stroom uit het stopcontact trekt wat doorbranden in de hand werkt. Ook kan de 230 voltlijn terugvalen naar 200 volt of lager als het net niet sterk genoeg is: je kan om dit te testen alles inschakelen en uitmeten met een voltmeter.

Moraal: Het kan, maar gebruik liefst kwalitatief hoogstaand materiaal, ik heb geen weet van de kwaliteit van HEMA spullen maar als je in NL: Kema Keur en in BE: CEBEC op de apparatuur vindt, kan je ervan uitgaan dat het redelijk veilig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-04 13:26
Hier hetzelfde vroeger. Ik heb een plintgoot met 12 stopkontakten aangelegd. Alleen onder m'n bureau zit nog een stekkerdoos. Als de rest van de groep niet te zwaar wordt belast (drogers, vaatwassers) mag het geen probleem zijn.
Om het af te maken heb ik 4 schakelaars voor PC, printers etc. zodat ik het per 'groep' echt uit kan schakelen.
Het scheelt een hoop dradenzooi en ik weet zeker dat ik niet m'n halve huishouden op 1 gammele Blokker-doos zet.
Anoniem: 215707 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:16:
Moraal: Het kan, maar gebruik liefst kwalitatief hoogstaand materiaal, ik heb geen weet van de kwaliteit van HEMA spullen maar als je in NL: Kema Keur en in BE: CEBEC op de apparatuur vindt, kan je ervan uitgaan dat het redelijk veilig is :)
Mag je verwachten al schijnt er wel eens wat uit het verre oosten te komen waarbij Kema alvast is voorgedrukt. Belastbaarheid is het belangrijkste punt bij goedkoop spul. Ik kom wel eens hele dunne draden tegen.

[ Voor 38% gewijzigd door xtra op 07-04-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 17:27
Naast alles wat hierboven staat, als je door gaat prikken (meerdere computers op elkaar) zorg dan dat je een geaard stopcontact + stekkerdoos gebruikt. Als je overspanningsbeveiliging gebruikt, zorg dan dat het in een geaard stopcontact zit, kan anders levensgevaarlijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:29
Alles is hier geaard, dus dat zit wel goed.

Ik zal morgen eens eventjes kijken naar mooie stekkerdoosjes die mijn portomonnee leegtrekken ipv het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Anoniem: 215707 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:16:
Ook kan de 230 voltlijn terugvalen naar 200 volt of lager als het net niet sterk genoeg is: je kan om dit te testen alles inschakelen en uitmeten met een voltmeter.
Je zit met de weerstand van het koper. Als je netjes 3g2,5mm2 kabel in het stopcontact (muur) prikt, met een bijbehorende "stevige" stekker(blok), dan is de spanningsval vrij minimaal. Ga je echter kabels gebruiken van 3g1,5mm2 of dunner, dan zal de spanningsval hoger zijn. Zeker bij grotere afstanden+belastingen.

Hier heb ik een CEE 2p+A stopcontact gemonteerd (dan kan de stekker er niet per ongeluk uit kan vallen + zeer stevig), waaraan een stekkerblok hangt welke gevoed wordt over 3g2,5mm2 kabel, hierin zitten vier andere (IKEA) stekkerblokken met 1,5mm2 kabel.
Zoals je ziet, heb ik op deze manier de dikkere kabel dichtbij het stroomnet hangen, waarna ik het verdeel naar dunnere kabeltjes.

Als je geen mooie rubberen/neopreen 3g2,5mm2 kabel kan vinden, ga dan naar de bouwmateriaal groothandel (alleen voor bedrijven, jammergenoeg), bij Conrad verkopen ze ook wat 2,5mm2 stekkerdozen geloof ik, en bij sommige andere webshops. Of neem genoegen met buitenkabel (van dat stugge grijze spul).
offtopic:
Ik heb op Marktplaats ooit iemand gevonden welke nog een deel van een rol over had, toen heb ik 122 meter neopreen kabel gekocht (3g2,5mm2) voor 110 euro, incl bezorgen. Als je het al kan vinden (voor particulier verkrijgbaar, dus niet bij gamma/praxis/etc) dan betaal je +/- 350 euro voor 100m.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 07-04-2009 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 16:45
Rubber/Neopreen 3x2,5mm2 kan je vrij makkelijk per meter krijgen bij de wat proffesionelere audio en licht-zaken (CEE stekkers trouwens ook ;)

Bijvoorbeeld new line of J&H Licht en Geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die HEMA-doosjes is niks mis mee, dat is absoluut het probleem niet. Waardeloze troep mogen ze helemaal niet verkopen. Maaaaaar......
Als je eindeloos doorgaat op deze manier, het is in iets andere bewoordingen al gezegd, loop je het risico dat met name de "hoofddoos" als ik het zo mag noemen te veel wordt belast.
Lichte goedkope stekkerdoosjes zijn doorgaans bestempeld voor 10A, de wat zwaardere 16A dat betekent globaal 2300 resp. 3600W. Tel dus simpel per doos resp. het totale vermogen bij elkaar op, en je weet het.
En wat ook al terecht is geadviseerd, gebruik bij computers geaard materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 14:10
Waar je ook rekening mee moet houden is als je al je apparaten met 1 schakelaar aanzet je een behoorlijke inschakelstroom kan krijgen. Dan is een ster-topologie van geschakelde stekkerdozen veiliger.
Qua vermogen maakt het niet zoveel uit, als de stekkerdoos die direct aan de wandcontactdoos zit maar het maximale vermogen (bijv. 3500W) kan verstouwen.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of plaats een wandgoot (kunststof/metaal) met hierin zoveel wcd's als jij wilt.
http://www.vangeel.com/nl...ashComplet.asp?P=400&L=EN

Dit passen wij veelvuldig toe in de professionele wereld van E-techniek/ICT oplossingen ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Veel van die huis tuin en keuken stekkers mogen 10 Ampere verstouwen.(en je meterkast kan 16 Amp) Dus tel de vermogens van alle apparaten op en zolang die onder de 2300 watt blijft hoef je je niet echt zorgen te maken.

Vooral op grootverbuikers letten (waterkoker, magnetron, oven, kookplaat)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 07-04-2009 10:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 15:56
leuk_he schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:54:
Veel van die huis tuin en keuken stekkers mogen 10 Ampere verstouwen.(en je meterkast kan 16 Amp) Dus tel de vermogens van alle apparaten op en zolang die onder de 2300 watt blijft hoef je je niet echt zorgen te maken.

Vooral op grootverbuikers letten (waterkoker, magnetron, oven, kookplaat)
10A op papier ja. Als ik sommige stekkerdozen zie wat voor dunne dropveters daar feitenlijk inzitten durf ik max 5A erdoorheen te jagen. Genoeg '16A' dozen gezien met 3m 0.75mm2 snoer....

Ik ga liever voor t zekere. Mijn stekkerdozen (waar dus de zwaardere apparatuur aanhangt) zijn minstens 1.5mm2. Printers hangen rechtstreeks op wanddoos. (fuser = 1000+ watt, en dat soort pieken doe ik liever over stevige snoeren, just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:33

Emiel1984

Made in NL

Heb zelf een stekkerdoos met 6 aansluitpunten, ledschakelaar en 2.5mm koperdraad. Daarom heen zit een dikke laag isolatiemateriaal. Toch zet ik de schakelaar altijd om als ik de apparatuur erachter niet gebruik. Je kan namelijk altijd een maandagochtend stekkerdoos hebben.

Ik heb zelf een keer een witte wandcontactdoos deels gesmolten en compleet zwart gezien. De stroom was niet sterk genoeg om de zekering te laten springen maar wel om een 'maandagochtend' model wandcontactdoos te laten ontbranden. Gelukkig hadden we dit vrij vlug door want anders was het best mogenlijk geweest dat het pand was afgebrand diezelfde avond.

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1