Toon posts:

Printer wordt soms niet meteen opgenomen in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn printer wordt dus niet altijd meteen herkend, na het uit- en weer aanzetten.
Als ik echter de netwerkkabel aan printerzijde even uitneem en weer terugzet, met router en printer aan, dan wordt hij op de router wel onmiddellijk en steeds correct ingesteld en opgenomen in het netwerk.

Ik begrijp na wat zoekwerk dat het te maken heeft met het ontbreken van een vast IP-adres.

Mijn vraag is nu of ik dat moet instellen via de printerserver (HP-pagina's van de server in browser, om JetDirect in te stellen), ofwel via gelijkaardige configuratiepagina's van de router (als DCHP-server)?
Of misschien beide?
En moet ik dan daarna de printer opnieuw installeren in Windows, of is het probleem enkel een zaak tussen beide servers en past Windows zich daarna wel aan?

Het gaat om:
LaserJet 2200DTN met interne JetDirect 4169A
D-Link DIR-615

De Router staat centraal.
ADSL-modem komt daarin aan, printer en Vista32-PC ook via kabel en de laptop (soms) draadloos.

Alvast dank voor alle hulp!

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 23:28 ]

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Hangt van de printer af. De ene HP printer met jetdirect kun je gewoon direct vanuit het panel configureren bij de netwerkinstellingen en dan vast ip opgeven, maar de andere moet je via de jetdirect via de browser instellen. Ik denk dat daar het de DTN uitvoering is dat je hem gewoon vanuit het panel op de printer onder netwerk terug kunt vinden en in kunt stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Via de browser dan, want er is geen panel.
Daar geraak ik in.

Weet de router (en daarna Vista) dan genoeg om altijd meteen de printer te kunnen vinden?
De router deelt als DHCP-server toch de IP-adressen uit?

Ben ik verkeerd te denken dat het ofwel aan printer- en routerzijde, ofwel enkel aan de router ingesteld moet worden?

Alvast dank voor je antwoord!

• Xorsist
Het makkelijkste in deze is om de printer een ipadres buiten de DHCP scope te geven (DHCP loopt bv van 2-100 dus printer bv 150). In principe moet vista die netwerkprinter gewoon zien. Het enige dat je hoeft te doen is in de configuratie van de printer het ipadres te wijzigen van DHCP naar een vast ip adres. Na het wijzigen van het ip adres zul je naar dat ip moeten connecten om de configuratie te benaderen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:58:
Ben ik verkeerd te denken dat het ofwel aan printer- en routerzijde, ofwel enkel aan de router ingesteld moet worden?
Dat klopt. Alleen aan de printerzijde.
Je router deelt dynamische (DHCP) adressen uit; je pc / printer / xbox / telefoon ontvangt deze en komt op het netwerk. De router deelt deze (bijvoorbeeld) uit in een reeks die loopt van 192.168.0.2 t/m 192.168.0.22. Dit is de zogenoemde "DHCP scope" (oftewel: de reeks adressen die voor DHCP gereserveerd staan).

Het enige wat je dus hoeft te doen is:
1. Op je PC via Start > Uitvoeren > cmd > ipconfig /all nagaan welke subnetmask(er) en gateway* er gebruikt wordt.
2. Op de web-interface van je router even kijken wat de ingestelde DHCP scope is, en daar een adres buiten pakken (192.168.0.23, in mijn voorbeeld)
3. Dit invoeren in je printer :)

* Gateway is in 99% van de gevallen gelijk aan het IP-adres van je router :)

[ Voor 3% gewijzigd door r0b op 07-04-2009 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat was duidelijk!
Het werkt (eindelijk) overal en altijd!

Blijkbaar houdt mijn router 100-199 vrij voor zich. Ik heb dus 200 genomen.
(Met 255 ging het niet. Geen idee waarom...)

Ik moest wel nog even de printer opnieuw installeren in Windows om de nieuwe, juiste poort aan te geven.

Dankjewel allemaal!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:24:
Dat was duidelijk!
Het werkt (eindelijk) overal en altijd!

Blijkbaar houdt mijn router 100-199 vrij voor zich. Ik heb dus 200 genomen.
(Met 255 ging het niet. Geen idee waarom...)

Ik moest wel nog even de printer opnieuw installeren in Windows om de nieuwe, juiste poort aan te geven.

Dankjewel allemaal!
Start > Configuratiescherm > Printers > Eigenschappen van printer > Tabblad "Poorten" > "Nieuwe poort toevoegen" > Standaard TCP/IP Poort > Juiste IP-adres invullen in de wizard > Ok > Zorgen dat de nieuwe poort aangevinkt staat > Ok > Ok

:P

Fijn dat het werkt :)

• Xorsist
255 gaat niet werken omdat dat je broadcast adres is (gereserveerd dus).

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren ging alles, ook bij uit-en-weer-aan-en-zo-testen.
Vanmorgen brandde het lampje van de printeraansluiting weer niet automatisch op de router...

Netwerkkabel even uit en weer in aan printerzijde en het werkt wel weer.

Instellingen zijn ongewijzigd gebleven:
192.168.0.200 aan printerzijde, enkel daar ingesteld op manual.
192.168.0.100 voor PC.
192.168.0.101 voor laptop.

255.255.255.0 subnet.
192.168.0.1 gateway.
DHCP adress range 100-199.

Hoe los ik dit heel (of minder) simpel op?

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me nog steeds niet!

Altijd hetzelfde:
Ik zet alle apparaten aan. Beide PC's worden opgenomen in het netwerk, de printer niet.
Netwerkkabel aan printerzijde even uit en meteen weer in, met de printer aan, en hij wordt ogenblikkelijk wel opgenomen.
Instellingen zijn als hierboven. Enkel de printserver is dus ingesteld, en Windows - niet de router.

Wat klopt er niet?
Pagina: 1